WSB - kansankapitalismia vai pörssiterrorismia?

Juuri näin - odottelen vastausta tuohon ylempään kyssäriin!

Kerrostalohuoneiston osakkeilla ei ole vastaavia jälkimarkkinoita kuin osakkeilla, joten näiden vertailu ei ole kovin mielekästä?

Tässä ei ole varmaan mikään muu kohdallaan kuin että on pump & dumpia?

Annan huoneisto osakkeeni kaverin X hallittavaksi, koska hän uskoo asuntomarkkinoiden romahtavan, toisin kuin minä. Yllättäen naapuri haluaakin laajentaa omaa asuntoaan, ja ostaa (tai tarjoaa) minun asuntoni 2x hinnalla, jolloin kaverini häviää koko pääomansa.

PS. moni asia riippuu sopimuksen yksityiskohdista.

Sopimuksella, monimutkaisin sopimusehdoin, jotka ovat minulle useimmiten hyödyllisiä, mitä väliä?

Ai miksi? Halusit esimerkin kerrostalohuoneiston osakkeen shorttaamisesta, tämä taitaa olla aika harvinaista (ilman jotain johdannaistuotteita, jolloin kysymyksessä varmaan enemmän koko asuntomarkkina kuin yksittäinen osake). Joten piti käyttää mielikuvitusta.

Miten tuo hallinnan anto tapahtuu?

Kryptot eivät ole osakkeita. Taustalla ei ole yritystä joka tekee rahaa. Näiden arvo perustuu vain siihen että on seuraava kaveri joka haluaa niistä jotain maksaa. Ymmärrän jotenkin “isojen” kryptojen kuten Bitcoin tai Ethereum omaavan jo sen verran luottoa että niiden käyttäminen vaihtamisen välineenä selvästi on mahdollista. Joku vitsi Dogecoin… uuuh… Ei omaan päähän mahdu miksi kukaan maksaisi yhtään mitään.

(oma mielipide, ei fakta. Jos joku muu haluaa näillä pelata niin siitä vaan)

8 tykkäystä

Niin, kyse on vain siitä, että sinä et ymmärrä näiden kryptojen fundaa eiks niin? Eli et arvosta niitä. Ei siihen fundaan tarvita yhtiötä. Tästä saadaan varmaan 1k ketju aikaiseksi tällä mentaalilla. Kulta, öljy? Mikä se funda siellä on, mikä yhtiö omistaa kullan? Vai eikö silläkään ole fundaa sun mielestä?

7 tykkäystä

Kerrostalohuoneisto ja sen osakkeet eivät ole yrityksen osakkeisiin nähden suoraan verrannollisia koska ne ovat yksilöllisiä, kuluvat käytössä tai ränsistyvät tyhjänpanttina.
Jos lainaan Pekalla asunnon Eirasta eihän voi palauttaa minulle toista asuntoa Kontulasta. Edes toinen asunto Eirasta ei kelpaisi.

Asuntomarkkinan shorttaamiseen vaatii siis monimutkaisemmat tuotteet. Ja siksi en näistä puhunutkaan mitään kirjoituksessani. Näissä juuri tarvitsee hieman keinotekoisemmat instrumentit. Kun jenkkilän asuntomarkkinakuplaa vastaan haluttiin shortata 2007 pankit joutuivat luomaan tähän uudet instrumentit ja hyvä että loivat muuten kuplan puhkeaminen olisi kestänyt vielä pitempään ja seuraukset olisivat olleet vieläkin kovemmat.

1 tykkäys

Kulta on historiallinen reliikki sijoituspuolella ja takalaitana sitä käytetään myös teollisuudessa joten arvo on aina > nolla. Öljy = energiaa = selvästi ottajia löytyy aina.

Mutta jos treidaa jotain jonka arvo pääasiassa muodostuu siitä että löytyy aina joku muu joka siitä on valmis maksamaan niin varmaan kannattaa keskittyä niihin yleisimmin hyväksyttyihin vaihdon välineisiin. Dogecoin ei ihan ole vielä tuolla listalla. Ja todettakoon että omistan myös pienen siivun kultaa, joten näen siinä jotain pointtia. Eräänlainen hedge - jos fiat-rahalle käy hassusti, tällöin kullan tulisi painua kuuhun. Hyvin pieni siivu tosin.

Jos random neverhöörd krypto raketoi 100% koska WSB:ssä oli threadi, niin se on aika pehmeä syy lähteä ko. junaan.

4 tykkäystä

Niin, mutta minähän voin ostaa koko kerrostalon ja luoda osakeyhtiön ja laittaa osakkeet markkinoille tai myyntiin. Takerreuin vain tuohon sun heittoon, että shorttaus on 400v vanha käytäntö.

1 tykkäys

Tunnet siis XRP:n taustan?

Ei se ole mikään minun heitto vaan historiasta poimittu anekdootti. Pointti oli vain että shortattu on jo kauan ennen kuin on ollut tietokoneita.

1 tykkäys

Nykyiseillä fiat valuutoillakaan ei ole mitään funda arvoa, niiden arvo riippuu täysin siihen miten niihin luotetaan.

3 tykkäystä

Myönnän että en tunne. Ehkä pitäisi opiskella kryptopuolta lisää, mutta vanhempana kalkkiksena olen jättänyt sen hieman omaan arvoonsa koska katsonut että volatiliteetti ja riskit ovat Too Damn High.

Fiat-valuuttojen takalaitana on valtioiden verotusoikeus ja niin kauan kuin Fiat-rahalla voi maksaa noita veroja ja välttää kepin/häkin ottamisen koska Vero Karhu haluaa omansa niin niillä on aina joku arvo. Kertokaa kun XRP:llä voi maksaa verohallinnon laskun (ilman että mukana tarvitsee olla kolmas osapuoli vaihtamassa se euroiks) :smiley:

2 tykkäystä

Kuka 400v sitten osti jotain yhtiötä selvittämättä sen oikeaa omistajaa? Jos minä kerroin myyväni siitä osuuden, jonka olin lainannut Kallelta? Pyysin hintaa, joka oli enemmän kuin mitä yhtiö oli koskaan myynyt tuotteitaan? Ja sen jälkeen minun “osakkeiden” ostaja myi ne taas eteenpäin korkeammalla hinnalla?

tämä - kannattaa aina vähän tutkia, ennenkuin hutkii. En ota kantaa siihen, että onko Ripple-yhtiössä järkeä tai sen lanseeraamassa XRP:ssä, mutta fundamentaalia on. Toisaalta voi ihan hyvin sanoa, että Ethereumissa on fundaa, vaikka se on täysin avointa koodia koko juttu. Sen tavoitteena on itse asiassa luoda uusi versio nettiliiketoiminnasta. Minusta siinä on enemmän fundapotentiaalia kuin monessa NYSE:n SP500 yhtiössä.

2 tykkäystä

Minulle ei oikein auennut mitä yritit sanoa. Mutta yritätkö periaatteessa sanoa että jos yhtiöllä on 1000 osaketta, niin sinun mielestä on/pitäisi olla että osaketta #1/1000 ei saisi myydä lyhyeksi montaa kertaa?

Eli: omistan osakkeen #1, lainaan sen sinulle ja sinä myyt sen Kallelle. Tämän jälkeen kalle päättää lainata saman osakkeen jarnikselle, joka myy sen taas jollekkin henkilölle. Näin yksi osake on shortattuna monta kertaa (joka mahdollistaa yli 100% short/float arvon), tämänkö pitäisi olla laitonta?

Ja eikö sen “oikea” omistaja ole se kenelle se viimeksi myytiin? Se että joku on minulle sellaisen velkaa, ei tee minusta sen “oikeaa” omistajaa?

4 tykkäystä

En nyt ymmärrä mitä haet takaa. En väittänyt muuta kuin että shorttausta on ollut jo pitkään. Ja onnistuu ilman hokkupokkustemppuja. Kuten varmasti tiedät. @Verneri_Pulkkinen varmasti tietää shorttauksen historiasta minua enemmän ja tämä olisi hyvä esimerkiksi melkein minuutissa aiheeksi. Tällä hetkellä shorttauksesta liikkuu sen verran lennokasta argumentointia että olen halunnut mennä vähän vastakarvaan. Ärsyttää suunnattomasti tämä mustavalkoinen asetelma shorttaus paha, longaus hyvä. Varmasti shorttaukseen liittyy paljon väärinkäytöksiä, laittomuuksia ja huonoa regulaatiota. Ei se silti tee siitä automaattisesti negatiiviseksi. Tämä näkökulma on vain jäänyt täysin jalkoihin tällä viikolla. Yhtenä kotimaisena esimerkkinä jos Finnaria olisi annin aikana saanut shortattua olisi moni tuulipuku säästänyt rahojaan.

The first documented effort of the short selling of securities in financial history dates to 1609, when Isaac Le Maire, a sizeable shareholder of the VOC, initiated the first recorded bear raid, selling shares of the Company short to buy them back at a profit.[9][10] An early practice of financial regulation was the first recorded ban on short selling that was enacted by the Dutch authorities as early as 1610.

4 tykkäystä

Kullan ja öljyn saa aina vaihdettua rahaksi, palveluiksi tai tuotteiksi.

Cramer itsekin myöntää tekevänsä kurssimanipulaatiota, joten älkää luottako CNBC kanavaan yhtään.
Sinänsä surullista kun Cramer on tullut tunnetuksi juuri tavallisten piensijoittajien ystävänä joka auttaa taviksia oppimaan ja tekemään rahaa, kuten hän itse joka jakson alussa kertoo. Tässä video sunnuntai päivän ratoksi, jos on ylimääräistä aikaa.

2 tykkäystä

Tarkoitin vain sitä, ettei se osakelainausketjun pidentäminen johda mihinkään muuhun kuin ongelmiin. Vähän halusin kiusata sinua, mutta jätetään tähän. Ymmärrän erinomaisesti shorttaamisen ideologian. En vain hyväksy sitä, että sille ei ole mitään kunnon sääntöjä. Siitähän tässä on nyt kyse. Ollaanko samaa mieltä?

8 tykkäystä

Täsmälleen, taisit ymmärtää vihdoin asian ongelman. Vai?

1 tykkäys