Virtuix - Ultimaattinen Omni VR-pelikokemus nyt myös kotiin

Virtuix on tekemässä 15M€ joukkorahoituskierrosta lanseeratakseen Omni-VR-pelialustastaan home-version (kyseessä siis listaamaton yritys).

En ole itse kovinkaan aktiivinen pelaaja, joten en ole itse tätä aiemmin kokeillut, mutta itse järjestelmä vaikuttaa kyllä todella hienolta, materiaaleissa on hyviä esittelyvideoita:

Firma tekee tällä hetkellä noilla nykyisillä julkisissa tiloissa olevilla laitteillaankin n. 10MUSD/vuosi liikevaihtotasoa ja potentiaalia näissä kotilaitteissa tietysti on valtavasti. Laitteen hinta n. 2000 USD, joten jo 10 000 kpl myynnistä tulisi liikevaihtoa 20MUSD ja heidän arvioimansa palvelu- ja pelimyynti 45USD/laite/kk olisi tuohon vielä 5,5MUSD eli tuossa olisi jo 35MUSD/vuosi kasassa. Sitten tietysti jos onnistuvat myymään näitä 100 000 kpl niin liikevaihtoon voi pistää nollan perään.

Firman arvostus tämän rahoitusrundin jälkeen 80MUSD.

Kannattaa laitailla sivuilta toi investor PDF (pitää tilata sähköpostiin), en saanut lisättyä tähän kun oli liian iso. Muutenkin tosi hyvin laaditut ja tiiviit matskut niin en rupea sen enempä referoimaan keissiä.

Extraporkkanana sijoittaja saa (koska tämä on tällainen joukkorahoitus) 40% alennuksen tulevasta tuotteesta jos sellaisen päätyy ostamaan (tai koska tuo alennus on lahjakortin muodossa niin sen voi ilmeisesti myös antaa/myydä jollekulle muulle).

Tiedän, että foorumilla on paljon pelialasta kiinnostuneita niin pistin tämän sen vuoksi tänne. Itsellä ei ole rahaa firmassa yhtään kiinni (ainakaan vielä), mutta pitää vähän paremmin tutustua josko tähän pari markkaa laittaisi kiinni ja mielelläni kuulisin muilta kommentteja jos on ollut vaikka kokemuksia noista Virtuixin aiemmista VR-laitteista kun en ole sellaista ikinä itse kokeillut.

Se mikä tuossa itseäni ehkä eniten mietityttää on, että onhan tuo laite aika isokokoinen (vaikka sanovatkin, että taittuu helposti kasaan) ja onhan tuolla hintaakin jonkun verran, että onko näille oikeasti olemassa riittävän isoa ostajakuntaa. Kun en tosiaan ole “gamer” itse niin ei ole käsitystä siitä, että paljonko tällaiselle on markkinaa (tosin kertoohan sekin jo jotain, että tällainen ei-gamerkin olisi jo melkein valmis tuollaisen tilaamaan jos vaan asunnossa olisi joku tyhjä tila mihin sen sijoittaisi :smiley: )

11 tykkäystä

Mielenkiintoinen avaus!

Itse pelailen jonkun verran PC:llä, ja eittämättä kyseisestä casesta löytyy mielestäni muutama tulevaisuuden trendi:

Pelit: Pelaaminen tuskin on ainakaan vähenemässä maailmalla. Kokoajan tulee uutta toimijaa pelimarkkinoille, ja uusia alustoja tulee jatkuvasti. Kehitys menee niin julmettua vauhtia, että näidenkin laitteiden hinta saattaa hyvin tulla alas seuraavien vuosien aikana (myös uhka).

VR: Miksi mennä oikeasti ulos, kun voit nähdä maisemat myös kotona turvallisesti neljän seinän sisällä, verhot tiukasti kiinni. VR pelit ovat jo oikeasti ihan hyvännäköisiä, ne toimivat melko sulavasti ja laitteistoa saa melko edullisesti. Täysin empiiriseen tutkimukseen perustuen, ainakin kaveripiirissä VR laitteet ovat yleistyneet viimeisen kolmen vuoden aikana hirveällä vauhdilla. En usko trendin stoppaavan tähän. Nyt pääset oikeasti pelimaailman sisälle ja pääset kokemaan pelien tilanteet siten, miten se pelin hahmo ne kokisi.

Terveys: Kun ulkona jyllää COVID ja muut pöpöt, eikö olisi kivempaa tehdä se päivän pakollinen sykkeennostatus ja askeltavoite pelaamalla virtuaalisesti CS:sää (ei maksettu mainos)? Tunnin tai pari kun pyörit serverillä ystävien kanssa, on helposti päivän jumpat tehty, eikä tarvitse edes tietää paistaako ulkona aurinko. Toisin sanoen, jos ennen pelattiin pimeässä huoneessa, keittiöjakkaralla istuen, nyt siihen samaan komboon saadaan edes se liike mukaan.

Itse en ole ottanut osaa varainkeruuseen, mutta jään kyllä tutkimaan asiaa. Trendit ovat mielestäni tämän teknologian puolella. Yksi kysymys vain on se, että onko tämä juuri se firma, joka lyö tällä läpi.

2 tykkäystä

@Ituhippinen trendeihin on helppo yhtyä. Itsellä on nyt toiset VR-lasit menossa pandemia-aikana, ja kyllä niillä tosiaan nopean taukojumpan tekee ja hienkin saa pintaan jo ilman juoksumattoa.

Hypetyssivulta pistää silmään “Includes a standalone VR headset (no PC or cables needed)”. Käytännössä moisia on vai yksi, Facebookin omistaman Oculuksen silmikko (jonka itsekin omistan). Ottaen huomioon rahamäärän jonka Zuckerberg on kaatanut Oculukselle tuotekehitykseen ja ajallisen etumatkan joka sillä on silmikoiden softakehityksessä, varteenotettavaa kilpailevaa laitetta ei ole ihan hetkeen tulossa, jos koskaan. Tästä voitaneen vetää johtopäätös että pyrkivät joko myymään itsensä FB:lle tai jotenkin muuten yrittävät päästä Zuckerbergin suosioon.

Sinänsä ajatuksena tämä on looginen; en usko että PCVR:stä tulee koskaan mitään massojen hupia siihen liittyvän säätämisen takia, standalone-lasien käyttäminen kun on yhtä suoraviivaista kuin esim. mobiilipelien joten niillä on potentiaalia lyödä läpi massoilla (niillä ei-gamereilla :wink:). Siihen vaikuttaa myös FB/Oculus vahvasti uskovan.

Virtuixillahan on takana myös vähän lässähtänyt Kickstarter-joukkorahoitus aika pitkälti samalle tuotteelle; monien viivästysten jälkeen huomasivat etteivät pysty valmistamaan tuotetta luvattuun hintaan ja palauttivat rahat joukkorahoittajille.

Selkeästi tästä yritetään nyt spinnata Peloton-tyyppistä kokonaispakettia joka kotiin joten tuottopotentiaalia on, mutta toisaalta niitä muttiakin on vielä aika monta matkassa…

2 tykkäystä

Voi @SijoitusSeppo minkä menit tekemään. Yleensä en näihin yleisörahoitusfirmoihin päin edes vilkaise, koska näihin päätyy ne jämäfirmat mitkä eivät ole saaneet rahoitusta oikeilta sijoittajilta. Kyllähän noissa investor-materiaaleissakin oli myös vahvasti bullerovedätyksen makua.

Tuote on kuitenkin todella mielenkiintoinen ja VR-markkinoilla on erittäin iso tarve tuon tapaiselle hardwarelle, tosin Euroopassa ehkäpä 1000 € halvemmalla ja Aasiassa kasvu on hankalaa. Onneksi Amerikkalaisilla on liikaa rahaa käytettävissään. Tätä pitää nyt aidosti harkita, koska VR-markkinoille on tällä hetkellä todella hankalaa päästä järkevästi mukaan muuten kuin ostamalla Facebookkia.

Noita saa ihan tehtaasta tilaamalla, eli ei voida varmuudella sanoa että kyseessä olisi Oculuspohjaista teknologiaa. Muutenkin yhtiön muut tuotteet käyttävät mm. HTC Viveä ja kuluttajatuotteet eivät tule osaksi Facebookin ekosysteemiä, joten tämä linkki FB/Oculukseen on tässä vaiheessa aika heikko.

Softapuolella hieman pelottaa tuo sisältökirjaston ohuus. Porttaus ja AAA-sisällön tuotanto ei tule olemaan niin helppoa kuin materiaaleissa luvataan. Silti, tässä on kyllä mahdollisuuksia onnistua isosti.

Tuotteitahan on mahdollista myös testata Suomessa: (paitsi nyt Koronan aikana)
https://360xp.fi/

Olen täysin samaa mieltä yleisörahoituksista ja tästä paasannut täällä foorumillakin. Juuri sen takia pistinkin tämän tänne, jotta porukka vähän haastaisi ja ehkä pääsisin omasta bulleroinnistani eroon :smiley: Itseäni tässä kiinnosti nimenomaan tuo tuote, sillä onhan tuo aika huikean hienoa teknologiaa ja tässä on tosiaan tosi hyvä mahdollisuus, että jos he saavat tuon kotimarkkinan auki ja homma lähtee lentoon niin joku iso toimija ostaa (Microsoft, Sony) tämän pois hyvällä preemiolla ja pystyy skaalaamaan tuon ihan eri tavalla.

Tämä on tietysti ymmärrettävää, että ei ole aiemmin herättänyt paljoa pelitalojen kiinnostusta kun on ollut vain noita julkisia pelikeskuksia ja laitekanta pieni. Nämä on tosiaan aina näitä muna-kana-ongelmia ja varmasti aluksi tarvii lyödä paalua tiskiin, että pelejä saadaan ulos.

On tosiaan oma suljettu alusta ja pelikauppa ja nyt tietysti alussa tuo hardware-kauppa tuo ison osan liikevaihdosta, mutta kun laitekantaa saadaan kasvatettua niin valtaosa liikevaihdosta tulee tulemaan tuon pelialustan kuukausimaksusta (olikohan 15$/kk) ja peleistä, joita myyvät pelikaupassa.

Tuolla Seedinvestin sivuilla oli vaan mainittu, että ei ole merkitystä mistä päin maailmaa sijoittaja on (muistaakseni vain Kanada oli jostain syystä rajattu pois). Tällehän ei olisi mitään jälkimarkkinaa, joten ainoat keinot saada rahansa aikanaan pois on joko pörssilistautuminen tai se, että joku toinen ostaa koko firman pois. Eli pitkän aikavälin riskisijoituksesta on kyllä kyse.

EDIT: Niin ja synttärionnittelut @Pohjolan_Eka lle :wink:

2 tykkäystä

VR on lempiaiheitani ja on tullut käytettyä consumer ja enterprise grade headsettejä. Tätä ratkaisua en ole vielä kokeillut, mutta tämän perusteella tekisi mieli esimerkiksi tuolla 360xp:llä :slight_smile:

Ensimmäisenä konkreettisena asiana tuo ratkaisu vaikuttaa vaikealta sijoittaa useimpien koteihin, ainakin kerrostaloissa. Esityksien kuvat ei mielestäni vastanut todellisuutta hyvin. Parhaiten consumer käyttöön soveltuu mielestäni edullinen Oculus Quest tapainen langaton headset, joka ei vaadi kummempia värkkejä. Quest onkin selvästi myydyin consumer VR headset markkinoilla.

Tärkeimpänä kysymyksenä onko tuossa realistisesti muuta kuin puhdas HW play? VR consumer SW ekosysteemit on nyt Facebookin ja Valven hallussa enkä näe sen muuttuvan lähitulevaisuudessa. HTC ja muut yrittävät tunkea omia storejaan väliin, mutta menestys ei ole ollut niin hyvää. Paras skaalautuvuus ja potentiaali on juuri noissa SW platformeissa.

Mielestäni noiden ratkaisu toimii parhaiten B2B käytössä mitä ovat tehneet tähän asti. Ei siitä varsinaisesti rakettia saa, mutta mahdollisesti kivan kasvuyhtiön. Moni pienempi VC näyttää olevan mukana. Kokeilevatkohan crowdfundingia hyödyntääkseen markkinaeuforiaa tai sitten on ollut hankaluuksia saada VC:iltä isompia tickettejä jatkoon?

Mielelläni seuraan kehitystä ja näkemyksiä jos löytyy innostusta.

2 tykkäystä