Zaptec - Älykästä sähköautolataamista

Tuoretta markkinadataa koko ajan vahvemmasta megatrendistä ja kasvusta:

In the third quarter of 2020, 9.9% of passenger cars sold in the EU were electrically-chargeable vehicles, compared to 3.0% during the same period last year, (data from the European Association of Automobile Manufacturers (ACEA). The support measures introduced by various countries to stimulate car demand amid the COVID-19 pandemic disadvantaged conventionally-powered vehicles.

4 tykkäystä

Kiitoksia ketjun avaajalle ja kaikille keskustelijoille. Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta tapaukselta ja laitoinkin jo vakavaan harkintaan, että lähtisin Zaptecin kyytiin.

Itse näen tässä myös pienen mahdollisuuden hyvälle exit-keissille jossain vaiheessa, sillä kasvun jatkuessa konsolidaatiota nähdään alalla varmastikin vuosien kuluessa. Kun Norja on jo hallussa, olen suht luottavainen siihen, että yhtiö pystyy laajentumaan menestyksekkäästi myös muualle Skandinaviaan.

Ainoa asia, mikä huolettaa itseäni enemmän pidemmällä aikavälillä on vetyautoilun yleistyminen. Miten te muut näette tämän uhkan Zaptecin osalta?

2 tykkäystä

Tällä foorumilla on tuhat kertaa parempi vetyosaajia kuin itse mutta lähestyn tätä kaupunkilaisjärjellä :upside_down_face:

Tällä hetkellä sähköautot ja hybridit ovat se ratkaisu johon autovalmistajat panostavat, varsinkin henkilöautoissa. Sen päälle panostetaan koko muuhun tarvittava sähköautoiluun tarvittavaan infraan, esim Zaptecin liiketoiminta-alue latausjärjestelmät, mutta myös yleisesti valtavat panostukset uusiutuvan sähkön tuottamiseen oli se sitten aurinko tai tuulivoima. Ja näitä tarvitaan vetyynkin.

Itse uskon että kunhan tässä entistä enemmän kotitalouksia tottuu siihen että autonsa voi ladata kotipihalla tai parkkipaikalla niin siitä on taas kynnystä siirtyä ratkaisuun jossa käydään (vety)asemilla tankkaamassa. Ajoranget sähköllä pitenee koko niin tämäkin ongelma alkaa kadota. Lisäksi kun esim aurinkopaneelit kehittyy entisestään niin moni saa sitä kautta sähköä “ilmaiseksi” ja haluaa olla omavaraisia omassa energiantuotannossa.

Zaptecin osalta en näkisi vetyä uhkana ainakaan seuraavan 10-15v aikana, päinvastoin, tuokin on lyhyt aika rakentaa latausinfra kattavasti. Itse uskon myös että alalla nähdään konsolidaatiota, ja syntyy pari suurta markkinajohtajaa ja sitten varmaan aina jää jotain pieniä paikallisia pelureita.

8 tykkäystä

Lisään vielä sen verran, että se korvattava määrä/tarve on aivan heeeelvetin iso. Tuskin kumpikaan/tai mikään ratkaisu yksin pystyy korvaamaan diesel/bensa käyttöisiä ajoneuvoja vaan tähän tullaan tarvitsemaan niin sähkö/vety/metaani/bio/+muita vihreitä vaihtoehtoja.

Eiköhän Zaptecilla riitä markkinoita valloitettavaksi vielä +10 vuodeksi ja se infran rakentaminen ei tapahdu sormia napsauttamalla. Tätä pitäisi saada salkkuun kyllä vielä lähiakoina ja kiitokset ketjun aktiivisemmille keskustelijoille, seurannassa on!

Edit: Tästäkään yleisellä tasolla ei haittaa varmasti ole :blush:

10 tykkäystä

En ainakaan henkilökohtaisesti näe vetyautoilua minkäänlaisena uhkana Zeptecin liiketoiminnalle. @LakeBoodom kertoi aikahyvin asian ytimen kaupunkilaisjärjellä. Ja @jaska1 kertoi sen olennaisen asian . Molemmille kyllä riittää markkinaa kun polttomoottoreista luovutaan. Tuossa yksi linkki aiheesta… moottori tehtaita suljetaan kiihtyvää tahtia ja joku tekniikka ne korvaa se on sata varma. Topmanager-Wechsel von Daimler zu Tesla erzürnt IG Metall | electrive.net

5 tykkäystä

Sähköllä on henkilöautoissa selvä etumatka tuotannon osalta sekä myös infran osalta. Vety toivottavasti saa osansa henkilöautoista, mutta vedyn takamatkalta lähtö tarkoittaa sitä, että sähköautojen jalansija alkaa olla kiveen kirjoitettu.

Akkuteknologia on sähkön heikkous mutta siitä huolimatta parhaat sähköautot ovat tänä päivänä henkilöautoissa nostaneet profiilinsa luksustuotteiksi. Sähköautojen tekniikka on siis jo ylittänyt markkinoiden “vastustustason”, joka on aina uusilla tuotteilla vastassa.

Jos sähköautojen kehitys pysähtyisi täysin 10 vuodeksi, vety voisi mennä ohi. Mutta sähköautot (akut) tulevat kehittymään samalla kun vetyautojen massatuotantoa vielä odotellaan.

2 tykkäystä

“Tupakkiaskin kanteen” tehtyä lukujen pyörittelyä:

V. 2019 liikevaihto 156 MNOK ja EBITDA 23 MNOK

Tämän vuoden ennuste liikevaihdon kasvulle on 25-30% ja vuosille 2021-2023 on 35-50%. EBITDA-marginaaliksi odotetaan 20% v. 2023. Vuoden 2019 EBITDA-marginaali oli 15%.

Tänä vuonna liikevoittomarginaali on väliaikaisesti hieman alempi. Q1-Q3 liikevoittomarginaali on ollut 13,3%. Oletetaan, että liikevaihto kasvaa tänä vuonna ennusteen alarajan verran eli 25%. Tällöin vuoden 2020 liikevaihto olisi 195MNOK. Oletetaan, että loppuvuoden ajan EBITDA pysyy Q3 tasolla tai laskee hieman ollen 5,3MNOK ja näin ollen koko vuoden EBITDA olisi 24MNOK. Tästä laskien EBITDA-marginaali olisi 24/195 eli 12,3%.

Vuodet 2021-2023:

Perusskenaario:

Liikevaihto kasvaa vuodessa 42%, jolloin liikevaihto v. 2020-2023 olisi seuraava:

v. 2020 195MNOK
v. 2021 277MNOK
v. 2022 393MNOK
v. 2023 558MNOK

Oletetaan, että EBITDA nousee v. 2023 mennessä tavoiteltuun 20%:iin (v. 2020 12,3% ja seuraavina vuosina 15%, 18% ja 20%).

EBITDA v. 2020-2023

v. 2020 24MNOK
v. 2021 41,5MNOK
v. 2022 70,7 MNOK
v. 2023 111,6MNOK

Bear case -skenario. Kilpailu kiristyy, uusia latausasemia ei saada rakennettua suunniteltuun tahtiin ja EBITDA jää pysyvästi vuoden 2020 tasolle. Liikevaihdon kasvu jää myös ennusteen alarajalle 35%:iin.

Liikevaihto . . . . . . . . . . . EBITDA
v. 2020 195MNOK . . . . . v. 2020 24MNOK
v. 2021 263MNOK . . . . . v. 2021 32,3MNOK
v. 2022 355MNOK . . . . . v. 2022 43,7MNOK
v. 2023 480MNOK . . . . . v. 2023 59MNOK

Bull case -skenario: Yhtiö saavuttaa 20% EBITDA-marginaalin kuten yllä, mutta liikevaihto kasvaa ennusteen ylärajan mukaan:

Liikevaihto . . . . . . . . . . . EBITDA
v. 2020 195MNOK . . . . . v. 2020 24MNOK
v. 2021 292,5MNOK . . . . v. 2021 43,9MNOK
v. 2022 438,8MNOK . . . .v. 2022 79,0MNOK
v. 2023 658MNOK . . . . . v. 2023 131,6MNOK

Arvostustaso perusskenaariossa:

P/S 2020-2023: 6,6 4,6 3,3 2,3
Markkina-arvo/EBITDA 2020-2023: 53,6 31 18,2 11,5

Kommentteja?

10 tykkäystä

Joka tapauksessa keissi erittäin houkutteleva ja monien megatrendien ajamana uskoisin olevan enemmän kuin kelvollinen sijotus. Pitää muistaa, että firma on jo voitollinenkin, kun verrataan muihin näihin tulevaisuuden firmoihin.

12 tykkäystä

Uusia tavoitehintoja, norjalainen ABG :point_down:

6 tykkäystä

Pääomistajan Helvigin ja analyytikon kommentteja. Analyytikon mukaan markkina tulee kasvamaan vuosikymmeniä, vuonna 2030 EV penetraatiota vasta 12% koko markkinasta…

Tässä Google translatella artikkeli:

Wind power entrepreneur has doubled the money in Zaptec

While the Oslo Stock Exchange may be heading for the best month of November ever, the electric car charging company Zaptec has risen. Store owner Lars Helge Helvig has doubled his values ​​since listing.

Lars Helge Helvig has made a fortune on wind turbines and is now investing in other projects with a clear climate profile through the company Valinor. The value of the shares in the electric car charging company Zaptec has doubled in value since the stock exchange listing in October.
Lars Helge Helvig has made a fortune on wind turbines and is now investing in other projects with a clear climate profile through the company Valinor. The value of the shares in the electric car charging company Zaptec has doubled in value since the stock exchange listing in October.

Big paper gain on electric car chargers

One of today’s winners on the stock exchange is the electric car charging company Zaptec, which went public in October.

The share price rises around 13 percent and prolongs an upturn that has lasted since the end of October. In November alone, the share price rose above 60 percent.

On Tuesday, the share price is NOK 22.50. When the company raised money prior to the listing, Zaptec was priced at NOK 11.25 per share. Since then, the share price has risen 100 percent - a doubling of the values.

The largest owner in Zaptec is wind power founder Lars Helge Helvig’s group Valinor. He sold shares for NOK 66 million in connection with the transaction before listing, but is still the largest shareholder with 23.42 per cent of the shares.

His paper gain is NOK 196 million since the issue before listing. Helvig, which is Norway’s largest private wind power developer, now has shares worth around NOK 390 million.

Helvig is tight-lipped about the strong price development, but says it is nice that the stock is doing well, but at the same time points out that it does not matter much as they have a lock-up period of six months. This means that you cannot sell until six months have passed.

  • But Zaptec has a good position in the electric charger market and we have great faith in the company, which is in a market that is part of a megatrend, he says.

Analyst: - Sitting in the driver’s seat

Analyst Petter Nystrøm in ABG Sundal Collier covers the Zaptec share.

He says the company delivered good figures for the third quarter and that they also raised the outlook. Zaptec now envisages a revenue growth of 25–30 per cent in 2020, compared with 15–20 per cent previously.

  • We also see that there is strong growth in all markets. Export sales are also growing and 27 per cent of sales are now outside Norway. If you look at comparable companies in Europe, they have also had a very strong development. Many want exposure to these megatrends, says Nystrøm.

He explains that the electrification of the car fleet will be one of the biggest megatrends in the coming decades and that electric car chargers are following the sale of electric cars.

If electric car sales grow by 30 percent annually in Europe, electric cars will only account for 12 percent of the car fleet in 2030, according to the analyst, who believes the market will grow for decades.

  • Zaptec is in the driver’s seat and should benefit from this strong growth, he says.
7 tykkäystä

Liittynee tännekkin hyvin IMO

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-29/france-s-total-buys-london-s-largest-car-charging-network?utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=twitter&utm_medium=social&cmpid=socialflow-twitter-climate&utm_content=climate

" French energy giant Total SE snapped up London’s largest car-charging network, further expanding its non-oil business as consumers accelerate the shift away from fossil fuels."

5 tykkäystä

Laitetaan myös tänne. @Raven_Hungry olet ehkäpä katsonut Q3 luvut sekä analyytikoiden target nostoja, joten pelkkää TA:ta ei kannata katsoa. Tosin en ole oikea henkilö TA:ta kommentoimaan :slight_smile:

3 tykkäystä

Kiinnostuin tästä jo ketjun alkupuolella ja yritin ostaa 13,7 nokin hinnoissa, mutta hinta karkasi ja ostin sitten muuta tilalle. Nyt sitten ajattelin päästä mukaan “hinnalla millä hyvänsä” ja onnistuin saamaan 19,7 nokin kohdalla tätä salkkuun. No nyt voikin sitten seurailla eri silmin kehitystä ja mahdollisesti kyttäillä lisäostoja mikäli jotkut oikein innostuvat kotiuttamaan voittoja, itsellä tarkoitus pitää salkussa pitempään mikäli vain hyvä draivi pysyy yrityksessä päällä. Itselläni aika defensiivinen salkku ja teknologiaa ei juurikaan niin hyvään paikkaan tuli tämä osto.

6 tykkäystä

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-11-18/europe-s-mix-of-shoves-and-sweeteners-hastens-electric-car-shift?sref=JMv1OWqN&__twitter_impression=true

10 tykkäystä

Paretolta kaiketi päivitys aamulla. Target 30 NOK. Koitan kaivaa vahvistusta
“reiterate Buy and lift TP to NOK 30 (21).”
“The ZAP share has surged since we initiated earlier in November. The expansion is progressing well, and EV sales are accelerating across Europe. Outlook remains firm, and Zaptec is perfectly positioned for the upcoming EV boom. The share trades at a discount to peers betting on EV – unjustified in our view. With new model releases ahead, triggers are looming, and we still believe the timing is right. We reiterate Buy and lift TP to NOK 30 (21).”

https://twitter.com/Tillvaxtinvest/status/1329335745413255168

Pari twiittiä löytyi samasta aiheesta. Eiköhän tuo ihan validi ole.

17 tykkäystä

”Jenkkien Zaptec” tuli sattumalta vastaan toiselta foorumilta. Kyseessä on siis Blink Charging Company. Tämäkin on raketoinut parisataa prosenttia kuukaudessa. Ei vielä tee voittoa, mutta liikevaihdon kasvuvauhti on tänä ja ensi vuonna 100% verran.

Onko joku tutustunut tähän enemmän?

3 tykkäystä

Tuollainen tuli vastaan.

11 tykkäystä

Olisi hienoa, jos jollain olisi antaa foorumilla tähän tapaukseen myös omakohtaista tai ainakin toisen käden kuluttajanäkökulmaa. Toivoa sopii, että Zaptecin laturit ovat halvasta hinnasta huolimattaan ainakin lähes yhtä laadukkaita kuin kalliimmat kilpailijansa.

Sähköautoilun yleistymisen voisi kuvitella satavan kaikista eniten nimeomaan Zaptecin laariin tuon kohtuullisen tuotehinnan takia. Sähköautot ovat toistaiseksi kuitenkin enemmän ylemmän keskiluokan juttu, joilla on varaa hommata halutessaan esim. tuo Siemensin laturi. Kun sähköautoilu ilmiönä alkaa valua entistä keskiluokkaisemmaksi, niin kaikilla kuluttajilla ei olekaan enää varaa hommata sitä kallista laturia, jolloin kasvun voisi kuvitella valuvan entisestään Zaptecille.

6 tykkäystä

En nyt mistään löytänyt lähdettä enää uudelleen, mutta jossain oli, että Zaptecin pömpelit on vähintään yhtä laadukkaita kuin kilpailijoiden, mutta hinnat ovat alemmat.

Ja toki Zaptecin omassa presentaatiossa kertovat käyttävänsä korkeimpia turvastandardeja ja että eivät tingi turvallisuudesta ja käyttävät vain laadukkaimpia komponentteja.

2 tykkäystä

Onko jossain hintoja noille zaptecin pöntöille?

1 tykkäys