Wuhan Coronavirus (Osa 1)

Juuri näin. Samaa asiaa olin jo myös kommentoinut muutamia viestejä aikaisemmin.

Sekä WHO että Iltis antavat vähän heikkoa informaatiota lausuntojen tasolla.

Aamun luvut (tartunnat/kuolleet): 93186 / 3203

Kiinassa vakavien tapausten määrä jatkaa laskuaan. Taudista on nyt selviytynyt lähes 50000 sairastunutta. Miten tällaisen tilanteen jälkeen koulut, työpaikat ja joukkoliikenne pitäisi normalisoida? Sitä mietitään varmasti Kiinassakin ja etenkin Hubeissa.

Kiinan ulkopuolella seurannan alla on IIK eli Italia, Iran ja Korea. Italian ja Iranin luvut lähenevät toisiaan. Kummassakin maassa epidemia on jo maanlaajuinen. CFR 3,1 - 3,3 %.
Vaikka Etelä-Koreassa on tartuntoja enemmän kuin Italiassa ja Iranissa yhteensä on kuolleita vain 33. Etelä-Koreassa tartunnat ovat keskittyneet yhteen alueeseen selvemmin kuin verrokeissa. Viruksen koko kuva on nähtävissä Etelä-Koreassa todennäköisesti kaikkein selvimmin tehokkaan testauksen ansiosta.
Suomen uutisoinnista päätellen laajemmat tartunnat ja niiden hoito Suomessa muistuttaisivat eniten Italian tilannetta, sillä mm. testauksessa on isoja puutteita.

Pörssipäivät ovat muuttuneet mielipuolisiksi. Katsoin eilen futuureja ja indeksejä muutaman kerran ja tuntui siltä, että olisin käynyt vilkkaan viikon luvut läpi. Oli punaista ja vihreää ja kaikkea väliltä -3 … +3. Kauankohan tätä vielä jatkuu?

Visualisointeja, käppyröitä ja uutisia:
Johns Hopkins University , Worldometers , Wuhan Coronavirus News , Reuters1 , Reuters2 , COVID tracker , TheWuhanvirus.com , WHO1 , WHO2

13 tykkäystä

Iranin tilanne on mikä on, mutta epidemian osalta maa lienee kuivilla lopulta länsimaita nopeammin. Eiköhän siellä olla jo lakipistevaiheessa tartuntojen kasvun osalta.

Millä perusteella muka Iranin tilanne on lakipiste vaiheessa? En luota ollenkaan noihin Irania koskeviin tilastoihin. Iranissa on yli 80 miljoonaa ihmistä, mikä voi johtaa suuriinkin ongelmiin, jos taudin leviämistä ei saada aisoihin. Köyhemmän väestön keskuudessa tauti voi myllätä vaikka kuinka pitkään.

2 tykkäystä

Iranin tilanne on mikä on, mutta epidemian osalta maa lienee kuivilla lopulta länsimaita nopeammin. Eiköhän siellä olla jo lakipistevaiheessa tartuntojen kasvun osalta.

Jos viralliset tapaukset ovat hieman yli 2000, mutta todellinen tilanne pyörii kymmenissä tuhansissa, niin ei varmaan ihan lakipistevaiheessa vielä olla.

2 tykkäystä

WHO:n mukaan kuolleisuusprosentti on noin 3,4 varmistetuista tartunnoista. Kuolleisuus on siten paljon korkeampi kuin kausi-influenssassa, jonka kohdalla kuolleisuus on vajaan yhden prosentin luokkaa.

Nyt alkaa aikaisempi viruksen vaarallisuutta vähätellyt uutisointi muuttua myös täällä Suomessa.

3 tykkäystä

Onhan se hienoa, jos on energiaa uppoutua johonkin näin perusteellisesti. Ihmettelen vain, että eikö olisi mielekkäämpää syventyä tähänkin Coronavirus aiheeseen enemmänkin suoraan yhtiöiden kautta. Onhan se vaikeaa tietysti arvioida kaikkia kokonaisvaikutuksia ja ymmärrän että tässä nyt lähestyy moni omistuksiaan pörssin nykykuvan kautta. Kai tällainen analyyttinen asian käsittely myös auttaa käsittelemään asiaa, itselleen henkisesti turvallisessa viitekehyksessä.

Kuitenkin oma näkökulmani on se, että mietin juuri maanantaina Wärtsilää ostaessani hyvin vähän koko virus asiaa. Päinvastoin. Juurikin tämä nykytilanne mahdollisti sen, että sain jotain mitä haluan, mielestäni sopivaan hintaan. Sain pienen palan yhtiötä, josta olen ollut kiinnostunut jo vuosien ajan. Vihdoinkin pääsi kuhertelemaan ja olen valmis myös tukiostoihin jos tarvitsee tasata keskihintaa.

Pelkästään yhden yhtiön ymmärtäminen ja sen datan käsittely on vaikeaa, niin ainakin niitä jotka työkseen tekevät muuta kuin sijoittavat, kehottaisin mielummin keskittymään yhtiöden kautta tähän asiaan. Tämä nyt on vain minun mielipiteeni, mutta ainakin itse yritän pysyä hieman etäällä tällaisista kuolematilastojen kyttäilemisistä. Kun on niin paljon opittavaa muustakin.

Tässä nyt vain yritän maalata kuvaa siitä, että mitkä asiat ovat kontrolloitavissa ja mitkä eivät. Kaippa sitä jotkut verenkiertoelimien sairauskuolemien tilastojakin miettii ja murehtii. Paljon on stressinaiheita ihmisellä.

15 tykkäystä

Varsin samoilla linjoilla kanssasi OlaviX, en hirveästi tuhlaa aikaani Wuhan- tai pörssiromahdusketjuihin. Jokainen kuitenkin viime kädessä vastaa omasta ajankäytöstään eli heille hupi suotakoon :slight_smile:

4 tykkäystä

Kaiken toiminnanhan ei aina tarvitse olla niin rationaalista. Itse keskityn viruksen seurantaan lähinnä siksi, että ihan joka vuosi tämän kaltaisia tilanteita ei tule eteen. Mielenkiintoista esimerkiksi huomata ja tutkia kuinka eri maat suhtautuvat koko virukseen eri tavoin, useat todella vähättelevästi, vaikka tilanne maan sisällä olisi todella huono.

Käytänkö tai hyödynkö näistä tiedoista ja havainnoista sijoittamisessa niin tuskin kovinkaan paljoa, mutta tässä maailmassa on aika paljon mielenkiintoisempiakin asioita kuin sijoittaminen, kuten juuri tämä coronavirus :slight_smile:

13 tykkäystä

Kirjoituksesi jätti tälle puolelle ruutua hämmennyksen. Oliko tämä syytös, kannustus, oman ahdistuksen helpotus, kertomus vai neuvo?

8 tykkäystä

Tässä Corona-keskustelussa on monta ulottuvuutta. Tässä ketjussa on keskusteltu varsin paljon juuri viruksen vaarallisuudesta, koska ainakin se nyt erityisesti näyttää keskustelua herättäneen. Näen tällä ketjulla paljon yhteyttä pörssien suunta ja pörssiromahduksen seurantahuone -ketjujen kanssa, riippuen osaksi siitä, mitä viruksen uskoo markkinoille aiheuttavan. Varmaankin juuri ne viruksen vaikutukset omaan sijoituskäyttäytymiseen tulee selvemmin esille muissa ketjuissa, vaikkakin myös tästä ketjusta voinee jo melko paljon päätellä kirjoittajan käsityksestä viruksen markkinoille aiheuttamasta uhkasta.

Itse kyllä pyrin hyödyntämään viruksesta ja sen vaikutuksista lukemaani tietoa myös sijoituspäätöksissäni. Esimerkiksi itse luovuin liukkaasti Nohosta jo pari viikkoa sitten, koska katsoin viruksen leviämisen olevan sille erityisen suuri markkinauhka.

5 tykkäystä

Itse koen että koronan etenemisen ymmärtäminen on aivan avainasemassa jotta pystyisi ennakoimaan markkinoiden tulevia liikkeitä. Mutta toki oma sijoitushorisonttini on monin paikoin verrattain lyhyt. Kuitenkin pitäisi sillä kaikille olla merkitystä ostaako osaketta hintaan x vai esimerkiksi hintaan 0,75x.

Tämän ketjun kautta olen säästänyt hyvin paljon aikaa, kun ei ole itsellä tarvinnut etsiä leviämisestä erikseen tietoja. Joka aamu olen lukenut @OldFeki n yhteenvedon, ja olen pysynyt hyvin kartalla. Kiitos! Ja myös kaikki muut jaetut uutiset ja valistuneet arviot viruksen leviämisestä, ja esimerkiksi tiedot USAn terveydenhuollosta ovat olleet ja ovat edelleen ensiarvoisen tärkeitä, jotta pystyisi hahmottamaan kokonaisuutta ja tulevaisuutta. Kuten markkinoiden liikkeistä on pystynyt havaitsemaan on korona juuri nyt jotakuinkin kaikki kaikessa. Ja ei se pelkästään ole markkinoille vaan myös reaalitalouteen.

Ja vielä sellainen ajatus, että vaimoni terveydenhuollon ammattilaisena käyttää suunnattomasti aikaa kun lukee koronauutisia sieltä suun täältä. Mainostinkin hänelle et tämän palstan avulla olen kaikesta perillä - pystyn sanomaan hänelle kun kertoo minulle jostain ”uudesta uutisesta”, että tiedän jo. :smiley:

12 tykkäystä

@OldFeki lle kyllä hatun nosto hyvin kootusta päivittäisestä setistä :+1:

10 tykkäystä

Jes. Kiitos @OldFeki, aamukatsauksesi ovat kultaa. Pitäiskö Vernerin ottaa Feki konttorille painamaan loppukaneetit koronasta aamun videoihin?? :smiley:

Onhan tämän seuraaminen jännää. Vähän huono sanavalinta, koska kyse on todella ikävästä asiasta. Näen kuitenkin tilanteen myös niin, että on eräänlainen kansalaisvelvollisuus koittaa pysyä ajan hermoilla, ja muovata sitä omaa käytöstäkin vähän. Aina löytyy kuitenkin parannettavaa. :slight_smile: Ei itsensä, vaan muiden takia.

Mitä sijoittamiseen tulee - mulle vuosi 2019 oli aika kultaa. Salkun tuotto ylitti optimistisemmatkin odotukset, ja ost:ille siirtely tuntui jokseenkin inhottavalta voittojen realisoinnin takia. Jo pörssien pelkorallia edeltäneellä viikolla keventelin lopulta aika paljon, kun tuntui että lyhyellä aikavälillä ei hirveästi ole upsidea - muutaman prosentin hidasta kasvua vuosittain korkeintaan. Downside taas voi olla huomattavakin.
Tilanne sitten perkelöityi siihen, että ollaan isoimmassa käteispossassa kun koskaan.

Kyllä mun sijoitushorisontti on todella pitkä, että kyllä perse kestäisi vaikka salkku dippais isostikin. Kuitenkin korona voi olla katalyytti isommallekin ongelmalle, ja mm. arvostuskertoimet voi ottaa osumaa, vaikutukset reaalitaloudesta tulee vielä viiveellä. Se mitä yritän sanoa, on se, että kyllä tämänkin tilanteen seuraaminen vaikuttaa omiin sijoituspäätöksiini. Uskon itse, että koko tämän hässäkän myötä tulee olemaan vielä hyviä ostopaikkoja, kun yhtiöt ei performoi odotetusti esim Q1:llä, jonka lisäksi esimerkiksi USA:n hysteriat koronapeloissa voi vaikuttaa negatiivisesti markkinoihin myös.

Ja jos ei vaikuta, niin olen ihan mielelläni väärässä. Jos kurssit palaa entiselleen, sehän tarkoittaa käytännössä vielä ennen kriisiä olevien arvostuskertoimien nousua entuudestaan, kun yhtiöiden tulokset mitä todennäköisimmin ottavat kuitenkin vähän osumaa. Ja jos olen niiltä kursseilta pois, niin olen tyytyväinen, koska hirveästi korkeampia arvostuskertoimia en ainakaan monen yhtiön kohdalta hyväksyisi.

Summa summarum, jos rahat on jo pörssissä niin keep them there. Jos ei ole, ja vaikka sijoitushorisontti olisikin äärimmäisen pitkä - niin en ehkä tuuppaisi nyt kaikkea all in kuitenkaan, ostopaikkoja voi vielä löytyä myöhemminkin :slight_smile:

10 tykkäystä

Haha :smiley: Odotan kyllä itsekin aamuisin Fekin joka-aamuista datapäivitystä tähän ketjuun, vaikka toki katson alkuperäislähteitä aiempaan kellon aikaan myös! :smiley:

Kiitos kaikille ketjuun osallistumisesta.

10 tykkäystä

Yhtiöiden tilanteista tulee kunnolla dataa vasta kun Q1 on pulkassa ja luvut tiedotettu. Viruksen tarina on vasta alkutaipaleella, joten jos haluaa yrittää hahmottaa missä mennään nyt, mahdollisesti kesällä ja puolen vuoden päästä, niin se ei onnistu ymmärtämättä virusta. Tässä kriisissä riski tulee talouden ulkopuolelta, vaikuttaen talouteen ja yrityksiin.

Mutta sehän on vain hyvä, että kaikki käsittelemme tätä kaikki omalla tavallamme ja parhaassa tapauksessa siitä on hyötyä kokonaisuuden ymmärtämisessä. :slight_smile:

4 tykkäystä

Ihmeellistä negatiivisuutta ilmoilla siitä, että jotkut tahot jakavat oman työn, intohimon ja uurastuksen tuloksia. Tämä on sijoitusfoorumi, jonne mielestäni kuuluu erilaiset mielipiteet ja näkökulmat. Totta on se, että yleensä asioita kirjoitetaan ja luetaan ehkä vähän omista näkökulmista ja täydellinen objektiivisuus voi kärsiä. On kuitenkin jokaisen joka foorumia lukee omalla vastuulla olla lähdekriittinen ja miettiä mistä tuutista info tulee ja millä mahdollisilla tarkoitusperillä. Tämä pätee ihan kaikkeen mitä netissä ja mediassa on.

Täältä ainakin hattu nousee foorumilaisille jotka jakavat tietoa, linkkejä ja twiittejä. Jatkakaa samaan malliin vaikkei ne aina omiin toiveisiin istu täydellisesti :wink:

21 tykkäystä

Etelä-Koreassa uusia tapauksia julkistettu juuri 293, nostaen kokonaislukeman määrään 5621.

Muut mielenkiintoiset luvut esimerkiksi Italiasta ja Iranista päivittyvät myöhemmin.

1 tykkäys

Kiva nähdä, että moni kokee saavansa jotain hyötyä aamuisesta päivityksestä. :slight_smile: Hyvin pieni vaiva kirjoitella lyhyt yhteenveto tänne, samalla kun päivittelee itsensä pörssipäivään. Moni linkittää tänne asian tiimoilta löytämiänsä asioita ja sehän tästä hienoa tekee.

Itse en ole aktiivinen somessa enkä muilla keskustelupalstoilla. Inderesin foorumilla olen ollut vähän liiankin aktiivisena toista vuotta. Pidän näistä keskusteluista, sillä keskustelu on huumoria kaihtamatta pääosin varsin asiallista. Toisinaan sanottavaa on yhdellä sun toisella liiaksikin ja ainakin oman “kynän” terää pitää vähän tylstyttää ennen Enterin painamista. Oppia ikä kaikki. :slight_smile:

Joskus selailemieni palstojen “keskustelusta” tulee mieleen oman kotitaloni lähistöllä suksittelevat aktiivihiihtäjät. Jos toistaisin somesta ja joiltain keskustelupalstoilta oppimaani menisin seisoskelemaan ladun varteen ja huutelisin hiihtäjille “Tehän ny ootte ihan hölmöjä!! Eihän tuossa suksittelussa ole mitään järkeä. Miksi tuollaiseen aikaanne käytätte.”.

Jostain syystä tämä Kummeli-mielikuva on tullut useasti mieleen. En kuitenkaan usko, että kukaan tuolla tavalla toimisi - keskustelupalstojen ulkopuolella - eikä pelkästään siitä syystä että kovakuntoiselta hiihtäjältä voisi saada kuonoonsa. Kaikille hiihtäjille muuten tiedoksi… Hiihtämisessä on paljonkin järkeä. Olisi pitänyt aloittaa paljon aiemmin. :slight_smile:

31 tykkäystä

Syytös nyt toivottavasti kaikista vähiten.

Ei tämä minun komenttini ollut ohjattu ketään henkilöä kohtaan, vaan kyseessä oli kirjoitus joka toivottavasti juuri hahmottelevallasi tavalla poikiaa moninaisia tulkintoja. Pyrin aina kirjoittamaan tavalla, joka toivottavasti herättäisi ajatuksia ja sisältäisi syvempiä tasoja (mikäli niitä haluaa käsitellä). Se että joku hahmottaa mielessään kirjoituksistani negatiivisuutta, tai muuta ei ole minun käsissäni. Mielestäni kaikki älyllinen pohdinta ja asioiden tutkaileminen on aina positiivista. Vaikka sitten kuolematilastojen.

Henkilökohtaisesti olen enemmän ehkä huolissani muun muassa ihmisten elämäntavoista ja muusta riskikäyttäytymisestä. Työni puolesta näen paljon kuolemaa ja flunssa vähiten pelottaa. Vaikka oliskin herkästi tarttuva.

2 tykkäystä