Alibaba ja muut kiinalaiset teknot

Onko kohtalontovereita, joilla keskihinta pyörii reiluhkosti nykyhinnan yläpuolella? Mitä ajatuksia päässänne liikkuu?

Funda enemmän kuin kunnossa, enkä millään tahtoisi uskoa Kiinan hallituksen toimiin totaalisesti torpedoida omien jättiyritystensä liiketoimintaa liikaa. Miettinyt toisaalta lisäämistäkin, mutta jatkuva keskihinnan alentaminen ei myöskään liene järkevää.

Välillä tekisi vain luovuttaa tämän suhteen, mutta toisaalta tällaiset epävarmuuden tilanteet voisivat olla parhaita paikkoja lisätä. TA:n puolestakaan ei trend changea ole ollut näkyvissä :man_shrugging:

Yt. aloittelija-vilpukkaulpukka, jolla aikanaan 260 kh:aan oma kasa lappuja, 4 % salkusta tälle toistaiseksi uhrattu

14 tykkäystä

Itsellä positio Cangossa -30 % tällä hetkellä, että ihan samoja ajatuksia pyörii mielessä. En kuitenkaan aijo lisäillä lähiaikoina. Jos tilanne tervehtyy niin monista Kiinalaisista yhtiöistä voi saada kelvonkin tuoton vaikka lähdetäänkin näin turskaisesta tilanteesta.
Toisaalta tilanne voi muuttua vain vaikeammaksi ajan saatossa. Veri ei selvästikkään vielä lainehdi kaduilla kun me mietimme uusia ostoja :grin:

3 tykkäystä

Ensimmäiset ostot tehty 230 dollarin paikkeilla ja tankattu jatkuvasti viimeksi 165 dollarissa. Positio kasvanut kyllä turhan isoksi, mutta ei auta kun seurata tilannetta. Seuraavat ostot katsotaan sitten 150 dollarin kohdalla, jos sinne asti mennään. Tämän kanssa ei kannata nyt hätäillä, kun voi hyvin olla, ettei pohjia olla nähty vieläkään.

Alibabaa koskien uskon, että uutta sääntelyä voi tulla vielä pitkäänkin, koska kyseessä on kuitenkin yritys, joka operoi vähän joka suunnalla. Tähän asti kiinalaiset teknot ovat päässeet aika helpolla lainsäätäjän puolelta. Siinä mielessä kassaa olisi hyvä olla vielä pitkään, joten vähän tuo position koko alkaa häiritsemään itseäkin :slight_smile:

Ajatukset kuitenkin sensuuntaiset, että näillä hinnoilla myynti on nyt isompi riski kuin ostaminen. Vedetään tämä sitten takaisin, kun kurssi on 100 dollaria lappu :slight_smile:

4 tykkäystä

Omasta salkusta löytyy aika runsaasti, odotin tukitason löytyvän 190-180 paikkeilta.
Keskihinta 196…
Turskaa on tullut ja runsaasti, mutta mennään nyt ainakin pahimman epävarmuuden läpi…
Tekisi mieli lisätä, mutta liikaa on liikaa.

Jos lisäyksiä teen, odottelen regulaatiotilanteen selvenemistä ja kurssikäänteen alkua.
Myymässä en ole.

Markkinalla on tapana ylireagoida. Aijon perustaa omat päätökseni regulaatiotilanteeseen, en markkinan liikkeisiin. (Eli yhtiön fundamentteihin). Vielä ei mielestäni ole tapahtunut mitään jota niitä tuhoaisi.

Mr.Marketilla menee välillä liian lujaa. Sen saa kukin itse päättää onko nyt yksi niistä tilanteista.

4 tykkäystä

“In the stock market, the most important organ is the stomach. It’s not the brain.” - Peter Lynch.

Mukana 225 tasolta. Jos alle 150 menee, niin voisi muutaman pennosen laittaa lisää. Tarkoitus olisi holdata ainakin 5-10 vuotta, kävi miten kävi.

8 tykkäystä

Markkina tuntuu tosiaan nyt hinnoittelevan aika paljon kuraa tähän sisään, kun Alibaban ja Tokmannin laput alkaa liikkua kertoimien puolesta lähellä toisiaan. Samalla linjalla siis, että toistaiseksi kaiken minulla olevan tiedon mukaan kyseessä on ylireagointi. Voiko olla, että tuo voitontavoittelun kieltäminen koulutussektorilla myös osaltaan vaikutti markkinan näkemykseen, miten isoja liikkeitä puolue on valmis Kiinassa tekemään. Lisäksi tieto siitä, että Teknojen temmellyskenttä on tähän asti ollut käsityksen mukaan aika vapaa sääntelystä tuo paljon epävarmuutta jatkosta. Epävarmuus ampuu usein yli ja toivotaan, että näin tankkaajana ollaan nyt oikealla puolella :slight_smile:

3 tykkäystä

Tämmöiset enteet saattaa triggeröidä kunnon short squeezen. Itselleni on päivän selvää että Kiina ei anna delistauksen tapahtua. Eikä myöskään U.S. “keep your enemies closer” pätee ikuisesti.

9 tykkäystä

Meno kiinan opetus-sektorilla oli aika sairasta. Ja varmasti vaikutti?
Enemmän olen huolissani CCP puheista “Liiallisen varallisuuden ja varallisuuserojen syntymisestä jne jne” Mutta luulen (Luetaan toivon) että nämä jäävät pääosin kiinan uberien ja ruokakuskien sun muiden varastotyöntekijöiden palkkojen kasvuun.

Mutta kysytään näin? Kaikesta tästä regulaatiosta huolimatta onko joku yhtiöiden fundamenteissa tai markkinatilanteessa muuttunut merkittävästi?
Kiinan tietoturva säännökset tiukentuvat, walled gardenit puretaan. Muistuttaa aika paljon EU:n GDPR ja antitrust caseja. Siitä huolimatta nuo teknot jyllää täälläkin. En usko että tuo merkittäviä muutoksia. Voin olla väärässä, ei olisi ensimmäinen eikä varmasti viimeinen kerta.

@Needles Peter Lynch on hieno mies. Samoilla fiiliksillä.

3 tykkäystä

En tiedä oliko tämä täällä vielä, mutta sai varmasti muutaman bulleron myymään väärästä syystä. Ja siis instituutioiden kaupat US ADR:llä antaa väärän kuvan.

9 tykkäystä

Mulla ekat ostot 260 hintaan, tankannut koko ajan laskussa, toisaalta kun olis tankannut kerralla kunnolla pohjissa tulos olis parempi jos ja kun nousu un lähdetään, mutta kun sitä kristalli palloa ei ole. Näissä vety ja akku hommissa ja tietty ehangin kohdalla mennyt samaan suuntaan. Parit laput saatu ±0 jo. Putoavia puukkoja siis ostettu vastoin yleisiä mielipiteitä, joskus toimii joskus ei. Usein miten rohkeus on tuottanut, nyt kyllä muutamien lappujen kanssa usko kovilla​:grin::cherry_blossom:

3 tykkäystä

Tämä kommentti tulee sitten ihan sijoittajanoviisilta.
Olen kahdesti ottanut -10% tappiot Babasta ulos ja päättänyt, että tämä touhu on nyt sen verran epävarmaa, että herkästi en astu tähän enää mukaan.

Tuntuu, että suuri määrä ihmisiä on fiksoitunut siihen että tuottojen on tultava Baba-lapun kautta… Minulla ei ainakaan ole varaa tai uskoa pitää 3-10v rahoja kiinni, sijoittaa kokoajan laskussa ja odotella “omien saamista takaisin + enemmän” vain Babassa, joten olen ottanut tappiot varhaisessa vaiheessa pois ja pistänyt poikimaan muualle.

Olen kuitenkin pitänyt ajatuksena, että jos 150$ hintaan päästään niin harkitsen taas mukaan lähtemistä. Ensin haluaisin kuitenkin nähdä tämän hetken sentimentin ja trendin muuttuvan (joka kyllä varmasti tapahtuu, ehkä piankin) eihän näitä välttämättä tarvitse IHAN pohjalta napata ja suosittelisin itse muita köyhähköjä buy the dippaajia myös odottamaan tilanteen laantumista. Lukujen perusteella Baballa kuitenkin on runsaasti nousuvaraa.

Eipä muuta, tulkaa tämän päivän ostajat sitten myöhemmin moikkaamaan Ferrareillanne :grinning:

10 tykkäystä

Sitä on tietysti vaikea sanoa milloin tämä lopulta kääntyy, mutta itse ainakin ostan pitkään pitoon näillä hinnoilla. Aika on kuitenkin paras ystävä korjaamaan nykyisen arvostuksen. Puolen vuoden sisällä tämä voi mennä minne suuntaan tahansa, mutta 1-3v sisällä toivottavasti luottamus Kiinaa kohtaan on palautunut :slight_smile:

2 tykkäystä

Meitä on spekulantteja, treidaajia ja sitten omistajia. Nämä eroavat mm. pitkäjänteisyyden ja sijoitushorisontin osalta. Itse lukeudun omistajiin, jonka horisontti on pitkä. Toki kaikkien meidän päätöksiä ohjaa vuorotellen pelko ja ahneus. Suurin este vaurastumiselle onkin sijoittaja itse. Nyt markkinalla on pelko valloillaan, mutta ahneuden vuoro tulee vielä. Jos ostat nyt yhden baban osakkeen niin omistat sen huomennakin. Mutkat suoraksi VIE-rakenteesta. Se mikä hinta sillä on pörssissä on toissijainen ja vaihtelee koko ajan.

Todennäköistä on mm. seuraavat asiat:

  • Kiina on kohta (n. 2030-2040) maailman suurin talous, Kiinan bkt kasvaa vuosittain noin 2x mitä US.
  • Kiina länsimaalaistuu aina hieman uuden sukupolven myötä
  • Markkinatalous on Kiinan talouskasvun takana ja edessäkin.
  • Kiina elää nyt ja jatkossakin myös maailmankaupasta ja täten kunnioittavat kyllä yhteisiä pelisääntöjä.
  • Kiinassa on myös valtavat sisämarkkinat koko väestön vaurastuessa kovaa tahtia. Usassa keskiluokka suhteellisesti vain köyhtyy. Trendit on kaikki Kiinan puolella. Eurooppaa ei tarvitse edes mainita koska ollaan jo hävitty peli teknoissa.

Sijoitus Babaan on sijoitus Kiinaan.

29 tykkäystä

Tässähän alkaa ahneus pian voittaa pelon. Näin tappiin asti hinnoitellulla markki alla on kohta ostettava “ku halvalla saa”. Varsinkin tuo uutinen siitä, että isot pojat ovat vaihtaneet lappunsa jenkeistä Honkkariin sai miettimään ostojen aikaistamista. Uskoni Kiinan markkinaan on vahva, varsinkin pitkässä juoksussa. Toinen vaihtoehto olisi ostaa China large cappia pelkän Baban sijaan. Valintoja valintoja

Oma kh xetra-lapuissa 199€ ja nyse 260 taalaa.

5 tykkäystä

Hyvä kysymys. Vähän kuin että Sp500 vai Berkshire :slight_smile: Babaan pääset muuten sijoittamaan myös Softbankin kautta (25% omistus Babasta). Saattaa käydä niinkin että heidän omistus Babasta on arvokkaampi kuin Softbankin markkina-arvo pörssissä. Tämmösiä asioita kannattaa seurata.

Yleisellä tasolla nyt laadittu uusi regulaatiohan “keskimäärin” auttanee juuri pienempiä firmoja pärjäämään isoja kuten Baba vastaan. Siis että vauraus ei päädy vain hyvin harvoille kuten Usassa. Baballa on kuitenkin hajautettu bisnes, ja siis tästä on etuja myös verotusmielessä; älkää ottako faktana mutta luin hiljattain että Kiinassa osa Baban liiketoiminnoista saa verohelpotuksia eli mm. 10% verokannan kun “lähtötaso” on ilmeisesti 25%. Muistan myös lukeneeni, että Baba joutunee nyt luopumaan näistä osittain ja siis tämä näkyy toki viimeisellä rivillä sitten.

HCP Focus on muuten valinnut Kiinasta ennen tätä romahdusta niin Baban ja Huyan. Huyasta ainakin positio on kamalasti turskalla vaikka itse yritys on lyönyt ennusteet.

Offtopiccina sen verran että itselläni on Huyaa enemmän kuin Babaa. Itse uskon että parhaat tuotot saa Kiinastakin valikoimalla pienempiä yrityksiä, mutta riski on paljon suurempi.

5 tykkäystä

Tämä on oma hairahdus, jonka olen yrittänyt unohtaa. Nykyisen keskihinnan (240) alentaminen on käynyt usein mielessä. Ainoa lohdullinen asia Alibaban kanssa viimeisen parin vuoden aikana on ollut se, että jäljellä on enää alle 1/3 siitä määrästä, mitä parhaimmillaan tai pahimmillaan omistin.

Viimeisen vuoden aikana kurssi on heilunut 155.50 ja 319.32 dollarin välillä. Harva olisi osannut vuosi sitten odottaa tällaista tilannetta. Vaatii jonkin verran rohkeutta lähteä ostamaan kiinalaisia osakkeita tässä tilanteessa. Alibaban kurssi on lähinnä laskenut viimeisen vuoden ajan muiden kuin kiinalaisien osakkeiden tehdessä uusia huippuja.

Oma jäljellä oleva määrä on pieni, mutta toimii hyvänä muistutuksena riskeistä, jotka sijoittamiseen liittyy. Timanttikäsin holdaillaan toivoen pientä ihmettä. Ei ole enää kaukana tilanne, jossa saisi kaksi uutta alibabaa yhden vanhan hinnalla.

6 tykkäystä

Tuo oli mielenkiintoinen lista. Jos saa udella, niin mitkä noista omistuksistasi ovat mielestäsi niitä “parempia kohteita” tällä hetkellä?

3 tykkäystä

Itse ajattelin aloittaa Alibaban osakkeiden oston sijaan iShares MSCI China UCITS ETF (ICGA) ostot. Tullut alas huipuistaan noin 30%. Vaikea uskoa että pohja ei olisi jo lähellä. Alibababan ja Tencentin osuus tässä ihan merkittävä mutta samalla saa ihan kivan hajautuksen. Kymmenen suurimman joukossa myös JD, Nio ja Baidu.

Edit: Tuopa juuri minkä löysit Nordnetistä @Gasparov. Huya ja Doyu löytyy kyllä tästä tosin hyvin pienillä 0,03 ja 0,01% osuuksilla @Juha_K1.

10 tykkäystä

Vositko @KONTI pistää linkkiä tuohon rahastoon? Kiinnostaa myös. Noita jo aiemmin kaivelinkin, mutta tuntuu olevan niin montaa eri sorttia. Kiitos

Googlella se löytyi helposti ja vaikuttaa mielenkiintoiselta

Chartti ei ole nätti

3 tykkäystä