Witted - Uuden sukupolven ohjelmistokehitysyhtiö

Hyvä @Pohjolan_Eka !

Hyvin kuvattu skenaario :-). Kiitos kun jaoit! Toi on mahdollinen tulevaisuus, mutta skenaariona melko pessimistinen tai voisi sen määritellä myös dystooppiseksi skenaarioksi. Siinä IT-ammattilaisten arvo nähdään vähenevän automaation ja halvan työvoiman korvatessa heidän nykyiset tehtävänsä. Tulee mieleen Hollywood elokuvat kuten ”I, Robot” tai jopa Matrix :). Silti - näin voi käydä. Vuosien saatossa oma käsitys ajankulusta on muuttunut. 2 vuotta menee ihan hetkessä, 5v on lyhyt aika ja tämä edellinen 10v:kin tuntuu menneen vauhdilla. En tiedä muistaako kukaan, mutta 2014 vuoden kuumin keksintö oli ”Real-Life Hoverboard” tuttu laite Back to the Future 2 elokuvasta. Hintaa tuolla oli 10k€. Tiedän monta ystävää, jotka lapsena ovat tuollaisesta haaveilleet, mutta en ole nähnyt yhtään tuollaista laitetta kaduilla. Menee yllättävän pitkään ennen kuin maailma muuttuu. Vaikka käsityönä tehdyt pöydät korvautuivat teollisilla vaihtoehdoilla, käsityötaitoa ja asiantuntemusta ei koskaan täysin unohdettu. Päinvastoin, tänä päivänä käsintehdyt pöydät ovat arvostettuja luksustuotteita. Samalla tavalla, vaikka automaatio vähentäisi joitain IT-ammattilaisten rooleja, se ei välttämättä hävitä inhimillistä asiantuntemusta, kuten ohjelmointiosaamista. Vaikka ohjelmistojen kehitys automatisoituu ja kehittyy, IT-ammattilaisilla tulee aina olemaan rooleja, joissa tarvitaan luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja harkintaa – aivan kuten taidokkaita pöytien valmistajia arvostetaan tänä päivänä.

Itse näen arjessani että hankalimmassa paikassa ovat nuoret, uudet osaajat. Ensimmäisen ja toisen työpaikan löytäminen on mennyt hyvin hankalaksi. AI kehitys ei tällä hetkellä ole tukenut nuorten työllistymistä alalle, päinvastoin, moni työtehtävä joita annettiin nuorten tehtäväksi, tehdään nyt automatic. Osaamisen syvyys ja kyky soveltaa korostuu.

@Putti Ihana kysymys. Oon joskus miettinyt tuota asiaa ja olen myös keksinyt monta tapaa, jolla tuota ei kannatta tehdä. Sanoisin, että ko. kasvutahti on nyt todella paljon vaikeampaa kuin 2-3 vuotta sitten. Näin ainakin Suomessa. Ikuisena viisautena voisi olla että myy mitä asiakkaat haluavat ostaa. Äläkä jumi vain tänne Suomeen vaan katso mene sinne missä markkina vetää. Mitä sä Putti tekisit? - H

18 tykkäystä