Tämä ei mielestäni ole ollenkaan semantiikkaa, sillä kysehän on kahdesta täysin eri teknologiasta vaikka näitä näkeekin monesti niputettavan samaan kategoriaan tyyliin AR/VR: toinen on “oikeaan” todellisuuteen tuotuja lisäelementtejä ja toinen on kokonaan “oikeasta” todellisuudesta erillinen virtuaalinen todellisuus. Teknologioihin kannattaa tutustua tarkemmin jos aikoo näihin panostaviin yrityksiin sijoittaa.
Teknologian kehittymättömyys ja hinta varmasti rajoittavat VR:ää lähivuosina, mutta ainakin historiassa Mooren laki on pitänyt huolen tästä ongelmasta. Omasta mielestäni yksi VR:n isoimpia haasteita, joka ei helposti ratkea teknologian halpenemisella on se, että virtuaalisessa ympäristössä liikkuminen on niin hemmetin epäluontevaa. Sinulla on se joku rajattu tila fyysisessä maailmassa jossa olet ja et tietenkään voi liikkua siinä vapaasti simuloidaksesi liikkumistasi virtuaalitodellisuudessa törmäilemättä “oikean” todellisuuden esineisiin. Sitten on luotu erilaisia keinotekoisia tapoja simuloida liikettä, näistä tulee lähinnä huonovointiseksi kun näköhermo tuottaa signaaleja että liikut, mutta todellisuudessa seisot/istut kuta kuinkin paikallasi. Toinen vaihtoehto on joku isokokoinen & kallis laite (esim. Virtuix - Ultimaattinen Omni VR-pelikokemus nyt myös kotiin) jonka avulla voit sitten liikkua virtuaalitodellisuudessa luontevammin, mutta en näe, että miten tällaisista voisi ikinä tulla muuta kuin nichekäyttöä.
AR:ssä sen sijaan on mielestäni iso potentiaali, mutta menee kyllä vielä vuosia ennen kuin tämäkään mikään merkittävä markkina on ja todennäköisesti ensimmäiset kuluttajaviritelmät esim. Applelta tulee olemaan jotain suht simppeleitä Apple Watchiin rinnastettavia puhelimen lisälaitteita hyvin rajatuin käyttötapauksin. Ehkä sitten 2030-luvulla nämä on jo muuta kuin pyöristysvirhe isojen teknojen tuloksissa.