Alexandria Group sijoituskohteena

Kotipörssissämme ei ole pulaa todistetusti laadukkaista varainhoitajista. En keksi yhtään syytä osallistua tulokkaan, potentiaalisen pommin, IPOon. Ruoho ei tässä kohtaa näytä vihreämmältä aidan toisella puolen.

5 tykkäystä

Aleksandrian tarjoama “Nokia ja Orion Bonus Autocall 4” ei ole todellakaan normaali sijoitustuote. Samalla voisi todeta, että sisäänheittona esitetyt tiedot ovat melko ristiriidassa avaintietoesitteen kanssa. Esimerkiksi:

  • Nokia Oyj:n ja Orion Oyj:n osakekurssien kehitykseen sidottu pääomasuojaamaton sijoitus
  • Sijoitusaika 1–6 vuotta, neljännesvuosittainen mahdollisuus ennenaikaiseen erääntymiseen vuodesta 1 alkaen
  • Neljännesvuosittain kasvava tuotto 5 % eli vuositasolla 20 % (alustava)
  • Kasvavan tuoton saamiseksi riittää osakkeiden pysyminen nykytasollaan, mahdollisuus tuottoon myös osakkeiden laskiessa rajatusti

VS Avaintietoesite

  • Varoitus: Olette ostamassa tuotetta, joka ei ole yksinkertainen ja joka saattaa olla vaikea ymmärtää.
  • Tämän tuotteen tavoite on tarjota sinulle kuponki, joka on riippuvainen huonoiten kehittyneen kohde-etuuden kehityksestä siten, että kuponki maksetaan mikäli edellä mainittu kehitys on kuponkirajalla tai sen yläpuolella kuponkiarvostuspäivänä, kun samaan aikaan altistut tappioriskille, joka toteutuu mikäli huonoiten kehittyneen kohde-etuuden kehitys on alle riskirajan päättymisarvon määrityspäivänä, eikä tuotetta ole lunastettu ennenaikaisesti aiemmin. Ennenaikainen lunastus tapahtuu mikäli huonoiten kehittyneen kohde-etuuden kehitys on autocall-rajalla tai sen yläpuolella jonakin autocall-arvostuspäivänä.
    → Tässä lyödään vetoa siitä, ovatko SEKÄ Nokian ETTÄ Orionin osakkeen arvo kehittynyt positiivisesti.
  • Yksityissijoittaja, jolle tuotetta on tarkoitus markkinoida: Sijoitus sopii sivuttain liikkuvaan tai maltillisesti nousevaan kohdemarkkinaan uskoville yksityissijoittajille, koska se tarjoaa ennalta määritellyn tuoton, joka voi olla parempi kuin alla olevan markkinan tuotto. Sijoittajan riskinsieto- ja –kantokyvyn tulee kattaa koko sijoituksen suuruinen tappio.

Tavallisen tuulipukukansan tietämys ei todellakaan riitä näiden tuotteiden riskien arvioimiseen, kun tietämystä ei ole edes peruspörssijampoillakaan.

Itse pysyn tästä yrityksestä hyvin kaukana ja toivon, että moni muukin pysyy.

50 tykkäystä

Tässä firmassa olevien “sijoitusneuvojien” suuri joukko, jonka kasvua vielä tavoitellaan, on vain myyntimiesten armeija.

Kulut eivät ole ongelma sijoittamisessa, jos ne ovat selvät ja kuluille on esittää vakuuttavaa perustelua. Vaikkapa Seligsonin ja Taalerin sijoitustuotteissa, PYN Elitestä puhumattakaan salkunhoitajille menevät vuotuiset kulut eivät ole ongelma. Oikeastaan mielellään maksaisi ammattitaidosta.

Kaikki naamiointi ja epäselvyys ei kuulu hyvään sijoituskeissiin ja sijoitusneuvojan tapoihin.

3 tykkäystä

Kuinkahan suuri osa tuosta yli 1mrd eurosta sijoitetaan niin, että asiakas tietää miten nuo toimii. :slight_smile:

Toki helppoa kun sen osaa, mutta aika selväähän se on että tuollaisten tuotteiden tyrkyttäminen tietämättömille on äärimmäisen löyhän moraalin touhua.

Itse myönnän etten tiedä näistä yhtään mitään, mutta en usko että minun tarvitsisikaan tietää, kun on paljon yksinkertaisempiakin tapoja sijoittaa.

9 tykkäystä

En tiedä kuinka moni ymmärtää miten nuo toimii. En myöskään tiedä kuinka moni Nordnetin Smart -rahastoihin sijoittavista ymmärtää, kuinka ko. rahastot toimivat. En myöskään tiedä, kuinka moni Nokian/Revenion/… omistaja ymmärtää teknologian sekä markkinaympäristön, johon yrityksen arvonkehitys pohjautuu.

Fakta on se, että strukturoidun sijoitustuotteen Autocall-rakenteen perustasoinen ymmärrys ei ole erityisen haastava asia rahoitusteorian perusteet hallitsevalle henkilölle.

3 tykkäystä

Kaikki sijoittamisesta kiinnostuneet eivät ole kiinnostuneita strukturoiduista sijoitustuotteista. Vähän sama kuin yksi tykkää sijoittaa rahastoihin ja toinen tehdä osakepoimintaa ja kolmatta kiinnostaa monimutkaisemmat sijoitustuotteet. Kukin käyttää aikaansa haluamaansa kohteeseen.

Lähinnä nostin esille vain sen, että ko. tuotteessa ns. markkinointitiedot eivät olleet kovin informatiivisia avaintietoesitteeseen verrattuna, jonka pitäisi kuitenkin olla markkinointiesitteen ohella tietysti se asiakirja, jonka tuulipukujampan pitäisi ymmärtää.

Kiitos vinkistä. Tämä kirja kannattaa myös linkata Sijoituskirjallisuus -ketjuun. Tuon kuitenkin esille, että tämä kyseinen sijoitustuote ei ollut pääomaturvattu sijoituskohde, vaan siinä oli riskinä koko pääoman menettäminen (minimimerkintä 5.000 euroa).

8 tykkäystä
  1. Itse olen kiinnostunut sijoittamisesta. Olen kiinnostunut kiinteistösijoittamisesta, osakesijoittamisesta, korkosijoittamisesta, rahastosijoittamisesta, pokerista jne. Aivan kaikesta missä näen tilaisuuden luoda arvoa. En rajaa tulonhankintakeinojani sen mukaan, mikä minua sattuu “kiinnostamaan”, vaan lähestyn asioita faktapohjaisesti ja avoimin mielin. Suosittelen samaa lähestymistapaa kaikille, joita kiinnostaa taloudellisen edun saavuttaminen pääomaa hyödyntäen.

  2. Lienen ilmeisesti hiukan enemmän perillä strukturoiduista sijoitustuotteista kuin monet muut palstan keskustelijat. Siksi koen tarpeelliseksi mainita, että ko. tuotteen markkinointitiedot on esitetty TÄYSIN samankaltaisesti kuin Alexandrian kilpailijijat asian esittävät (Danske Bank,UB OP ja Nordea, jonka sivut ovat kyllä kaameat). Olen melko varma, että FIVA on osoittanut ohjesäännöt, joita kaikki tuotteita markkinoivat toimijat noudattavat.

  3. Nykyisessä korkoympäristössä ei ole käytännössä mahdollista tehdä “pääomaturvattuja sijoitustuotteita”. Myös aikaisemmassa korkoympäristössä strukturoituihin sijoitustuotteisiin liittyi aina liikkeellelaskijariski. Kyseisessä perustason kirjassa (“Pääomaturvattu sijoittaminen”) selitetään nämä asiat kädestä pitäen, suomen kielellä. :slight_smile:

9 tykkäystä

Eikös tässä ole joku epäsuhta jos yritys aikoo käyttävää anti rahat kasvuun? Mutta lupaa maksaa korkeaa osinkoa?
Jos kannattavaa kasvua on tarjolla luulisi että alan ”ammattilaiset” tajuaisivat että suurta osinkoa ei kannata maksaa vaan rahat investoida kasvuun?

Harvasta yhtiöstä on näin paljon negatiivisia kokemuksia ja en voi kun yhtyä edellisten kirjoittajien kokemuksiin. Omat kokemukset yhtiön asiakashankinnasta samankaltaisia ja tutut jotka haksahtivat eivät kehu yhtiötä.

Ja jos kohtelee asiakkaita näin niin miten sitten toimii IPO:ssa sijoittajia kohtaan?:thinking:

4 tykkäystä

Omat kokemukset Alexandriasta ovat opiskeluajoilta. Soittivat pari kertaa, kyselivät tuloja ja kun kerroin niin tuli aika kiire lopettaa puhelu :smiley:

Tähän yhtiöön jätän suosiolla tutustumatta. Toisaalta suhtautuminen on niin negatiivista, että olisi mahdollisuus löytää joku aliarvostettu helmi. Toisaalta taas en usko pidemmällä tähtäimellä firmaan, jonka liiketoimintamalliin sisältyy painostaminen ja surkeat tuotteet.

Sarjassamme anonyymit Alexandrian asiakkaat…

Päädyin itsekin hyvin pian työelämään siirtymisen jälkeen Alexandrian asiakkaaksi. Voin vahvistaa aiemmat kommentit “kovasta myynnistä”, ja korkeiden kulujen ja monimutkaisten rakenteiden sijoitustuotteista. En suoranaisesti koe että olisin missään vaiheessa tullut huijatuksi kuitenkaan, siis muuten kuin että pienemmillä kuluilla varmasti vastaavat tuotot olisi saanut muilla tavoin. Jotain auto-callia miullekin kerran tyrkytettiin, mutta onneksi oli kanttia sanoa, että en ota kun en ymmärrä (tai siis miusta se näytti silkalta vedonlyönniltä ja sitähän se sitten kai onkin).

Tähän mennessä paras Alexandrian kautta tehty sijoitus oli Skandian sijoitusvakuutus joka siirtyi pian ottamisen jälkeen OP:n hallintaan, mistä Alexandrian väki veti herneen todella syvälle nenään (oletettavasti koska heidät suljettiin pois koko tuotteesta siinä samalla) ja ehdottelivat rahojen pois vetämistä koska “eihän nyt peruspankissa sijoittamisen päälle mitään ymmärretä”. OP itse asiassa kyllä ymmärsi, alensivat kuluja ja paransivat vähän rahastotarjontaakin, ja kun sijoitus sitten erääntyi sain ulos ihan kivat tuotot.

Itellänikin on tätä kautta Utmostin Vision joka tosiaan on säännöiltään sellainen, että sopii vain oikeasti pitkäjänteiseen sijoittamiseen. Tää oli jo vähän siinä rajoilla, että pukkasi kaduttamaan jälkikäteen. Sitä en ulkoa muista mitä tapahtuisi jos ekojen vuosien aikana siitä rahansa ulos haluaisi (todennäköisesti tuotoille saisi sanoa hyvästit vähintään), mutta koko tuote on viritetty siten että rahat ehdottomasti kannattaa pitää sisällä pitkään. Kulurakennetta on yritetty saada näyttämään vähemmän raskaalta eräänlaisella bonusjärjestelmällä, joka palkitsee lojaliteetista ja katkottomasta kuukausimaksamisesta. Hyvää jos tuosta pitää löytää, niin kuoren sisällä olevaa varallisuuttaan pääsee kuitenkin (tosin vuosikymmen suomalaisten rahoituslaitosten verkkopalveluja jäljessä olevalla) webbikäyttöliittymällä veivaamaan lukumääräisesti isohkon rahastovalikoiman sisällä miten haluaa. Valitettavasti valikoima on painottunut korkeiden kulujen rahastoihin, valikoima on varsin perinteinen, ja vastuullisen sijoittamisen näkökulmasta tarjonta on ihan vaan surkea.

Ainut jollain tavalla kiinnostava tarjolla oleva tuote on Rahamylly, johon hyvin pienen potin olen kokeeksi laittanut. Sitä en osaa sanoa miten tuon kautta saatava tuotto vertautuu geneeriseen yrityslainarahastoon, mutta näkeepä ainakin mille putiikeille on rahaa lainannut.

Edellisellä käynnillä totesin sitten vihdoin sijoitusneuvojalleni että aion aloittaa sijoittamaan suoraan osakkeisiin, enkä näe mitään syytä siltä uralta enää kääntyä. Taas haluaisivat tavata, hyvin sitkeästi siitä muistuttelevat…

Ainut syy jonka keksin miksi olisi järkevää sijoittaa tähän on se, että saisi toivottavasti vähän takaisin niistä kuluista joita tuonnekin maksaa. Ei kiitos.

18 tykkäystä

Menee ohi aiheen ja ehkä tästä saan ensimmäisen liputukseni foorumilla mutta pakko kysyä…

Oletko @Tuta-Harka Alexandrian palkkalistoilla?

Moni kirjoittaja on täällä kriittinen Alexandriasta ja on ihan tervetullutta, että joku “puolustaa” ja kirjoittaa positiivisia asioita. Mutta kirjoituksesi tuntuvat menevän henkilökohtaisuuksiin että sijoittajissa on vika eikä sijoitustuotteessa ja että Alexandrian tuotteet ovat “perus-sijoittajille”.

Itse nostan kädet ylös ja tunnustan, että itsellä ei ole hajuakaan miten esim. tuo Nokia-Orion -sijoitustuote on rakennettu ja miten riskit ja tuotot siitä muodostuvat. Olen kuitenkin kuvitellut, että olen fiksu keskivertosijoittaja. Jonkin verran olen jopa kirjallisuutta lukenut. Uhkapelejä en kuitenkaan ole opiskellut.

Laitan vielä foliohattua syvemmälle päähän ja huomautan, että olet ilmeisesti ensimmäistä kertaa foorumilla aktivoitunut, ja nimenomaan tässä ketjussa.

64 tykkäystä

Asiallista faktapohjaista keskustelua strukturoidusta sijoituksesta löydät ketjusta nimellä Strukturoitua vedonlyöntiä. Löydät sen hakutoiminnalla (suurennuslasi).

32 tykkäystä

Niin, kumpi on työläämpää. Tutustua ja sijoittaa suoraan esim. teknologia- ja/tai lääketeollisuusyhtiöön, vai tehdä sama vielä jonkun strukturoidun (kyseenalaisen firman tarjoaman) sijoitustuotteen kautta. Varsinkin kun ottaa huomioon sen, että asiat jotka kiinnostavat, on todella helppo oppia, mutta sama toimii myös toisinpäin… Kai meille yksinkertaisille foorumijunteille kelpaa yksinkertaiset junttisijoituskohteet :slightly_smiling_face::wink: Mutta keskimäärin sen verran valveutuneita ollaan että ymmärretään pysyä poissa hämäristä sijoitustuotteista!

13 tykkäystä

Inderes-foorumi on yksi asiallisimmista keskustelupalstoista. Paljon hyviä linkkejä ja keskustelu pääpiirteissään hyvää. Kannattaa tutustua tarkemmin kerran olet “eksynyt” tänne.

25 tykkäystä

Olen saanut yliopistosta maisterin paperit. Ei auta tippaakaan ymmärtämään millä tavalla esimerkiksi tuo mainittu auto-call olisi hyvä taikka huono sijoitus, kah kun alani ei ollut siltä kaupalliselta puolelta vaan tekniseltä.

Siinä olet ehkä oikeassa, että jos ei ymmärrä tuotetta, voi vain pysyä siitä erossa, olla hiljaa ja antaa niiden jotka ymmärtävät (tai ainakin kuvittelevat ymmärtävänsä) tehdä omat päätelmänsä. Mutta tässä keskustelussa on kuitenkin pohjana se, että tuollaisia tuotteita todellakin myydään Alexandrian toimesta myös heille, joilla ei ole mitään mahdollisuutta aiemman elämänsä pohjalta ymmärtää tuotteen toimintaa ja riskejä, selittämättä niitä heille ymmärrettävästi, ja se ei ole eettisesti ok. Ja tällä palstallakaan ei ole mitään sisäänpääsyvaatimusta, joten myös sen puolesta riskeistä (ml. se, että tuotetta ei ole helppo ymmärtää oikein) on hyvä täällä myös yleisesti puhua.

32 tykkäystä

Yksikään Inderesin työntekijöistä ei nähdäkseni ole kommentoinut mitään sanomaasi. Kaikki kommentit ja liputukset ovat tulleet yksityisiltä foorumin käyttäjiltä.

10 tykkäystä

Hyvä.

Sellainen kehitysehdotus, että sen sijaan, että vain kerrot miten emme ymmärrä tuota tuotetta, auttaisitko meitä ymmärtämään sitä?

Onko se sinun mielestäsi hyvä strukturoitu sijoitustuote vai strukturoitu kuluhimmelikusetus?

4 tykkäystä

Mielestäni se on täysin normaali strukturoitu sijoitustuote, joita lukuisat suomalaiset yritykset tarjoavat asiakkaillensa. Itse en ko. tuotteeseen sijoittaisi.

1 tykkäys

Olen myynyt Op:n strukturoituja tuotteita ja muutamaan niistä olen itsekin sijoittanut. On myönnettävä, että Alexandrian tuotteet olivat ainakin silloin vähintään yhtä houkuttelevia kuin Op:n.

Vähittäisasiakkaille suunnatut struksit osuvat yleensä johonkin pelkoon, esim. tappiokammoon, tai vedonlyöntihaluun. Hyvin usein rakenne on sellainen joka leikkaa parhaat tuottomahdollisuudet pois ja antaa vastineeksi turvaa epäedullisen kehityksen varalle. Myyjä ja liikkeeseenlaskija toki ottaa omansa välistä, mutta koolla on väliä. Kun potti kasvaa suureksi, saa paremmat ehdot. Rakenteet ovat tosiaan niin monimutkaisia ettei niitä yksittäiset sijoittajat voi itse tehdä. Lopputuloksena on kuitenkin lähes aina jokseenkin helposti käsitettävä tuottoprofiili.

Useimmiten strukseihin on syytä sijoittaa ikään kuin mausteena ja hyvin hajautetusti. Nykyisten matalien korkojen aikana ei saada tehtyä sellaisia rakenteita joihin voisi sijoittaa isosti. Myyjä tekee virheen jos myy strukseja myymisen ilosta eikä asiakkaalle hyvin sopivina. Läheskään kaikille ne eivät sovi, mutta monelle riskiä hyväksyville pieninä annoksina ja hajautetusti kyllä.

20 tykkäystä