Wuhan Coronavirus (Osa 1)

Aiemmin puhuit myös muiden ahdistuneisuudesta. Olenko ainut, jolle nämä ei välity keskustelusta vaan mielestäni täälä on hyvin jo päätetty, että maailmanloppu on tulossa ja ei ole toista vaihtoehtoista tulevaisuutta?

Olet Aston vaikutusvaltainen ja aktiivinen keskustelija foorumilla ja kiitän todella kontribuutiosta. Pienyhtiöiden kursseihin voi kuitenkin vaikuttaa täälä foorumilla paljonkin niin väistämättä tulee mieleen ajatus, että onko tämä nyt täysin objektiivinen ja tunnekylmä näkemys salkun myymisen jälkeen? Miksi et laita kaikkea käteistä S&P500 shorttiin, jos romahdus on selviö? On myös psykologinen ilmiö nimeltä projisointi, jossa oma tunnereaktio siirretään muihin ihmisiin.

Itse viruksen suhteen hieman ärsyttää, että kerrankin kun poliitikot tekevät oikeita asioita(Kehottavat pesemään käsiä ja aivastamaan hihaan) niin tästä tulee lähinnä ivaa. Nämä ovat perusasioita ja todella tärkeitä infektion rajaamisessa. Yhteiskunnan pysäyttämisessä ja rajojen sulkemisesta ei ole mitään järkeä ja tämän päättäjät onneksi ymmärtää. Todella paljon on nyt hengitystieinfektoita muutenkin liikenteessä mutta testaaminen kohdistuu vain riskialueilta tulleisiin tai henkilöihin tai heihin joilla on kontakti. Korona voi siis olla jo luultua paljon yleisempi keskuudessamme mutta silti aamu on aina koittanut. En tiedä mitä virus tulee tekemään pitkällä aikajänteellä ja pidän mahdollisena, että virus saa aikaan isonkin montun talouteen. Mutta sen tiedän, että selviö tämä maailmanloppu ei missään nimessä ole ja jos olisin myynyt viimme viikon kapitulaatiossa kaiken, olisin todella hermona mitä ensi viikolla tapahtuu etenkin jenkkien bullin sulkeutumisen jälkeen.

37 tykkäystä

Eiköhän tähän viimeistään vuosien aikajänteellä jonkinlainen rokote saada kehitettyä ja ajan kuluessa tietämys taudista ja sen keskimääräisestä tartuttavuudesta lisääntyy, jolloin se muuttuu uudesta ja pelottavasta tutuksi ja hyväksyttäväksi. Tämä ei ole tosin pelkästään hyvä asia, sillä jotkut koronavirusta paljon herkemmin tarttuvat taudit (esim. tuhkarokko) ovat joidenkin mielestä muuttuneet ilmeisesti niin hyväksyttäviksi, että rokotteet jätetään ottamatta ja paikallisia epidemioita esiintyy vuosittain Euroopassakin.

1 tykkäys

Juuri näin.

Itsekin olen riskiryhmässä, mutta ei huolen häivää. :grin: Vakavasti tietenkin otan tällaiset asiat.

Mutta jos Suomea ajattelee on ongelma montaa muuta maata pahempi ikäjakauman takia. Suomessa oli tilastojen mukaan 19,2% väestöstä yli 65-vuotiaita vuonna 2018. Muistaakseni ennuste oli, että yli 60-vuotiaita on jo tänä vuonna tai ensi vuoden alussa yli 30%.

Lisäys:
Laskin ihan piruuttaan, mitä Diamond Princessin kuolleisuus (0,85%) tarkoittaisi Suomessa. Osa luvuista “ungefär”.

Diamond Princess tartuntaprosentti (mukaan laskettu ainoastaan laivalla todetut) 702/3700= 19%
19% Suomen arviolta 1,5 miljoonasta yli 60-vuotiaasta = 285 000 (tartunnat “ihanneoloissa”)

Potentiaalisesti viruksen uhreja voisi olla yli 60-vuotiaissa vajaa 3000, jos tauti pystyttäisiin rajaamaan Princess Diamondin tavoin. Nyt kannattaa tietenkin muistaa, että tällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Pieni laskutoimitus vain sunnuntain ratoksi.

1 tykkäys

Ok, oli huono yleistys… myönnetään. Yksittäisiä reaktioita näkynyt suuntaan ja toiseen. Pahoittelen huonoa sanavalintaani.

Harkinnassa on S&P500 shortin käyttäminen, mutta ei kaikella käteisellä. Olen enemmän kiinnostunut yhtiöiden omistamisesta.

En kaiketi ole väittänyt romahdusta selviöksi? Olen varmaan esittänyt näkökantani, että pidän kyllä kovaa laskumarkkinaa lähikuukausina todennäköisimpänä ja siksi olen toiminut tavallani. En kaiketi ole missään julistanut yleispätevästi olevani oikeassa, vaan ennemminkin suositellut muita noudattamaan ammattilaisten ja inderesin ohjeita. Olen myös kertonut ettei toimintaani kannata matkia.

En kai ole maailmanlopusta mitään väittänyt? Olen sanonut jopa, että yksilön näkökulmasta terveydellinen riski on hyvin pieni… mutta talouden näkökulmasta riskin POTENTIAALI on valtava.

Henkilökohtaisesti ei hermostuta ollenkaan, vaikka viime viikolla möin lähes kaiken :slight_smile: minulla on varaa odottaa

Ps. Mitä vaikutusvaltaisuuteen tulee, niin anonyymilla nettifoorumilla ei paljoa kannata TUNTEMATTOMILLE nimimerkeille antaa mielessään “vaikutusvaltaa”. Olisin erittäin huolestunut

9 tykkäystä

En kai ole maailmanlopusta mitään väittänyt? Olen sanonut jopa, että yksilön näkökulmasta terveydellinen riski on hyvin pieni… mutta talouden näkökulmasta riskin POTENTIAALI on valtava.

Vaikka suhtaudunkin coronaan varovaisen positiivisesti, olen huomannut itseni miettivän kaikkea muutakin negatiivista, mitä maailmalla tapahtuu. Eivät ne ole kuitenkaan aiemminkaan johtaneet pörssissä muuhun kuin järjettömään ylämäkeen, joten olisiko tilanne nyt muuttunut vai ei? Psykologia on mielestäni merkittävin pörssin tilanteeseen vaikuttava seikka. Kallistun itsekin alamäen jatkumiseen, mutta tuskin aivan yhtä jyrkästi kuin viime viikolla. Mitä todennäköisimmin talouden realiteetit (loppumaton ja todennäköisesti entisestään lisääntyvä elvytys, nollakorot jne.) puskevat jossain välissä tämänkin kriisin läpi ja raha kasaantuu taas osakkeisiin. Sitä odotellessa.

Pakko myös myöntää, että minunkin heikko mieleni on antanut monopolimiehen kuvalla varustetuille viesteille aika paljon luottamusta. :flushed:

ei näin!!!
Jokainen tutkii, harkitsee, tekee johtopäätökset ja toimenpiteet ITSE.

Pyydän anteeksi kaikilta jotka ovat jollain lailla loukkaantuneet viestittelystäni.

7 tykkäystä

Huolestuttaa virustakin enemmän, jos ihmiset tosiaan lukevat tätä ketjua kuin raamattua. Itse haen tietoa ja jaan sen, minkä joka aamu käyn nopeasti vilkaisemassa pitääkseni itseni ajan tasalla.

Vapaa tiedonsaanti on etuoikeus, mutta vaatii vastuuta myös tiedon käyttäjältä. Iso osa maailmalla kiertävistä virusjutuistakin on täyttä höpöä. Tarkkana pitää olla.

Mutta tiedon saanti on mielestäni parempi asia kuin sen pimittäminen (vastaanottajan lisääntyneestä omasta vastuusta huolimatta).

12 tykkäystä

Who:n tuoreimman raportin mukaan Kiinassa uusia vahvistettuja tartuntoja Hubein ulkopuolella vain 5, tosin epäiltyjä sitten vähän enemmän. Tietyllä varauksella suhtautuisin lukuihin, mutta näyttäisi sille, että Kiinassa Hubein provinssin ulkopuolella tilanne alkaa olla hyvin kontrollissa. Lähde: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/

2 tykkäystä

Näin olen toiminutkin! Sinulta vain tulee aika monia viestejä, joissa usein on jopa asiallista sisältöä, joka on helppo ottaa osaksi (huom. ainoastaan osaksi) harkintaprosessia. Toivottavasti jatkat samalla linjalla. Osakkeeni pysyvät toistaiseksi visusti salkussa :wink:

3 tykkäystä

Virus ja politiikka eivät mielestäni sovi kovin hyvin yhteen. :thinking:

Tämä HUS-johtajan väite tai oikeastaan sen sisältö on mennyt itseltäni ohi. Täytyypä tarkistaa.

Hän korostaa, että vaikka tauti on vaarallisin vanhuksille, kuolleisuus on New England Journal of Medicine –lehden mukaan perusterveiden keski-ikäistenkin osalta noin 1 prosentti.

Lisäys: viittaa ilmeisesti tähän tutkimukseen.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032?query=recirc_curatedRelated_article

Lisäys2:

Iranista uudet luvut. Yli kolmannes lisäystä tartuntoihin ja 11 kuollutta lisää.
image

Samaan aikaan voi todeta huonojen uutisten vastapainoksi, että (mahdollisesti jo nyt maailman väkirikkaimmassa valtiossa) Intiassa on edelleen yhteensä 3 sairastunutta ja kaikki ovat parantuneet. :slight_smile:

6 tykkäystä

Lyhyt video koronan vaikutuksesta PC:n ostajille:

Kaivelin hieman Diamond Princessillä kuolleiden ikäjakaumaa. Ilmeisesti kaikki yli 60 vuotiaita:

1 tykkäys

Thaimaassa ensimmäinen kuolemantapaus, 35-vuotias mies, joka sairasti myös dengue-kuumetta. Samoin Australiassa ensimmäinen uhri, 78-vuotias Diamond Princessiltä evakuoitu mies.

Lähde: Coronavirus: US, Australia and Thailand report first deaths | Coronavirus | The Guardian

Asioita voi aina tulkita monella tavalla. Täällä varmaan näyttäytyy tässä keskustelussa sama ilmiö kuin muuallakin: näkemykset on kovin helppo nähdä joko asian vakavuutta vähättelevänä tai liioittelevana. Voisiko siihen välimaastoon kuitenkin jäädä ihan perusteltu huoli, ilman visiota maailmanlopusta?

Kun tarkastelee, miten viruksen leviämistä pyritään maailmalla estämään, millaisia suojavarusteita hoitohenkilöstö käyttää ja millaisia tosiasiallisia konkreettisia vaikutuksia viruksella on jo eri maissa ollut ihmisten päivittäiseen elämään, vaikuttaa huoli sinänsä ihan perustellulta.

Itse ajattelen, että jollain aikataululla tilanne normalisoituu tavalla tai toisella, ja pörssit lähtevät maailmalla taas nousuun. Ennen kuin tästä on selviä merkkejä, seuraan itse tilannetta sivusta ja odottelen ostopaikkoja. Ajattelen, etteivät nuo pörssiromahdukset sinänsä tyhjästä ala, vaan joku merkittävä tai vähintäänkin sellaiseksi koettu seikka toimii aina laukaisijana. Kun tarkastelee millaisia tosiasiallisia vaikutuksia tällä viruksella on jo nyt ihmisten arjessa ympäri maailmaa, niin jos maailmalla pörssit nyt tämän kestävät ilman suurempaa laskua, niin sitten nykyinen jo pitkään jatkunut osakkeiden kurssien nousu on mielestäni kyllä todella vankalla pohjalla.

Itse luonnehtisin globaalia kehitystä coronaviruksen osalta vähintäänkin huolestuttavaksi. Henkilökohtaisella tasolla olen enemmän huolissani riskiryhmiin kuuluvista sekä iäkkäistä läheisistäni kuin itsestäni. Toki yhdenkin prosentin kuolleisuus keski-ikäisillä tai parin prosentin kokonaiskuolleisuus sairastuneilla, vaikkakin painottuu iäkkäisiin ja perussairauksia omaaviin, on todennäköisyys, jonka kanssa en kyllä ehdoin tahdoin haluaisi lottoa pelata. Luulen, että olisin yhtälailla huolissani jos joutuisin vaikkapa leikkaukseen, jossa kuolleisuus olisi 1-2 % luokkaa. Lääketieteessä käsitykseni mukaan puhutaan, ainakin kirurgisiin toimenpiteisiin liittyen, jo kohtalaisesta kuolleisuudesta sen ollessa 1-5 %.

7 tykkäystä

Inderesin Covid19-perusskenaario löytyy finnair-rapsasta. Juhannussaunassa virus vihdotaan hus pois kainaloista kutittelemasta

Edit: Italiassa homma ei kyllä ole hanskassa. Clickbait-otsikko, koska jotain Serie C:n pelaajia kyseessä eli alasarjatasoa

https://twitter.com/rtsportnews/status/1234107221564411904?s=21

3 tykkäystä

Historiallisesti pörssi yleensä ennakoi eli sitten, kun tilanne on normalisoitunut, kurssit ovat nousseet jo merkittävästi. Jo se, kun Kiinassa alkaa tartuntatapaukset kääntyä laskutrendiin, triggeröi todennäköisesti ison rallin.

1 tykkäys

Tässä oli hyvä huomata, että leviämisen merkkejä oli jo ennen viikko sitten viikonloppua… mutta S&P rallatteli ATH:ta. (Inderes teki makrovideon ”viini virtaa kuin 1920”).

Sitten vloppuna ekat koronauutiset euroopasta, lopputulemana jyrkintä syöksyä koko viikko.

Pörssien ennakointi ei toiminut tässä tapauksessa.

Jatkon kannalta leviäminen ja uutiset USA:ssa ja EU:ssa ym. on ehkä merkittävämmässä asemassa indeksien kannalta…?

3 tykkäystä

Tämän takia moni jenkeissä puhuikin, ettei kova lasku johdukaan pelkästään koronasta, vaan muut riskit (us vaalit jne) triggasivat teknisen tasokorjauksen.

2 tykkäystä

Ok,

Meillä Nordean von Gerich väitti oikein kymppiuutisissa että korona oli triggeri ja sen vaikutus on nyt hinnoiteltu. :sweat_smile::man_shrugging:

1 tykkäys

"Viranomaiset ovat tähän asti kertoneet välittömästi ja avoimesti, jos Suomessa on todettu koronavirustartunta. He ovat kertoneet myös siitä, minkälaisia toimenpiteitä asian suhteen on tehty.

Ja se kertoo siitä, että aihetta paniikkiin ei ole. Meidät pidetään ajan tasalla varmoista tapauksista – ja sen pitää riittää."

Näkökulma toki tuokin. Ehkä enemmän antaisin kuitenkin merkitystä sille itse tiedolle, jota sitten pimitetään tai ei. Tuskin avoinkaan tiedottaminen kykenee poistamaan huolta tai paniikkia, mikäli itse asia antaa siihen vakavuutensa puolesta perusteltua aihetta.

Tässä kirjoituksessa taas välittyy mielestäni juuri se aikaisemmin viittaamani seikka, eli jotenkin kummallisella tavalla tämäkin kirjoittaja näkee asian niin, että joko kansa on paniikissa tai täysin rauhallisin mielin, ikään kuin tässä ei olisi mitään normaalista poikkeavaa. Perusteltua huolta ei ilmeisesti tämänkään kirjoittajan mielestä ole asian vuoksi syytä kokea, vaan viranomaisiin tulee asian suhteen luottaa täysin.

Oli kirjoituksessa myös kohta, johon on helppo yhtyä: “Tärkeintä on se, mitä tapahtuu terveydenhuollon sisällä – kaikessa hiljaisuudessa.”

2 tykkäystä