Wulff-yhtiöt Oyj

Nyt kun saatiin @Olli_Koponen tuore yhtiöpäivitys Wulff:sta ja yhtiö on mielelestäni mielenkiinoisessa tilanteessa avataampa oma ketju.

Tässäpä uusin päivitys kiinnostuneille enkä siis viitsi sitä alkaa sen enempää referoimaan.
https://www.inderes.fi/fi/katseet-eteenpain


Off-topicina mainittakoon että Itselleni tarttui Wulff salkkuun ja seurantaan kun siinä oli mielenkiintoinen setup. Vaikka hieman keventelin treidipositiota perjantaina otin tänään jo aamusta osan takaisin, nyt kun myös markkina alkaa heräilemään.
Vaikka nyt arvostus alkaa pikku hiljaa korjaantua oli markkina yllättävän pitkään varovainen yhtiön suhteen ja on varmasti edelleen.


Itse käytin Wulffia arvoidessani inderesin optimistista sekä pessimististä näkemystä referenssinä ja yritin tästä muodostaa oman näkemykseni. Laitan tähän nyt tuoreimman näkemyksen ja sen joka oli ennen koronaa helmikuussa. Ja niin kuin näkyy ennusteita on syystäkin leikattu, mutta toisaalta tässä on myös se potentiaali jos yhtiö ylittääkin ennusteet. Itse pidän tätä ihan mahdollisena varsinkin ensi vuoden osalta, mutta olen varovaisen optimistinen myös vuodelta 2020.


Yhtiössä ehdottamasti kiinnostavin osuus on hygieeniatuotteet. Tästä kun ei ole mitään tietoa miten niiden lisääntynyt myynti vaikuttaa tulokseen. Ensimäisellä kvartaalilla nähtiin jo pientä marginaalien parannanusta ja toivon tämän trendin jatkuvan.

Uskon myös että tuotteiden myynnissä auttaa asia, jota voi sanoa kai wulffin osalta kilpailueduksi.
Yhtiön materiaaleja kun käy läpi monessa kohtaa tulee esiin pitkä asiakas- sekä henkilösuhteet. Osa Wulffin asiakkaista on ollut mukana vuosikymmeniä. Itse ajattelenkin että korona ja lisääntynyt kysyntä hygieeniatuotteissa tuli monelle yhtiölle yllätyksenä ja tässä voidaan käyttää tuttua toimittajaa.
Yhtiökokousmateriaaleista löytyy hieman otantaa Wulffin yhteistyökumppaneista. Tietysti tässä on keihään kärki, eikä tarina kerrro minkälaiseslla palvelupaketilla ollaan mukana. Joka tapauksessa näkee että asiakaskenttä on suhteellisen laaja. Ainakin itselläni oli se käsitys että yhtiö palvelee lähinnä PK-yrityksiä.

12 tykkäystä

Wulff Entren ( messuliiketoiminnat) toimitusjohtaja vaihtuu.

YTM Tomi Hilvo , 50, on nimitetty Wulff Entren toimitusjohtajaksi ja Wulff-konsernin johtoryhmän jäseneksi 3.8.2020 alkaen. Hän siirtyy Wulffille digitaaliseen markkinointiin erikoistuneen Dingle Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä. Wulffille Hilvo tulee johtamaan ja luomaan kasvua sekä innovoimaan uutta messu- ja tapahtumapalvelualalle. Monipuolisen kansainvälisen uran tehnyt Hilvo toimi ennen Dingleä BtoB-tapahtumakonseptiyhtiö Management Events Oy:n toimitusjohtajana 2007-2014. Management Events kasvoi hänen vetämänään vauhdikkaasti Euroopassa ja Aasiassa.

Wulff-Yhtiöt Oyj:n toimitusjohtaja Elina Pienimäki : ”Wulff Entren strategia tähtää kannattavaan kasvuun ja kansainvälistymiseen. Olen ilahtunut, että saimme juuri Tomi Hilvon johtamaan kansainvälistä messuliiketoimintaamme. Hän on intohimoinen ja ihmiset mukaan saava uudistaja sekä kasvun tekijä, joka jakaa wulffilaiset arvot. Hilvon johtamalla suomalaisen palvelukonseptin kansainvälistämisellä oli merkittävä rooli Management Eventsin voimakkaassa kasvussa. Kasvun hän sai aikaan ihmisiä johtamalla, kannustamalla heidät parhaimpaansa. Hilvon kokemus ja osaaminen täydentää hienosti sekä konsernimme johtoryhmän osaamista että Wulff Entren ammattilaisten tiimiä.”

Tomi Hilvo: “Koronaviruksesta johtuvat rajoitukset ovat muuttaneet ihmisten ja yritysten käyttäytymistä. Kynnys ihmisten kohtaamiseen digitaalisilla pinnoilla on madaltunut ja luotto digitaalisten työvälineiden avulla tapahtuvaan laadukkaaseen vuorovaikutukseen on noussut huomattavasti. Samalla kasvokkain tapaamisen erityisyys, merkityksellisyys ja arvokkuus ymmärretään entistäkin paremmin. Parhaat toimijat tarjoavat tulevaisuudessa asiakkailleen sekä korkeimman arvon fyysisiä kohtaamisia että erilaisia innovatiivisia hybridiratkaisuja, ja sellaisia mekin kehitämme. Wulff Entren tiimi on innostunut ja idearikas huippuammattilaisten joukkue. Kun on vahva halu onnistua ja palvella asiakkaita, on mahdollista kasvaa ja luoda uutta haastavissakin olosuhteissa. Tällä alalla, tässä yhtiössä ja näiden ihmisten kanssa on upeaa saada aloittaa työt elokuussa.”


Mielenkiintoinen nimitys koska sattumalta juuri vastailin Messukeskuksen kyselyyn liittyen syksyn messuihin ja koronaan. Samassa kyselyssä oli tiedustelua myös virtuaaliamessuista.
Itse olen aiheesta vähän sitä mieltä, että varmasti jossain kentissä voisi toimiakin mutta ei läheskään kaikissa.
Toisaalta eikös joku taho järjestänyt ihan menestyksekkäästi myös virtuaalisia yhtiökokouksia :grin:

Wulffilla on kyllä hyvää tekemistä. Jotenkin sellainen fiilis ettei jäädä surkuttelemaan vallitsevaa tilannetta ja odoteta että se menee ohi. Sitä vastoin muokataan tuotemixejä sopivaksi ja mahdollisesti lähdetään tarjoamaan asiakkaille messutoiminnassa myös muita mahdollisuuksia kuin perinteiset messut.

Wulffin kaltasilla yhtiöillä on varmaan aina hieman markkinoille todistettavaa ja näin kertoimet pysyvät alhaalla. Nyt Wulffila on kuitenkin mielestäni sellainen johto joka ehkä pystyisi käntämään myös yhtiöprofiilia sijoittajien silmissä.

2 tykkäystä

Kuka tunnustaa kaivaneensa taskun pohjalta pikkurahan ja tuhonneensa jäävuoren?

image

Alkaa olla Wulffin osake kohta ostohinnoissa taas :slight_smile: Joskus aikoinaan ostin @ 1,39 ja osingot olleet ihan jees, tuoton ollessa kivaa 6 % luokkaa. Varsinkin jos tekevät peliliikkeen ensi keväänä ja maksavat vuodelta 2020 osinkoa 0,130 euroa kun tänä vuonna on 130v juhlavuosi.

1 tykkäys

En tunnusta :sunglasses:

Wulffilla loppuu ihan näinä päivinä omien ostot. Vaikutti että OP teki pientä arbia tässä kuukauden aikana ja nyt näyttää että myy “ylimääräiset” pois. (voin toki olla väärässäkin)

1 tykkäys

Wulffin suurimmat omistajat, eikä ihmeempiä muutoksia. Huomionarvoista on ehkä se että Varma jätti itselleen sellaisen 67k potin. Oma arvio Varman myynneistä, että ne olivat johtolla tiedossa ja ehkä olivat valmiita tarvittaessa ostamaan koko potin. Wulffilla osakkeiden free flow on kuitenkin niin pieni että on vaikea saada niin isoa määrää markkinalle. Varmahan on myös Wulffin asiakas, että sikäli hyvä jos pysyvät myös omistajina.

Tällä hetkellä hintahan on jäänyt pyörimään siihen 1,5€ pintaan ja itse olen aina dipeistä hieman lisäillyt. Q2 tulee olemaan epäilemättä messujen osalta vaisu mutta sen ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Itse odota enemmän onko saatu hygieenia tuotteiden myötä marginaaleja paremmaksi ja miten yleensä on osattu vastata kysyntään. Tai paremminkin kuinka on saatu myytyä tuotteita jo olemassa oleville asiakkaille.
Myös messujen osalta voidaan nähdä syksyksi erinäisiä variaatioita. Ainakin uuden messupuolen vetäjän kommenteista oli aistittavissa, että wulffilla olisi valmiudet myös niihin. Tässä nyt omistajan kannata hyvä on mahdollinen lisämyynti, joka ainakin aikaisemmin on parantanut katetta.

1 tykkäys

Wulff näköjään laajentanut myös ruokatuotteisiin. Virvokkeita ja patukoita yms. on saanut aikasemminkin. Alkaa kyllä olla melkoinen sekatavarakauppa :grinning:
No sellaista suuntausta vähän odotinkin kun Lauri Sipponen aloitti hallituksessa.

1 tykkäys

Wulffilta posari ja kurssi keulii n. +20%

EDIT: Vähän harmittaa ettei ehtinyt salkkuun. Tämä oli kyllä jo tarkkailulistallani, mutta koska 100% on jo kiinni osakkeissa niin olisi pitänyt jotain myydä että tätä olisi saanut.

3 tykkäystä

@SijoitusSeppo Laittoikin posarin jo ilmoille. Huikea suoritus Wulffilta! Vähän osasin odottaa posaria mutta en ollut ihan varma miten Q4 messut vaikuttavat. Oli kyllä todella iso yllätys että pystyivät antamaan posarin jo nyt kun kohtalaisen iso osa liiketoiminnasta eli messut on käytännössä seis.

Tässä vähän pohdintaa hygeeniatuotteista ja Wulffista niiden myyjänä. Kopioin tämän ketjun avauksesta

Yhtiö on ilmeisesti tosiaan saanut pitkien asiakasuhteiden saattelemana myyntiä hygieeniatuotteille ja muutenkin mitä olen Wulffin toimintaa seurannannut todella hyvää reagointia kysyntään. Jos on helteet myydään tuulettimia, jos on marjastusaika myydään ämpäreitä etc.

Mielenkiintoista nähdä miten jatko etenee. Hygenieniatuotteiden kysyntä tuskin laskee niin kauan kuin on koronaa. Messut tulevat varmasti pikkuhiljaa käynnistymään tietyin rajoittein. Jos sama tekeminen Wulffilla jatkuu saadaa tästä vielä hyvää tukea ensi vuoteen.

2 tykkäystä

Lisäsin hieman Wulffia @1,82.
Yhtiöllä messujen osalta on kaksi tärkeää kvartaalia Q2 ja Q4. Nyt annettiin posari tuloksen osalta kun Q2 on käytännössä menetetty ja Q4 liittyy huomattavaa epävarmuutta.
Toisin sanoen yhtiöllä täytyy olla todella hyvä näkyvyys H1 jälkeen miten hygieenituotteita menee/ mitä sopimuksia on saatu solmittua.

Samaa voi varmasti sanoa myös sanoa myös toisesta uhkasta mitä Wulffin osalta nostetaan esille eli etätyöt.
Itse en usko että tämä on Wulffille niin iso uhka kuin ehkä ajatellaan. Ensinnäkin sopimukset on keskimäärin 3-vuotta pitkiä.Vaikka etätyöt varmasti lisääntyvät epäilen että tässäkin tullaan huomaamaan, työpaikka työskentelyllä on yrityksen kannalta puolensa ( ryhmädynämiikka etc.) Enkä siis usko että tämä aiheuttaa Wulffille erityistä asiakaskatoa.

noh, mutta nämä nyt on näitä omia pohdintoja suhteellisen isolla disclamerilla. Odotellaan @Olli_Koponen yhtiöpäivitystä.

2 tykkäystä

https://www.inderes.fi/fi/tuloskasvua-koronasta-huolimatta

1 tykkäys

Moi @Olli_Koponen

En tiedä oliko teillä sovittu Wulffin toimitusjohtaja Elina Pienimäen kanssa haastattelu tulosjulkistuksen yhteydessä, mutta olisi muutama kysymys (tietysti jos koet itse tarpeelliseksi ottaa asiat esiin.)

Esimmäinen liittyy Wulffin strategiaan kasvaa myös yrityskauppavetoisesti. Yhtiöhän osti keväällä omia osakkeita ja tiedotteessa oli viittaus myös yrityskauppoihin.

Kysymykseni onkin Wulffilla tähtäimessä joku yrityskauppa tai mitä sille rintamalle kuuluu ylipäätään.

Toinen kysymykseni liittyy Wulff Entreen.
Entrelle nimitettiin uusi toimitusjohtaja ja tiedotteessa mainittiin erilaisista mahdollisuuksista messujen järjestämiseksi. Tiedotteessa taidettiin puhua ns. hybridimalleista ja itse ymmärsin että voisi olla erimerkiksi virtuaalimessuja tms. ( Tiedote taisi olla linkattuna hieman ylempänä tähän ketjuun)

Kysymys onko tällaisesta ollut kysyntää asiakkaiden keskuudessa ja mikä olisi Wulffin rooli konseptissa. Tietysti kiinnostaa myös mikä on ylipäätään näkymä messujen osalta.

Lisäksi kysymys Hygieeniatuotteista. Miten kysyntä jakaantuu ja mikä osuus on sopimusasiakkailla ja mikä tulee muilta asiakkailta esim. https://www.wulffinkulma.fi/ kautta.

Kiitos,

3 tykkäystä

Moi ja kiitos hyvistä kysymyksistä.

Ei ole virallista haastattelua nyt sovittu, mutta koitan kysellä parhaani mukaan.

Yritysostoista sen verran, että yritykset harvoin kommentoivat ennen kuin niitä tapahtuu. Näitä yleensä etsitään aktiviisesti, mutta harvoin saadaan tästä enempää revittyä irti.

Messuille varmasti etsitään erilaisia toteutusmalleja ja hybrideillä tarkoitetaan juuri virtuaalisen sekä perinteisten messujen yhdistelmää. Nämä on kuitenkin hyvin paljon riippuvaisia mille alalle messut järjestetään. Messujen näkymistä varmasti raportissakin jotain jo mainitaan, mutta tämä on varmasti isoin kysymysmerkki tällä hetkellä.

4 tykkäystä

Ok, kiitos.

Joo yritysostoista tosiaan harvoin mitään kommentoidaan. Tässä nyt ajatuksena oli että joskus voi jotain yrittää päätellä vaikkei suoraa vastausta saataisikaa :grin:

Messuihin tosiaan liittyy ehkä se suurin kysymys. Toisaalta se, että tässä vaiheessa annettiin positiivinen tulosvaroitus kertoo mielestäni jotain.
Joko sen että messuihin on aika hyvä näkemys ja/tai yhtiölle on avatunut käytännössä uusi markkina (hygieeniatuotteet), eikä tämän vuoden heikkous messuissa juuri paina.
Itse olen ajattellut että messuja on tänä vuonna murto-osa normaalista mutta hygieenituotteista saadaan hyvää vetoapua kannattavuuden osalta ensi vuoteen, juuri niin kuin viimeisimmässä raportissa kirjoitit.

Noh, maanantaina ollaan taas hieman viisaampia.

2 tykkäystä

Liikevaihto kyllä ylitti omat ( ja Inderesin) ennusteet.

3 tykkäystä

Yhtiöhän antoi negatiivisen tulosvaroituksen maaliskuussa ja sitten kun tämä negari ei toteutunutkaan täysimääräisesti nii jouduttiin antamaan posari. Saattoi tuo kova tulos yllättää heidät itsensäkin.

1 tykkäys

Mielestäni wulffilla oli täysin nähtävissä Q1 jälkeen että hygieniapuoli vetää ja parantaa kannattavuutta. Tämä oli varmasti johdolle selvää osakeostoista päätellen.
Oma ajatus miksi lähdin Wulffin matkaan oli että yhtiölle aukesi käytännössä uusi markkina. Yhtiö oli myös hyvin positioutunut tilanteeseen kun jo olemassaoleville asiakkialle muodostui tarve.

Nyt kuitenkin irtaannuin Wulffista ainakin hetkeksi.

2 tykkäystä

Nyt kun tarkemmin katsoo aikajanaa niin maaliskuun lopulla annettiin negatiivinen tulosvaroitus ja huhtikuun lopulla osarissa negatiiviset näkymät vahvistettiin. Johdon ostot alkoivat heti osarin jälkeen ja vasta kun sisäpiiri oli ostonsa ehtinyt tehdä niin “huomattiin” että osavuosikatsauksen ennuste oli täysin pielessä ja jouduttiin antamaan positiivinen tulosvaroitus. Tuossa välissä ehdittiin vielä aloittaa ja lopettaa omien osakkeiden osto-ohjelma. Vaikuttaa aika tyypilliseltä korruptiolta, mitä pienemmissä firmoissa joskus näkee. Jos Q1 jälkeen oli selvästi nähtävissä että tulos on näin kova, niin siitä olisi pitänyt antaa tulosvaroitus heti.

4 tykkäystä

Eiköhän johdolla tosiaan ole lähes reaaliaikainen näkyvyys tuohon myynnin parantumiseen. Sisäpiiritietohan pitäisi julkistaa heti ilman viivästyksiä. Melko härskiltä nämä aina jälkikäteen näyttää.

Itse peesasin johdon ostoja ja nyt myin sen ihmeemmin asiaa analysoimatta.

3 tykkäystä

Niin, vaikea tässä on tosiaan ulkopuolisen arvioida missä kohti on näkyvyys ollut niin hyvä että siihen uskalletaan ottaa kantaa.

Nythän on nähty paljon ”posareita” koska monen yhtiön osalta markkinaympäristö nähtiin paljon negatiivisempana maaliskuussa kuin nyt. Olisin yllättynyt jos ei sama meno tällä tuloskaudella jatkuisi.

2 tykkäystä