Wuhan Coronavirus (Osa 2)

Yli 12-vuotiaat saavat itse valita, ottavatko rokotteen. Sillä edellytyksellä, että ovat kykeneviä siihen (esim. tietyillä erityislapsilla tällaista kykyä ei katsota olevan). Toki moni lapsi varmasti luottaa tässä vanhempiensa näkemykseen, mutta heillä on jo oikeus myös poiketa siitä niin halutessaan. Pitäisinkin kummallisena, jos vaikkapa 17-vuotias ei saisi ottaa rokotetta, koska huoltaja ei halua.

Sen sijaan alle 12-vuotiaiden kohdalla huoltajat päättävät, ei lapset.

1 tykkäys

Tämä on sikäli irrelevantti kysymys, että rokotteista EI tule elinikäistä vaivaa yhdelle sadasta. Pikemminkin kysymys olisi, sairastatko taudin, josta yhdelle sadasta jää elinikäisiä vaivoja, vai otatko rokotteen, josta elinikäisten haittojen riski jää moninkertaisesti pienemmäksi. Nythän ei käytännössä ole enää kyse siitä, että taudin saamisen voisi välttää kokonaan - sen kohtaa, rokotteen kanssa tai ilman. Oikea vastaus kysymykseesi koronarokotteen kohdalla on tietysti ottaa rokote JA toimia niin, ettei tautia saisi ja sillä suojella myös rokottamattomia, heikon vastustuskyvyn omaavia ja terveydenhuollon kantokykyä.

20 tykkäystä

Ymmärrän. Vaikka mennyttä ei voi käyttää takeena tulevasta, miten suuri osuus merkittävistä lääkkeistä on osoittautunut haitallisiksi? Huomioiden siis sen, että yleensä vain huonot uutiset ovat uutisia. Dalidom, Narkolepsia…

Jos jäät odottamaan vuosien päässä olevia komplikaatioita, älä ota C-vitamiinia, tulehduskipulääkkeitä, Sildenafiiliä.

Mikään ei ole varmaa, niin varmaa kuin näillä tietämin tämän viruksen riski sen vakavan muodon saaville.

Ilman koronarokotettakin on vastaavien uhkien äärellä. Mikä elementti tekee tästä kampanjasta nyt esilletuotua letaalimman?

8 tykkäystä
4 tykkäystä

Nämä nyt on ihan omakohtaisia kokemuksia, minä en taas tunne ketään kenelle olisi tullut rokotteista pieniä flunssan oireita vakampia haittavaikutuksia. Tiedän toisaalta alle 30-vuotiaan perusterveen kuka kuoli koronaan, mutta en silti väitä, että korona olisi yleisesti hengenvaarallinen kaikille.
Yleisesti olen myös huomannut (ei pelkästään koronaan liittyen), että ilman mitään todistettua korrelaatiota asioiden välillä, koitetaan silti väkisin saada kausaliteetti aikaan.
Tähän vielä lisäyksenä, että joskus vaikka olisi selväkin korrelaatio, ei kausaliteettia välttämättä ole. Tunnetuin esimerkki varmasti on jäätelön kysynnän kasvun ja hukkumiskuolemien määrän välinen täysin selvä korrelaatio. Väite kuitenkin, että jäätelön syönti aiheuttaa hukkumiskuolemia on täysin absurdi.

14 tykkäystä

Mun mielestä omikron on sijoittajalle relevantti seurattava, koska se voi heilauttaa talouksia ja firmoja aika lailla.

Pahoittelut aiheuttamastani mielipahasta. Lupaan olla nyt jatkossa hiljaa :blush:

20 tykkäystä

Katsoin että Timontti on viimeisen viikon aikana laittanut tähän ketjuun seitsemän viestiä, sitä ennen ketjun historian aikana yhden. Nuo viestit, joita siis on tullut viime aikoina keskimäärin yksi päivässä, ovat liittyneet ketjun teemaan, niissä on ollut joitakin uutisia, joita hän on kommentoinut ja pyrkinyt kytkemään talouteen ja pörssiin. Niistä voi keskustella, niitä voi haastaa ja olla eri mieltä, mutta mielestäni on käsittämätöntä sanoa, että hänen pitää lopettaa keskustelu asiasta täällä. Viesteissä ei ole millinkään vertaa trollailua tai muuta, joka oikeuttaisi tuollaisen kommentin. Ja päälle vielä ilkeämielistä liioittelua. Ei hän odota maailmanloppua, hän arvioi että omicron aiheuttaa sellaisia ongelmia länsimaissa tulevien kuukausien aikana, jotka saattavat laittaa painetta pörssiin. Argumentoi vastaan jos haluat, sitähän keskustelu on.

71 tykkäystä

Tämä uutinen on kyllä ristiriitainen etelä-afrikasta kantautuvien tietojen kanssa.

Etelä-afrikan mukaan deltan kuolleisuus oli n. 3%. Omicronin toistaiseksi 0,5%. Toki meillä on euroopassa huomattavasti vanhempi väestörakenne keskimäärin, mutta toisaalta täällä rokotussuoja on myös huomattavasti kattavampi. Näiden tietojen valossa ikä on merkittävin tekijä saako vakavan koronan riippumatta rokotesuojasta.

Voi kyllä olla. Mutta kun on historiaa koronatilanteen, yhtiön näkymien ym. vaihtumisesta päivittäisen likvidiposition mukaan niin suodatinta voi käyttää

Itse kukin voi kommentoida miten lystää. Jokainen on itse vastuussa omista sijoituspäätöksistään

6 tykkäystä

Kiitos @Sener leimaamisestani empatiakyvyttömäksi. Sitä en ole. Tykkäsin tuosta teukan viestistä siitä, että jokainen löytää omaan agendaan sopivia uutisia Koronaan liittyen. Ihan yhtä hyvin tänne voisi postailla positiivisia uutisia uuteen varianttiin liittyen.
Itse tautia en vähättele. En tosin dramatisoikaan.

9 tykkäystä

Koska long COVID ja muut jälkitaudit eivät kiinnosta. En tosin tiedä, mikä on näiden riski uusien varianttien kanssa. Toisaalta muutenkin rokote on halpa ja helppo tapa tehdä pienestä riskistä vielä pienempi.

6 tykkäystä

Jos nyt viikonloppuna satelee huonoja omikronuutisia, voi hyvin tulla uusi musta maanantai kuten vuonna 2020 kävi. Näyttää siltä, että hetkellinen isompi sulku on tulossa, vaikken siihen uskonut. Pitää päivitellä excelit ja osakkeiden ostoslistat.

Itse tautikin hieman huolestuttaa. Olen ihan nuori kaveri, mutta astman takia flunssatkin on pahempia. Koin sikainfluenssan aikoinaan. Oireet huomattiin nopeasti, sain heti lääkkeet, mutta silti keho kävi kovan taistelun. Näin myös niitä, jotka eivät päässeet hoitoon yhtä nopeasti. Ymmärsin, kuinka onnekas itse olin.

Yllättävän raskasta oli myös se, että minua kohdeltiin viikon ajan kuin radioaktiivista jätettä. Täysin perustellusti tietysti.

14 tykkäystä

Vaikea uskoa. Ei tule pörssille yllätyksenä enää nämä virusvariantit. Jotain ennalta arvaamatonta ja totaalisen yllättävää tuo kunnon kyykky vaatisi.

11 tykkäystä

Kreikan kirjaimistossa on vielä lukuisa määrä käyttämättömiä kirjaimia eri varianteille. Aloittaisivat edes järjestyksessä. Delta ja omikron ovat kaukana toisistaan aakkosissa. Onneksi tämä omikron taitaa olla melko lievä versio, mutta kukaan ei tiedä mitä on muhimassa. Pörssissä taitaa olla paras tieto, koska se peilaa tulevaisuutta…

1 tykkäys

Sellainen variantti mikä tarttuisi deltaa huonommin, mutta olisi huomattavasti vaarallisempi ja mihin ei olisi toimivaa rokotetta olisi varmaankin taloudelle paljon haasteellisempi kuin omikron. Tuollainen hitaasti leviävä vaarallinen variantti laittaisi varmaankin erilaisia rajoituksia ja varovaisuutta pitkäksi aikaa.

Nykytiedon mukaan omikron tulee todennäköisesti tekemään melko lyhytaikaisen häiriön.

3 tykkäystä

Toivottavasti kuvakaappauksesta ei tullut liia pieni, mutta jokainen voi itse mennä katselee noita grapheja sivulta:

Alla kuvakaappaus Etelä-Afrikan ja Iso-Britannian tautitapauksista ja kuolemista.
Britit otin samaan esimerkkiin, koska viime tietojen mukaan Omikron on siellä valtavariantti nykyään.

Omaan silmään tapaukset suhteessa kuolemiin ei vaikuta hälyttävältä, vaan nimenomaan siltä että Omikron olisi lievempi kuin aikaisemmat variantit tai rokotteet hoitavat tehtävänsä.

8 tykkäystä

Tanskassa tapausten määrä on nelikymmenkertaistunut syksystä. Samanaikaisesti sairaalahoitoon joutuneiden määrä on reilut nelinkertaistunut. Kyllähän tuosta rasitusta tulee terveydenhoitojärjestelmälle, mutta tapausmääriin suhteutettuna sairaalassa aika vähän porukkaa. Tartuntoja vaikuttaa olevan nyt niin paljon, että tauti on kiertänyt väestön todella nopeasti

5 tykkäystä

Kyllähän noita uusia variantteja löytyi deltan ja omikronin välissä vajaan vuoden aikana lukuisia, mutta yhdestäkään ei ollut deltan haastajaksi valtaviruksena missään päin maailmaa ennen kuin deltantappaja omikron ilmestyi estradille. Kuten vaikkapa täältä näkyy, kreikkalaiset aakkoset noille kaikille vähemmänkin viraaleille tai virulenteille varianteille on jaettu, vieläpä ihan aakkosjärjestyksen mukaan.

Poikkeuksellisesti WHO jätti kuitenkin omikronia nimetessään edelliset kaksi aakkosta, nyyn ja ksiin, käyttämättä. Nyy (engl. nu) skipattiin siksi, että se olisi sekoittunut helposti englannin kielen sanaan new, mikä olisi ollut omiaan aiheuttamaan hämmennystä viimeistään siinä vaiheessa, kun seuraava huolestuttava muunnos lähtee leviämään. Ksii (engl. xi) taas jäi välistä virallisesti sen perusteella, että se on yleinen sukunimi — jotakin merkitystä on saattanut olla myös sillä, ketkä kyseistä sukunimeä sattuvat kantamaan.

7 tykkäystä

Voisitko vaikka referoida mitä tuolla sanotaan?

6 tykkäystä

Juuri äsken kirjoitin oman kirjoitukseni mikä hieman viittasi samaan suuntaan ja heti lippu heilahti? Ei ymmärrä.

1 tykkäys