Moikka,
Ihan samaa mieltä olen Antti Luiron kanssa, hyvä saada ketjuun haastamista. Antti myös vastasi hyvin noihin analyysiä koskeviin kohtiin. Jätän mielelläni analysoinnin muille. Yleisesti - Witted on haastaja. Se on uusi tulokas ja yhtiön haastaminen myös kuuluu pelin henkeen. Tälleen tj-vinkkelistä se on lisäksi, mitä parhainta polttoainetta meidän jengille - meidän porukka saa hyvin lisäkierroksia kun lukee kirjoituksia ja varmasti monella on sellainen kova näytön halu :). Mitä ollaan luvattu hoitaa niin hoidetaan ja kukaties samalla voitetaan lisää sydämiä matkalla.
Aika varoen joutuu myös ottamaan kantaa annin struktuureihin, ne oli niitä herkkiä teemoja tässä julkisessa koreografiassa. Ehkä kuitenkin hyvä mainita, että tässä IPOssa ei ole kukaan myymässä ja ollaan mukana pitkässä pelissä. Se on kova juttu. Privayhtiönä omistus sitoo ihmisen työskentelemään yhtiössä, mutta sen mennessä julkiseksi tuo liima katoaa. Omistus on edelleen tärkeä osa ihmisten palkitsemista, mutta mitkään myyntirajoitukset eivät poista sitä faktaa, että sitouttaminen pitää rakentaa muilla keinoilla.
@KohtiVapautta kyseli meidän asiakkaista:
“Mihin asiakassegmenttehin Witted ensisijaisesti keskittyy? Ok. ymmärsin yksityisensektorin toimijoihin sekä myös pienesti julkiselle. Mutta onko esimerkiksi yksityisellä sektorilla jotain tiettyjä asiakassegmenttejä joissa olette hyviä”
Yhtiöesitteessä tätä avattiin McKinsey & Companyn käyttämän toimialaluokittelun kautta näin:
Tuossa korostuu nuo kaksi isompaa pylpyrää: Digital Leaders ja Manufacturing / Service. Ensimmäinen näistä käsittää yrityksiä, jotka myyvät digitaalisia tuotteita tai ovat oman alansa kirkkainta kärkeä digitaalisissa palveluissa. Toinen pylpyrä Manufacturing / Service on myös laaja kategoria ja erityisesti Suomessa, jossa oon paljon teollisuuden toimijoita ja erilaisia palveluyhtiöitä. Travel / Hospitality vähän katosi pari vuotta sitten (palannee takaisin kun pandemia on ohi) ja Retail ja telecom kategoriat ovat sen verran keskittyneitä pohjoismaisilla markkinoilla, että numeerisesti toimijoita on vähän vaikka olisivatkin isoja yhtiöitä ja asiakkaita. Oikeastaan tätä tuossa aiemmin jossain kommentissa kans haettiin, että onko asiakasportfolio riskisempi kun private puoli korostuu.
Meidän vinkkelistä julkkari-focus ja keskittyminen muodostaisi paljon suuremman riskin, kuin vahva jakautuminen eri toimialoille. Varsinkin Suomessa julkkaricaset on tekijöiden keskuudessa koettu vähemmän kiinnostavina ja julkkarin maine on ollut välillä kehno. Se tuottaa ongelman houkutella osaava jengiä duuniin. Näin ei kuuluisi olla, mutta “Race to the bottom” -tyyppinen hintakisa julkkarissa ja asiakkaiden matala kypsyys ostaa ja vetää näitä hankkeita ovat olleet IT-ammattilaisille joskus punaisia vaatteita. Olisipa mahtava nähdä, että julkkari olisi Suomessa yhtä arvostettu kuin muissa pohjoismaissa. Toivottavasti me osaltamme pystyisimme nyt ja tulevaisuudessa vaikuttamaan asiaan. Merkityksellisyyttä näistä hankkeista ei puutu! … ja ainakin nyt tuntu siltä, että olemme löytäneet hyviä julkkariasiakkaita. Täältä siis tullaan!
Sama lyhyesti: monen verrokkimme tapaan toimimme monilla (ei saa sanoa kaikilla) toimialoilla. Meidän kehittäjät haluavat vaihtelua ja mahdollisuuksia oppia uutta - siksi meidänkin kuuluu tarjota siihen mahdollisuuksia.
Kiitos @KohtiVapautta myös hienoista kommenteista. Mustakin joskus tuntuu, että “firma kuin firma” voi päästä pörssiin, mutta vain harvat pärjäävät Inderesin foorumilla xD. Yritämme tehdä parhaamme ja vieläpä hieman enemmän kuin muut (koska olemme 1. uusi 2. haastaja)
Terkuin Harri