Wuhan Coronavirus (Osa 1)

Tästä 100% kanssasi mieltä, mutta moni täällä uskoo kovasti siihen, että tauti tappaisi enemmän kuin Espanjantauti tai musta surma. Itse uskon että muutaman vuoden päästä kukaan ei suunnilleen edes muista mistä tämä talouskriisi saikaan alkunsa.

Siis tämä talouskriisi, joka jatkuu vielä muutaman vuoden päästäkin (toivottavasti kuitenkaan ei). Silloin korona on häilyvä muisto vain.

Tämän kulkutaudin pitäisi ainakin saada aikaan se, että Suomella (ja EU:lla) olisi sellainen toteutettava suunnitelma, joka ehkäisisi sen seuraavan tai sitä seuraavan kulkutaudin joka tappaa suuren määrän nuoria ihmisiä kuten esimerkiksi SARS olisi voinut tehdä. Aasiahan hoiti SARSin itse.

2 tykkäystä

Itse olin kolmannella luokalla ja muistan varsin hyvin laman seuraukset. Ne näkyivät kaikkialla. Kyllä Juha Sipilä oli silloin jo ihan muualla kuin koulunpenkillä. :smiley:

2 tykkäystä

Juttelin juuri tästä kaverin kanssa tänään. Aivan lähipiirissä viisi parhaassa työiässä (< 50 v) perheenpäätä ei tuon laman jälkeen tehnyt enää töitä. Se nujersi heidät, akateemisesti koulutetut miehet. Se työttömyyden ja epäonnistumisen stigma oli niin paha.

Nyt ehkä stigma siedetään paremmin, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että perheen toimeentulo häiriintyy aika pahasti. Ja kaikilla kun ei ole säästössä sitä pääomaa millä voi tiukan paikan tullen elellä vuosikymmenen tai pari.

Itse olin opiskelija ja oli viittä vaille, ettei vanhempieni talous kaatunut

6 tykkäystä

En minä sitä tiedä, missä Sipilä suhmuroi 90-luvulla. Taisi vielä olla teekkari. Mutta nykyisen pääministerin kommentteihin viittasin. :slight_smile:

Kyllä tästä voi ainakin arvostella (jos ei syyttää) päättäjiä panikoitumisesta ja ylireagoinneista. Katujen desinfioinnit ja uudenmaan sulkemiset perustuvat enemmän vallannäyttöön = äänestäjille syntyy kuva, että jotain tehdään - kuin todelliseen taudin leviämisen estämiseen.

Menee paremminkin tuonne huonojen sijoitusten puolelle, mutta huonoimmat asuntokaupat tein, kun ostin oman kämpän -90 ja myin sen pois -94. Työpaikka sentään säilyi. Nykyisen pääministerin pitäisi ehkä kuitenkin keskittyä hoitamaan nykytilannetta, eikä yrittää muistella lapsuusaikaansa.

1 tykkäys

Mielestäni hallitus on toiminut hyvin ja pääosin avoimesti. Vieläpä siten, että virheitä on myönnetty avoimesti, kuten Marin tänään teki. Sellaista en muista tapahtuneen usein.

Tietääkseni katuja ei sentään Suomessa ole desinfioitu. :slight_smile:

Onhan tässä äänestäjille tosiaan syntynyt kuva, että jotain on tehty. Jopa netin keskustelupalstat täyttyvät toimenpiteitä kiittelevistä tai arvostelevista kansalaisista. :wink:

8 tykkäystä

Tän koronahässäkän jälkeen Kiinan kaupalle tulisi asettaa vuodeksi 10 %'n tullit, oppisivatpahan pitämään huolta riskeistä ja tiedottomaan välittömästi.

1 tykkäys

Onneksi ei ole desinfioitu katuja täällä - vielä ainakaan. Mutta kyllä halutaan näyttää kansalle, että homma on hallussa. Talouspuolen suhteen homma taasen on aivan hukassa. Ilmeisesti Marin ei usko, että konkurssiaalto tulee ja massatyöttömyys. Tai kuvittelee, että kaikki lomautetut palaavat sormia napsauttamalla töihin samaan työpaikkaan kun karanteenit puretaan. Väitän että suurin osa ei palaa.

Ruotsissa ja muualla tuetaan yrityksiä suoraan, ei meillä. Yrittäjän pitäisi ottaa lainaa ja kitkuttaa sillä vuosikausia, jotta saa pään pinnalle. Yrittäjän kannattaa mielummin ajaa firma konkurssiin ja aloittaa alusta kun ajat paranevat.

On erikoista. Sveitsissä isot eroavaisuudet kuolleisuudessa kantoneissa kielestä riippuen. Hämmentävää :neutral_face:. Kyse voi olla toki pelkästä sattumasta.

3 tykkäystä

Luulen että suurimpana syynä maan eteläosan korkeisiin lukuihin on että Italiasta käytiin paljon töissä siellä, tauti on siellä pidemmällä.

5 tykkäystä

Kun riittävän kauan etsitään korrelaatioita, niitä alkaa löytyä. Mitä pienempi on datan otos, sitä suuremmat ovat ääripäiden esiintymät ja hajonnan vaikutukset.

Ajattelu, nopeasti ja hitaasti -kirja on kyllä esimerkki teoksesta mikä on kullanarvoinen selailua varten näinä hetkinä.

En kiistä, etteikö ranskaa puhuvassa sveitsissä voisi olla joku selittävä tekijä taustalla, epäilen vain.

2 tykkäystä

Maltti on valttia. Pari viikkoa tästä eteenpäin ja jenkeissä tulee myös vastaan se realiteetti, että pelkät kehotukset sosiaalisen kanssakäymisen vähentämisestä ei toimi vaan tarvitaan järeämpiä keinoja. Ihmismieli uskoo asioita vasta sitten kun on pakko.

1 tykkäys

Tällaiset paikkansapitämättömät heitot saattaa antaa moisen vaikutelman. Kannattaa jättää ne pois niin on kivempaa. :wink:

1 tykkäys

Hyvät veljet, pestään käsiä!

5 tykkäystä

Olen samaa mieltä, mutta prosentti 15%, joka lähinnä kuvaataa bkt:n alasmenoa ja siihen tarvittavaa stimulusta.

Yle uutiset olivat klo 20.30.

kohta 11:50, kannattaa kuunnella Hentusen referointi Cuomon sanomisista

1 tykkäys

Seuraan uteliaana tilanteen kehittymistä. Korrelaatioita tosiaan löytyy tunnetusti jäätelömyynnin ja hukkumisten väliltäkin…

Datan perusteella koronatapauksia oli jo tuhansia, mutta kuolleiden osalta erittäin oleellisia ikäjakaumia ei ollut kätevästi tarjolla. Ne olisivat keskeinen tekijä verratessa kuolleisuutta eri populaatioiden välillä. Pari vanhainkodissa liikuvaa supertartuttajaa saa kuolinluvut nopsaan nousuun.

Kahnemannin kirja on luettu ja löytyy hyllystä Terra Cognitan suomennoksena. Suosittelut täältäkin. :blush:

Suomen tilanne näyttää kyllä hyvältä tartuntojen osalta. Toivottavasti pysyy tuossa 60 tartunnassa/pv, eikä siitä enää nouse. Rajoitukset purevat.

3 tykkäystä