Avataanpas ketju Xploralle, tuolle Norjalaiselle lasten älykelloratkaisuja toimittavalle firmalle.
Näin kesällä naapurillani ensimmäistä kertaa tämän kellon ja tajusin lapsiperheellisenä, kuinka loistava idea on kyseessä. Huomasin tuoreeltaan, että firmahan on listautunut pörssiin ja näyttää tekevän päällisin puolin aika suunnitelmallista toimintaa. Lisäksi kyselin hieman nordic-kontakteiltani ja tässä kellossa on nähty selvästi buumia aivan viime aikoina mm. Norjassa. Markkinaosuus älykelloissa on vasta yksittäisten prosenttien luokkaa, joten todistettavaa riittää.
Hyötyjä: Napin painalluksella lapsi saa puhelinyhteyden läheisiinsä. Lisäksi kello pysyy kännykkää paremmin mukana eikä rikkoudu tai unohdu yhtä helposti. Lapsen on kaiketi helpompi kasvattaa elinpiiriään turvallisesti (digital world + physical activity), koska aikuinen voi seurata GPS:llä lapsen sijaintia ja mm. ”turva-alueet” voidaan määrittää. Nettikäyttömielessä uskoisin, että tällä kellolla on helpompi kontrolloida myös gore- jne. sisältöihin pääsyä joko (tahallinen tai tahaton käyttö).
IR-sivut:
Highlights 2020 (listautuminen syksyllä)
Kuluttaja-arviot (suppea otanta)
Verkkokaupan top-listalla Xplora vie kaikki kärkisijat ennen Garminia. Kannattaa myös käydä lukemassa tuotearvioita käyttäjiltä.
Tuotealueet
Liiketoiminnan logiikka
Liikevaihto syntyy kellojen myynnistä (hardware) sekä kelloihin kytketyistä palveluista (subscription / services)
Connectivity ja goplay sisältävät Subscription-mallin skaalautuvuuden. Subscription-osuus on vielä pientä, mutta kasvamaan päin (Q1’21 NOK 7m MRR).
Telco-partnereita ovat mm. Vodafone, Deutsche Telekom ja Orange (Europe, Asia-Pacific ja Amerikka)
Xplora on hankkinut käyttöönsä oman Connectivity Servicen:
https://newsweb.oslobors.no/message/521464
In the market, most mobile network service tariffs are designed for smartphones which requires a high volume of data. However, Xplora Connectivity service offers optimal pricing plans for a smartwatch use case so that consumers only pay for the service they need. Furthermore, Xplora will open the Connectivity service for third party smartwatch manufacturers as SaaS model for their consumers to have a seamless on-boarding experience with a mobile network connection service. Xplora Connectivity service offers vendors an option to embed Xplora nano SIM or eSIM solution.
Connectivityn piirissä on 100k tilaajaa. Kelloja on myyty kumulatiivisesti yli 350k.
https://shop.myxplora.com/blogs/news/100k-subs
“Reaching 100,000 mobile subscribers is an important milestone for Xplora, but also just the early steps into a vast market opportunity expected to develop rapidly in years to come. The Nordic markets alone continue to offer strong growth potential with nearly 2.5m children in the target age group, and with the rollout of Xplora Connect globally from Q3 21 we have strong ambitions for significant mobile subscriber growth and recurring revenue streams ahead” says Sten Kirkbak, CEO and founder of Xplora.
Verkkokauppa.com kuvaus:
XPLORA 4-puhelin sisältää XPLORA Mobile Oy-operaattorin valmiiksi asennetun SIM-kortin. Puhelin, sekä huoltajan XPLORA 4 -sovellus on linkitetty keskenään ja XPLORA-puhelin ei toimi ilman linkitystä. Liittymän käyttö maksaa 10/11/12 € kuukaudessa, riippuen siitä, mikä tilausvaihtoehdoista valitaan aktivointisivulla. Hinnat sisältävät ilmaiset puhelut, viestit ja datan käytön EU/ETA-alueella. XPLORA-puhelimen esiasennettu SIM-kortti toimii Elisan verkossa.
2020 lukuja
Q1’21 lukuja - Tämäkin firma on vielä kasvuvaiheessa ollen kassavirtanegatiivinen. OPEX sekä liikevaihto kasvavat voimakkaasti.
TOP-omistajat:
Johdon palkkio-ohjelma on muhkea
Kesän aikana johtoon on hankittu vahvistuksia:
https://newsweb.oslobors.no/message/536023
Ohjeistus:
Lopuksi:
Johdon antamalla ohjeistuksella voisi haarukoida realistista liikevaihtohaarukkaa, esim:
Sales 2021 ~NOK 600M / 500k kelloa
Sales 2022 ~NOK 1000M / 1M kelloa
Myynti keskittyy erityisesti Q4:lle. Ennakkotietojen mukaan Q2 olisi tulossa hyvää kasvua. Osavuosikatsaus on 31.8.2021.
EV nyt ~NOK 1500M
EV/S 2021 2,5
EV/S 2022 1,5
Yhtiö kasvaa varsin ripeästi (liikevaihdon mahd. kasvu > 100% cagr pari vuotta) jos kalvosetin ohjeistusta haluaa noudattaa. Jos tuo toteuma menee edes ”sinne päin” niin näen tässä kohtalaisen tuplauksen mahdollisuuden. Heikkoutena tosiaan tuo skaalautumisen puute, negatiivinen kassavirta, kova kilpailu jne.
Ajan säästämiseksi nyt en kerennyt alkaa kolaamaan kilpailukenttää tarkemmin läpi, mutta on sanomattakin selvää että kilpailua riittää isosti. Vastassa ovat Applesta ym. alkaen kaikki suuret. Investment case perustuu paremminkin kohtalaisiin kertoimiin suhteessa kasvuvauhti ennemmin kuin valtavat kilpailuedut. Tätä seurailen itse nyt hissukseen muiden joukossa
Disclaimer: En ota vastuuta näistä arvioista, eikä niitä tule tulkita sijoitussuosituksina.
Lisäys:
Lisätään samalla kuluttajatutkimuskysely. Niille teistä kenellä on kellosta kokemusta kysyn anonyymisti:
Suositteletko kelloa muillekin kokemustesi perusteella?
- Kyllä suosittelen
- En suosittele