Volkswagen Group

Mitä eroa on Xetrass Volkswagen AG:lla ja Volkswagen AG ZC PRF PERPETUALILLA?

Volkswagen AG (VOW) maksaa huonompaa osinkoa (4,8e/osake 2021 ~1,64%), mutta sisältää äänioikeuden. Siinä on myös pienempi vaihto.

Volkswagen AG ZC PRF PERPENTUAL (VOW3) maksaa parempaa osinkoa (4,86e/osake 2021 ~2,62%) eikä sisällä äänioikeutta.

Kolmas tapa omistaa Volkkaria on Porsche Automobil Holding (PAH3), joka maksaa suhteessa noin samaa osinkoa (~2,53%) kuin VOW3 ja jonka kautta volkkaria saa ostettua halvemmalla. Sisältää toki riskejä keskeneräisistä oikeudenkäynneistä.

EDIT:
Porsche omistaa 31,4% Volkkarin osakkeista, joiden arvo on ~ 39 miljardia kun Porschen Market cap on 26,7 miljardia. Porschella on lisäksi muita pikku omistuksia.

EDIT2: Porschen omistusosuus on 31,4% eikä 34,1%

5 tykkäystä

VOW on “ordinary share” jolla on äänioikeus, VOW3 on “preferred share”, jolla ei äänioikeutta mutta hieman paremmat ehdot kun jaetaan varoja, esim. osinkoa. VOW3:n likviditeetti on huomattavasti parempi. VOW:sta Porsche pitää hallussaan yli 50% eli käytännössä VOW:ia omistamallakaan ei saa todellista äänioikeutta vaan sitä käyttää Porsche. Käytännössä molemmilla osakkeilla saa samansuuruisen omistusosuuden yhtiöstä eli ei ole minkäänlaista järkeä ostaa VOW:ia. Jostain ihmeellisestä syystä tämän vuoden alusta lähtien VOW:in kurssi on ollut paljon ylempänä. Tätä ennen ovat olleet kautta historian hyvin lähellä toisiaan. Selvittelin tätä kurssieroa jonkin aikaa sitten ja syyksi löytyi nämä:

  • Alkuvuonna alkanut Redditin WSB-hype. Siellä kiinnostuttiin Volkswagenista, ja jostain syystä he alkoivat ostaa nimenomaan VOW3:a. Isoin syy on varmaankin vuoden 2008 Volkswagenin kuuluisa short squeeze ( The Volkswagen Short Squeeze (2008) (internationalbanker.com)), sillä short squeezejahan WSB:ssä yritetään luoda.
  • Toinen syy oli se, että jenkeissä preferred sharella viitataan toisenlaiseen osaketyyppiin joka eroaa tästä saksalaisesta preferred sharesta. Sen takia moni välttelee preferred sharea Atlantin takana vaikka sille ei tämän osakkeen kohdalla ole syytä.
  • Myös Googlen haku kuulemma johtaa ostamaan VOW3:a kun joku kiinnostuu Volkkarista ja alkaa Googlailla.

Nämä kaikki syyt ovat irrationaalisia jos sijoittaa osakkeeseen firmaa pitkällä tähtäimellä ajatellen eikä esim. short squeezen toivossa. Todellisuudessa ei ole mitään järkeä maksaa samasta omistusosuudesta enemmän (VOW) kun sen saa halvemmallakin (VOW3). Koska VOW:in likviditeetti on niin pientä (Porsche omistaa suurimman osan), niin ei ilmeisesti löydy tarpeeksi omistajia jotka voisivat tämän arbitraasin korjata myymällä VOW:ia ja ostamalla VOW3:a. Ainut, joka siihen kykenisi, olisi Porsche, mutta heidän ei sitä kannata tehdä koska omistavat nimenomaan äänioikeuden takia. Uskoisin kuitenkin, että jossain vaiheessa kurssiero tasoittuu, joko niin, että VOW3 nousee tai VOW laskee - tai ehkä näiden yhdistelmänä.

4 tykkäystä
2 tykkäystä

Kyllä tosiaan vaikuttaa siltä, että Volkkari on alennusmyynnissä. Tämä ei ole suositus ja itselläkin pilkki on vielä hieman nyktistä alempana. Muutaman vuosineljänneksen aikavälillä uskon tämän näyttävän markkinoille mistä sähköautot tulevat.

3 tykkäystä

Laitetaan uutinen vaikka tänne, kun itse näen tämän houkuttelevasti hinnoiteltuna ja olenkin toiminut tämän mukaisesti. Mutta uutiseen - pahin lienee takana.

…inventories have risen for the first time in nine months at leading suppliers…

With demand still running high, the outlook for the months ahead remains unclear.

Both chipmakers and their customers say the third quarter of 2021 marked a turning point. Supply shortages of automotive chips are expected to be greatly reduced starting in the July-September quarter, C.C. Wei, CEO of Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., the world’s largest foundry, said in July. Germany’s Continental, one of the world’s top auto parts suppliers, said on its latest earnings call that “we do believe the worst of the semiconductor shortage is behind us.”

6 tykkäystä

German carmaker Volkswagen’s planned European battery cell plants and raw materials acquisition project is estimated to cost as much as 30 billion euros ($34 billion), as stated by board member Thomas Schmall, putting a price tag on the proposed expansion plan for the first time. The funds work towards “the vertical chain of raw materials, not only factories”, as mentioned by the board member.

5 tykkäystä

Tässä ehkä alkuperäisempi ja ainakin vähän pitempi juttu:

Pieni poiminta:

Schmall is overseeing Volkswagen’s ambitious plan to build six large battery cell plants in Europe by the end of the decade, a strategic pillar in its bid to overtake Tesla (TSLA.O) and become the world’s top electric vehicles seller.

6 tykkäystä

*VOLKSWAGEN PREPARING PORSCHE IPO: HANDELSBLATT

Edit: 183.77 +12.81 (+7.49%)

Edit: PORSCHE SE SAYS HANDELSBLATT REPORT IS PURE SPECULATION, DECLINES TO COMMENT

8 tykkäystä

Deutsche Bank Cuts Target Price To EUR 210 From EUR 270

4 tykkäystä

Tavoitehintojen hajonta on todella suuri, välillä alle 200 ja yli 300. Mutta noita lukujen heittelijöitä on erilaisia. Pankki on ollut pakotettu alentamaan markkinan mukana, ettei ero tavoitteen ja markkinan välillä kasva liian suureksi. VW:n tulevaisuus on n. 3 vuoden päässä, kun sähköauto lyö itsensä lopullisesti läpi, VW:llä on lisää malleja ja saksalainen laatu ja ympäristötietoisuus ohittaa hypetyksen.

4 tykkäystä

Tämän päivän tiedote:

"Volkswagen-konserni kattavinta sähköautostrategiaa. Seuraavien viiden vuoden aikana konserni investoi noin 52 miljardia euroa uusien sähköajoneuvojen kehittämiseen ja tuotantoon. NEW AUTO -strategia kattaa myös akkujen, latauksen ja energian kehittämisen. Lisäksi konserni kehittää teknologia-alustoja, m. MEB ja SSP-alustat, jotka julkaistaan vuonna 2026. "

3 tykkäystä

Osaako joku kertoa miksi Porchen tai Volkswagenin kertoimet ovat noin matalilla tasoilla. On sanomattakin selvää että bisnes ei ole paras mahdollinen mutta P/E luokkaa 5. Mihin tulos siis karkaa, kun osinkoja ei kuitenkaan jaeta kuin 10-20% tuloksesta?

Tuohon toimialan luonteeseen kuuluu varmasti se, että kannattavuudet ovat aina (poikkeus Tesla) ihan jäätävän huonoja. Mutta kun itse tuloskertoimetkin ovat niin matalia, ei pelkkä P/S. Ja vaikka nettotuloksenkin jälkeen voidaan investoida, jolloin tietysti omistajille käteen jäävä raha ei ole sama kuin nettotulos, niin miksi tämä näillä yhtiöillä on näin suuressa mittakaavassa. Luulisi näin lyhyellä oppimäärällä, että välttämättömät investoinnit näkyisivät pääosin jo poistoina eli P/E luku toimisi näilläkin yhtiöillä kohtuu hyvänä mittarina.

Miten näitä pitäisi tulkita? Olisi kiva jos joku viisaampi valaisisi! :pray:

Edit. Ainakin operatiivinen kassavirta huomattavasti nettotulosta heikompi. Itselle kuitenkin mysteeri miksi pitkällä juoksulla näissä näin räikeitä eroja. Eikai esim. varastot voi jatkuvasti kasvaa noin paljoa.

2 tykkäystä

Yksi selitys minkä olen kuullut on ns. syklisten ansa, jossa ne näyttävät syklin huipuilla halvoilta, mutta syklin kääntyessä E komponentti voi tulla alas aika lujaakin juurikin mainitsemiesi pienten katteiden takia. Sykliset siis näyttävät halvoilta silloin kun E on tapissaan.

Varmasti autonvalmistajiin vaikuttaa myös sirupula, joka on johtanut niiden parempikatteisten lisävarusteiden puuttumiseen autoista.

Volkkarilla myös on myös edessä aivan valtava investointiohjelma, joilla se yrittää turvata olemassaolonsa (no oikeammin kai markkinajohtajuuden) sähköautomaailmassa.

Viimeinen syy minkä keksin on sijoittajien takaraivossa kolkutteleva Diesel-skandaali.

Voisikos Johtaja @Johannes_Sippola siirtää nämä viestit Volkkarin omaan ketjuun, kun kiireiltään ehtii?

6 tykkäystä

@DarkRoast siirto suoritettu :slight_smile:

4 tykkäystä

Yleinen kommentti

Eikös autojenvalmistus ole yksi näistä aloista, joka on kärsinyt kroonisesti alhaisista oman pääoman tuotoista?

Markkinat ehkä kyseenalaistavat, luovatko nämä yhtiöt omistaja-arvoa laisinkaan, ja siksi niistä ei makseta paljoa. Kts. esimerkiksi Juhan hyvä kirjoitus tästä teemasta: Omistaja-arvon kehityksen tarkastelu pääoman tuoton näkökulmasta | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Lisäksi varmasti syklisiä ja yhtiökohtaisia syitä, miksi P/E näyttää tuolta juuri nyt.

2 tykkäystä

Poikkeuksena Tesla? Siis tekekö Tesla mielestäsi poikkeuksellisen hyvää tulosta verrattuna esim. Volkswageniin vai ymmärsinkö väärin? Minusta numerot näyttävät nimittäin päinvastaiselta.

3 tykkäystä

Niin no siis Teaslan kannattvuushan on samaa luokkaa jo nyt kuin esim Volkswagenin. Teslan tulevaisuus on sitten huomattavasti kirkkaampi ja he varmasti pystyvät skaalaamaan tuottojaan entisestään. Ja puhun toki marginaaleista en absoluuttisista euromääristä.

Edit. Tuloksesta yksinään en puhunut vaan nimenomaan kannattavuudesta ja suhteellisista arvostuksista.

Miksi perinteisen autonvalmistajat; Volkswagen, Daimler etc. etc. ovat tunnuslukujen valossa näin halpoja? Mikä tässä on se juttu taustalla? Aikaisemmissa viesteissä toki on näitä asioita nostettu esille, mutta siitä huolimatta, eikö tuo esimerkin volkswagen vaikuta varsin edulliselta?

Volkswagen VOW3:

  • P/S = 0,35

  • P/E = 4,99

  • P/B = 0,71

  • EV/EBITDA = 5,60

  • ROE = 15,44%

  • Net margin = 4,85%

  • Free cash flow = 17,37B

https://www.tradingview.com/chart/0WCLo6NU/

4 tykkäystä

Tämä ei ole suositus, mutta olen tulkinnut samoin ja lisään panosta tuohon, sillä uskon erityisesti ID-tuotteiden ja uuden akkuteknologian vahvistumiseen. Kiinalaiset sähköautot eivät valloita Eurooppaa mitenkään vahvasti ja Teslalla alkavat keinot loppua, kun pierutyyny ja valoshow arkipäiväistyvät ja FSD siirtyy tuleville vuosikymmenille.
Ruotsalaisten puheet ID:n akuista ovat osa automerkkien ja teknologioiden kilpailua, jossa keinoja ei kaihdeta. Kyllä sähköautoista heikkouksia löytyy, kuten kaikista tuotteista. Harvemmin merkittäviä merkkikohtaisia.

Jos Volkkari olisi uusi peluri markkinoilla, olisi sen arvo helposti 5-10x noiden erinomaisten ID-tuotteiden ja koko tuoteperheen sekä tulossa olevien ansiosta. Volkkarilla on

  • vanhaa (todella raskasta) painolastia dieselpäästöhuijauksesta
  • keskeneräisiä asioita oikeusasteissa (merkitys kokonaisuudessa todennäköisesti varsin vähäinen)
  • monikaan ei tiedä mitä koko group sisältää, Audi, Bentley, Bugatti, Lambordhini, MAN, Porsche, Scania, Cupra nähdään ihan eri merkkeinä ja Volkkariin yhdistetään ehkä Seat, Skoda
  • epäseksikkyyttä, perinteitä
  • hybridit syövät sähköautojen mainetta. (IMHO: Hybridi on käytännössä turha keksintö.)
  • hypettämisen keinot ja halukin puuttuvat. Skandaaleissa ryvettynyt hakee ja tarvitsee näyttöjä, ei markkinointiväittämiä. Volkkari on nyt kuin uitettu koira ja nöyrä sellainen.
  • Joten, Folkkari nousee fundan tahdissa ja jopa hieman jäljessä.
9 tykkäystä