F-Securen perustaja: Tietoturvayhtiön on tärkeää pysyä eurooppalaisena | Tivi
Loistava idea. Rakennetaan Euroopan ympärille massiivinen palomuuri.
Lyödään kylkeen iskulause: Make European Cybersecurity Sovereign Again MECSA 2025 - No bytes in, no bytes out. Just sovereignty
Powered by WithSecure
Niin, vähän kuin euroopan puolustusteollisuus.
Se vaan on nyt rakennettava, jos ei luottoa löydy ulkopuoliseen tukeen. Tuskimpa siihenkään satsataan vain siksi että se on niin kivaa.
Isomman murroksen alkumetrejä tässä ollaan todistamassa ja uskoisin, että Withsecure pystyy siitä hyötymään. Sijoittajana täytyy muistaa, että tietoturvamarkkina on kymmenien miljardien markkina ja se kasvaa 15% vuositahtia. Jos Withsecure pystyy hyötymään meneillään olevasta murroksesta edes sen verran, että yltää tulevat vuodet keskimäärin markkinakasvuun niin se tulee tuplaamaan liikevaihdon vuoden 2029 loppuun mennessä. Samalla kertoimetkin korjaisivat ylöspäin EV/S~1 tasolta esimerkiksi F-Securen EV/S~3 tasolle. Tämä siis ilman markkinaosuuden voittamista.
Mulla on tästäkin vähän jotakin kihelmöivää kutinaa nivusissa että tällaistakin uutisointia voi tulevaisuudessa tulla.
Withsecure on kelpo ja laadukas paja, niin toivoa sopii että asioita voitetaan. Toki kaikki kihelmöinti voi johtua jostakin pubiruususta, aika näyttää josko osuuksia voitetaan vai lähdenkö antibioottikuurille.
En vaan koe esteitä tälle etteikö osuuksia voisi voittaa, on siihen eväitä, ainakin jonkinverran.
Pitkän aikavälin skenaario näyttää paperilla hyvältä – ja toivon, että se toteutuu.
Mutta jotta liikevaihto kaksinkertaistuisi vuoteen 2029 mennessä, WithSecuren pitäisi kasvaa 15 % vuodessa alkaen eilisestä.
Q1 oli +8 %. Ja OP on nostanut esiin kohtalaisen riskin tulosvaroituksesta ennen Q2:ta.
En sano, ettei se ole mahdollista. Mutta kun yhtiö on vaarassa jäädä jälkeen lyhyen aikavälin ohjeistuksesta jo tänään, on vaikea hinnoitella sisään monivuotista compounder-tarinaa.
Siksi uskon, että todellinen läpimurto vaatii jotain uutta ja rohkeaa – MECSA 2025 . Me aiomme rakentaa palomuurin – ja heidän pitäisi maksaa siitä
Tulosvaroitusriski on olemassa Elements-yhtiön kokovuoden ARR-kasvun osalta. Tämän riskin joutuu ottamaan jos sijoittaa WS:ään. Toisaalta tämä taitaa olla jo kaikkien tiedossa.
On tässä jotain ristiriitaista logiikassa.
Puhutaan avoimesti kohtalaisesta riskistä tulosvaroitukseen koko vuoden ARR:n osalta – ja samaan aikaan toivotaan kaksinkertaista tuottoa viidessä vuodessa, yhtiöltä josta on kolme vuotta jakautumisesta ja jonka osakekurssi on yhä alle puoleen alkuarvosta. Q1:n kasvu? Vain +8 %.
Alan markkina kasvaa 10–15 % vuodessa, ja kilpailijat tekevät 20–30 % vuotuisia kasvulukuja.
Tällä tahdilla WithSecure pysyy juuri ja juuri toimialan keskitasolla – ilman markkinaosuuden kasvua. Ja sekin vain, jos kaikki menee nappiin.
Kun yritykset kuten SentinelOne, CrowdStrike ja Tenable kasvavat nopeammin ja näkyvämmin, on erikoista että “kaikki tietävät riskin” ja silti pitävät kiinni – vaikka tarjolla olisi todennäköisesti paremmin tuottavia vaihtoehtoja.
WithSecure selvästi vetää ihmisiä puoleensa. Ehkä siksi, että me kaikki haluamme yhä uskoa siihen tarinaan, jonka luulimme ostavamme. Mä olen yhä itsekin vähän pakkomielteinen
MECSA 2025
(jos jatkan tämän kirjoittamista tarpeeksi kauan, se tarttuu – tiedän sen )
Me tarvitaan palomuuri. Ja me aiotaan saada heidät maksamaan siitä.
Mutta kaikesta huolimatta , eipä tuossa nyt kauheen kaukana haarukasta olla.
Q1 oli tollanen semivajakki, miksei se nyt Q2lla voisi jo vähän korjaantua. Ehkä olen sinisilmäinen, mutta en kyllä ole riskistä moksiskaan.
Ei hätää jerba – edellinen tuli vain 7 kuukautta sitten.
Sitä ennen heinäkuussa 2023.
Ja sitä ennen tammikuussa 2023.
Ehkä Q2 korjaa tilanteen.
Niin korjaa mutta sä nyt oot ehtiny myymään kaiken niin ei vaikuta niin pahasti omaan portfolioon.
Se on totta.
Menetin vaan puolet.
Jos ne olis ajaneet meidän MECSA 2025 -kampanjaa – tai edes sen w/burger-idean – oltais varmaan jo pyöritetty bitcoineissa.
Tietysti eurooppalaisissa bitcoineissa.
Pieni tulosvaroitusriski on olemassa ja edellisten vuosien näytöt ovat heikkoja. Attekin ennustaa tuleville vuosille vain 6-8% liikevaihdon kasvua. Matala arvostus antaa sijoittajille kuitenkin hyvän turvamarginaalin. Aten ennusteen toteutuessa WS:stä ei välttämättä saada kovin kummoista sijoitusta, mutta ei katastrofiakaan. Jos taas päästään esimerkiksi markkinan keskimääräiseen kasvuun niin WS:stä voi tulla fantastinen sijoitus. Mielestäni upsidea on paljon enemmän kuin downsidea ja tähän epäsymmetriaan voi sijoittajana tarttua.
Mielestäni WS:llä on hyvä mahdollisuus nopeuttaa kasvua jatkossa markkinan muuttuessa suotuisammaksi eurooppalaiselle toimijalle ja kun WS:n uudistunut kumppanikanava saadaan vauhtiin. En usko, että koko kasvupotentiaalia nähdään vuonna 2025, mutta uskon, että parempaan suuntaan mennään ja myös sijoittajien usko WS:ään pikkuhiljaa paranee. Kärsivällisyyttä tässä vielä vaadittaneen, mutta onhan tämä Helsingin pörssin yksi mielenkiintoisimmista yhtiöstä.
Voin nimetä viisi kiinnostavampaa yhtiötä Helsingin pörssistä vaikka unissani – Kempower, Qt, Remedy, Detection Technology, Nanoform – eikä kahvikaan ole vielä ehtinyt tippua.
Ja ihan tarkennuksena: kyse ei ole pienestä tulosvaroitusriskistä.
OP itse kuvasi sitä kohtalaiseksi.
Mutta oikeasti, arvostan sun uskoa ja optimismia, Tero.
Toivon, että saat MECSA 2025 -lippiksen – tai vähintään pullon W-giniä sitten kun kurssi raketoi.
Ansaitset sen uskollisuudestasi ja palveluksestasi yhtiölle.
WS on kiinnostava yhtiönä ja ennen kaikkea sijoituskohteena johtuen arvostuksesta ja kasvupotentiaalista.
Mainitsemasi yhtiöt ovat myös erittäin kiinnostavia ja osassa olen ollut tai olen edelleen mukana. Mainittakoon, että DT:ssä olin hommissa yli 20 vuotta ja omistajana vuodesta 2003 aina vuoteen 2023, jolloin möin viimeiset osakkeet.
Kuulostaa järkevältä, Tero – ja arvostan taustaa DT:llä. 20 vuotta ei ole mikään kevyt juttu.
Ymmärrän hyvin, miksi näet potentiaalia WS:ssä pitkässä juoksussa.
Ehkä ero on siinä, että kun toteutus alkaa falskata, en enää nojaa kärsivällisyyteen vaan kysyn: “Missä on signaali?”
Ja tällä hetkellä kaikki signaalit tulevat yhtiön sisältä – eivät markkinoilta.
Ne vähät, jotka markkinoilta tulevat?
Tulosvaroitusriski.
Itse olen ottanut askeleen taakse – toistaiseksi.
Mutta jos tätä pystyy pitämään salkussa 20 vuotta, niin se on jo seuraavaa tasoa.
Nostan MECSA 2025 -lippistä.
Ja rehellisesti – tällä maailman menolla en ole ihan varma, ollaanko viiden vuoden päästä edes maisemissa juomassa sitä giniä, puhumattakaan kahdestakymmenestä.
Koska olet aiemmin valittanut WS’n osakkeen olevan alempana kuin ostaessasi niin pakko kommentoida…
Mulla Remedy -49.41% ja Nanoform -83.61%. Näin näissä roikutaan.
Totta kai.
Ja oot oikeassa – kiinnostaviin yhtiöihin liittyy aina riskiä.
Mutta ero on siinä, että nuo yhtiöt oikeasti ottivat kunnolla swingin.
WithSecure taas treidaa kuin käänneyhtiö – mutta ilman sitä käännettä.
Jos istun -50 %:n päällä, haluan sen olevan siksi, että yhtiö yritti murtautua läpi,
eikä siksi, että se unohti astua kentälle.
No eikö asetetut tavoitteet kuitenkin kuvaa tilannetta jossa yritetään muutosta? Ongelma on, ettei se näy numeroissa.
Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei yritystä ole, eli olisi jotenkin unohdettu mennä kentälle.
Mun eka oletus olisi ennemmin, että yritetään liian montaa asiaa kerrallaan - mut saatan olla täysin väärässä.
Withsecure YTD yli 35 pinnaa ja 6kk yli 37 pinnaa.
Ei se varmaan lohduta jos on huipulta hankittu mutta matkahan on tästä ylöspäin vai onko joku sitä mieltä että matka on alaspäin?
Jos, mikä mittari kertoo näin?