WSB - kansankapitalismia vai pörssiterrorismia?

Mielenkiintoista jos hopea lähtee kuuhun että mitä siitä seuraa teollisuudelle ja niiden tuotteiden hinnalle joissa on hopeaa?

10 tykkäystä

Hopean kanssa pulaaminen on jo vähän riskialttiimpaa…

  • Pankit voivat periaatteessa raapustaa lisää naked shortteja aika lailla ilman ongelmia kunhan kukaan ei katso taseeseen. Koska “paperihopea” joka ei oikeasti ole sidottu metalliin.

  • Huhut kertovat että hopeamarkkina olisi jo älyttömästi shortattu ja pino on kasvanut vuosien varrella. Ts. jos tässä saadaan oikea short squeeze, silloin kraateri on iso. Hedge Fundin sijaan alkaa kaatumaan isoja pankkeja. Ja tätä ei tietenkään anneta tapahtua, joten…

Popcornit esiin.

14 tykkäystä

Aika surullista jos voittajat on jo selvillä, mutta varmasti näin on ollut kautta pörssihistorian, mutta se asia ei ollut selvillä muilla kuin voittajilla. Järjestelmä on niin rikki että sen kaikki valuviat paljastuvat vasta pikkuhiljaa tavallisille sijoittajille, ja vain tälläisten tapahtumien johdosta asioita pystytään muuttamaan. Enkä puhuisi katkeruudesta, vaan siitä että ihmiset haluavat oikeudenmukaisuutta ja reilut säännöt kaikille pelaajille. Sehän on hyvä että järjestelmää kyseenalaistetaan, miten muuten koskaan voidaan mennä eteenpäin.

Jos tämä asia kaataa markkinat niin sitten puolestani markkinat voivat kaatua, ehkä sen jälkeen pystytään rakentamaan jotain kestävämpää ja paremmalle pohjalle. Olen itse valmis siihen että oma osakepottini puolittuu, kyllä se siitä plussalle tulee jo muutamassa vuodessa.

Ja tosiaan toivotaan että Yhdysvaltain päättäjät ovat päättäneet viikonlopun aikana, että antaa niiden kaatua ketkä kaatuu, ja oikeudessa voidaan selvittää mitä tapahtui ja ketkä rikkoi sääntöjä.
Viulut maksaa valitettavasti tavallinen kansa, niin kuin aina. Mutta toivottavasti viimeisen kerran.

2 tykkäystä

Mikä on todennäköisyys tälle? Historia? Jos systeemi krakaa, ei toivuta ihan hetkessä yli 50% todennäköisyydellä.

  • tässä kohtaa raha siirtyy muihin assetteihin vauhdilla, bitcoin jo ennustaa tätä
1 tykkäys

Mihin tuon väitteen perustat? Miksi Robin Hood rajoittaisi ostoja, miksi annetaan valeuutisia että shortit meni jo? Lisäksi veikkaan että kyllä siellä on isoja poikia mukana jo toisellakin puolella. Ihmeitä saa tapahtua, ettei tästä tule todella rumaa jälkeä. Tosin tätä on rummutettu mediassa niin paljon, että en usko että tätä kukaan uskaa lakaista vähin äänin maton alle, vaikka sellainen keino olisikin olemassa.

1 tykkäys

Olet varmasti oikeassa että ei ihan pari vuotta riitä. Mutta siinä kestää sen aikaa kun kestää.
Etkö itse olisi valmis luopumaan osasta rahoistasi hetkeksi että saataisiin toimivampi järjestelmä?

Järjestelmässä on valuvikoja, mutta se on silti selkeästi paras olemassaolevista järjestelmistä. Toivottavasti tapahtumat todella johtaisivat oikeudenmukaisuuteen ja reilumpiin sääntöihin, mutta historiaa katsoen epäilen tätä. Länsimaiden ongelmat johtavat vain jo ennestään vahvan Kiinan vahvistumiseen.

Minua ei ainakaan houkuttaisi elää yksipuoluejärjestelmässä.

Markkinoiden ja järjestelmän kaataminen nykyisessä ympäristössä voisi johtaa todella ennalta-arvaamattomiin tapahtumaketjuihin.

1 tykkäys

Hetkinen, olenko ymmärtänyt oikein että WSB perseilyllä yritettäisiin kaataa RH? En ole seurannut tätä masinointia niin tarkasti, korjatkaa jos olen väärässä.

Ostojen rajoittaminen ei ollut rehellistä, ja se osaltaan osoittaa, mitä vaikutusvaltaiset ja rikkaat ihmiseet ovat valmiita tekemään. Ostojen rajoittamisella käytännössä kuopattiin äärimmäisen nopeasti kasvanut kaupankäyntialusta.

Toisaalta näin jälkiviisaana, RobinHoodin toiminnallisuutta olisi pitänyt rajoittaa jo aikoja sitten. Kenen tahansa tallaajan pääsy monimutkaisiin rahoitusinstrumentteihin minimaalisilla tai olemattomilla kaupankäyntikustannuksilla vääristää riskiä ja markkinoita. Toisaalta tässäkin on kaksi puolta. Money makerit ovat myös pyrkineet tekemään maksimaalista tuottoa laskemalla liikkeelle naurettavan epärealistia call optioita ja tällä tavoin ampuneet itseään jalkaan.

Ei tätä voikkaan lakaista helposti maton alle. Siksi tasapainon palauttaminen tuleekin olemaan hyvin haastavaa.

Eikä viestiäni pidä tulkita siten, että olisin tässä ison rahan puolella. Yritän vain sanoa, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia, kuin miltä ne on saatu näyttämään.

6 tykkäystä

Tässä onkin se juju, nyt ostetaan fyysistä hopeaa jota on todella vähän saatavilla, paperihopea välittäjien on pakko alkaa hamstraamaan fyysistä hopeaa jotta saavat vastuuna katettua - mutta fyysistä hopeaa on vain murto-osa paperihopean määrästä

Tämä on aivan sekoboltsi tilanne!

Itse en osta yhtään synteettistä hopeatuotetta (etf, sertit, optiot jne) vaan fyysistä hopeaa ja isoja hopea majoreita, salkussa kohtuullinen potti tickeriä AG.

18 tykkäystä

Missä muodossa hopeaa ostat ja mistä, saako kysyä julkisesti?

1 tykkäys

Tämä on kyllä ihailtavan sinisilmäistä. Joka ainoa kerta, kun tuo rahoitusmarkkina ajetaan ihan sama mistä syystä polvilleen, loppulaskun maksaa isossa kuvassa se ihan tavallinen kansalainen.

Hauska miten huudellaan samojen pelisääntöjen perään, kun nähdäkseni Wall Street vs retail asetelmasta vain toinen on tainnut ne säännöt opiskella alunperinkin. Wall Street - Main Street asetelma on muutenkin pirun haastava. Finanssikriisissä sikoja olivat tottakai johdannaisilla leikkineet Wall Streetin geelitukat, mutta toisaalta tuo leikki ei olisi eskaloitunut mikäli me tavantallaajat emme olisi ottaneet päämärkänä aina vain isompia asuntolainoja. Mutta eihän sitä nyt kannata isoa kuvaa koittaa hahmottaa tai opetella miten se rahamarkkina toimii. Parempi vain siirtyä isommalta kuulostavan asian puolesta johdannaismarkkinoille optio-treidaajaksi, koska netissä siihen kehoitettiin.

Ihan jännä tilanne henkilökohtaisestikin, koska on kiva olla pienen retailsijoittajan puolella, mutta kyllä ottaa aina välillä aivoon se miten huudellaan asioista mistä ei ihan oikeasti ole kovin vahvaa tietämystä.

Tämä

10 tykkäystä

Itselläni on myös fyysistä hopeaa ja omistan First Majesticia. Mukavasti osake nousikin loppuviikosta.

1 tykkäys

Itse tilaillut täältä https://www.europeanmint.com/

1 tykkäys

Osaatko suositella jotain noista? Mikä niiden kulu on? Kiinnostaa todellakin.

  • en aio ostaa yhtiöitä AG tms. ETF:ää lähinnä miettinyt tähän saakka.

Oliko minulle? Ei siis ole muuta kuin hopea majoria, ticker AG. Kuulemma pördestä fyysistä hopeaa saa minimissään 5000unssin erissä eli alle satkulla ei pääse liikenteeseen,

2 tykkäystä

Olen AG:tä seurannut jo pitkään, haen vähän muunlaista hedgeä. Silver ETF:ää hamuillut, olisi pitänyt jo ostaa, kävi lähellä weekly HL:ta .

  • tuo mint alkaa kiinnostamaan oikeasti, sopivan konkreettista haudata takapihalle LOL
8 tykkäystä

SLVtä on wsb jengi hamstrannut, yksi mitä mietin on SIVR mutta Nordnet ei salli kumminkaan ostamista

4 tykkäystä

IB:stä saa, mutta SLV on itsellä tähtäimessä ollut. iShares on turvallinen ja Nordnetin kautta on tietyt edut vrt US buy.

3 tykkäystä

AG:ta myös hankittu perjantaina ja tarkoitus olisi lisäillä vielä alkuviikosta, jos ei täysin karkaa.

4 tykkäystä