Kannattaa muistaa, että markkinataloudessa joku aina täyttää tyhjiön. Eli siis nämä laivayhtiöt saattaa olla ongelmissa, mutta joku uusi toimija tai entiset yhtiöt varmasti vastaa kysyntään. Itse luulen, että vaikka Carnival menisi konkurssiin niin velkojat jatkaisi toimintaa uudella nimellä
Mikään epidemia tai pandemia ei ole poistanut ihmisen tarvettaa lomamatkailla. Laivat seilavat vastakin. Kyse on toipumisen nopeudesta ja siitä onko toipuminen jollakin muulla alalla nopempaa ja voimakkaampaa.
Hyvä esimerkki siitä mitä - ainakin omassa mielessäni - Wärtsilän liiketoiminta tulee tulevaisuudessa entistä enemmän olemaan.
Mielenkiintoinen kirjoitus rikkipesureiden kysyntänäkymistä ja asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Mm. ölpän hinta.
Näin Kauppalehden mukaan, siiis Koronan syvimmästä montusta 18.3 :
Nämä yhtiöt ovat Neste (+40 %), Stora Enso (+36 %), Wärtsilä (+34 %), Nokia (+28 %), Fortum (+25 %), Outokumpu (+21 %) ja Sampo (+20 %).
Tiedä sitten mihin kurssit matkaan kun reaalitalouden luvut isketään pöytään, eli Karpon ns, kylmä totuus Q2
Wärtsilälle 2 voimalaitoksen tilaus - 190M€ - Maaliskuussa 2020
Tähän Kermana kakunpäälle, Wärtsilä will also operate and maintain both of the plants under a 10-year operation & maintenance service agreement (O&M).
Erkin kommentti:
Wärtsilän moottoreita täälläkin ja huoltosopimus taskussa ilmeisesti myös
Vaikuttaisi nopeasti torjuntavoitolta
WÄRTSILÄN NÄKYMÄT
Koronaviruksen (COVID-19) puhkeaminen ja maailmanlaajuisen pandemian hillitsemiseksi tehtävät toimenpiteet vaikuttavat markkinoihin, joilla Wärtsilä toimii. Tällä on olennainen vaikutus Wärtsilän vuoden 2020 liikevaihtoon ja tulokseen maaliskuusta alkaen. Taloudellista vaikutusta ei pystytä tällä hetkellä kokonaisuudessaan määrittämään, sillä se riippuu viruksen leviämisen hillitsemiseksi tehtävien toimenpiteiden kestosta ja suuruudesta sekä markkinoiden elpymisen nopeudesta. Tämän vuoksi Wärtsilä perui arvionsa vuoden 2020 markkinanäkymistä 31.3.2020, kunnes näkyvyys on parempi.
Kyllä se pahin osuu vasta Q2:lle.
Lukujen valossa tulos oli ennusteita hieman positiivisempi. Näkymien antamatta jättäminen on kuitenkin huolestuttavaa. Miksi eivät antaneet KONEen tapaan sijoittajille edes skenaarioita?
Osuu joo Q2:lle pahin mutta ei Wärtsilä ole hotelli tai ravintola. Pitkä tilauskanta tukee bisnestä ja n.7€ kurssi on ihan soppeli tässä kohtaa. Nou hätä, työtä vaan tiukasti ja eteenpäin.
Jää vähän sellainen maku, että näkymiä tai edes skenaarioita ei anneta, kun sellainen tuntuu olevaan maan ja maailman tapa. Busineksen verkkaisen tahdin huomioiden ohjeistuksen puute on kieltämättä hieman erikoista.
Itsellä tuli taas sellainen fiilis että selittelyä tuntui olevan osavuosikatsauksessa. Tulos ei olisi ollut ilman koronaakaan mitään hurraata herättäviä.
Niin olet varmaan huomannut että Wärreä on saanu 5€/kpl.
Tuloksen on tiedetty olevan notkelmassa, ei tämä muutoin ole 5€?!?!
Mun mielestä osari ja varsinkin tilauskannan pysyvyys oli positiivista.
Wärtsilän huoltobisnes jyskyttää ja nyt Vapun jälkeen laitetaan taas isotkin laivat vesille, taloutta on pakko avata jokatapauksessa.
Jännä nähdä miten kurssi reagoi tähän. Odotan mielenkiinnolla @Erkki_Vesola kommentteja. Vaikuttaako eilinen jenkki-indeksien lasku yleisesti eurooppaan ja sitä kautta myös wärreen.
Näkymät negatiivisia, alle odotuksien
Tulos negatiivista, alle odotuksien
Tilauskanta positiivista, yli odotuksien
Odotettavissa pieni kurssin kyykkäys
Wärtsilän suurimmat asiakkaat ovat “kelluvia hotelliravintoloita” ja huoli näiden selviytymisestä ei ole poistunut.
Merenkulun tilauskertymän laskun taustalla oli pääasiassa rikkipesuri-investointien väheneminen, joka johtui polttoaineiden hintaeron kaventumisesta
Taloudellisen toiminnan heikkenemisen riski on saanut varustamot ja laivayhtiöt arvioimaan investointisuunnitelmiaan uudelleen. Samoin energiamarkkinoilla heikkenevät makroekonomiset olosuhteet ja sähkönkulutuksen ennakoitu lasku ovat saaneet asiakkaat lykkäämään uutta voimantuotantokapasiteettia koskevia investointipäätöksiään.
Öljyn alennusmyynnit lähti käyntiin vasta Q1 viimeisellä kolmanneksella ja muutenkin tilauskertymä tulee kokemaan eroosiota.
Wärtsilä on halpa, mutta ehkä syystäkin.