Wetteri - Monimerkkiautotalo innokkaalla kaasujalalla

Yp siirtäköön halutessaan oikeaan paikkaan, mutta muutaman Keskon osakkeen omistajana kommentoin hieman tuota Johannan haastattelua.

Minusta Johanna vastasi huomamaattaan mikä on Keskon autokaupan ongelma.
Mielestäni se on johtajuus tai paremminkin sen puute. Kun käytetään termiä (meidän) johtoryhmän näkemys. Johtajalla pitää olla oma näkemys ja sen jälkeen johtoryhmän näkemys. Samalla kerrotaan autokaupan rakenteiden muuttamisesta tarkoittaa se Keskon tapauksessa uutta tuolileikkiä. Samoja henkilöitä kierrätetään uusiin tehtäviin ja jokainen keksii omien bonareiden toivoissa jotain uutta mistä voidaan periä rahaa lisää. Niinhän se menee mutta on tainnut tulla jo luu vetävän käteen. Erikoista ettei oteta tekijöitä talon ulkopuolelta vaikka autokaupan vaikea tilanne on tehnyt sen, että päteviä on varmasti vapaana.

Kesko uusin kasvun strategia on vaihtoautojen kanssa, oma todellakin omaperäistä. Saiko tuon idean keksijä jonkun palkinnon?
Kesko on näyttää unohtaneen täydellisesti, mistä saadaan kaikista edullisemmin ja parhaimmat vaihtoautot. Uuden auton kaupasta.

Nyt VW joka on ollut todella vahva markkinaosuuden merkki on vain muisto entisestä.
Keskon omat automyymälät muistuttavat Kamuxin myymälöitä, valikoima on vaan pienempi ja autot ovat ihan loppuun ajettuja. En ymmärrä mikä bisnes on myydä puolimiljoonaa kilometriä ajettua auto 10 ke hinnalla. Eihän siitä saa kuin kuluttaja-asiamiehen kimppuunsa. Itse olen asioinut niin Keskon liikkeessä ja Kamuxin liikkeessä niin jos haluan Kamux tyyppisen asiakaskokemuksen niin haen sen sitten Kamuxilta.

Uuden auton ostajaa ei Keskolla arvosteta enää pätkääkään ainakaan hyvityshintojen perusteella, jos joku vielä uhmaa kukkaroaan niin huolto vie loput järjettömillä hinnoitteluillaan. Onko sattumaa, kun esim. Poliisi siirtyi Mersuun ei varmaankaan jos katsoo esim. Transporterin puolimoottorin hintaa. Miten kasa rautaa ja alumiinia maksaa Suomessa tuplaten kuin Saksassa? En ymmärrä.

Sitten mainostetaan vielä huoltoja radiossa. Miksi pitää omistaa vanha Volkkari,että voisi saada huollon edullisemmin?

Entäs uuden Transporterin mainos " kaikkien aikojen parhain Transporter". Fordin piti se tehdä, että saadaan kunnolinen Transporter. Jää siinä yritykselle muutama tuhat lisää kassaan rahaa, kun ostaa suoraan Fordin kuin Tranporterin ja huollon hinnoittelukin on Fordissa perinteisesti ollut huomattavasti edullisempaa. Klassinen esimerkki kun myynti ja markkinointi elää omaa elämäänsä.

Yritysostot taas, älkää vaan ostako enempää mitään. Nyt Volkswagenin positiivisesta asiakaskokemuksesta vastaa kolme yrittäjävetoista autoliikettä Jyväskylän Autotarvike, Käyttöauto ja Pörhö. Nämä kolme vielä vielä kannattelevat uskottavuutta Volkswageniin merkkinä.
Jätän tämän tähän, vaikka uskon Keskoon on mielestäni Keskon autokauppa jo pidemmän aikaa ollut väärillä urilla.