Ei se ole edes realistista riittävän isolla (tai hajautetulla) määrällä lainoja. Minulla Mintoksen vuosiraportti on kymmeniä sivuja ja en todellakaan aio sitä laittaa sellaisenaan verottajalle koska ei sen yksittäiset rivit vaikuta verotukseen vaan kokonaissumma. (korot - luottotappiot käytännössä)
Näin minäkin sitä ajattelen. Mutta tarkempi raportointi antaisi verottajalle valvontaan ristiinajoihin dataa.
Syystä tai toisesta hyötyisin jostakin 6-13% väliin osuvasta vertaislainauksesta, eli että siis itse maksaisin korkoa.
Mistä palveluista näitä kannattaa siis katsoa, tai näitä tarjotaan?
Myös sijoittaminen näihin kiinnostaa.
Mintoksesta ( esim ) sijoitan mutta vaikka saan sieltä 12% ( nyt keskiarvo ) lainanottajat ovat käytännössä maksamassa karmeaa korkoa koska välissä on ainakin kaksi firmaa ( lainafirma ja Mintos ) jolla kullakin kiitettävä kate. Käytännössä siis lainanottaja maksaa varmaan kulutusluotto-tason ryöstökorkoa.
6% korkolla saat tuskin rahaa mistään palvelusta tuon rakenteen takia. Jo välissä oleva palvelu haluaa siivun, ja riskipreemio varmaan olisi sinua tuntemattomalle iso.
Itse hoidan sijoituslainani tällähetkellä Nordnetin superluotolla joka oli ennen korkojen nousua loistava ja vieläkin keskinkertainen koroltaan ( nyt 4-4,5%, pitkään aiemmin 2% ). Tosin jos he eivät kohta laske korkoja aion kysyä pankeilta tarjousta myös.