Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Mulla on kyllä ollut käsitys, ettei laivoja tilailla ihan samoilla perusteilla kuin esimerkiksi lumikolaa. Laivat eivät myöskään valmistu ihan välittömästi tilauspäätöksen jälkeen.

1 tykkäys

Totta, mutta muista että talous oli jäähtynyt jo kuukausia ennen Koronaa - oli ilmassa pientä “oliskos vaikka taantuma tulossa”-pelkoa ja jokaista makronumeroa venailtiin huolissaan.

Kun korona lävähti silmille, olen varma että jokainen työn alla ollut suunnitelma uudesta laivasta sai juuri “katotaan tätä hommaa uudestaan 6kk päästä”-merkinnän. Kesken olevat tietty rakennetaan loppuun mutta ne jotka ovat vielä piirrustuspöydällä ja odottavat investointipäätöstä (ja moottoritilausta!) ovat todennäköisesti jäissä jonkin aikaa.

2 tykkäystä

Kuinka kauan kestää moottorin suunnittelu ja valmistus? Onko moottori aina suunniteltava asiakaskohtaisesti? Olen kuvitellut, että kuukausista olisi kyse, mutta kuinka monesta?

Suunnittelu ja valmistus voi liikkua ihan eri planeetoilla. Esim Wärtsilä 31, maailman tehokkainta nelitahtidieseliä, alettiin kehitellä jo 2000 luvun alussa ja täysmääräisesti siihen panostettiin 2010 tienoilla, eli suunnittelu ja tuotteen kehitys voi liikkua monissa vuosissa, jopa 10 vuodessa. 2016 moottoria myytiin lähes liukuhihnalta, eli kun moottori on suunniteltu niin sitä ei usein toista kertaa tarvi suunnitella. Tämmöisessä on siis paljon skaalaetua kun yritys saa uusia tuotteita myyntiin.

En tiedä kuinka asiakaskohtaisesti pitää moottori aina kehitellä. Esim tässä 31:ssä löytyy omasta takaa joustavuutta käytön ja polttoaineen suhteen että voisin kuvitella ettei kauheasti tarvi itse moottorille mitään suurempia muutoksia tehdä kun se asiakkaalle myydään.

Tästä aiheesta olis kiva kyllä kuulla enemmän jos jollain on syvällisempää tietoa.

Nimenomaan asiakaskohtaista suunnittelua tarkoitin. Asiaa tuntemattomille tiedoksi, että monet teollisuuden koneet suunnitellaan asiakaskohtaisesti. Tällöin pohjana on tietty vakiomalli, jota ei pelkillä parametrimuutoksilla voida muokata asiakastarvetta vastaavaksi. Tällainen suunnittelu tehdään yhdessä asiakkaan kanssa ja vie päivistä kuukausiin. Oletan, että Wärtsilällä on tällaisia konetoimituksia.

Tuotteet voidaan jakaa karkeasti neljään kategoriaan suunnitteluun suhteen:

  • vakiotuote (HK:n sininen), voit ostaa kaupan hyllystä ilman insinöörin suunnitteluapua
  • konfiguroitava/parametroitava tuote (Volkswagen Golf 2.0 TDI), voit itse valita lisävarusteet ja värin ilman ilman insinöörin suunnitteluapua
  • asiakaskohtaisesti suunniteltava tuote, esim. vesivoimalan generaattori tai ydinvoimala
  • uusi tuote eli mikä tahansa edellä mainituista ennen lanseerausta
5 tykkäystä

Pää on jo pölkyllä, koska heiluu kirves?

  • 2020 H1
  • 2020 H2
  • 2021 H1
  • 2021 H2
  • Eskola shakes it off!

0 voters

2 tykkäystä

Parametrisoiduissa tuotteissa voidaan sanoa, että suunnitteluun menee aikaa noin viikon verran, kun asiakkaan kanssa käydään läpi halutut lisävarusteet (pl. erikoisemmat vaatimukset). Tästä seuraava vaihe on varusteiden tilaukset kampiakselit, lohkot ynnä muut kilkkeet. Näiden tavaroiden saapuminen tehtaalle ottaa ehdottomasti eniten aikaa (puhutaan kuukausista). Itse kokoonpanossa muutaman kerran Wärtsilän tehtaalla käyneenä muistelisin että lohkon kasauksessa on kaikkinensa vähän alta 10 asennusvaihetta, joissa lohkot liikkuu vaiheesta toiseen kahden päivän sykleillä. Mutulla voisi siis sanoa, että valmistamiseen menee 1kk + komponenttien/moottorin rahtiin menevä aika

7 tykkäystä

Kiitos @Viiveka :smiley: Varusteiden toimituksissa tulee koronapandemian aiheuttamia viiveitä, kun mikä tahansa kohta alihankintaketjussa hidastuu. Sinänsä tuo ei välttämättä haittaa, jos kohdealuksessa on viivettä muillakin osa-aluilla. Mutta Wärtsilän liikevaihtoa koronapandemian tänä vuonna väistämättä laskee, vaikka tilauksia olisikin putkessa. Pandemian jälkeisiä näkymiä tämä ei mielestäni muuta.

1 tykkäys

No siinä ei kauaa mennyt. Ehkä jossain 5 paikkeilla vois harkita ostoja. :thinking:

Joku mainitsi että yhtiökokouksessa oli puhetta tuosta osingosta, että tehdäänko nokiat? Tässä Saulin kommentti. Saulin “päätoimiala” on finanssipuoli, mutta silti annan Saulin näkemyksille tiettyä painoarvoa. Kokemusta ja tietoa Saulilta löytyy moninkerroin enemmän kuin tältä bullerolta.

kuva

17 tykkäystä

Mielestäni tuo “tehdä Nokiat” kyllä herätti ennemminkin hilpeyttä kokoussalissa. Kysyjä muistaakseni ehdotti periaatteesssa osingon maksamista yhdessä erässä ja toi tuon pelon esiin sivulauseessa. Jee, Wärtsilän kevätosinko oli tullut tänään tilille, odotin vasta ensi viikolla🙂, tosin kurssi pudonnut pari euroa irtoamispäivästä.

2 tykkäystä

Tänään napsahti osinko itselläni myös Nordnettiin. :moneybag:

Syksyllä tuleekin sitten kahdesti isompi summa, kun tuplasin position irtoamisen jälkeen. :grinning:

3 tykkäystä

Mähkä taitaa vaan viisastella.
Mä ostin wärreä vasta irtoamisen jälkeen ja yli 20% jo miinuksella…
Tämä on kallis harrastus!

6 tykkäystä

En olis uskonut tämän päivän tulevan. Juuri avaussiivu ostettu @ 6,15 €.

16 tykkäystä

Kovaa vauhtia on menossa senttiosakkeeksi. :thinking: Wärre voi toisaalta olla kovimpia kärsijöitä, yksiköitä ympäri maailmaa, matkustusrajoitukset, kysynnän lasku, yritykset jäädyttää investointeja…

Käykö tässä outokummut?

5 tykkäystä

Mikähän se mättää kun ei ainakaan OP:n salkkuun ole osinko tullut.
Liekkö muilla käyny niin?

Nordnettiin on osinko tullut.

2 tykkäystä

Sama kohtalo täällä!

1 tykkäys

Danske OST:lle tullut

No nyt ne tuli OP:n salkkuun.