Wittedin toiminta-ajatus kuvaa kokemukseni mukaan loistavasti nykyistä kehitystä.
Ajatus on, että Witted tukee yrityksiä siirtymässä malliin, jossa yritys itse vastaa kokonaisuudesta.
Virhe on vain kohdassa “Tavoitteenamme on rakentaa menestyviä kehitystiimejä”, sillä kun asiakas ottaa ohjat, rakentaa asiakas kehitystiimit osin omasta porukasta osin eri toimittajista, järkevän osaamisrakenteen mukaan.
Itse olen ollut hyvin ajoissa rakentamassa erittäin isoon suomalaiseen yritykseen mallia, jossa asiakas vastaa kokonaisuudesta.
Pieni näkemysero on tähän muutokseen liittyvistä drivereista @MoneyWalker kanssa.
Jos 10 vuotta sitten asiakasyritykset ostivat yksittäisiä järjestelmiä/projekteja IT-toimittajilta, oli lopputuloksena järjestelmiä, jotka eivät toimineet yhteen.
Sitten huomattiin, että yrityksen arkkitehtuuri kannattaa pohtia kokonaisuutena. Lisäksi kokonaisarkkitehtuuria ohjaa yrityksen liiketoiminnallinen strategia ja visio sekä näistä johdetut tavoitteet ja prosessit.
Tällöin asiakkaan on ohjattava sekä liiketoimintaa, tästä johdettua tavoitearkkitehtuuria sekä kehitystä.
Tavoitearkkitehtuuri on enemmän yhteismitallisesti käytettäviä palveluja ja dataa, joiden päälle voi rakentaa yrityksen liiketoimintatarpeisiin liittyviä palveluja, kuin erillisiä järjestelmiä.
Kehitys tapahtuu iteratiivisesti kohti tavoitetilaa. Product Owner on aina asiakkaalla.
On jopa absurdia ajatella, että S-ryhmä, OP sun muut muuttaisivat mallinsa siihen, että CIO ostaa taas yksittäisiä järjestelmiä ja projekteja sieltä, mistä halvalla saa.
Lähes aina keskustelu IT-palveluyrityksen johdon kanssa antaa kuvan millaista osaamista sieltä saa.
Wittedin toiminta-ajatus on hyvä, osaavatko rakentaa palvelutarjoomansa tuota tukemaan kannattavan liiketoiminnan luomiseen jää nähtäväksi