Wetteri - Monimerkkiautotalo innokkaalla kaasujalalla

Jos wetteri aikoo olla - 25 vuonna miljardin vaihtava firma (jos oikein muistan), niin miksi ihmeessä se avaa vaihtoautokeskuksen Joensuuhun!?

Eikö noita keskuksia pitäisi avata uusimaa, Pirkanmaa, varsinaissuomi jne akselille useita, kuten muutkin ovat tehneet, jotka on viimevuosina kasvaneet?

Varmaan tässä otetaan vain Hartikaisen isot tilat Joensuussa käyttöön Wetterin nimissä, kuten tuosta Ylen linkin takaa löytyvästä jutusta selviää kuvan kera.

2 tykkäystä

Hedin Bil on Euroopan mittakaavassa 14. suurin jälleenmyyjä. Kaiken kaikkiaan eri brändejä Hedin Bilillä on 35. Pohjoismaisista edellä ovat vain Bilia ja MoellerBil (Norja). Reippaan miljardin liikevaihdolla pääsee Top 50 -listalle. Suomalaisista Top 50 -listalla ovat K Auto ja Veho. Käytettyjen autojen kauppa keskittyy nyt rajulla vauhdilla Euroopassa ja se tulee näkymään meilläkin.

Sen sijaan uusien autojen myynnin ongelmaksi ovat nousemassa tilausten peruutukset, ilmiö alkoi jenkeistä viime vuoden joulukuussa ja nyt se on noussut jo ongelmaksi. Euroopassa tilanne on myös eskaloitunut tänä vuonna. Asia koskee varsinkin sähköautoja, joissa jonotusajat ovat pitkät. Ongelmaksi nousee se, että tietoa peruutusten määristä on vaikea saada. Peruutukset voivat olla iso lovi valmistajan ja dealerin kassaan. Ainakin jenkeissä tilanne vie harhaan, kun valmistaja ilmoittaa, että 50.000 tilausta on jonossa ja jättää sanomatta, että tilausten peruutukset leikkaavat siitä melkein puolet pois. Lucid Air lienee viimeisin esimerkki jenkeistä.

1 tykkäys

Varmasti yhtiön tahtotilana on kasvaa myös mainitsemillasi alueilla. Oma arvaus on, että Wetteri laajentaa läsnäoloaan kyseisillä alueilla ensin yritysostoilla, ennen toimipisteverkoston täydentämistä vaihtoautokeskuksilla.

Tulkitsen itse uutisen niin, että kyseessä on uusi toimipiste, joka keskittyy puhtaasti vaihtoautoihin. Tiedotteessahan ei mainittu Hartikaisen muiden tilojen tuomista Wetteri brändin alle.

Tätä kannattaa ehdottomasti pitää silmällä kuluvana vuonna! Tilausten peruuntuminen rasitti ainakin Biliaa Q1:n aikana, mutta tämä rajoittui yhtiön mukaan Norjaan. Ongelmia syntyi jostain Toyotan sähköautomallista, jonka kantama ei vastannut luvattua kilometrimäärää. Lisäksi Teslan hintojen leikkaukset aiheutti myös tilausten peruuntumisia.

Keskon autokauppa löi viime viikolla pöytään oikein komeat luvut. Kommenttien perusteella tilauskanta on vahvalla tasolla, eikä tilausten peruuntumisesta ollut puhetta.

3 tykkäystä

Niin maantieteellinen peitto laajenee, nyt vaihtoautokeskuksella Raisioon ja toimipaikka nro 38.

Arto Tahvanainen, Wetteri

“Wetterillä on Suomen suurin automerkkien edustus uusien autojen myynnissä, yhteensä 19 automerkkiä. Tämän ansiosta myös vaihtoautokantamme on laadukas ja hyvin laaja merkkien osalta. Raision toimipisteemme kautta on tarjolla luonnollisesti koko Wetterin vaihtoautovalikoima. Suunnitteilla on avata uusi toimipisteemme heinäkuussa, rekrytoinnit tulemme käynnistämään lähiviikkoina”.

Aarne Simula, Wetteri, toimitusjohtaja

“Raision vaihtoautokeskuksen myötä Wetterin toimipisteverkosto laajenee jo 38 toimipaikkaan ja samalla vankistamme jalansijaamme Länsi-Suomessa. Autoalalla on nähty kasvua vaihtoautokaupassa alkuvuoden aikana ja me uskomme, että Wetterin laaja vaihtoautovalikoima herättää kiinnostusta auton ostamista suunnittelevissa”.

Wetteri saa vaihtoautoja uusien autojen myynnin yhteydessä, joten kireä ostomarkkina ei iske yhtiöön Kamuxin tai Sakan tavoin. Vauhti on ehdottomasti kova, mutta seuraako tulos perässä? Odotan mielenkiinnolla yhtiön Q1-raporttia ensi viikolla. Keskon Autokauppa löin ainakin pöytään todella komeat Q1-luvut.

4 tykkäystä

Tässä olisi Thomakselta uusi yhtiöraportti Wetteristä.

Wetterin Q1-kannattavuus oli linjassa odotuksiemme kanssa, vaikka liikevaihtoa siirtyikin odotuksiamme enemmän loppuvuodelle ATK:n lakon vuoksi. Mielestämme yhtiö on houkuttelevasti asemoitunut autokaupan murroksen keskellä, mutta merkittävää arvostuspreemiota on vaikea perustella ulkomaalaisiin merkkiliikkeisiin nähden.

https://www.inderes.fi/fi/hurjalla-tuloskunnolla-kuluvaan-vuoteen

1 tykkäys

Mielestämme yhtiö on houkuttelevasti asemoitunut autokaupan murroksen keskellä, mutta merkittävää arvostuspreemiota on vaikea perustella ulkomaalaisiin merkkiliikkeisiin nähden.
Olen kyllä vahvasti erimieltä tuosta. Vaatii muutakin ajattelua ,kuin takapuolen hieromista Teslan keinonahkapenkkiin. Wetterin priimus on Wetteri Power. Raskaan kaluston jälkimarkkinointi on erittäin tuottavaa ja Wetteri dominoi monella paikkakunnalla. Tämä asia näyttää unohtuneen monelta analyytikoksi itseään kutsuvalta.

4 tykkäystä

Siitä olen samaa mieltä, että Wetteri Power on todella laadukas liiketoiminta ja taisinkin tuossa johdon haastattelua kutsua sitä konsernin kruunun jalokiveksi.

Ohessa muuten Q1:n yhteydessä kuvattu Simulan haastattelu.

Jos pohditaan hieman tuota askarruttavaa preemio/alennusdilemmaa lähestyn itse sitä kolmen muuttujan kautta: kasvu-, kannattavuus- ja riskiprofiili. Wetteri Powerin osalta on vaikea laskea pääoman tuottolukuja auki, kun liiketoiminnan tasetta ei ole erikseen eritelty. Näkisin kuitenkin, että korkean kannattavuuden ja liiketoiminnan vahvan jatkuvaluonteisuuden turvin se ansaitsisi erillisenä liiketoimintana preemion verrokkeihin nähden. Poweri ei kuitenkaan ole erikseen sijoittajalle tarjolla, joten Wetteriä on lähestyttävä kokonaisuutena.

Vaikka Wetteri omaa vahvan markkina-aseman etenkin Pohjois-Suomessa, ovat verrokkiryhmän laadukkaat toimijat vetäneet historiallisesti pidemmän korren mitä pääoman tuottolukuihin tulee. Jotta vahvalla markkina-asemalla voisi perustella merkittävää arvostuspreemiota, pitäisi sen mielestäni heijastua pääoman tuottoluvuissa.

Mitä kasvuun tulee, nähdäkseni etenkin amerikkalaiset verrokit omaavat myös paremmat kasvunäkymät suuremman ja vähemmän keskittyneen kohdemarkkinan ansiosta. Merkkiliikkeiden kasvulla on tapana olla yritysostovetoista, joten hajautunut kohdemarkkina, jossa vilisee paljon potentiaalisia ostokohteita, on pidemmän aikavälin kasvunäkymää ajatellen myönteinen asia. Lisäksi amerikkalaisten verrokkien kasvunäkymää tukee myös paremman kasvunäkymän omaava Yhdysvaltain talous. Brittitalouden näkymä on vaisu ja kilpailu käsittääkseni kierää, mutta se näkyy kyllä verrokkien arvostustasoissa. Bilian näytöt arvonluonnista vaikuttavat mielestäni hyviltä ja liiketoiminnan oman pääoman tuotto on todella korkea. Bilian eduksi yhtiöllä on yhden kohdemarkkinan sijaan neljä (Ruotsi, Norja, Belgia, Luxemburg) ja näyttöjä liiketoimintamallin toimivuudesta useassa maassa. Toki Wetteri voi laajentua ulkomaille, ja Q4-webcastissa taisikin olla puhetta siitä, mutta menestyksen monistaminen ulkomailla on ollut monelle Suomalaiselle yhtiölle haastavaa. Kamux lienee hyvä esimerkki tästä. Riskiprofiilin kautta 40 %:n preemion oikeuttaminen EV/EBITDA-kertoimessa tuntuu mielestäni haastavalta, P/E-kertoimen 100+ %:n preemiosta puhumattakaan. Toki verrokkiryhmä voi olla aliarvostettu, Wetteri voi ylittää meidän ennusteemme tai konsensuksen ennusteet voivat osoittautua liian optimistiseksi. Toistaiseksi näen kuitenkin arvostustasoissa varaa kaventua ja riski/tuotto-suhteen näkökulmasta verrokit vaikuttavat houkuttelevammalta.

2 tykkäystä

Ihmettelin eilen miksi Wetterin verrokit olivat niin rajussa laskussa Yhdysvalloissa, mutta syy taisi olla tässä. Autojen varaosien myyntiin (asiakkaina sekä ammattikanava että kuluttajat) keskittyvä Advance Auto Parts julkisti Q1-raporttinsa. Raportoidut luvut jäivät selvästi konsensuksen odotuksista, osinkoa kvartaaliosinkoa leikattiin ja ohjeistusta laskettiin selvästi. Osaketta rankaistiin 35 %:n kurssilaskulla. Kannattavuuden oletetaan kokevan huomattavasti aiempaa enemmän painetta ja alla uusi ohjeistus:

Viime vuosien heikon uusien autojen myynnin ja ikääntyvän autokannan vuoksi näkisin varaosamyynnin ja huoltoliiketoimintojen näkymän varsin hyvänä, mutta tämä raportti oli kieltämättä yllättävän kehno. Saa nähdä miten muuttunut liiketoimintaympäristö ja kuluttajien heikentynyt ostovoima vaikuttaa pidemmän päälle kilpailuasetelmiin merkki- järjestäytymättömien huoltoliiketoimintojen ja tee se itse huollon osalta. Kilpailukenttä on toki erilainen Suomessa ja Euroopassa, mutta trendiä syytä pitää silmällä täälläkin.

3 tykkäystä

Ruotsissa näyttää trendi olevan päinvastainen. Uudet autot valuu heikon valuutan vuoksi muihin maihin, joten vaihtoautoja ei tule markkinoille. Sen vuoksi korjaamoilla pitää kiirettä.

1 tykkäys

Huomasin myös tämän. Käsittääkseni jenkeissä huoltoliiketoimintojen luvuissa ei ole vielä näkynyt vielä oleellista heikkoutta, joten voi olla, että kilpailu on vain kiristynyt varaosien myynnissä tai että yksittäisellä toimijalla on nyt poikkeuksellisen vaikeaa. Finanssikriisissä suurten merkkiliikkeiden huoltoliikevaihto laski käsittääkseni vain luokkaa 6 % kuluttajien pitäessä aiempaa pidempään kiinni ajoneuvoistaan. Huoltotoiminnoissa työmarkkina on kroonisesti kireä, joten palkkainflaatio voi nykyisessä liiketoimintaympäristössä olla se suurin kipukohta.

1 tykkäys

Kauppalehdessä oli kiinnostava juttu, jossa haastateltiin mm. AKL:n väistyvää toimitusjohtajaa Pekka Rissaa. Hänen mukaansa autokaupassa pahin on hänen mukaansa vasta edessä ja kuluva vuosi eletään edellisvuoden tilauskirjoista purkautuvilla asiakastoimituksilla. Vaikka Autoala ennustaakin kuluvan vuoden ensirekisteröintien asettuvan edellisvuoden heikolle tasolle noin 82 tuhanteen on tänä vuonna viikkojen 1–20 aikana henkilöautojen tilaussopimuksia on laadittu keskimäärin vain tuhannen viikkotahdissa, mikä ekstrapoloiden olisi vuositasolla noin 52 tuhatta. Jyrkkä tiputus uusien autojen ensirekisteröinneissä loppukesästä ei näin ollen olisi suuri yllätys, kun uusien autojen tuhdit tilauskannat on purettu.

Rissa kuvailee uuden auton kaupan olevan ”totaalisessa kriisissä”.

Uusien autojen ensirekisteröinnit korreloivat vahvasti kuluttajaluottamuksen kanssa, joten näkisin että tilausmäärät voivat nousta jyrkästikin kuluttajaluottamuksen elpyessä. Uusien autojen toimitusajat vaihtelevat brändeittäin, mutta yleisesti ne ovat käsittääkseni lyhentyneet väistyvien tuotannon pullonkaulojen vuoksi. Wetterin kannalta on hyvä pitää mielessä, että liiketoiminnalla on monta tukijalkaa ja esim. huoltoliiketoiminta, Poweri ja vaihtoautokauppa voivat paikata uusien autojen myynnin heikkoutta.

4 tykkäystä

En kyllä löydä oikein yhtymäkohtaa Wetteristä ja jenkki verrokeista. Kuulostaa hieman väkisin haetulta. Jenkkien kulutustottumukset, rahoitusmarkkinat, verotus sekä leasingmyynti poikkeavat täysin toisistaan. Toimivat täysin erilaisilla markkina-alueilla ja vaatimuksilla esim. kuluttajasuojan osalta.
Ymmärrän täysin Simulan ajatuksen Hartikaisen ostosta, Kajaanissa sai prikaatin kaluston huollettavaksi ja Joensuussa Hartikainen on kuorma-autohuolloilla onnistunut erittäin hyvin. Nämä takaa Wetterille tasaista rahoitusvirtaa kassaan. Tätä jälkimarkkinointi etua ei esim. Kamuxilla ole. Kamux onkin täysin suojaton sekä markkinoiden armoilla. Vaikka pidän Aarnea muutaman tapaamisen perusteella erittäin kyvykkäänä johtajana ei mielestäni hänkään kaikessa ole onnistunut ja hieman kaivaa omaa kuoppaansa jossain asioissa. Palin osto oli täysin turha liike. Osuuskauppa yrittänyt saada sitä tuottamaan jo vuosia onnistumatta siinä. Toki osuuskauppojen kannattaa katsoa hieman peiliin siinä asiassa. Osuuskauppa onkin hieman liian sisäpiiri toimintaa, monesti sinne ei oteta johtoon osuuskaupan ulkopuolelta ketään. Aarnella onkin kova työ saada Palin tuottamaan. Helppoa se ei ole. Kotimaisista verrokeista taitaa Keskon Virtanen kuoria pullat omiin bonareihin. Kallis varaosahinnoittelu onkin jo kääntänyt esim. polisiin Mersuihin Volkkarilta. Viime aikona onkin Keskon tulos perustunut pitkälti varaosa hinnoitteluun. Se tie ei ole kovinkaan pitkä. Tuohon esimerkki mainitakseni mikä tuli pari viikkoa sitten vastaan. Muutaman vuoden vanhaan Audiin tukivarsi Keskolta 1000 €, samalla OEM-numerolla meren takaa 350 €. Ei kuluttaja kovinkaan pitkään katso noin rajua hintaeroa ja varmasti jokainen tekee kuluttajana omat ratkaisut mihin rahansa laittaa ja missä huollattaa.

3 tykkäystä

tästä on hyviä esimerkkejä suomenkin maassa. osuuskauppa pyörittää autoliiketoimintaa ainoastaan että johtoporras voi hyödyntää sitä omista lähtökohdista. tuttuja ja sukulaisia saadaan pidettyä työllistettynä ja ajanvirtaan vastakohtaisesti maksetaan kuukausipalkkaa provikan sijaan. “parhaimmissa” tapauksissa johtoportaasta henkilö toimii osto-/myynti-pöydän molemmin puolin tekemällä itselle välistä tiliä. taustalla on myös hyvä pyörittää ralli-toimintaa.

1 tykkäys

Thomas on vähän päivitellyt yhtiöraporttia. :slight_smile:

Wetterin osake on laskenut viime päivätyksemme jälkeen 15 %, jonka myötä osakkeen arvostuskuva on maltillistunut silmissämme. Näemme Wetterillä olevan hyvät edellytykset luoda arvoa konsolidoimalla Suomen autokauppaa, mutta nykyisellä arvostustasolla (EV/EBITDA 9x, P/E: 11x) suosimme edelleen huokeamman arvostuskuvan omaavia verrokkeja.

https://www.inderes.fi/fi/kurssilasku-syonyt-osakkeen-yliarvostusta

Laitetaan vielä aamarikommentit samalla:

1 tykkäys

Omistan wetteriä hiukan alle 10k kpl.

Kiinnostaisi pohdinta ja mielipiteet siitä, onko yhtiössä pääomistajatahon (simula ja kankaalan family office) ja piensijoittajan edut yhtenevät. Ja toisaalta mitä riskejä ainakin Simulan merkittävä velkaantuminen aiheuttaa piensijoittajalle. Näemmä myös PM ruukki oli tosin osakkeitaan pantannut, mutta tämä perhesijoitusyhtiö lienee Simulaa vakavaraisempi?

Sinänsä pääomistajan suuri rooli ja usko yhtiöön on itselleni positiivinen signaali.

Mistä Simulalle on ilmestynyt varallisuus olla näin isolla panoksella mukana. Osakepotin arvo 0,82 arvostuksella noin 48 meur. 0,65 arvostuksellakin 38 meur. Verokoneessa Aarne Simulalle 2008-2021 verotettavia tuloja yhteensä alle 4meur, joista ei oo kyllä hirveesti voinu jäädä säästöön.

1 tykkäys

Tänä vuonna autotehtaat kertovat myynnin kasvusta kaksinumeroisin prosentein. Myynnin vetureina ovat isot V8:lla varustetut Full-Size PickUpit ja SUV -maasturit. Ford uskoo myyvänsä tänä vuonna n. miljoona isolla V8:lla tai Powerstoke -dieselillä varustettua Full-Size Ford F-150 pickupia. Ja puhutaan yhdestä mallista. Hybridiautot myyvät myös hyvin. Sen sijaan sähköautojen myynti sakkaa reilusti. Autotehtaat maksavat rangaistusmaksuja, koska autot ylittävät reippaasti halltuksen antamat päästötavoitteet. Viime vuonna eniten veroja maksoi Chrysler, joka on kuuluisa yli 700hv Hellcat -moottoreilla varustetuista RAM pickupeista, Dodge Chargereista ja Challangereista. Chryslerin CEO totesi vain “Emme valmista autoja, joita Bidenin hallitus haluaa meidän tekevän. Valmistamme autoja, joita asiakkaamme haluavat.” Ja mikäs siinä, jos USA Premium -bensa maksoi eilen halvimmmissa osavaltioissa 0,67e/litra.

Miten tämä liittyy Wetteriin, sen toimintaan ja tulevaisuuden näkymiin? Wetterillä ei käsittääkseni ole mitään noista myynnissä, eikä tekemistä näiden kanssa.

Hei Kaikki! Wetteri julkistaa 25.8. puolivuosikatsauksen ja järjestää webcast-tilaisuuden samana päivänä kello 13.00 alkaen. Täältä pääset seuraamaan tilaisuutta: Q2 2023

6 tykkäystä

Hei kaikki ja mukavaa perjantaita! Tänään julkistettiin Wetterin tammi-kesäkuun tulos ja webcast pidettiin klo 13.00 alkaen. Jos se jäi väliin, tallenne on kuitenkin katseltavissa: Q2 2023

10 tykkäystä