2020 liikevaihto oli 219 MNOK ja jos 50% kasvu jatkuu, niin v. 2023 liikevaihto olisi 739 MNOK. Jos käyttökate saavuttaa tavoitellun 20%, niin se olisi v. 2023 n. 148 MNOK. Yhtiö on tällä hetkellä käytännössä nettovelaton.
Jos oletetaan verojen määräksi 20%, niin nettotulos olisi v. 2023 118 MNOK. EPS nettotuloksesta laskettuna olisi nykyisellä osakemäärällä (hieman yli 74 miljoonaa) 1,59 NOK ja v. 2023 P/E tulosennusteella olisi 32.
Odotuksia siis on aika paljon jo hinnassa, mutta jos yhtiö pystyy pitämään kaksinumeroista kasvua tämän jälkeenkin, niin täysin posketon tuo arvostustaso ei ole. Odotettavissa kuitenkin on, että sähköautomarkkina ja latauslaitteiden tarve kasvaa, mutta tietenkään loputtomiin noin nopea kasvu ei voi jatkua. Olisin tyytyväinen, jos 2024-2025 päästäisiin esim. 20% kasvulukemiin.
P/S-mittarilla arvostus 3v päähän olisi pikaisesti laskettuna 5,26.
Ostin itse ensimmäiset Zaptecit n. 16 NOK kohdalla ja lisää 24 NOK kohdalla. Tuossa vaiheessa hankinta oli ihan no-brainer.
Bongasin norskien Shareville-keskustelusta, että Zaptecilla on ollut myös Nasan kanssa yhteistyöprojekteja. Tämä yhteistyö ei taida olla enää voimissaan? Itse ainakin kuulin asiasta nyt ensimmäistä kertaa.
Tässä vanha video, jossa yhtiön silloista CEO:ta haastatellaan asiasta (norjaksi).
Nämä asiat yleensä selviää, kun etsii netistä kyseisen firman nimen. Yleensä löytyy jokin “Investor” osio firman omilta sivuilta, josta saa liiketoimintaa selville hyvin.
Mites tuo osakkeen arvo kaikesta hyvästä pöhinästä riippumatta on laskenut viikon, ja tänään esim on tultu reilusti alas. Korjausliikkeitä tosiaan tulee, mutta luetaanko tämäkin vielä “normaaliksi”?
Markkinat hermoilee ympäri maailmaa ja ainakin kaikki “vihreät” osakkeet tänään kovassa laskussa. En sitten tiedä johtuuko tuosta reddit sekolusta. Jotain suurempa kun tapahtuu niin yleensä mennään käsi kädessä alas oli firma mikä tahansa.
Erittäin normaalia. Osakkeen listautumisesta tähän saakka nähty on ollut enemmän tai vähemmän “epänormaalia”, kun osakkeen arvo on 4-kertaistunut. Jos ja kun asiat “normalisoituvat”, osake voi myös laskea selvästi.
Mielestäni osakkeessa nykyarvostuksella iso tähtäin on nyt vuosien, ei viikkojen päässä. Ei ole takeita että lyhyellä aikavälillä osake tuottaa plussaa, pitkällä aikavälillä siihen on edellytykset jos ennustettu kasvu toteutuu. Asiaan tulee vaikuttamaan myös se, miten kasvuyhtiöitä jatkossa hinnoitellaan, kun kertoimet ovat venyneet viime aikoina.
Kyllä omistajana vähän sapettaa, kuinka halvalla IPO toteutettiin aikanaan. Vaikka yhtiön keissi on ehdottomasti vahvistunut tässä alle puolen vuoden aikana, niin näen silti, että IPO-hinta viime lokakuussa oli alhainen sen hetkiset näkymät huomioon ottaen. Omien osakkaideni keskihinta on toki 24,75 kruunua, joten hirveästi en voi silti valittaa.
Ja mikäs sitä ois pistää tarvittaessa lisäantia kehiin, kun arvostus alkaa olla vihdoin kohdillaan
SMARTLY: RAMMEAVTALE MED BANE NOR FOR LADELØSNINGER
Oslo (TDN Direkt): Smartly har inngått en rammeavtale med Bane NOR Eiendom som omfatter mulig etablering og drift av ladeløsninger på 1.000 jernbanestasjoner og lokasjoner.
Det opplyses i en pressemelding fra Smartly-eieren Lyse onsdag.
Avtalen sikrer tilgang på lading av elbil for kunder, leietakere og Bane NORs tjenestebiler, samt at avtalen gjelder leveranse av alle komponenter for etablering av ladestasjoner: befaring, etablering, drift og vedlikehold.
Smartly vil levere infrastruktur for lading og ladere til de ulike byggene hvor leietakere, publikum eller Bane NORs ansatte ønsker å lade sine el-tjenestebiler. Laderne driftes av Smartly, og selskapet starter umiddelbart med leveranse til et av Bane NOR Eiendoms prosjekter i Drammen.
Tuleekohan nuo laturit Zaptecilta? Ainakin yhteistyötä on smartlyn kanssa.
Muiden ohessa Zaptecin Tanskalainen yhteistyökumppani Spirii mukana sopparissa:
Google translate: "Tanskassa on nyt noin 4000 latausasemaa, ja ennen uutta vuotta on tarkoitus perustaa kaikkiaan 5500. Teollisuuden tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä koko maassa on 23 000 laturia.
Heistä 1000 on salamalaitteita, 2000 pikalaturia ja 20000 normaalia laturia. Salamalaitteista 100 on kohdistettu alueille, joilla ei ole paljon sähköautoja, eli suurten kaupunkien ulkopuolella eikä moottoriteiden varrella."
Tieto Spirii yhteistyöstä viime vuoden lokakuulta:
Olisikohan Apollo, josta Pareton esityksessä mainittiin “New home charger to be launched Feb 21 (‘Zaptec Apollo’)”.
Julkaisun aikatauluun liittyen tämä Zaptec CEO:n päivitys 6 päivää sitten, josta poimittuna “…And by the way, these two work around the clock on a moon landing that will be published in just a few weeks time.”
Tullut tutkittua aika ajoin miten jakelijaverkosto kehittyy. Ja otettua tilanteesta screenshotti. Tällä viikolla on nettisivuilta poistettu jakelijatiedot UK:sta ja Saksasta. Olisiko oma organisaatio näissä maissa jo kehissä?
Tästä näyttää puuttuvan Suomi. Zaptecin latureita tosiaan saa nyt jo Suomesta, hinnankin sain (1450e, Zaptec PRO) . Ensimmäiset laitteetkin taisi olla menossa asennukseen tässä kuussa.
Kuvio on vielä hieman auki, mutta yhtiö on perustettu ja maaliskuussa aukeavat kaiketi tämän uuden yhtiön kotisivut.