Wuhan Coronavirus (Osa 1)

Aamen. Tässä on aika kovalla kädellä tehty erilaisia turvauksia talouden suhteen. Terveisin yrittäjä tapahtuma-alalta.

Kieltämättä, en usko että tapahtumien ja ihmisten kohtaamista tulisi rajoittaa määrissä, etenkään kun Suomessa tilanne on hallinnassa.

Päiväkodit, koulut ja työpaikat, sinnehän suomalainen menee vaikka toinen jalka haudassa. Ja näissä vierailet melkein joka arkipäivä useamman tunnin. Tapahtumissa viivytään yleisesti ottaen hieman lyhyempiä aikoja, eikä niihin yleensä puolikuntoisena lähdetä.

Ymmärrän molempia kantoja asiassa, mutta faktapohjaisesti tarkasteltuna lähestyisin asiaa ennemmin niin että kipeänä pysyttäisiin kotona, piste.

1 tykkäys

Ongelmahan on se, ettei tarvitse olla edes kipeä ja silti levität sairautta.

2 tykkäystä

Mä olin siinä ymmärryksessä että vain oireilevat ihmiset tartuttavat, mutta saatoin olla väärässä?

Pelon määrään vaikuttaa tosiaan aina sekin, mitkä mahdollisuudet arvioi itsellään tai läheisillään olevan päästä hoitoon, kun kaikki tehohoitopisteet ovat käytössä epidemiahuipussa.

2 tykkäystä

Inkubaatio aika on keskimäärin n. 5 päivää, jonka aikana levität sitä virusta koko ajan - 98% väestöstä se virus aiheuttaa oireita sen 14 päivän sisällä. Niin kauan kuin olet oireeton, mutta kantaja, levität sitä edelleen. Toki voi sitä levittää oireellisenakin sen jälkeen.

PS. En ole epidemiologi, mutta näin olen asian käsittänyt. Eli peskääpä kädet, ystävät hyvät.

4 tykkäystä

:slight_smile: kun sopivasti annostelee…

Tapahtumien ja liikkumisen rajoittaminen käy järkeen, jos ajattelee hoidon kuormittumista. Jos sairastavuus jakaantuu pidemmälle aikavälille, hoitaminen ja hoitoon pääsy helpompaa. Taloudelle rajoitukset ja pitkittymiset merkitsevät tietenkin erilaista kolausta.

2 tykkäystä

Kommunisti jäi kiinni itseteossa ja kohta siellä on ilmainen sairaanhoito kaikilla (HUI KAMALA):

image

3 tykkäystä

Luulin näin itsekin aluksi, mutta nyt olen käsityksessä, että vasta oireiden alettua ja 1 päivä sitä ennen pidetään varatoimena, kun selvitetään ketä olet itse tartuttanut. Eli ei välttämättä tartuta heti muita. Silti moni ehtii tartuttaa

Onko pistää lähdettä niin käyn lukemassa?

Tästä nyt on niin paljon puolesta ja vastaan.

Joka tapauksessa on aika paljon näyttöä ja todennettuja keissejä, jossa täysin oireeton henkilö on sairastuttanut. Toki ei voi olla “täysin varma”, mutta ihan ensimmäisiä tartuntoja joita tuotu epidemia-maista. Olisiko joku ollut jopa Suomessa, jossa isänsä tartuttanut oli oireeton hyvin pitkään. Voi olla ettei ollut täällä, mutta tällainen keissi kuitenkin ollut, kun on palannut lomalta ja kotovanhuksensa sairastuttanut.

Ps. THL ei tule tätä allekirjoittamaan varmaan koskaan.

https://www.aamulehti.fi/a/db4f23de-0c84-4423-bb29-37eec5d390ec

Muistaakseni tuossa videossa kun katsot.

Siis sitä ei sanota suoraan, tuskin sitä kukaan tietää, mutta tämä on käytäntö kun selvitetään jatkotartuntoja. Itse en asiasta tiedä, varsinkaan enemmän kuin lääkärit

Mutta hei, sittenhän ei voida enää lasketella jos pörssitkin on kiinni ja ihmiset karanteenissa? :smiley:

1 tykkäys

Joka tapauksessa, videon kohdassa 1:50 sanotaan, että päivää ennen oireita voidaa pitää jo mahdollisena altistuspäivänä. Totuus on sitten vissiin jossain puolitiessä taas.

2 tykkäystä

Näiden mielestä oli myös lottovoiton todennäköisyys saada tartuntoja Suomeen :smile:

Mitenkään sen enempää haukkumatta, mutta maailmalla on kyllä viitteitä jostain ihan muusta kun tuosta.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission.html

" Can people who are asymptomatic spread coronavirus?

A person who is asymptomatic may be shedding the virus and could make others ill. How often asymptomatic transmission is occurring is unclear."
-Coronavirus Resource Center - Harvard Health

WHO:kin kertonut, että voi levittää ilman oireita.

Jossain vaiheessa voin kaivaa enemmän lähteitä. THL on oikeasti todella todella jäljessä näissä.

5 tykkäystä

USA:ssa volyymit kasvussa odotetusti

Eli huomenna tuhat rikki…

Ja tämä lukema oli jollain ~5000 testauksella (jostain tänään luin että sen verran olisi tähän päivään mennessä jenkeissä testattu)

Eli lisää kyllä löytyy kunhan testaa.

joo tuo 5k testiä tais olla ilman “private labs” tms. mutta suuruusluokkana hyvin pieni määrä testejä tehty…

koronapuljaus on vasta alkamassa USA:ssa sekä ranska, saksa, espanja

Tuolla näkyy jo 729 tartuntaa.

Edit. Markkinat tuntuvat ihmeellisen jälkijättöisesti reagoimaan USA:n tilanteeseen kun kuitenkin uutisia maan heikosta varautumisesta oli jo viikkoja sitten ja ruumiitakin alkoi ilmaantumaan jo hyvissä ajoin jolloin vähän tyhmempikin saattaisi tajuta, että tauti on pyörinyt maassa jo viikkoja.

1 tykkäys