Osakesijoittaminen

Vertaislainaus - Miten käy laman aikana

Hei, onko täällä porukalla kokemuksia vertaislainauksesta?
Itse olen päättänyt laittaa noin 35-40% salkusta vertaislainoihin, saavuttaakseni 100€ (12-13,5% P/A) kuukausittaisen kassavirran ( ennen veroja ). Pohdintojen jälkeen tulin siihen tulokseen että käytän vain Mintosta, ja sielläkin rajaan vain luotettavimmat loan originaattorit jotka tarjoavat lainoille buyback takuun ja myöskin maksavat korot myöhässä olevista lainoista. Sijoitan vain lainoihin jotka ovat maksimissaan 3kk pituisia joten koko portfolia on nostettavissa ulos vain 3kk varoitusajalla teoriassa. Koin tämän järkevimmäksi vaihtoehdoksi kun yhä tutustun E- ja Mreit osakkeiden maailmaan, joita minulla on jo Degirossa jonkin verran.

Minkälaisia kokemuksia teillä on vertaislainauksesta? Miten vertaislainaus käyttäytyy samankaltaisessa kriisissä kuin 2008?

1 tykkäys

Vertaislainauksesta olen yhden tutkimuksen löytänyt tähän mennessä.

Taitaa olla sen verran uusi ilmiö ettei ole taantumasta/lamasta kokemuksia. Vertaislainauksessa hajauttaminen on sekin tarpeen ja ihan mukavasti sujuu oman kokemuksen mukaan, Fellow Financen (FF) kautta. Itse on päätellyt että järin päteviä keinoa taantumaa vastaan ei ole, lähinnä kait hajoitus. Alan toimijoiden suosituksen mukaan olen hajauttanut noin sataan eri kohteeseen, näistä yrityslainoja on 75%. Kun sijoitettujen eurojen kokonaismäärä kasvaa (korkotuoton + lisäsijoitusten kautta) tulee yksittäisen sijoituksen kokoa suurentaa. FF:ssa oli alkuvuodesta selvä pula yrityslainakohteista sijoittajan kannalta, nyt tilanne on suotuisampi. Pari yrityslainasijoitusta on mennyt oikeudelliseen perintään, se reitti vaikuttaa olevan perin verkkainen ja saa nähdä miten sieltä omansa saa pois.

4 tykkäystä