Volkswagen Group

Edullisuuden maksaa kiinalainen työntekijä.

Pari vuotta sitten luin Australilaisen ihmisoikeusjärjestön raportin Kiinan olosuhteista ja varsin karua luettavaa. Kiinan valtiohan puhuu “uudelleen koulutusleireistä” ja leirien työvoimaa myös Kiinan autoteollisuus käyttää hyväkseen. Raportissa oli 2-sivuinen lista kiinalaisista autoteollisuuden alihankkijoista ja erityisesti maalitauluksi joutui BYD erityisesti BYD toiminta Tiibetin litium -kaivoksilla on ollut…miten sen sanoisi… BYD:llä om valtiolta saatu yksinoikeus hyödyntää Tiibetin kaivokset, kunhan yhtiö huolehti ettei toiminta ja hinta vaikeuta muiden kiinalaisten autotehtaiden asemaa. Tiibetissä lititum erotetaan liuottamalla ja menetelmä käyttää vettä järjettömiä määriä ja jättää jälkeensä iloisen kirjavan erämaan. Chilien litium -kavoksisissa, jotka ovat kiinalaisten omistuksessa, käytetään myös liuotin -menetelmää, sieltähän on kuvia paljonkin ja jäljet ovat aika karmaisevia. Chilen ympäristöministeri kerran totesi, että litium -kaivokset tuhosivat Chilen pohjaveden. Etelä-Amerikan litium -kolmiosta on paljonkin materiaalia. Tiibetistä tietojen saanti on käytännössä nykyisin mahdotonta.

6 tykkäystä