Wetteri - Monimerkkiautotalo innokkaalla kaasujalalla

2 tykkäystä

Tällaiset uutiset tietää Wetterille kasvaa liikevaihtoa ja pidemmän päälle vahvempaa tuloksellista suorituskykyä :raised_hands:

Aavistuksen verran on alkanut tulla tunne että Wetteri ottaa siipiensä suojiin, vähän kaiken mikä ei muille “kelpaa”. Olisi mielenkiintoista tietää onko neuvotteluja ollut muiden kanssa. Toki kiinan merkit tuo hinnoitteluun kilpailukykyä, mutta onko ne sitten vielä ihan valmiita lyömään läpi, niin sen aika näyttää. Mutta hyvä että yritystä on, ja kova tahto olla suurin alalla. Vähän Duell tyyppinen lähestymistapa on toiminnassa tällä hetkellä, mutta mitä siitä sitten seuraa.

1 tykkäys

Jos oletamme että Wetteri myy noita autoja 500kpl jo vuoden 2024 aikana, kuten Simula “odottaa”, miten ja missä noita kaikkia Dongfeng- ja Voyah-autoja huolletaan?

Se tarkoittaisi sitä että vuoden 2025 aikana pitäisi löytyä osaavia teknikkoja huoltamaan 500+ autoa ympäri Suomea…

Thomas antoi kommenttinsa, kun Wetteri laajentaa tarjoamaansa Dongfeng- ja Voyah -sähköautoihin. :slight_smile:

Tiedän varmaksi, että jälleenmyyntisopimusta on tarjottu myös muille tahoille. Heikon katteen takia kieltäydytty.

Joten samaa mieltä ollaan täällä, tuntuu Wetteri ottavan “jämiä”… Toisaalta, jos näkee uuden kaupan vain keinona saada laadukasta käytettyä varastoon, voi strategia olla toimiva. Usein jälleenmyyntisopimusten tuomat kulut syövät kaikki tai ainakin suuren osan merkin voitoista.

Eikös Dongfengin Voyah -merkkiä myyty alunperin XBil:in alla? Jatkuukohan jälleenmyynti myös siellä?

1 tykkäys

Wetterin toimitusjohtajaa Aarne Simulaa haastatteli analyytikko Thomas Westerholm. :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:16 Loppuvuoden pääkohdat
01:55 Q4:n ennakkotiedot
03:07 Ohjeistus toistettiin
04:23 Tase
05:15 Osinkoa ei ehdoteta jaettavaksi
05:52 Ostettujen liiketoimintojen kehitys
07:03 Kiinalaisten automerkit tulossa myyntiin
09:10 Yhteistyö kattaa myös huollon


EDIT:

Tässä on vielä aamun kommentit Q4-tuloksesta:

1 tykkäys

Tässä on Thomakselta uusi yhtiöraportti Wetteristä. :slight_smile: :gem:

Wetterin Q4-raportti ylitti odotuksemme kasvun osalta ja oikaistu liiketulos oli odotuksiemme kanssa linjassa, mutta vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät yhdessä rahoituskustannuksien kanssa olivat ennusteitamme suuremmat johtaen tulosalitukseen. Ennustemuutoksemme olivat neutraalit ja sijoitustarina kaipaa mielestämme vielä lisää näyttöjä vahvan kasvun skaalautumisesta ja pääoman allokointistrategian toimivuudesta.

1 tykkäys

Lähes kolme viikkoa jatkuneet ja neljännelle viikolle venyvät lakot vaikuttavat myös uusien autojen kauppaan.

”Suomalaisille näkyvä asia on, että autovirta Suomeen on pysähtynyt, mikä tarkoittaa, että meidän työpisteissämme työt loppuvat. Se on meidän yrityksellemme ja henkilöstöllemme huono asia, koska liiketoimintamme lakkaa. Se viivästyttää autojen toimituksia”, kertoo Perttu Piri, logistiikkayhtiö Assistor-Uutteran toimitusjohtaja.

Suomeen tulee viikoittain noin 1500-2000 uutta autoa. Kolme neljästä autosta tuodaan Suomeen Hangon sataman kautta.

1 tykkäys

Tuossa kaveri odottaa työsuhdeautoa mutta ei ole tietoa milloin se tulee lakon vuoksi. Kun uutta autoa ei tule niin vanhakaan ei päädy liikkeeseen uudeksi kauppatavaraksi. Autokauppa hidastuu siis myös käytettyjen puolella eikä pelkästään uusien.

1 tykkäys

Pari mietinnän aihetta Wetteriin liittyen.

Mistä voisi johtua että osake ei ole käytännössä yhtään kiinnostava, jos vaikka miettii päivänsisäisiä vaihtoja? Mikä tekisi yrityksestä ja osakkeesta enemmän kiinnostavan. Helppo vastaus olisi osinko, mutta noin vakavammin ajateltuna.

Onko missään yhteydessä avattu, että minkä verran yrityksellä on yhteistyötä puolustusvoimien kanssa, koska jonkin verran huoltaa tällä hetkellä niiden käyttämää kalustoa, pääasiassa taitaa olla raskasta kalustoa, kuorma-autot ym.

Ja sellainen spekulointi vielä, että todennäköisesti pitkä kumppanuus puolustusvoimien kanssa, voisiko jatkumo olla yhteistyö esim. Naton kanssa, mikäli Suomeen tulee jossain muodossa tukikohtia, ja jonkinlaista kalustoa käytössä. Eli ollaankohan yrityksessä hereillä tällaisten mahdollisuuksien kanssa?

Varmaan huolto ja korjauspalveluissa. Tehtaat myyvät kaluston suoraan tai maahantuonnin kautta kaluston, ei yksittöinen JM pääse sinn väliin

Tuli tilasto eteen missä oli Euroopan 50 suurinta jälleenmyyjää. Suomalaisia listoilla oli enää yksi eli Veho sijalla 29. Suomessa toimivista Hedin Bil löytyi sijalta 5., Inchcape sijalta 6. ja Bilia sijalta 15.

Autokauppiaat ja myyjät harvemmin saavat kehuja, mutta oheisen tiedotteen luettuani voin todeta että esimerkillistä toimintaa.

6 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n muutamissa minuuteissa luettava analyysi Wetteristä.

Huom! Tehty kaupallisessa yhteistyössä Wetteri Oyj:n kanssa

Riskinä Wetterin osakkeelle ovat yhtiön kasvun hyytyminen sekä korkean korkotason pitkittyminen. Toistaiseksi yhtiö kuitenkin näkee sen kysyntätilanteen pysyvän hyvänä, mistä osaltaan kertoo Wetterin lupaava ohjaus kuluvalle vuodelle.

1 tykkäys

Wetteri mainittu:

”Merkittävänä negatiivisen tulosvaroituksen riskinä olemme nostaneet Kempowerin, Aspon ja Wetterin . Kempower liittyy nimenomaan lakkoihin, latauslaitteiden kysyntää kyllä olisi, mutta haaste on siinä, kun satamat ovat kiinni niin he eivät saa komponentteja ja Kempower antoikin jo kertaalleen tästä syystä tulosvaroituksen. Ei ole itsestään selvää, että syntynyttä menetystä saadaan kurottua kiinni”, Saari sanoo.

1 tykkäys

Wetteri siirtää hieman tilinpäätöksen julkistamista. Satuin katsomaan samalla tarjoustasoja, niin mielenkiintoista miten nämä tasojen kappalemäärät asettautuu hetkeksi, kunnes “palautuu”. Kummaset ne ei ole toki normaalisti tässä yhtiössä muutenkaan.


Vetterille rahoitusdiili:

Sisäpiiritieto: Wetterin rahoitussopimus on uudistettu, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo uudeksi rahoittajaksi

Wetteri Oyj Sisäpiiritieto 24.4.2024 klo 21.15

Wetteri Oyj tiedotti 14.2.2024, että konserniin kuuluvan Themis Holding Oy alakonsernin ja rahoittajapankin välisessä rahoitussopimuksessa olleet kovenanttiehdot eivät kaikilta osin täyttyneet.

Wetteri on tänään saanut rahoittajapankilta ilmoituksen, ettei se käytä oikeuttaan eräännyttää saataviansa, vaikka kovenanttiehdot eivät kaikilta osin täyttyneet tilanteessa 31.12.2023. Wetteri on myös sopinut rahoittajapankin kanssa rahoitussopimuksen kovenantteja koskevien ehtojen päivittämisestä.

Päivitetyssä rahoitussopimuksessa on sovittu kovenanttiehtojen muutoksesta seuraavasti: Themis Holding Oy -alakonsernin korollisilla nettoveloilla jaetun 12 kuukauden käyttökatteen tulee olla 30.6.2024 korkeintaan 4,60x ja 31.12.2024 korkeintaan 4,20x, sekä omavaraisuusasteen tulee olla 30.6.2024 vähintään 25 % ja 31.12.2024 vähintään 26 %, ja Wetteri Oyj -konsernin omavaraisuusasteen tulee olla 30.6.2024 vähintään 19 % ja 31.12.2024 vähintään 19,5 %. Lisäksi Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo korvaa aiemman työeläkevakuutusyhtiön rahoittajana rahoitussopimuksessa.

Koska ilmoitus saatiin ja rahoitussopimuksen ehtojen muutos tehtiin 31.12.2023 päättyneen tilikauden jälkeen, rahoitussopimuksen alaisen rahoituksen pitkäaikainen osuus (14,7 miljoonaa euroa) käsitellään 31.12.2023 päättyneen tilikauden tilinpäätöksessä IAS 1.74 -säännöksen mukaisesti lyhytaikaisena velkana. Vuoden 2022 tilinpäätöksessä rahoitussopimuksen alaisen rahoituksen pitkäaikainen osuus (9,8 miljoonaa euroa) käsiteltiin myös lyhytaikaisena velkana.

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=be1a5393962a5e114e643e04a1d5b8077&lang=fi&src=listed

3 tykkäystä

Keskolla autokaupan puolella ollut ihan hyvä vuosineljännes (alla), joten varovaisen toiveikkaana voi varmaan olla myös Wetterin vuosineljänneksen osalta.

1 tykkäys