Jos opiskeluketjuun voi “kahvihuone” kommentin sanoa, niin nauttikaa ajasta, älkää miettikö liikaa työelämää ja muuta skeidaa, sitä kerkeää tekemään liikaa ennen kuolemaa. Menkää tapahtumiin, juttuihin ja bileisiin, ne on parhaita muistoja tulevaisuudessa. Älkää miettikö mitään minimaalisia säästöjä ja katkeroidu tulevaisuudessa siitä, kuten täälläkin jotkut on tehneet pakkaan sorvatessa ja katkeria kaikille muille Varmasti elämänmittaiset kaverit on parempia kuin yksikään pörssihomma.
Ja kannattaa hoitaa opiskelut pois alta nuorena!! Älkää pitäkö välivuosia, usein menee niin että kynnys kasvaa eikä rahaa jää säästöön muutenkaan.
Nuorena on tottunut opiskelemaan, ei ole lapsia tai muita häiriötekijöitä. Jos haluaa tekniikkaa opiskella niin menisin ammattikouluun ennen amk:a. Nykyään pääsykokeet muuttuneet että mikään matiikkanörtti ei tarvitse olla jos valitsee jonkun teknisen alan. Minua harmittaa eniten että kävin merkonomikoulun. Suoraan sanottuna en oppinut mitään. En näe että lopettaisin opiskelut pitkään aikaan. Vaikka kaikki eivät arvosta näitä niin esim taitotalo järjestää hyviä koulutuksia.
Eka vuosi amk:ssa oli pyllystä. Siihen vaikutti toki fysiikka ja matematiikka koska veivät tosi paljon aikaa. Tekninen osaaminen ei kehittynyt koska samoja juttuja opiskellut rastorilla. Tämä vuosi on ehkä se tärkein oppimisen kannalta. Ilman työkokemusta ja työteknikon papereita olisin saanut hikoilla aika paljon enemmän. Tämän takia kannattaa mennä ammattikouluun. Toisaalta ainakin minun aikaan matematiikka ja fysiikka oli yläaste-luokkaa ja luin ylioppilaaksi ja ero oli valtava. Siinä taas hävitään. Kumpi on nyt parempi vaihtoehto voi itseltään kysyä. Jos tietää mitä haluaa niin ammattikoulu, lukio jos suunnitelmat auki tai halutaan päästä ns hienompaan kouluun.
Onpas mukavaa että palstalta löytyy opiskeluketjukin.
Mitenköhän nyt, kun tuo aikuiskoulutustuki poistui, niin tietääkö joku teistä onko mahdollisuutta varttuneempana (yli nelikymppisenä minun tapauksessa) saada jotain koulutustukea, jos opiskelee täyspäiväisesti? Vai pitääkö rahoittaa kokonaan omasta pussista. Mulla on nuorena opiskeltu amk insinöörintutkinto mutta voisi kiinnostaa opiskella lisää tulevina vuosina.
HT/KHT tentit olivat eilen, oliko foorumilta osallistuji ja miten meni? Oliko tiukkaa opiskelua vai menikö puhtaasti duunikokemuksella?
Opintotukea ja opintolainaa saat jos on tukikuukausia jäljellä.
Suosittelen kuitenkin monimuoto-opiskelua. Sujuu helpommin eikä tarvitse olla työelämästä pois.
Kannattaa kuitenkin ohjaajalta kysyä läsnäolopakosta ja tietenkin pitää olla joustava työnantaja. Jos olisi nuori , vastavalmistunut niin hakisin kuitenkin monimuotoon. Usein on ok osallistua päiväryhmän tunneille eli aikaa olisi reilusti hoitaa tehtäviä.
Onko täällä muuten paljon drop outteja? Miten työnantajat suhtautuvat siihen jos opintopisteitä on vaikka 100? Onko sillä mitään arvoa jos ala on sama? Olen itse laittanut koulun nimen ja alkamisvuoden ja viivan perään. Nykyään papereilla onko merkitystä ainakin joissakin firmoissa vaikka niitä ei käytännössä tarvita