Wuhan Coronavirus (Osa 2)

2 tykkäystä

Bidenin hallinto kertoi eilen kannattavansa patenttisuojan poistamista Covid-rokotteilta korostaen samalla vahvaa tukeaan immateriaalioikeuksille. Mutta rankat ajat vaativat rankat keinot. USA on ollut viimeinen vastarannan kiiski WTO:ssa koskien patenttisuojan poistamista, mutta Yhdysvalloissakin on tajuttu, että ilman tällaisia kovia päätöksiä tämä pandemia ei lopu koskaan. Turvallisten ja tehokkaiden rokotteiden saatavuuden pitäisi parantua kaikkialla maailmassa päätöksen ansiosta.

Mitenkäs lääkeyhtiöiden pörssikurssit? Not so good.

image

20 tykkäystä

Hieno päätös maailman kannalta! Toki lääkeyhtiöille pitää reiluuden nimissä maksaa kompensaatiota. Lainaan loppuun hienoa ihmistä ja ensimmäisen poliorokotteen keksijää Jonas Salkia:

“Who owns my polio vaccine? The people! Could you patent the sun?”

3 tykkäystä

No, ainakin seuraavan pandemian iskiessä lääkeyhtiöt tietävät, että ei kannata rokotteiden kehittämiseen resursseja tuhlata. Saadaan kärvistellä seuraavan taudin kanssa sitten hiukan kauemmin.

5 tykkäystä

Tuskin se noin menee. Aivan kuten nytkin, rahoitusta tulee julkiselta puolelta ja tuotot ovat joka tapauksessa messeviä, jos rokote onnistuu.

4 tykkäystä

Pelko insentiivien puuttumisesta näyttää pelkästään tämän pandemian valossa aiheettomalta. Lääkeyhtiöille kaadettiin miljardeja valtioiden tai valtioliittojen taholta ennen kuin ne tekivät mitään. USA:ssa otettiin vieläpä käyttöön “defence act”, jolla lääke- ja myös muut yhtiöt olisi voitu pakottaa hallinnon määräysvallan alle ja valmistamaan mitä milloinkin.

Kyllä lääkeyhtiöt valmistavat rokotteita ja saavat taalansa ja euronsa jatkossakin. Siitä tuskin kannattaa kantaa huolta edes osakkeenomistajana.

13 tykkäystä

OldFeki pääsi rokotusjonoon ja piikille ensi viikoksi, mutta kuis kanssasijoittajat Wuhan-ketjussa?
Galluppia pukkaa.

Rokotustilanteeni
  • En ota rokotusta
  • Odottelen rokotuksen varausmahdollisuutta
  • Rokotus varattu
  • Ensimmäinen rokotus otettu
  • Olen täysin rokotettu

0 voters

9 tykkäystä

Eikös se kolmanneksella pitäs olla eka rokote saatu? Ei foorumilaisilla ole näköjään arpaonni suosinut :grinning:

Joo, Espookin on suht pitkällä Suomen mittapuulla, mutta vasta nyt alkoi rokotukset 50-59-vuotiaille ja riskiryhmälle 2. Eli vielä joutuu odottamaan varmaan kesään asti ennen omaa vuoroa.

2 tykkäystä

Vähän varovaisesti lievän off-topicin harmaalla alueella laitan, että itse sain Pfizerin rokotteen toissapäivänä (oon riskiryhmä kakkoseen kuuluva Espoossa) :slight_smile: Senkin varalta, että täällä Foorumilla on muita mahdollisesti riskiryhmäläisiä, niin soittakaa ja kysykää jos olette epävarmoja riskiryhmään kuulumisesta! THL:n sivuilla oleva lista ei ole kaiken kattava riskiryhmään kuulumisesta, ja itsellä riitti riskiryhmä kakkoseen käytännössä pikkukeskoisuuden jälkitilojen diagnoosi (Z87.6) ja syntymän jälkeen ligeerattu (suljettu) ductus arteriosus - ja korostan siis, että tällä hetkellähän oon täysin terve, eikä mitään ongelmia esim. hengitysteiden tai immuunipuolustuksen kanssa ole, mutta riski esim. näiden hengitystieinfektioiden kanssa on olemassa noiden operaatioiden ja tän jälkitilan takia.

@El_Nila , pakko muuten kysyä jo LL:lta (ootko jo valmistunut?), että mitäs mieltä oot tästä THL:n tavasta viestiä noita riskiryhmiä, että ei edes pientä notaatiota oo missään sivuilla, että jos on epävarma riskiryhmäluokituksesta, niin pitäisi soittaa ja kysyä asiasta, koska THL:n sivuilla oleva lista ei ole kaiken kattava? Ihmeteltiin äidin kanssa tätä paljon, ja itse ihmettelin vähän enemmän, koska veikkaan että mun kaltaisia tapauksia on varmasti nollasta eroava määrä (jotka tajuaa itse mahdollisesti kuuluvan riskiryhmään vaan sen takia kun tuttu saa tietyin perustein riskiryhmäluokituksen, jota ei ole missään listassa, ja toisaalta joka on lähellä omaa tilannetta, tai jopa lievempi).

Ja vielä COVID-ketjussa kun ollaan, niin hyvä todeta, että itsellä ei ole ollut mitään sivuoireita rokotuksen jälkeen, muuta kuin ihan lievää väsymystä yhden illan - rokotuskäsi toki piikkikohdasta vähän kipeä, mutta ei todellakaan tuntuvasti! :slight_smile:

15 tykkäystä

Off-topicin rajamailla liikkuen: en ole vielä LL, mutta “työelämävaiheessa” kuitenkin eli LK titteliä tässä vielä kannetaan.

Ja joo, minua on tässä koronakeississä häirinnyt niin hallituksen kuin THL:n epäselvä viestintä. Hyvä esimerkki on tämä riskiryhmään kuuluminen. Jotakin kautta tuo pitäisi ilman muuta pystyä kansalaisen itse tsekkaamaan, että onko kriteerit täyttävässä riskiryhmässä vai ei, mutta näin ei valitettavasti toteudu juuri nyt.

Noita THL:n listan ulkopuolelle jääviä riskiryhmäläisiä ei mitenkään mahdottoman paljoa ole, joten kuvittelisin että esimerkiksi soittaminen epäselvissä tilanteissa olisi järkevää. Tuskin THL:än päätä juuri ruuhkauttaisi.

7 tykkäystä

Jos ei Massea lasketa niin taitaa olla keski-ikä kuitenkin mediaanin alapuolella… ja rokotukset ovat edelleen vahvasti painotettu tuonne vanhuksiin.

4 tykkäystä

Jarnis !! Minä ainakaan mikään vanhus ole! Mies parhaassa iässä. En tosin ole ihan varma, että mihin aktiviteettiin tuolla parhaalla iällä viitataan, sillä sellaista on nopeasti vaikea nimetä, mutta toistelen tuota mielelläni. :slight_smile:

Olen hieman yllättynyt gallupin tuloksista. Vaikka ketjun otos on suhteellisen pieni, tämänhetkiset tulokset ovat aika tarkkaan rokotustilanteesta kerrotun mukaisia. Eli 29% joko saanut tai saamassa rokotteen ensimmäisen annoksen lähiaikoina, toista annosta ei ole saanut kukaan ja valtava enemmistö odottaa rokotusajan varausta.

Foorumin, ehkä keskimääräistä tiedostavammasta ja perehtyneemmästä, lukijakunnasta kertonee rokotteesta kieltäytyvien erittäin pieni määrä. Yli 95% on ottanut tai aikoo ottaa rokotteen.

14 tykkäystä

74 syntyny ja tänään kävin vantaalla piiikillä. Kuulin et ottavat jo 75-79 syntyneitäkin. Nopee tahti, ajattelin vielä joku kk sitten et ehkä syksyllä.

7 tykkäystä

Tässä kävi jo mielessä, että pitäiskö vuokrata kämppä kuukaudeksi kunnasta, joka rokottaa jo omanikäisiäni…kirjat sinne, rokoteaika varaukseen ja takasin kotikuntaan, kun piikki on plakkarissa. En tietenkään näin tee, mutta ihmettelisin, ellei joitakin väliaikaiskuntalaisia ilmaantuisi, niin eritahtisia on perusterveiden tokotusaikataulut eri puolilla :thinking:

2 tykkäystä

Ruotsi kyllä vetää ihan omaa settiään. Miljoona tartuntaa kasassa eli kohta peräti 10 % asukkaista on saanut tartunnan :alien: Vertailun vuoksi, Suomi+Norja+Tanska+Islanti on yhteensä 466 254 tartuntaa…

10 tykkäystä

TV:n selkouutisissa juuri kerrottiin, että Turussa on tarjottu koronatesti myös oireettomille. Osumia oli 4/160. Siis oireettomien kohdalla on enemmän osumia, kuin oireellisten kohdalla!

Mitä johtopäätöksiä tulisi vetää?

Itsellä tulee eka ajatus onko testitulokset kuinka luotettavia. Toinen ajatus on jos tulokset on luotettavia niin todennäköisesti olen ollut tekemisissä positiivisten ihmisten kanssa ja ollut itsekin oireeton tai tauti ei ole aktivoitunut.

1 tykkäys

Ainakin se, että jos tästä hommasta halutaan joskus päästä eroon, niin ei voida alkaa seulomaan isolla massalla täysin oireettomia ihmisiä ja perustaa rajoitukset lähes pelkästään tartuntamääriin.

Jo tällä rokotekattavuudella kuolemia tulee Suomessa vain n. 8 viikossa (muihin asioihin kuolee sellainen 1100 ihmistä samassa ajassa) ja teholla on 28 potilasta koko maassa. Vähän suhteellisuudentajua pitäisi alkaa löytymään tai sitten eletään todella, todella pitkään näin.

Jos testataan se 200k viikossa, niin tartuntoja löytyy aivan varmasti jatkossakin.

2 tykkäystä

Miten se oireettomien testattujen joukko oli valittu ja millainen testi kyseessä?

Siitä ei taida löytyä tilastoa kuinka suuri osa kaikista testatuista on oireellisia ja kuinka oireellisia oireelliset ovat?

1 tykkäys