Zaptec - Älykästä sähköautolataamista

Menee taas arvottomaksi hypettämiseksi, mutta näin parin oluen jälkeen tuli tyytyväinen olo siitä, että on laittanut jonkin verran kiinni Zapteciin. Odotan mielenkiinnolla tämän vuoden kehitystä. Tuotteita tuotu uusille markkinoille ja sertifikaatteja saatu. Isona lisänä vielä suurimman kilpailijan epäonni, joka sataa Zaptecin laariin (toki muidenkin).

Liitteenä vielä kuva, joka nosti hype-sijoittajan tunnetilaa. Hyvää viikonloppua!

18 tykkäystä

Alkaa Suomessakin olla useammassa paikassa latureita myynnissä:

https://www.onninen.fi/tuotemerkit/zaptec

https://www.clasohlson.com/fi/Zaptec-Go-Sähköauton-latausasema/p/36-8669

32 tykkäystä

Easee rival has doubled production

While Easee struggles, it goes straight to heaven for arch-rival Zaptec: People have to be on the move almost around the clock to meet demand.

  • The situation with Easee is sad, but he contributed to greater focus on Zaptec’s products, says Peter Bardenfleth-Hansen, CEO of Zaptec.

We meet the Dane in Westcontrol’s factory premises at Tau outside Stavanger. This is where the charging boxes are produced. It is screwed and it is mounted. Half-finished charging boxes lie in rows.

At Westcontrol, employees work three shifts a day to get enough charging boxes ready. Today, 140 people work exclusively on making Zaptec charging boxes.

  • We are a listed company, so I cannot mention any figures, but I can at least say that this year we have doubled our production, says Bardenfleth-Hansen.

Further south, at arch-rival Easee on Forus, the story is different. They have been banned from selling in Sweden. And now the Netherlands is considering the same.

The Netherlands is considering a sales ban for Norwegian electric car chargers

The Dutch authorities have notified Easee that the country is considering following Sweden and stopping the sale of the Stavanger company’s electric car charger

24 tykkäystä

Hollannissa easeelle myyntikielto.
“Se koskee sekä Easee Homea että Easee Chargea, joita ei saa enää myydä Alankomaissa, yhtiö raportoi. Nämä ovat kaksi mallia, jotka Easee myi.”

18 tykkäystä

Hyviä uutisia! Zaptec saanut patenttinsa eurooppaan.

" The electric car charging company Zaptec has been granted patent protection for dynamic phase balancing, the company announced on Tuesday.

– We have been waiting for this. This approval means that Zaptec stands even more firmly with a smart power technology that is impossible to copy, says Peter Bardenfleth-Hansen, CEO of Zaptec.

The patent is issued by the European Patent Office and is valid in all European countries. The patent has also been approved in China and Japan.

24 tykkäystä

Zaptec tänään roimassa laskussa ennen Q1 osaria. Nyt -5,4%. Huomenna 10.5.2023 pitäs tulla todella hyvä tulos analyytikoiden mukaan. Vai onko jotain jo vuotanut markkinoille…?

Viime ajat ollut positiivisia uutisia, joten toivotaan, että kyseessä vain tän päiväinen Oslon pörssin yleinen laskufiilis joka tarttunut…

4 tykkäystä

Mikä tärkeintä tulos tosiaan pitäisi olla hyvä!!
Uskoisin, että moni varmistelee jos tuleekin negatiivinen reaktio kaikesta huolimatta.
Itse ainakin säästin pelimerkkejä huomiseen, koska ajat on sellaiset, että voi olla reiluakin halpuutusta luvassa.

4 tykkäystä
21 tykkäystä

Vahvalta näyttää kasvun ja kysynnän suhteen!

Kannattavuus (gross margin) mutta voisi olla parempikin. Tässä hyvä simppeli vertailu Kempoweriin:

13 tykkäystä

Presis: https://zaptec.com/wp-content/uploads/2023/05/Zaptec-ASA-Q1-2023-Presentation.pdf



28 tykkäystä

Webcastista oikeastaan ainoa huomio kysyttäessä 2023 vuoden rekrytoinneista

  • Ei paljoa (not many more) rekryjä jo olemassa oleville markkina-alueille. Kuitenkin HQ:n tekniselle osastolle tulossa rekryjä, jotta saa nopeutettua tuotteen vaatimuksenmukaisuuden kehityksen uusia markkina-alueita varten, lisäksi kehitystyö US markkinoita varten on aloitettu.

Saksa, Ranska ja Benelux käynnistyy kunnolla H2’23 alkupuolella ja olisiko 2024 vuodelle sitten latu auki US markkinaa varten :thinking: Liikevaihdon kasvussa en näe hidastetta, EBITDA marginaalin huomattava nousu, vähintään 10% tasolle, omissa odotuksissa loppuvuodelle. Presentaatiossa myös Zaptec odottaa EBTIDA:n paranevan loppuvuonna, mutta mitään haarukkaa ei annettu. Jatketaan HODLausta.

16 tykkäystä

Voisin lisätä muutamia omia poimintoja webcastista:

-Loppuvuodesta Italiaan ja Espanjaan uusina maina.
-CFO haarukoi että tämän vuoden myynti olisi ainakin 1500MNOK. 2022 myynti oli n 750M eli 100% kasvua ennustavat.
-Tuotantokapasiteettia löytyy 2000MNOK asti
-Hinnankorotuksia tehty alkuvuonna ja CFO sanoi, että miettivät uusia hinnannostoja vielä tänä vuonna
-Kasvuinvestoinnit edelleen heikentää kannattavuutta ja se on tietoinen valinta

13 tykkäystä

Norjan ”Kauppalehdestä” tältä päivältä. Googlekäännös alla:

Zaptec had NOK 271 million in turnover in the first quarter, showed the quarterly report that was presented on Wednesday morning. This is a growth of 105 per cent compared to the same period last year.
The growth in order backlog is much stronger. The reserve was NOK 489 million for orders with delivery in 2023.
This is an increase of 702 per cent compared to the first quarter of last year.
Marks increased demand
CEO Peter Bardenfleth-Hansen confirms that the company is noticing increased demand as a result of the problems at unlisted competitor Easee.
He emphasizes, however, that it was not decisive for the order reserve to have increased sevenfold.

  • We used last year to get ready for expansion in 2023. We greatly strengthened the entire organization, doubled the number of employees, got a patent for our technology for phase balancing, and spent a lot of time on regulatory issues in the UK and Germany, says BardenflethHansen .
    It was almost two months since the problems in Easee became known.
    On 15 March, the Swedish authorities immediately adopted a sales ban on electric car chargers.
    The reason is that, according to the Swedes, the chargers do not meet basic safety requirements for charging stations.
    Well prepared
  • There is a saying that luck is the sum of opportunities and good preparation. One could easily say that problems with our main competitor in Norway are a business opportunity. But we could not have capitalized on it without being prepared, says BardenflethHansen.
  • Can you quantify the increase in demand as a result of the Easee problems?
  • No, it is not possible to put a number on it. But since the sales ban came in March, it has really only had an effect for a couple of weeks. The footprint of this effect will only really come through in the second quarter, he says.
  • Maybe not the sexiest
    Finansavisen has previously written that the Easee problems can provide fantastic income for Zaptec The predictions have paid off: in 90 days the share has gone from NOK 26 to NOK 41.50, an increase of 60 per cent.
    Pareto Securities believes in further growth, and has a buy recommendation on Zaptec. The price target is set at NOK 50.
    The Zaptec manager comments on the course development as follows.
  • Some analysts may have expected a greater effect on our sales figures than there was a basis for. We have made a good start to the year, but it is too early to predict anything about the economic effect for 2023 as a whole, he says.
    In the slightly longer term, the plan is to tackle the American market in earnest.
  • We are often described as the charging stations’ answer to Volvo. We may not be the sexiest, but we are at the forefront when it comes to quality and safety, says the Zaptec boss.
    Down from start development
    On Wednesday morning, there was a strong fluctuation in the Zaptec share.
    The share fell approximately 9 percent from the start on Wednesday, but after a quarter of an hour of trading, the decline was recovered.
  • The quarterly figures came in somewhat below expectations, but it seems to be more about the timing of deliveries, as something more than we thought was delivered in the second quarter, writes analyst Olav Rødevand at Pareto in an email to Finansavisen.
  • What is in focus is the order intake, which is coming in above expectations. Even though turnover was slightly lower in the first quarter, we do not expect to make any big (NOK million) Operating income EBITDA
    Profit before tax Profit after tax 270.9 4.6 6.1 –0.5 132.2 0.1 –6.9 –6.4 changes for our full-year estimate for 2023.
12 tykkäystä

Zaptecin Q1 on takana. Muutamia hajanaisia ajatuksia Q1 tuloksesta:

  • Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseen (270,9 miljoonaa) ja yli tuplaantui vuodentakaisesta, vaikka tyypillisesti Q1 on kausivaihtelusta johtuen hiljaisin.
  • Kannattavuus on yhä heikolla tasolla, EBITDA 4,6 miljoonaa
  • Tilauskertymä ottanut myös harppauksia eteenpäin, jonka pitäisi realisoitua liikevaihdoksi loppuvuoden aikana
  • Q1 tilauskertymä 587 miljoonaa, kasvua yli 200 %.
  • Bruttomarginaali 41 %, tässä hieman kohentumista verrattuna Q4 tasoon, mutta vielä on varaa parantaa. Viime vuoden (46 %) tasoa ollaan vielä jäljessä. Kasvu nielee yhä pääomaa ja bruttomarginaalikin on sen vuoksi ollut paineessa. Nyt kuitenkin hieman merkkejä paremmasta sen suhteen. Käyttökatemarginaali oli n. 2 %, eli edelleen erittäin alhainen. Valitettavasti myös ROIC on matala (vuoden 2022 tuloksesta laskettuna), n. 2,5 %, joka on selvästi alle oman pääoman kustannuksen eli tämän hetken kasvu ei ole luonut omistaja-arvoa. Tavoitteena toki on, että nykyiset kasvupanostukset sitten realisoituvat myöhemmin, mutta en enää kovin montaa kvartaalia viitsisi odotella.
  • Q1 aikana kerättiin hieman yllättäenkin lisää pääoaa n. 300 miljoonaa. Tämä tuli kyllä tarpeeseen, sillä kassvirta oli Q1 aikana yli 100 miljoonaa negatiivinen ellei osakeannista saatuja rahoja huomioida.
  • Backlogia Q1 lopussa 489 miljoonaa.
  • Henkilöstökulut kasvoivat jonkin verran enemmän kuin henkilöstön määrä.
  • Sähköautojen myynti laski Norjassa n. 10 % ALV-muutoksen vuoksi, mutta kasvoi EU:n alueella.
  • Liikenteen sähköistyminen on megatrendi, eikä sen suhteen näy merkkejä käänteestä huonompaan ja yksittäisillä kvartaaleilla ja veromuutoksilla ei juuri ole merkitystä isossa kuvassa.
  • Zaptec läpäisi Ruotsin viranomaisten turvallisuustestit, jonka jälkeen Zaptecin laitteiden kysyntä on kasvanut selvästi.
  • MID-hyväksyntä tuo väliaikaista etua ennenkuin kaikki kilpailijat saavat myös saman hyväksynnän.
  • Zaptec sai patentin kuormanhallinnalle (phase balancing) Norjassa, jota voi pitää kilpailuetuna.
  • Henkilökunnan (tai ainakin johtoryhmän) sitouttamiseen menee yhä paljon rahaa, ehkä vähempikin riittäisi?
  • Varastoihin on sitoutunut melko paljon pääomaa, tämän pitäisi realisoitua kassavirraksi kun laturit lähtevät eteenpäin varastolta?
  • EPS vielä pakkasella, -0,006 NOK vs. -0,083 NOK
  • Myyntisaamisten määrä kasvussa, nyt n. 196 M
  • Kassavarat 246 M ja limiittien ym. kanssa 316 M. Ehkä pitäisi varautia vielä uuteen antiin loppu vuonna? Jos kassaa palaisi Q1 tahtiin, rahaa riittäisi 6-9 kk ajaksi. Toisaalta kassatilanteen pitäisi helpottua kun mm. varastotasoja on saatu optimoitua.
  • Tuotanto on kasvanut suunnitelmien mukaisesti ja kapasiteettia on tulossa lisää.
  • Myynti Italiassa ja Espanjassa alkaa vuoden 2023 aikana
  • Q1 liikevaihto ja tulos jäivät hieman ennusteista, mutta loppuvuoden ennusteita on hilattu ylöspäin.

Liikevaihto ja liikevaihtoennuste Q2-Q4:

EPS kvartaaleittain:

Q1 2023
-0,006

Q1 2022      Q2 2022      Q3 2022     Q4 2022    2022
-0,083       -0,024       0,046       -0,27      -0,31

Q1 2021      Q2 2021      Q3 2021     Q4 2021    2021
-0,085       0,051        -0,147      0,424      0,235  

Q1 2020      Q2 2020      Q3 2020     Q4 2020    2020    
                                      -0,010     0,16

Toteutuneet tunnusluvut ja analyytikkoennusteet:

2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Liikevaihto 156 220 489 765 1 608 2 102 2 460
EBITDA 29,8 38,7 65 209 343 369
EBIT - 12 22,9 19 182 313 337
EBIT-%- 5,48 % 4,69 % 2,48 % 11,30 % 14,90 % 13,70 %
EPS - 0,16 0,235 -0,31 1,72 2,75 2,96

Analyytikoiden tavoitehinnat ovat 50 NOK (Pareto) ja 55 NOK (ABG Sundal). Mielestäni aika kovat odotukset EPS:n kehityksestä, kun kasvupanostuksia tehdään yhä. Toisaalta myös kannattavuuteen aiotaan panostaa, mutta en silti usko tuloksen osalta noin hyvään kehitykseen.

Kasvuyhtiöistä ei enää makseta samoja kertoimia kuin pari vuotta sitten.

Marketscreenerin mukaan Zaptecin EV (2023) on 2 808 MNOK ja tämän vuoden ennusteella EV/S 1,75 ja vuoden 2024 ennusteella n. 1,3. EV/EBITDA taas tämän vuoden ennusteella olisi 13,5 ja vuoden 2024 ennusteella 7,8.

Ensi vuoden ennusteilla arvostus kuulostaa kohtuulliselta, mutta tämän vuoden (härkämäisellä?) ennusteella enintään neutraalilta. Haluaisin nähdä ainakin joitakin kannattavia kvartaaleita ennenkuin maksaisin nykyistä korkeampia arvostuskertoimia.

Nykyinen arvostustaso on mielestäni melko neutraali.

Kiitos korjauksesta @attepo tuota tosiaan itsekin mietin että koskiko vain Norjaa vai koko EU:ta

26 tykkäystä

Hyvä summaus! Sen verran korjauksena että phase balancing patentti tuli koko EU:n alueelle eikä pelkästään Norjaan.

7 tykkäystä

Zaptecin toimitusjohtaja ostoksilla

12 tykkäystä

Nyt meni Easeen laturit myyntikieltoon myös Norjassa

17 tykkäystä

Ehkä tämä sopii tännekin:

Vaikka Zaptec tekee molempia, on tuo ehkä lievästi negatiivinen uutinen kokonaisuudessaan.

6 tykkäystä

Joo, kyllähän se markkinoita kutistaa kun pikalatausverkon tiheys/määrä jää aiottua pienemmäksi. Toinen mitä kannattaa seurata on muiden voimalinjojen kehitys. Varsinkin Kiinassa PHEVien myynti vetää hurjaa tahtia ja saattaa jossain vaiheessa ohittaa BEVit. Kannattaa seurata leviääkö sama ilmiö länsimaihin. PHEVien myynnin kasvu on uhka tälle bisnekselle kahdesta syystä:

  1. Niillä ei tehdä senkään vertaa asiointilatauksia kuin BEVeillä, koska ne lataa hitaasti. Ei ole taloudellisesti eikä ajan käytännöllisesti kannattavaa.

  2. Eivät välttämättä tarvitse edes kotilaturia. Niiden pienet akut ja lataustehot saa hyödynnettyä schuko-pistokkeesta. Eli kovin moni asiakas ei välttämättä sijoita kotilaturiin koska hyöty ei ole niin ilmeinen.

Varmasti markkinat ovat silti isot, ei siinä.

Edit:
Kurkistus Kiinan myyntilukuihin:

2 tykkäystä

Tuossa puhuttiin siis AC-latauksesta, joka tyypillisesti on 11-22 kW teholla tapahtuva asiointilataus esim. Prisman tai Citymarketin parkkihallissa. Tuollainen on järkevä sellaiseen lataukseen, jossa auto on parkissa useamman tunnin ajan, kuten työpäivän tai ostosreissun ajan. DC-latureita sitten käytetään paikoissa, joissa pitää saada nopeasti virtaa akkuun, kuten moottoriteiden taukopaikoilla.

Ainakin Suomessa PHEVien osuus on vakiintunut 20 % tuntumaan. Sähköautojen suosio on ohittanut PHEVien suosion.

Norja on myös sähköistymisen edelläkävijä. Huhtikuussa yli 90 % rekisteröidyistä autoista oli ladattavia (BEVejä 83 % ja PHEVejä 8 %).

Ruotsissa on aika sama tilanne, mutta se on Suomen tavoin Norjaa jäljessä:

”Sweden’s plugin electric vehicle share reached 55.7% of the auto market in April, up from 48.2% year on year (YoY). Full electrics grew share strongly, whilst plugin hybrids lost share slightly.” (Lähde: cleantechnica.com).

Uusien autojen pitkillä toimitusajoilla on myös vaikutusta rekisteröitävien autojen suhteen. Monet nyt ensirekisteröidyt autot on tilattu esim. viime kesänä.

On ihan totta, että asiointilatauksessa harvoin maksaa vaivaa ladata PHEViä, itse kyllä silloin tällöin lataan omaani, mutta aika turhaahan se on. Sinänsä kyllä olet noissa varmasti oikeassa, mutta itse uskon PHEVien olevan välivaiheen ratkaisu.

5 tykkäystä