Xplora Technologies - lasten älykelloja Norjasta

Avataanpas ketju Xploralle, tuolle Norjalaiselle lasten älykelloratkaisuja toimittavalle firmalle.

image

Näin kesällä naapurillani ensimmäistä kertaa tämän kellon ja tajusin lapsiperheellisenä, kuinka loistava idea on kyseessä. Huomasin tuoreeltaan, että firmahan on listautunut pörssiin ja näyttää tekevän päällisin puolin aika suunnitelmallista toimintaa. Lisäksi kyselin hieman nordic-kontakteiltani ja tässä kellossa on nähty selvästi buumia aivan viime aikoina mm. Norjassa. Markkinaosuus älykelloissa on vasta yksittäisten prosenttien luokkaa, joten todistettavaa riittää.

Hyötyjä: Napin painalluksella lapsi saa puhelinyhteyden läheisiinsä. Lisäksi kello pysyy kännykkää paremmin mukana eikä rikkoudu tai unohdu yhtä helposti. Lapsen on kaiketi helpompi kasvattaa elinpiiriään turvallisesti (digital world + physical activity), koska aikuinen voi seurata GPS:llä lapsen sijaintia ja mm. ”turva-alueet” voidaan määrittää. Nettikäyttömielessä uskoisin, että tällä kellolla on helpompi kontrolloida myös gore- jne. sisältöihin pääsyä joko (tahallinen tai tahaton käyttö).

image

IR-sivut:

Highlights 2020 (listautuminen syksyllä)

image

image

Kuluttaja-arviot (suppea otanta)

Verkkokaupan top-listalla Xplora vie kaikki kärkisijat ennen Garminia. Kannattaa myös käydä lukemassa tuotearvioita käyttäjiltä.

Tuotealueet

image

Liiketoiminnan logiikka

Liikevaihto syntyy kellojen myynnistä (hardware) sekä kelloihin kytketyistä palveluista (subscription / services)

image

Connectivity ja goplay sisältävät Subscription-mallin skaalautuvuuden. Subscription-osuus on vielä pientä, mutta kasvamaan päin (Q1’21 NOK 7m MRR).

image

Telco-partnereita ovat mm. Vodafone, Deutsche Telekom ja Orange (Europe, Asia-Pacific ja Amerikka)

image

Xplora on hankkinut käyttöönsä oman Connectivity Servicen:

https://newsweb.oslobors.no/message/521464

In the market, most mobile network service tariffs are designed for smartphones which requires a high volume of data. However, Xplora Connectivity service offers optimal pricing plans for a smartwatch use case so that consumers only pay for the service they need. Furthermore, Xplora will open the Connectivity service for third party smartwatch manufacturers as SaaS model for their consumers to have a seamless on-boarding experience with a mobile network connection service. Xplora Connectivity service offers vendors an option to embed Xplora nano SIM or eSIM solution.

Connectivityn piirissä on 100k tilaajaa. Kelloja on myyty kumulatiivisesti yli 350k.

https://shop.myxplora.com/blogs/news/100k-subs

“Reaching 100,000 mobile subscribers is an important milestone for Xplora, but also just the early steps into a vast market opportunity expected to develop rapidly in years to come. The Nordic markets alone continue to offer strong growth potential with nearly 2.5m children in the target age group, and with the rollout of Xplora Connect globally from Q3 21 we have strong ambitions for significant mobile subscriber growth and recurring revenue streams ahead” says Sten Kirkbak, CEO and founder of Xplora.

Verkkokauppa.com kuvaus:

XPLORA 4-puhelin sisältää XPLORA Mobile Oy-operaattorin valmiiksi asennetun SIM-kortin. Puhelin, sekä huoltajan XPLORA 4 -sovellus on linkitetty keskenään ja XPLORA-puhelin ei toimi ilman linkitystä. Liittymän käyttö maksaa 10/11/12 € kuukaudessa, riippuen siitä, mikä tilausvaihtoehdoista valitaan aktivointisivulla. Hinnat sisältävät ilmaiset puhelut, viestit ja datan käytön EU/ETA-alueella. XPLORA-puhelimen esiasennettu SIM-kortti toimii Elisan verkossa.

image

2020 lukuja

image

Q1’21 lukuja - Tämäkin firma on vielä kasvuvaiheessa ollen kassavirtanegatiivinen. OPEX sekä liikevaihto kasvavat voimakkaasti.

image

TOP-omistajat:

image

image

Johdon palkkio-ohjelma on muhkea

image

Kesän aikana johtoon on hankittu vahvistuksia:

https://newsweb.oslobors.no/message/536023

Ohjeistus:

image

Lopuksi:

Johdon antamalla ohjeistuksella voisi haarukoida realistista liikevaihtohaarukkaa, esim:

Sales 2021 ~NOK 600M / 500k kelloa

Sales 2022 ~NOK 1000M / 1M kelloa

Myynti keskittyy erityisesti Q4:lle. Ennakkotietojen mukaan Q2 olisi tulossa hyvää kasvua. Osavuosikatsaus on 31.8.2021.

EV nyt ~NOK 1500M

EV/S 2021 2,5

EV/S 2022 1,5

Yhtiö kasvaa varsin ripeästi (liikevaihdon mahd. kasvu > 100% cagr pari vuotta) jos kalvosetin ohjeistusta haluaa noudattaa. Jos tuo toteuma menee edes ”sinne päin” niin näen tässä kohtalaisen tuplauksen mahdollisuuden. Heikkoutena tosiaan tuo skaalautumisen puute, negatiivinen kassavirta, kova kilpailu jne.

Ajan säästämiseksi nyt en kerennyt alkaa kolaamaan kilpailukenttää tarkemmin läpi, mutta on sanomattakin selvää että kilpailua riittää isosti. Vastassa ovat Applesta ym. alkaen kaikki suuret. Investment case perustuu paremminkin kohtalaisiin kertoimiin suhteessa kasvuvauhti ennemmin kuin valtavat kilpailuedut. Tätä seurailen itse nyt hissukseen muiden joukossa :slight_smile:

Disclaimer: En ota vastuuta näistä arvioista, eikä niitä tule tulkita sijoitussuosituksina.

Lisäys:

Lisätään samalla kuluttajatutkimuskysely. Niille teistä kenellä on kellosta kokemusta kysyn anonyymisti:

Suositteletko kelloa muillekin kokemustesi perusteella?

  • Kyllä suosittelen
  • En suosittele
0 äänestäjää
24 tykkäystä

Omakohtainen kokemus tuosta kun lapsella ollut sellainen. Akun kesto mielestäni liian huono. Mitä useammin latauksessa, sitä useammin jää pois ranteesta. Tuo soveltuu pienille, alle kouluikäisille lapsille, jotka ei muutenkaan vielä kulje omia teitään. Isommat haluaa jo puhelimen. Lisäksi Gps-jäljitys oli epätarkka. En suosittele lasten vanhemmille.

9 tykkäystä

En ota kantaa yhtiöön sijoituskohteena, vaan totean vain yleisesti, että aina kun kaupitellaan jotakin ihmisryhmälle, joka on usein kansallisissa lainsäädännöissä ja myös yleismaailmallisemmissa julistuksissa määritelty erityistä suojelua tarvitsevaksi, liikutaan eettisesti helposti heikoilla jäillä. Sijoitusmielessä tämä puolestaan vaikuttaa esimerkiksi lisääntyvänä regulaationa, kunhan lainsäädäntö saadaan näiltä osin ajantasaiseksi. Lasten älykellojen moninaisista ongelmista ovat hiljattain kirjoittaneet esimerkiksi UCL:n tutkijat: It's far too easy for abusers to exploit smart toys and trackers

Saksassahan lasten älykellot kiellettiin jo vuonna 2017, ja myös EU-tasolla tuoteturvallisuuteen on paraikaa suunnitteilla tiukennuksia: Press corner | European Commission

4 tykkäystä

Hyviä pointteja, mutta osaatko sanoa miksi valtaosa myynnistä (62%) tulee sitten Saksasta?

image

3 tykkäystä

En ole perehtynyt Saksan lain nykytilaan eikä se mielestäni ole tässä relevanttia. Olennainen osa huomiossani oli lähinnä se, että lapsille suunnatut älytuotteet ovat lastensuojelullisesta näkökulmasta kuuma peruna, ja siksi vastaavat päätökset ovat mahdollisia muuallakin. Tämä siis menemättä sen tarkemmin asioiden eettiseen puoleen.

1 tykkäys

Onko mielestäsi fundamentaalista eroa älykellon, älypuhelimen yms. välillä kun alaikäiset käyttävät näitä kaikkia? Samalla periaatteella lasten kännyköiden käyttöön tulisi rajoituksia koska vanhempien lisäksi myös apple, google jne. tietävät sijainnit ja kaiken datan? En heti ymmärrä mikä lasten älykellosta tekisi erityisen tässä mielessä. Jää kai myös ostajalle joku vastuu käytöstä, vaikla kuinka holhoava säädäntö tulisi :face_with_monocle:

3 tykkäystä

En missään nimessä sano, etteikö muiden älytuotteiden kanssa olisi samoja kysymyksiä ja ongelmia. Fundamentaalinen ero on kuitenkin siinä, että rannekello on jo huomattavasti puhelinta kiinteämpi osa ihmistä ja siten riisutaan harvemmin – onhan se asuste. Tällä on kyllä oikeasti vaikutusta, ja senhän toki suuret älytuotteiden valmistajatkin tietävät, kun yrittävät seuraavaa siirtymää kohti rannekkeita, silmälaseja, sormuksia yms. Lasten älykelloja myös markkinoidaan juuri niiden paikannusominaisuuksilla – toisin kuin älypuhelimia, joiden ominaisuudet ovat huomattavasti monipuolisemmat. Toisaalta kärjistetysti voidaan sanoa, että mitä pienempi valmistaja, sitä suurempia aukkoja tietoturvassa. Mitä nyt äkkiseltään selailin, mainittiin Xplorakin joissain viime vuosien raporteissa, mutta en suoraan sanottuna jaksa syventyä näihin sen tarkemmin. Tarkoituksena oli vain tuoda keskusteluun tämä aspekti. :slight_smile: Sijoituksena tämä voi olla loistava, mutta lisääntyvä regulaatio kannattaa tiedostaa, vaikka ei mahdollisista eettisistä ongelmista olisi niin kiinnostunutkaan.

2 tykkäystä

Meillä näitä on ollut 2kpl käytössä mutta on jo muutaman vuoden vanhoja malleja. Xplora 3S taisi olla meillä viimeisin. Ihan hyvä vaihtoehto kännykälle jota ei olla alle kouluikäiselle annettu.

Miinusta saa akun kesto ja iso koko pienen lapsen käteen. Myös käyttöliittymä oli hieman tökerö. Ei ole kokemusta näistä uudemmista.

Näistä vielä harva tietää ja uskon suosion kasvavan tulevaisuudessa.

2 tykkäystä

Myös täällä perheen alle kouluikäisellä käytössä. Kohderyhmä mielestäni juuri alle kouluikäiset. Täälläpäin alkanut viime ja tänä kesänä näkymään naapuruston lapsien kädessä. Kun joku on saanut, muutkin haluavat.

Hyvänä puolena ehdottomasti, että saa kelloon soittamalla lapseen yhteyden. Ruoka-aika ja kotiin tulo soitot. Meillä tykätään askelmäärän seuraamisesta ja kamera ja video-ominaisuuksista.

Puutteena ehdottamasti akunkestomutta meillä ei kellonkanssa mennä sänkyyn joten yöllä latautuu. Käyttöliittymää voisi kehittää.

Potentiaalia 4-6 vuotiaan ensimmäiseksi älylaitteeksi. Tarpeeksi rajoitettu laite toiminnoiltaan. Täytyy pistää yritys seurantaan jos ja kun jatkavat yleistymistä.

7 tykkäystä

Uh nyt on mielenkiintoinen avaus. En kans tiennyt tämän olevan pörssissä. Ollaan kans lapselle metsästetty tätä kelloa mutta viimeksi oli joka kaupasta loppu, melkein tilata täytyy. Tuntuu olevan voimakas buumi päällä noiden kellojen kanssa. Mielestäni tuo on nerokas tuote, varmaan moni 4-5 vuotiaan lapsen vanhempi voi samaistua tähän. Tuotteen avulla lapselle voidaan antaa vastuuta ja vapautta astetta enemmän (mitä muuten 4 vuotiaat alkaa janota pikkuhiljaa) mutta pitää silti turvallisessa kasvatusympäristössä. Näkisin, että esim kaupungistumisen trendi vaikuttaa tuotteiden kysyntään positiivisesti; jatkuvasti isompi osa lapsiperheistä asuu kaupunkiympäristössä ja kerrostaloissa. Asumisen normeihin kuuluu ettei omaa turvallista pihaa ole vaan taloyhtiön piha, lisäksi asutaan muiden ihmisten ja liikenteen ympäröimänä. Lapsen lähettäminen leikkimään ulos ilman vanhempia (joskus se lapsen kuitenkin täytyy kohdata maailma itse, ja ennen pitkää se lapsi jopa alkaa vaatia tätä) voi tuntua todella haasteelliselta, jopa ylivoimaiselta, täytyyhän lapsen ensin selvitä rappukäytävästä ja sitten vielä osata suunnata leikkikentälle eikä vaarallisiin naapurikortteihin, lisäksi ulkona voi tulla vastaan mitä tahansa, ja niinhän siellä tuleekin. En ihmettelisi jos tämmöinen kellopuhelin kuuluu jokaisen alle kouluikäisen lapsen vakiovarusteisiin lähitulevaisuudessa.

3 tykkäystä

Tehdään seurannasta sen verran helpompaa, että tästä voi seurata eri maissa appsien latausta. Kellon ostaneet lataavat tietysti appsin :slight_smile:

6 tykkäystä

Uskon ja toivon, ettei näin tule käymään. On monia asioita, joita ei tulisi missään nimessä uhrata markkinatalouden alttarilla. Lasten oikeus lapsuuteen, tasapainoiseen kehitykseen ja yksityisyyteen kuuluvat näihin. Älylaite ei korvaa huoltajien läsnäoloa, kasvatusta ja huolenpitoa, vaikka se joissain marginaalisissa tilanteissa voikin edellä mainittuja tukea. Valmistajat tietysti puhuvat jos jonkinmoisin korulausein GDPR:stä ja muusta tietosuojaan liittyvästä, mutta kun kyseessä on vaikkapa älykello, joka on kiinni lapsessa pahimmillaan lähes 24/7, ei tarvitse olla penaalin terävin kynä ymmärtääkseen, minkälaisia seurauksia esimerkiksi laajalla tietovuodoilla voi tällöin olla. Niin kauan kuin tuotteita valmistavat voittoa tavoittelevat yritykset, voi olla varma ainoastaan siitä, että lasten hyvinvointi on toissijaista.

Vanhemmilla on toki esimerkiksi Suomen lain puitteissa oikeus alle 15-vuotiaiden lastensa paikantamiseen, vaikka se lapsen oikeuksia loukkaisikin, ja on tietysti myös tilanteita, jolloin paikantaminen voi tukea vanhemman huoltovelvoitteen velvollisuutta toimia lapsen parhaaksi ja suojella lasta. Nämä hyödyt kuitenkin valitettavan usein kalpenevat, jos älylaitteiden tietoturvassa on sellaisia aukkoja, jotka mahdollistavat ulkopuolisten pääsyn laitteelle – puhumattakaan lapsen tasapainoisen kehityksen mahdollistumisesta, jos lasta käytännössä valvotaan koko ajan. Lienee sanomattakin selvää, miten ongelmallisia tällaiset laitteet ovat esimerkiksi päiväkodeissa tai luokkahuoneympäristössä, jossa ne helposti loukkaavat myös muiden läsnäolevien yksityisyyden suojaa.

Loppukevennykseksi vielä viimevuotinen Mnemonicin (norjalainen tietoturvayhtiö, joka on muun muassa toiminut yhteistyössä Europolin kyberrikollisuusyksikön kanssa) raportti kiinalaisvalmisteisen Xplora X4:n takaovesta, joka mahdollistaa ulkopuolisten ottaa kuvia, salakuunnella ja paikantaa X4:n käyttäjää. Xplora itse on luonnollisesti julkaissut jälkikäteen oman vastineensa tietoturvapuutteista ja pyrkinyt vähättelemään ongelmia.

https://www.mnemonic.no/blog/exposing-backdoor-consumer-products/

Over and out.

4 tykkäystä

Should probably add inn the respons from Xplora aswell.

https://shop.myxplora.com/blogs/news/our-response-to-x4-safety

2 tykkäystä

Yeah, I already mentioned there was one – unsurprisingly. The thing is that when a company operates in a branch like this and targets children – who happen to be in a more vulnerable position to begin with – as their primary group of customers, there really shouldn’t be any backdoors like this in the first place. This is fortunately also the stance that the EU has taken and hopefully they do not hesitate to take strict actions in order to safeguard children’s safety and privacy in matters like these.

Yeah completely agree.

This however isn’t a problem uniqe to smartwatches. Smartphones have the exact same problems.
And socity isn’t going back to the good old days where you got your first mobilephone at the age of 16.

A smartwatch is in my mind the better choice than a phone. Yeah, it’s strapped to your wrist, but your smartphone is just as close to your body 90% of the day anyway. And it’s not like it’s locked to your body. If a child wants it can easily take it off.

I like the watch because it’s a better introduction to the connected life than buying a phone. It’s a communication device with limited functionality (i.e communication limited to a few people, no malicious apps from android store and it wont be a glorified Fortnite device for your kids).

But yeah, future regulations is one of the biggest risk in this investment.

1 tykkäys

Completely agree with you, all kinds of smart devices that are used by children are definitely going to cause a lot of headache to the legislators in the future and thus they will be a subject to numerous different laws. Also agree on certain benefits of watches in comparison with phones. I think it is safe to assume we are quite on the same page on this one. The consequences of backdoors of course always multiply along with the length of the exposure and that is in my opinion the greatest threat here in devices marketed for children. If talking strictly business, the trustworthiness of the manufacturer is everything – even more so than usual.

1 tykkäys

About GDPR: Every step and location gets deleted every 72 hours from Xplora database. They have strict policy data storage.

Keep in mind that Xplora’s Official Partners the last 9 months are:

  • UNICEF:

“In the future we hope to establish more initiatives together with UNICEF Kid
Power and other partners through which we bring attention to the sustainability
goals and positive change to the world by encouraging our community to stay
active,” Kirkbak says.

  • UN(united nations)

The «GoForTrust» project is part of Xplora´s ESG strategy «Play for Good». It is
the first project launched after Xplora became an official partner of The Geneva
UN Charter Center of Excellence on SDG City Transition in Trondheim together
with regional, national and global partners such as IKEA and KPMG.

These institutions does not collaborate with any company. Their standards are high.

Yes, it is indeed noteworthy and a good start, albeit UNICEF Kid Power is a division of the US fund for UNICEF and should not be confused with the umbrella organization. The initiative alone does not take away the risks outlined in the UNICEF-led report already in 2019 (https://www.unicef.org/innovation/reports/memoAIchildrights) and again in Fall 2020 (https://www.unicef.org/globalinsight/media/1171/file/UNICEF-Global-Insight-policy-guidance-AI-children-draft-1.0-2020.pdf). Great PR for Xplora but, sadly, only time will tell whether there is more to it than that.

EDIT: As I already mentioned before, my perspective is universal and I do not mean to denote any specific brands or manufacturers, only to shed some light on the more sensitive matters and risks that may be relevant in terms of IoT and children’s rights, as they are a very topical and interesting issue as such. The initiatives discussed are a good sign that the corporations are also willing to take actions in order to prevent these risks from realizing. Hopefully this is indeed the case as there is a lot of work to be done. However, since this is a discussion forum for investing, I will not flood this thread any more and will therefore dismiss myself. :slight_smile:

1 tykkäys

Meillä hankittiin Xplora5 eskarilaiselle. Hieman vieroksuin aluksi ajatusta, mutta olen kyllä lämmennyt. Vaikuttaa hyvälle tavalla opetella älylaitteiden kanssa toimimista. Miinusta kellon isosta koosta, akun kestosta ja aikuisen silmään hieman tönköstä käyttiksestä. Eipä nuo kuitenkaan tunnu käyttäjää haittaavan.

Yksi asia, mistä en huomannut vielä keskustelua on nämä Xplora coinit, joita voi käyttää maksuvälineenä Xplora Goplay ssa. Eli lapsi (tai aikuinen) aktiivisuudella saa coineja ja sitten niitä tarpeeksi kerättyään voi ostaa jotain konkreettista. Eli ihan arvokkaitakin asioita, kuten Nintendo Switch, trampoliini, go pro kamera, legoja. En ymmärrä miten tuo ansaintalogiikka noissa coineissa menee, mistä se raha tai hyöty firmalle tuossa tulee? Onko sitten se kerättävä data niin arvokasta, että siitä hyvästä voidaan sitten Nintendo Switchejä jakaa?

Mielenkiintoinen firma, mutta sijoituskeissinä, jotenkin vaikea nähdä minään tulevana yksisarvisena. Kohderyhmä aika niche (5-6 vuotiaat) ja toki voi omalla alueellaan erikoistua ja muodostua ainakin kohtalaiseksi sijoitukseksi. En ainakaan tällä hetkellä ole sijoittamassa.

2 tykkäystä

Interesting that you mention this, because that is the core of this investment, and investors seem to miss this

This is not a bet on hardware, but the software around the watch. Within 1 month Xplora will launch what they have been developing for 10 months, the Xplora Pay and Xplora Arcade. But what is Pay and Arcade? Xplora Pay is the software that tries to make the xplora application one of the most used ones by parents.

How? Imagine this: Your child does homework, housework or other things that get rewarded by the parent. The child gets its first savings account(debet) that your parent controls and is a very easy way for the parent and the child to visualize their efforts. It’s fun for both parts. How do you make sure people wants to buy xplora and not other brands? By being active, using coins and fun rewards. Coins that can be turned into rewards, into buying fun games(Arcade platform that comes) or actual money, or items, that can be used by the child. Hopefully Xplora 6 which is launcing later 22’ will be able to buy items like bubble gum at the store for these rewards given by the parent to the child. the same way that you can buy things with your phone. Super fun for the child, and teaches them the value of money. At first it will be a debet card that the parents limits.

All this will be included to a Premium Account that provides all the features. That is how they are going to make money of the rewards, because paying for the premium account will open a dimension of features. And the coins is the beginning of this platform- engages the child and makes rewards.