Adyen - Maksualusta Hollannista

Pitänyt jo tovin Adyenistä avata oma ketjunsa, vaikkakin foorumilla on hyvin vähän keskustelua tästä Hollantilaisesta firmasta.

Lyhyesti: Adyen on maksualusta, joka tarjoaa verkkomaksupalvelun, korttisopimukset ja riskienhallinnan palvelut yhdessä ja samassa järjestelmässä.

Tämä kuva vuoden 2020 CMD:stä on erinomainen tiivistämään Adyeniä.

Adyenissä on useita erittäinmielenkiintoisia vivahteita lukemattomia. Esimerkiksi kaikki heidän tulosvideot ovat itse suunniteltuja ja tuotettuja!

Adyen on perustettu vuonna 2006 Pieter van der Doesin ja Arnout Schuijffn toimesta . Pieter on tällä hetkellä Adyenin CEO ja Arnout toimi CTO:na vuoden 2021 tammikuuhun asti. Firman ydinporukalla oli vahva tausta alalta ja erityisesti silloisessa Bibitistä (nykyisin osa WordPay Group), joka myytiin WordlPay:lle vuonna 2004. WordlPayn omisti the Royal Bank of Scotland. Nimi Adyen juontaa juurensa Sranan Tongo, joka tarkoittaa “aloitaa uudelleen/start over again”. Yritys on ollut voitollinen vuodesta 2011 asti, jolloin oli myös 1. rahoituskierros. Toisaalta he eivät edes hakeneet lisäpääomia vaan enemmänkin markkinointia/esittelyä yhteistyökumppaneille. Monet VC firmat eivät halunneet edes sijotaa Adyeniin silloisillä ehdoilla.

Adyeniä käytiin jakson verran läpi Join Colossusen jaksossa 9.3.2022, jossa vieraana oli Michael Willar, joka on portfolio managerina Stenham Asset Managementissa. Erittäin iso kuuntelusuositus kyseiselle jaksolle, mikäli Adyen kiinnostaa: Adyen: A First Principles Payment Platform | Colossus®

Yritys raportoi vain puolivuosittain, H1 ja H2.
H2 2021 Shareholder Letter - Adyen koko raporti täältä
Tässä H2/2021 muutamia nostoja.


image
Taloudelliset tavoitteet

Kassavirrat

Adyenin CMD:t ovat kerrassaan loistavia. Tämän vuoden CMD pidettiin 31.3.2022 ja siihen linkki tässä: Capital Markets Day - 2022 - Adyen

CMD:n liittyvä uutinen strategiaa koskien: Payments company Adyen announces expansion into banking services | Fortune

Twiitti kilpailijoista

Stripen tuoreet kuulumiset: https://stripe.com/files/stripe-2021-update.pdf

Vielä erinomainen twiittiketju viime vuoden puolelta: https://twitter.com/Invesquotes/status/1463641852763070467

Ipo prospi tästä: https://www.adyen.com/dam/jcr:ab990e2d-7911-44b7-8932-beeec4809eba/Adyen%2520Prospectus.pdf

Sieltä nostan tämän kohdan, jota on kyllä osareissakin käyty uudelleen läpi.

"Adyen’s net revenue is impacted by the volume of payment transactions with a specific merchant. In
general, as volumes grow, merchants are able to negotiate relatively lower fees per transaction. As a
result, this means that the company’s take-rate (net revenue as a percentage of processed volumes) for a merchant generally declines as transaction volume grows, with a take rate of 0.21% for the year ending 31 December 2017, as compared to 0.24% and 0.30% in the years ending 31 December 2016 and 2015, respectively. However, Adyen does not track take-rate as a measure of its business. Instead, Adyen aims to ensure that each additional euro of processed volumes increases its net revenue in the aggregate. This means that the positive impact from an increase in processed volumes is higher than the negative impact of fee decreases related to volume discounts. This consequently has a positive impact on EBITD"A.

Osinkoa ei makseta kovan kasvun aikana, eikä takaisinostoja ole luvassa lähiaikoina. Lisätään vielä e SBC:n meni rahaa n. $6miljoonaa vuonna 2021.

n 2021, Adyen spent just ~$6 Mn in Share Based Compensation (SBC) which is only ~60 bps as % of their net revenue.

Loppuun vielä “Adyen Formula”

Disclaimer:
Omistan Adyenin osakkeita, ketju ja tässä olevat viestit ei ole sijotussuosituksia.

27 tykkäystä

Laitetaan tämä uutinen vielä muutaman päivän takaa

6 tykkäystä

Tässä vähän taustaa eBay yhteistyöhön.

https://www.cnbc.com/2018/02/01/why-ebay-abandoned-paypal-for-a-smaller-european-competitor.html

1 tykkäys

Booking.com on eräs Adyenin isoista asiakkaista, mutta on tämän jutun perusteella rakentamassa omaa maksujenhallinta järjestelmää.

Kiintoisaa nähdä tuleeko tuosta trendi. Toisaalta voi ajatella että Adyen helpottaa niin paljon elämää ettei kannata, kuten Twilio joka helpottaa asiakaskommunikaatiota. Toisaalta maksujen voidaan ajatella olevan strategisesti vielä asiakaskommunikaatiota tärkeämpää joten inhouse ratkaisu voi olla siinä parempi. Toki isoilla firmoilla aina on useita maksuvälittäjiä joten Adyen pyörii jatkossakin taustalla. Toisaalta jos 3rd solutionsin käyttö vähenee niin eihän se hyvää tee maksuvälittäjille Adyen Stripe ja mitä muita niitä nyt on.

2 tykkäystä

Adyen on nyt EV/EBIT tasolla (60,13), joka huitelee koronapohjia ja on käytännössä kaikkien aikojen alimpia, mitä pörssitaipaleen aikana on ollut. Graafi ja luvut Seeking Alphan puolelta.

5 tykkäystä

Muutaman päivän takaa.

1 tykkäys

Mostly Borrowed Ideas Deep Divessä oli viime viikolla Adyen käsittelyssä. Sieltä toimarin kommentti liittyen M&A puoleen.

Tämän uskaltaa tänne jakaa, kun twitterissäkin pyörii. Mutta 12$/kk ja pääset lukemaan erittäin kattavan yritysesittelyn/analyysin, ei mielestäni paha hinta, mikäli salkusta Adyen löytyy.

4 tykkäystä

Viime kuukausien tiedotteita

2 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä H1 raportissa syksyllä kuinka Euroopan tilanne ja ylipäätään mahdollinen talouden hidastuminen vaikuttaa volyymien kehitykseen.

Tähän liittyen tuskin on saatavilla mitään lukua, minkä verran yhtiön volyymeista tulee harkinnanvaraisesta kulutuksesta?

Muutamat tuoreet tiedotteet.

"The integration with Adyen removes the need for multiple supplier contracts, allowing UNIQLO to easily consolidate and reconcile payments information across multiple channels. This single platform gives UNIQLO the flexibility to do faster rollouts of omnichannel services. "

" Adyen (AMS: ADYEN), the global financial technology platform of choice for leading businesses, has officially launched Tap to Pay on iPhone, which allows businesses to use iPhones to accept contactless payments without the need to purchase or manage additional hardware. By partnering with NewStore, businesses including Vince and Burton can accept payments with a simple tap of a customer’s iPhone. Adyen is also partnering with New Black to enable this capability for retailers including G-Star and Scotch & Soda. In addition to offering the solution to partners, Tap to Pay on iPhone will also be made available directly to retailers and platforms including Nike, Lightspeed Commerce Inc, and Fresha."

3 tykkäystä

Edit: Laitetaan tähän nyt Etsyn tuloksista twiitti. Etsyhän on Adyenin asiakas ollut vuodesta 2016

7 tykkäystä

H1 2022 ulkona

Hieman pehmeähkö mielestäni ja kurssireaktio ihan ansaittu kun melkosesti pohjilta noustu.

Nostetaan vielä tämä esille.
20220818_111712

E: samaa mieltä @Ipelius ehdeitkö katsoa webcastia?

8 tykkäystä

Nämä kulut (jotka kasvanut 47%) taitaapi olla suurin syy ”pehmeään” tulokseen, liikevaihto kasvanut mallikkaasti ja edelleen todella kannattava bisnes. Syyt kulujen nousuun ihan ymmärrettävät: korona-aikana säästetty matkakuluista ja tapahtumien järjestämisistä, jotka nyt palasivat takaisin. Palkkakulut myös noussut, mutta henkilöstön sitouttaminen ja alan parhaiden osaajien haaliminen on erittäin tärkeä osa isoa kuvaa, joten itseä ei osakkeenomistajana haittaa tuohon sijoittaminen. Tuskin ensi vuonna nähdään samanlaista kululoikkaa ja johdon EBITDA ohjeistus pitkällä aikavälillä edelleen yli 65%.

Pitkän aikavälin tarina ennallaan ja tyytyväisenä istutaan tämän kyydissä ja annetaan firman jatkaa arvostuskertoimien syömistä.

3 tykkäystä

Johdon QAssa taisi olla että henkilöstömäärää lisätty H1/2022 400 henkeä sekä jonkin verran ”one-off” capexia pääasiassa liittyen dataservereiden saatavuuden varmistamiseen.

Mutta suunta tosiaan vaikuttaa oikealta ja investointeja tehdään pitkä tähtäin edellä. Hintavahan tämä on mutta eiköhän se aika korjaa tämän ongelman.

2 tykkäystä

Laitetaanpas tuoreimmat kun hintakin pyörii vanhojen pohjien liepeillä ja muutamat lisäostot on tullut tehtyä.

“Adyen (AMS: ADYEN), the global financial platform of choice for leading companies, today announced the deepening of its partnership with SHOPLINE, Asia’s biggest smart commerce platform. Adyen is processing payments for SHOPLINE in Singapore, Malaysia and Hong Kong. Under this expanded partnership, SHOPLINE will use Adyen for Platforms in Singapore to further power its global expansion efforts and smart commerce solutions including e-commerce, social commerce, and point of sale (POS) for its merchants outside of China”

“Adyen (AMS: ADYEN), the financial technology platform of choice for leading companies, is pleased to announce its partnership with Koala, Australia’s most disruptive furniture brand. Inspired by the modern Australian lifestyle, the award-winning furniture brand made the switch to Adyen as its exclusive financial technology partner to utilize its global payments capabilities across Australia and upcoming new markets. Adyen looks forward to powering Koala’s global payments and providing a comprehensive overview of all payment activity within its single platform.”

" Adyen has partnered with Cash App (Block, Inc.) to offer Cash App Pay, a mobile payment method, to Adyen’s U.S. customers"

6 tykkäystä

"Adyen (AMS: ADYEN), the global financial technology platform of choice for leading businesses, announces that it is launching its unified commerce solution in Mexico. Bolstered by the company’s recently enabled full acquiring capabilities in the country, Adyen can now maintain end-to-end control of the payment flow for transactions occurring in-person and online. Engineered to consolidate data across all sales channels, unified commerce enables businesses to develop a deeper understanding of their consumers in a single overview. The extension of Adyen’s unified commerce offering and local acquiring capabilities in Mexico underlines the business’ commitment to growing its activities in the region. "

1 tykkäys
5 tykkäystä

Toimarin terveiset

3 tykkäystä

Nämä Pieterin kommentit ovat aina yhtä mukavaa lueskeltavaa!

"It’s business as usual to keep our eyes on the horizon – on where we want to be years from today. For our recruitment strategy, this means that we are not led by short-term trends such as the pandemic-related ecommerce or in-store volume fluctuations, and hire specifically to meet our long-term technical and commercial needs. Throughout all stages of Adyen, we have been efficient and disciplined regarding how many people are required to solve problems and grow our business. To scale our culture of speed and autonomy as we grow, we keep our talent standards high and only hire exceptional people that quickly gain traction. "

5 tykkäystä

Laitetaan vielä nämä viime kuun ajalta.

4 tykkäystä