Wuhan Coronavirus (Osa 1)

No mutta onhan niitä sairastuneita wuhanissa vielä 45k. Ja lisää tulee, noiden 19 uuden sairaalan kapasiteetti 30k. Eipähän jää oireelliset hoitamatta? :grin:

2 tykkäystä

Luulitko, että näitä potilaita voidaan loputtomiin makuuttaa parkkihalleissa…Juuri niin. Heillä on parkkihallit kalustettu täyteen makuupaikkoja siellä.
Jotenkin tuntuu, että ihmiset eivät vaan millään ymmärrä minkä mittaluokan ongelmasta tässä on kysymys. Itse olen noita videoita katsellut paikan päältä ja kyllähän niistä on asoita nähnyt.

3 tykkäystä

Mutta miksi nyt?

1 tykkäys

https://tekniikanmaailma.fi/volvo-uudistaa-s90-v90-mallisarjaansa-paaosassa-sahkoistyminen-ja-aanentoisto/?shared=1047143-b21b2452-500

“Toinen uutuus on erittäin hyvä ilmanpudistus, jossa on PM 2.5 -pienhiukkasanturi. Järjestelmä on ajankohtainen, sillä se pitää muun muassa koronaviruksen auton ulkopuolella.”

@Stone tuolla pääsisi autoilemaan eikä tarvitsisi lukittautua vain talon sisään. Olisiko oston paikka kun salkkukin on lihoina? :grin:

Noh leikki leikkinä, vakava asia ei tointaisi pilailla. Mutta huumori saattaa piristää myös synkkinä hetkinä. :slight_smile:

Asiaan jos palaan, niin olen vähän yllättynyt kun entiset työkaverit ja opiskelija kaverit ketkä työskentelee sairaanhoidossa eivät ole vieläkään yhtään huolissaan viruksen vaikutuksesta suomeen, vaikka globaalisti siitä ollaan huolissaan. Pitäisikö tässä olla huolissaan, kun sairaanhoitajat toppuuttelevat vakavuutta, vai helpottunut?

2 tykkäystä

3 tykkäystä

Suomessa thl on johtanut ihmisiä systemaattisesti harhaan antaen ymmärtää, että ei syytä huoleen. Perus kausi flunssaahan tämä heidän mielestään on.
Maailman ogelmat helposti unohtuvat kun keskuspankit syytävät 300miljardia parissa kk tahtia markkinoille ja ihmiset kuvittelevat,että kaikki on ihan okei kun pörsseissä vihertää. Itse odotan tulevaisuudelta näkeväni ennen näkemättömän finassikriisin, työttömyyden ja talouksien tuhoutumisen.
-Itse mietin tällä hetkellä koko omaisuuden sijoittamista metsään(ostaa metsää) Kiinteää omaisuutta…Johonkin, missä rahani ovat varmasti turvassa.

En kyllä väittäisi että ostamalla metsää koko varallisuudellaan rahat olisivat turvassa :thinking:

No jos et väitä, niin mihin perustat tämä epäväittämän?

mit niille tartunnana saaneille tapahtuu, keuhkokuume ilmeisesti, oliko muita juttuja päälle?

Metsäpalo?

2 tykkäystä

200e/vuosi kattaa mm. metsäpalon 100ha metsälle. Myrskytuhot, sienet jne. myös. Tyhmä olet, jos et ota kattavaa metsävakuutusta. Sen perusteella ei pidä väittämän.

Jos tämä on näin miksi emme kaikki sijoita metsään, ilmaista rahaa? Pelkällä vakuutuksella (200€/v.) suojaat kaikki mahdollisuudet arvonmenetykset 100ha asti, 400€ 200ha jne…?

ehkä se tuo enemmän turvaa kuin tuottoa

1 tykkäys

Minkälainen turva on se jos yhdessä yössä sen arvosta katoaa -50%?

Itse terveydenhuollon ammattilaisena olen taas hieman ihmeissäni, kun media ja ainakin osa kansasta lietsoo jo miltei paniikinomaista mielialaa. Kyllä terveydenhuollossa tilanteeseen ollaan varauduttu, varmasti jokaisella sairaalalla ja terveysasemalla on jo toimintaohje coronaepäilyissä/caseissa. Sairaanhoidon pitää pyöriä 24/7 jatkuvasti, eikä esim kolareiden, vatsakatastrofien yms. määrä vähene yhtään tätä mahdollista coronapandemiaa odotellessa. Nämä potilaat pitää edelleenkin hoitaa samoilla (niukahkoilla) resursseilla eli business as usual.
Ei palvelisi kenenkään etua, jos terveydenhuollon ammattilaiset rupeisivat tässä vaiheessa nyt jotenkin aktiivisesti huolestumaan tulevasta. Meillä on joka vuosi kausi-influenssankin vuoksi ihmisiä teho-osastoilla hengityskoneissa. Osa heistä kuolee.
Vaikkei coronaepidemia ole vielä toki loppumassa, muistuttaisin, että vuonna 2009 h1n1 pandemisen influenssaan kuoli maailmassa eri arvioiden mukaan jopa puoli miljoonaa ihmistä. Tästä ollaan vielä kaukana. Joka vuosi kausi-influenssaan kuolee maailmassa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Tästäkin ollaan vielä kaukana.
THL:n asiantuntija sanoi ylellä viime viikolla fiksusti; tottakai coronasta voi olla huolissaan, mutta suurempi riski suomalaiselle ainakin tällä hetkellä on vielä esim. olla käyttämättä heijastinta tai turvavöitä.
Rauhallista viikonvaihdetta.

25 tykkäystä

Osalla potilaista immuunipuolustus reagoi niin voimakkaasti, että hyökkää samalla myös terveiden solujen kimppuun. Seurauksena saattaa olla keuhkojen, munuaisten, sydämmen ja maksan sairaudet/ pysyvä vaurioituminen. Myöhemmässä vaiheessa hoitamattomana ilmeisesti myöskin valkosolu tuotanto romahtaa… Estää käsittääkseni myöskin verenpaineen säätelymekanismin toimintaa… Pitkäaikais vaikutuksista elimille kukaan ei tiedä vielä mitään. Myöhemmin saattaa ilmaantua mitä tahansa odottamatonta terveydellista ongelmaa. Myöhemmin saattaa lähteä kiertämään ns. toinen aalto taudin mutatoituessa ja muuttuessa mahdollisesti entistä vaarallisemmaksi. Kaikki on mahdollista.
Ihmiset eivät ole vielä käsittäneet, että meillä on 1918 kaltainen pandemia nyt käsillä… Vastaavaa ei ole nähty sataan vuoteen maailmassa. Aika hitaasti menee ihmisillä jakeluun, että kun on R0:4.08 = Tarttuu ja leviää, eikä sitä voi pysäyttää. Se kiertää maapallon ja jopa samat ihmiset mahdollisesti jopa useampaan kertaan mutatoituessaan.

Kuvailet tässä septistä sokkia ja sen aiheuttamaa monielinvauriota. Aiemmin puhuttiin SIRS:stä eli systemic inflammatory response syndromasta, se on uusien sepsis guidlinesejen myötä jäänyt vähemmälle käytölle. Se voi liittyä mihin tahansa infektioon tai inflammatoriseen tilanteeseen. Suuri osa Suomen tehohoitopotilaista ovat tehohoidossa juuri septisen sokin vuoksi.
Ei tässä coronan taudinkuvassa ole mitään uutta tai ihmeellistä ainakaan tähän mennessä vielä. Kuolleisuus on ollut toistaiseksi verrattain matala.

16 tykkäystä

Hyvä kirjoitus @jasso , jalat maassa :+1:

Tähän liittyen olen lukenut, että ilmeisesti vähintään 600-700 tuhatta kuolisi vuosittain…? Ollaan vielä tosiaan hyvin kaukana

6 tykkäystä

Pohjois-Italiasta löydetty tänään 16 uutta tartuntatapausta