Xpeng (XPEV) - Kiinalainen sähköautovalmistaja

Sen verran tämä jäi vielä kiinnostamaan, niin tässä sheetissä on “kolmikon” revenue autoista viime vuodelta.

1 tykkäys

Olen oppinut tämän: Jos selaa läpi financial numerot niin silloin ei tulisi ostaa yhtäkään näistä ev- osakkeista (ja usein ri muitakaan). Muuten olisi osakekauppa hyvin helppoa ja olisimme kaikki billionäärejä.
Mutta…mutta …sitten on se Markkina joka määrää ja sen kai kaikki tietävät.

Katsokaa kuinka osakekurrsit ja market capit menee xpengin hyväksi niin selkeästi niin on siellä muitakin jotka tekevät päätökset niin kuin esim minä.
Minulla oli onni myydä Niota ja lisätä xpengiksi kun osakekurssit oli jotain 12 usd Nion hyväksi. Nythän xpeng on mennyt ryminällä ohi ja on jotain 16 usd Xpengin hyväksi.
Samoin on mennyt market capin kanssa…xpengillä kohta suurempi MC jos tahti jatkuu näin!
Mutta taas, …voi hyvinkin että Nio tekee vahvan comebackin kun samalla xpengillä peruuttaa.
Minä en koskaan 100% uskonut Bswapin ja tänään olen siihen erittäin skeptinen - innovaatio oli silloin ehkä hyvä mutta kun nämä superpower latausasemat lataa 80%,iin 5 minuutisssa niin katson että bswapin aika on ohi. Nion Bswapissa ei ole patenttia ja silloin yllättävää jos olisi niin hyvä miksei muut tee samoin.
Kiinalainen Nio on varmasti oikein hyvä hieno auto muttei tule “koskaan” saavuttamaan premiumluokan maineen länsimaissa…Ne premium merkit on ja tulee olemaan europpalaisia ta jenkkiläisiä kansan silmissä…
Ja, ehkä olen väärässä tässä, Xpeng selfdriving system on tänään maailman paras.
Itse olin aikonaan otettu Nion markkinointihypetyksistä ja media oli haltioissasaan kun taas Xpeng oli täysin varjossa.(Motley Fool hyvä esimerkki)
Esim. Niodays oli hyvin tehty juttu mutta minne se viime joulukuun Nioday hävisi? Olishan se mutta ei ollut niinkuin ennen mediassa.
Lopuksi, tietysti toivon että minun tekemä päätös oli oikea mutta suon Nio omistajille samaa mutta tulen vertaamaan näitä kahta tulevsisuudesskin.
Katson myös että Nio on pakotettu satsaamaan enemmän halvempaan malleihin ihan siitä syystä että nämä halvemmat autot ei eroa merkittävästi kalliimpiin ja kun se kalliimpi ei ole Tesla niin se imago voitto on hävitty.
Tesla, Apple, Bmw, Audi, …en usko että Nio saa vastaavaa high brand statusta länsimaissa (tai edes kiinassa) ja sen takia valitsevat “samanlaisen kiinalaisen” halvemmalla -etenkin länsimsissa.

Lisäsys. Rahalaitoksien neuvoihin en laita ollenkaan painoarvoa.enkä tavoitehintoihin…aina oma lehmä ojassa. :wink:

1 tykkäys

Kilpailija ei ole vielä myynnyt ainuttakaan sedania.Silti marginaalit puolella.Ymmärtääkseni Xpengin myynti tulee pääasiallisesti sedanista.
Akun lataaminen/vaihtaminen erittäin hyvä asia.
Paljonkohan on autojen vaihtoarvoa 8-vuoden jälkeen Xpengillä ja Niolla?
No jännäksi menee kuluttajien käyttäytyminen,mutta ainakin tänä päivänä volyymi valmistajat juhlii integroimalla kiinteän akun jos uskoo pörssikursseihin?

3 tykkäystä

Markkinat saavat päättää pärjääkö / millaisen maineen NIO:n autot maailmalla saavat, sitä meidän on tässä turha pohtia. Haluan nyt kuitenkin kommentoida muutamaan asiaan:

Tämän olet kirjoittanut jo ennenkin, ja ei sinun siihen tarvitse uskoakaan. Kiinan valtio SWAP:eja vie eteenpäin ja Euroopan maihinkin niitä on tulossa (Norjassa nyt ensimmäinen). Ehkä ovat sitten niin tyhmiä, että tekevät niitä kuitenkin vaikka ne eivät hyödyllisä olekaan?

Ja tämä superpower 80% 5 minuutissa oli minulle uusia asia. Mielestäni Xpeng ilmoitti silloin, että 5 minuutissa 200 km ajoja? Toki, voihan se olla, että nyt on kyseessä pienemmät akut?

NIO Day oli Joulukuun 18. 2021, jossa esiteltiin mm. uusi E75 ja vahvistettiin sekä ET5:n ja ET7:n tilaus/toimitusajat. Kerrottiin myös laajentumisesta: Vuonna 2025 NIO:a myydään 25:ssa maassa :sunglasses:

Minun mielestäni kasvuyrityksen on luonnollista hakea lisämahdollisuuksia muistakin kategorioista, kuin niistä joissa pelaa nyt. Ja jos gross margin on ollut 19% autoista tällä hetkellä, ja CFO lupaa 25% gross marginia vuodelle 2022, niin eikös toi nyt suht hyvää bisnestä ole ollut? :+1:

Ja toki, viime vuosi oli pettymys osakkeen kanssa (oston paikka).

Vuosi 2002, joka on speed up vuosi, sisältää mm:

• ES7 toimitukset alkavat (eka Sedan)
  • ES5 toimitukset alkavat (pienempi Sedan)
  • vielä nimeämätön uuden platan SUV
  • massamarkkinamalli(e)n julkistus
  • Laajentuminen Saksaan, Tanskaan, Hollantiin ja Ruotsiin

Että sellainen vuosi tulossa :grin:

Ja pari kommenttia vielä: Itse tein kyllä oman ostopäätökseni ensimmäisiin lappuihin kesällä 2020 ihan oman “tutkimukseni” perusteella. Ja toinen kommentti, kyllä niitä nroita katsoo moni, ja menestyviä firmoja on kiva ostaa, esimerkkinä vaikka FAANG.

Ja pidin lähinnä vitsinä tuota sinun kuvitelmaasi (anteeksi vaan), että XPeng menisi NIO:n market capin ohi. Minua Xpengissa pelottaa liian suuri arvostus niin pienen marginin massamarkkina-autolle, markkinalla, joka on todella kilpailtu.

Tälläinen tuli eteen, kun aloin tutkimaan viestisi sisältöä tarkemmin:

CNEVPostin sivuilta:

"* Most patents in “battery swap station”

The difference between new energy vehicles and traditional vehicles is that the power system is converted from mechanical energy to electrical energy, of which the most core technologies are motor, battery and electric control.

In the patent layout of NIO, there are 518 patents for the electric motor, battery, and electric control, among which the battery-related patents are the most.**

NIO has 466 patents on battery swap, covering precise positioning, rapid disassembly, compact integration, and flexible deployment.

Kaikki xpeng vertailut finansseisa on harhaanjohtavaa - Nio on ollut miltei kaksi kertaa alalla ja pörssisä.

Hehe, luulin jo meidän kaikkien tietävän että tällaiset luvut ovat markkinointia eikä tarvitse olla ollenkaan totuudenmukaisia. Muskin specialiteetti.

Ei ole battery swap patentoitu menetelmä…olin tämän jo tsrkistanut aikaisemmin.

Kyllä vähän herää ajatus että miksi ollaan negatiivisia vertailuhin ! Snowflakes in the room ? :grin: (vitsi)

Ja tänäänkin (kl 19.06) näyttää vetävän plussalla, ei kuitenkaan nielasta ennenkuin tipahtaa. Mutta alkaa tulla lähes omani tavoitemyyntihintaa Xpengille👍

Hyviä voittoja kaikille…:trophy::heavy_dollar_sign::heavy_dollar_sign:
Muuten, sääli ettei enemmän xpengiläisiä Indereksellä.

Voitko suomentaa tämän?

Siis uskot, että laajentumisia ei tule? :grin:

CNVEPost väittää kyllä muuta, että patentteja olisi ja paljon. Jaa toki meillekin tietosi, jos / kun tiedät, että ei ole patentoitu.

Minäkin myisin pois. Kuten sanoin, gross margin ei näytä hyvältä ja kilpailu vaan kasvaa. Onko Xpengillä jotain laajentumisajatuksia (en ainakaan ole nähnyt) vai millä aikoo todella kovassa kilpailussa pärjätä?

2 tykkäystä

Hyvä pointti.
Juuri tuo on tärkeä myyntivaltti Niolle ja Bswap, mutta onko se Nio-osakeomistajan hyöty tai haitta tai vain autonomistajan hyöty.

Nio ollut miltei kaksi kertaa kauemmin alalla ja pörssissä.
…pienellä qwertyllä tulee koko ajan lipsauksia…sorry

Mä en ihan hiffannut vieläkään :grin: Mutta kuitenkin, hyvää vääntöä ketjussa ja tässä ei voi muuta kuin arvailla mitä tuleman pitää. Sen enempää asioista tietämättä tekisi silti mieli joku Kiina kaara ottaa salkkuun, mutta vaikea tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen :thinking: Nopeasti katsottuna sekä Nio että Xpeng vaikuttavat kumpikin ihan potentiaalisilta.

1 tykkäys

Li Auto tai Nio…Nio “halpa” nyt mutta henk.koht valitsisin Liin. Miltei 15.000 kpl joulukuussa…vahva nousu.
Siihen sitten vielä kun alkavat valmistamaan vain 100% ev- autoja

Tätäkö tarkoitit: “Following GAC, Xpeng released a 480kW supercharger. 200km in 5 minutes” ?

Nio-osakeomistajan hyöty tai haitta tai vain autonomistajan hyöty.

Auton hankintahinta uutena ~10 000$ halvempi ilman akkua?
8-vuoden käytön jälkeenkin uusi päivitetty akku auton alla aina kun omistaja niin haluaa.
Mitäs Xpeng tai Tesla?
NIO erottuu näistä kaikista EV-valmistajista hyvin erilaisella liiketoiminta mallilla.
Täytyy muistaa myös Nion omistaja rakenne 49% yksityissijoittajia.
Mielestäni joku haluaa kuponkeja piensijoittajilta vielä ennenkuin volyymi tuotanto alkaa.

4 tykkäystä

@Chris1 tämä kuva Battery Swapin launch päivästä elokuussa 2020. Ei siis ole patentoitu, sinulla oli muuta tietoa, kun olit sen tarkistanut. Voitko ystävällisesti kertoa tietolähteesi ja jotain linkkejä/kuvia siitä todistusaineistoksi :+1: KIITOS :blush:

3 tykkäystä

STOCKLOVER.

En halua polemiikkia mutta kun tämä asia ehkä kiinnostaa muitakin …niin olkoon😉;

Sähköautoja valmistettiin jo 1800 luvulla battery swapilla
Toisen maailmasodan jälkeen m.m. E-valmistaja Better Place (,korjattu) ja Renaultissakin, ja “nykypäivänä” Tesla vuonna 2013.
Battery swap ei ole patentoitu keksintö, ja sitä ei voi edes patentoida, mutta Niolla on monta patenttia omassa versiossan.

Nämä uudet Superfast lataustolpat lataa alle 5 sek 30 > 80%, siis ajokäytönnön täyslataukseen. Tämän takia uskon että Bswapin kimallus on haalistunut Nio sijoittajien keskuudessa mutta on edelleen hyvä myyntivaltti kuluttajille mutta minä en ole ostamassa Nio autoa😉 (kun tilattu on jo uusi) Ja huomio Stocklover, en ole koskasn väittänyt että tämä on Xpengin kehittämä.

Stocklover kirjoittaa; Pidin lähinnä vitsinä tuota sinun kuvitelmaasi, että XPeng menisi NIO:n market capin ohi - lainaus loppu.
Itse hämmästelen että pidät tätä vitsinä !
Tarkasteellaan market cappia huipuista ja syvistä dipeistä;

Nio vuosi sitten 95B, viime kesän dippi 49B, eilen 48B.
Xpev vuosi sitten 45B, viime kesän dippi 18B eilen 41B
Jos lähdetään viime vuonna olevasta market cap dipeistä niin Xpev vahvistaa voimakkaasti market cappiä kun taas Nio ei ollenkaan, päinvastoin vähän alas. Suuntaus on, jos näin jatkuu, niin xpevillä isompi MC tänä vuonna, ehkä jo keväänä (tai sitten ei, sen kun tietäisi)
Tällä hetkellä Li Autolla ja Xpengilä vauhti päällä mutta tämähän voi muuttua.

Ihan hyvä ja virkistävä että ollaan eri mielti ev-asioista mutta negativista kyseenalaistaa miltei kaikkea, eikö niin :+1::hugs:

Ja tässä linkki vuodelta 2013 Tesla Battery Swap

Ja taas tänään vetää xpeng …mitäköhän on tiedossa miyä minulta mennyt ohi?
Tai onko vain kyseessä kaikki liikkuvat kuin lammaskatras😉
Korjaus, muistin väärin, EV-firman nimeksi Better Days…piti olla Better Place

Herra Chris1! :blush:

En halua polemiikkia minäkään, ja hyvä että on erilaisia mielipiteitä :+1: Vastaan tässä muutamaan asiaan.

Tarkoitatko tällä niitä uusia Xpengin tolppia, jotka tulevat markkinoille joskus syksyllä? Niihinhän on luvattu 5 min / 200 km.

Ja Battery Swap on kyllä vanha keksintö, ja Elonillakin se oli, mutta siihen aikaan toteuttaminen jne oli niin paljon vaikeampaa. Nykyäänhän viisi vuottakin on jo pitkä, jonka aikana saadaan paljon aikaan. Siksihän NIO:kin on saanut niin paljon uusia patentteja/ideoita asiaan. Mutta minusta keskustelu Battery Swapista ei ole vaan siitä, että missä ajassa akku vaihtuu/saa lisävirtaa. On kuitenkin selkeästi nopein malli tällä hetkellä, eli se siitä :sunglasses:

Mutta kun Battery Swap on niin paljon muutakin kuin nopeaa latausta:

• Auton hankinta on halvempaa
  • Riski akusta katoaa (meneekö rikki, missä vaiheessa akun vastaanottaman virran määrä vähenee jne
  • Asiakas voi valita tarpeensa mukaan eri kokoisen akun (pidemmälle matkalle isompi kapasiteetti jne)
  • Auton jälleenmyynti hinta pysyy parempana (ei tule kysymyksiä missä kunnossa akku on tms).
  • Currently, the average cost to replace an electric car battery is $5,500
    (tämä truecar.com sivustolta)
  • Ja toki, mikä tärkeintä: lisärevenueta NIO:lle senkin jälkeen kun auto on ostettu :dollar:

Mutta se siitä. Ja sitten siihen Market Cappiin. Toki, oikeassa olet nroissa nyt ja paremmin on Xpeng performoinut. Mutta itse uskon pitkässä juoksussa NIO:n (itse asiassa jo FY22 tuloksen jälkeen) ottavan vielä enemmän väliä XPengiin. Itselle NIO on pitkän ajan lappu (johtuen jo ostohinnoista, eikä ole tarkoitus luopua niistä moneen vuoteen, joten pikkuhötkyilyt ei tässä välissä paljon paina).

Mutta miksi luotan NIO:oon (näitä käytiin jo vähän eilenkin):

• Uudet mallit tänä vuonna markkinoille (ensimmäiset sedanit ja ensimmäinen uuden platformin SUV)
  • Tuotannon lisäkapasiteetti tälle vuodelle ja eteenpäin
  • Laajentuminen (tänä vuonna 4 maata) ja jatkossa lisää, vaikka et siihen 25:een maahan uskokaan. Mutta Li ei ole Musk ja homma etenee. Kanadaan on trademark jo rekisteröity ja USA:n office siirtyy juuri kaksi kertaa suurempiin tiloihin
  • Viime vuonna allekirjoitetut sopimukset kolmen Kiinan suurimman polttoainejakelijan kanssa (battery swap stationeita ja normaaleja quick charging - pisteitä)
  • Samanlainen sopimus Shellin kanssa sekä Kiinaan että muihin maihin, joissa Shell operoi
  • “Karvalakki”-malliston julkaiseminen tänä vuonna
  • Asiakastyytyväisyys ja NIO:n “brändi”
  • Liikevoittomarginaali (nyt abt 19, CFO lupasi tälle vuodelle 25%) voittoa

Tässä aika monta syytä uskoa NIO:oon pitkässä juoksussa. Toki, tuossa on monta juttua, jotka voivat mennä väärin/kilpailjalle, mutta tällä mennään nyt.

Mutta tulipa pitkä novelli tästä. Toivottavasti tämä nyt herätti vähän ajatuksia ja ehkä “ystävällisiä” vastalauseitakin :slightly_smiling_face:

Mutta pidetään keskustelu asiallisena / totuuspitoisena, niin näistä threadeista hyödytään sekä me että muut foorumilaiset.

Mukavaa viikonloppua, auringon pitäisi paistaa ainakin täällä missä minä asun :sun_with_face:!

1 tykkäys

Tämä. Kiitos.

Ja sitten pientä tuulta purjeisiin:

2 tykkäystä

Näin juuri: Jos esitellään n.k. faktajuttua niin se ei saa olla tuulesta temmattua.
Mutta minä jätän mielelläni oven auki niille joilla on mutujuttuja myös. Ei tämä foorumi saisi olla joku fundamentalistien kokoontumispaikka (mun mutu,) Ja eihän kaikki ole faktaa mihä mitä valmistajat ja analyytikot esittävät…ei koskien Xpengiä eikä Nioa. Eikä financials kerro koko totuutta.

Kyllä nämä kiina ev-valmistajat toivon mukaan menestyvät mutta kun on inflaatiot, covidit, mahtipolitiikot, delistaukset, ukraina, just name it, niin nehän tässä harmittaa eikä mikään muu.
Mutta itse katson myös kilpailua Xpeng vs Li Auto vs Nio kiinnostavana.ja onhan se kilpailu.
Jos lukee kiinamediaaniin siellä mainitaan Trion ev-sodasta🔫 pyssytellään (ei kirjoitusvirhe) täällä vain korkkipyssyillä😇

3 tykkäystä

Tämä oli tosi hyvä uutinen ja hienoa että toisetkin jakaa xpengiä koskevia uutisia, kiva tulla katettuun pöytään.:+1:
Nyt olisi kiinnostavaa jos tietäisi jos xpengin ja Li auon nousu on ollut paljolti tästä jutusta kiinni. …tai onko jonkun intressessä pumpata fakenewsillä osakkeiden arvoa ylös. Juu, luonteeni on että näen helposti “konspiraatioita” kun kyse on rahasta.
Muuten, täällä Inderes forumissa ei näyttäisi olevan montakan xpev osakkeen omistaja verrattuna Nioon. Toisissa foorumeissa sama.
Katsoin Reddit foorumin members luvut koskien sähköautot:
Nio 43.300 members 64 online
Xpeng 641 members 3 online
Siis noin 1,5% ovat kiinnostuneet xpengistä vs nio :joy:

1 tykkäys

Jes. Tuskin tuo huhuttu lisäys Stock Connectiin vielä kurssia nostaa. Lähinnä lisäyksen jälkeen se voi tuoda hieman painetta hintaan, kun ne kiinalaiset sijoittajat / tahot, jotka eivät vielä kikalla tai toisella ole päässeet käsiksi HK listattuihin osakkeisiin, pystyvät ostamaan Xpengiä.

Ihan Matti Meikäläisen hupia tuo ei tule olemaan. Muistelisin lonkalta, että kiinalaiselta sijoittajalta vaaditaan puolen miljoonan saldo, jotta pääsy Stock Connectiin aukeaa. Ja eivätköhän todella varakkaat ole tähänkin asti osanneet rajoituksia kiertää :wink:

Tuosta Xpeng / Nio suosiosta: Nordnetin asiakkaista Nioon sijoittaneita näyttäisi olevan 4.67 kertainen määrä (24.3k vs 5.2k) Xpengiin verrattuna.

2 tykkäystä