Alibaba ja muut kiinalaiset teknot

Tämmöstä se on kun sentimentti määräytyy kurssi kehityksen perusteella. Tätä on nähty vaikka kuinka monta kertaa, ei pelkästään kiinalaisten lappujen parissa. Fundalla ei ole mitään väliä kunnes sillä on.

Minun mielestä risk to reward on erityisen houkutteleva. En ole kuitenkaan uskaltanut ostaa näitä pienempiä Kiina firmoja ja pysyttelen sen sijaan Alibaban ja Tencentin kyydissä.

9 tykkäystä

Hyvin sanottu ja jokainen tyylillään. En itsekään sijoittaisi salkusta Kiinaan niin paljon että yöunet veisi. Babaa pidän kyllä kauttaaltaan jopa riskialttiimpana kuin valikoituja pieniä firmoja tuolla. Kiinahan tahtoo juuri suosia pieniä ja kilpailua. Toki jos yksi vain pitää olla niin toi on “vakaampi” . Kyllä kurssilasku on ollut itseään ruokkiva spiraali kauttaaltaan. Koko markkina on stock twits alustalla “scam” sata kertaa päivässä.

Kun sitä on tehnyt strategiallaa “isoja voittoja” pörssissä aiemmin 14 vuoden aikana niin uskaltaa enemmän.

Tosta sentimentistä niin samahan se on esim Suomessa Kamuxin kanssa ollut. H1/2021 kaikki hypetti osaketta kun kurssi vaan nousi, sitten H2/2021 koko bisnes olikin ihan kelvoton alhaisine marginaaleineen - sentimentti kääntyi ympäri. Ja ainakin Saka suhaa ohi joka päivä. Miksi sentimentti muuttui? Kun pörssikurssi luisui. Kurssi luisui ulkkien takia ennen kaikkea. Ulkit myyvät osaketta myös ihan muista syistä kuin firmasta itsestään johtuen. Kamux kuitenkin ylitti vuoden alussa itse antamansa ennusteet. Pörssi ei vaan uskonut yritystä. Nyt on sama tilanne Kiinassa. Ja Kiina-osakkeet treidaa USssa. Osareilla, tuloksella tai edes osingonmaksun aloittamisella ei ole mitään merkitystä. Vain sentimentillä on. Tämä on poskettoman hyvä tilaisuus ostaa.

Kysykää itseltänne uskallatteko olla olematta tässä junassa kun sentimentti kääntyy Kiinassa taas ympäri? Se hetki on taas tänään päivän lähempänä.
Kiinassa asuu muuten yli 1.4mrd ihmistä. Kyllä, siellä asuu noin monta ihmistä.

13 tykkäystä

-Minulle vain ja ainoastaan tuotto ratkaisee, ei aate tai kauppapaikka, valvoo tai ei valvo, sitä kuka tahansa.

1 tykkäys

Ei kuulu Baba keskuteluun. Korona ei ollut aluksi normaali flunssa. Siihen kuoli valtava määrä ihmisiä. Suomessa ei, koska olosuhteemme ovat erilaiset ja alun rajoitukset toimivat. Kävin syksyllä Barcelonassa, he pitivät maskeja ulkonakin kun viranomaisilta oli suositus. Miksi? Koska heiltä oli kuollut ihmisiä ympäriltään koronaan, sukulaisia, naapureita, perheen jäseniä. Muutenhan eteläeurooppalaisia pidetään huonosti sääntöjä noudattavina. Suosittelen lukemaan Tykit, taudit ja teräs. Siinä on kuvattu Espanjan taudin kehitystä. Historia opettaa. Nyt korona alkaa olemaan influenssan tapainen tauti. Minusta korona oli tappava aluksi, mutta laitoin kaiken peliin, mitä sain Nordnetistä hilattua luottoa ylöspäin aina vakuuksien noustessa. Mut se ei liittynyt siihen et olisin aliarvioinut tautia, vaan siihen et näin että tämä muuttas maailmaa tai ainakin nopeuttaa olemassa olevaa muutosta, koska meidän on reakoitava tautiin. Ostin myös siksi Kiinalaisia teknologia yrityksiä, joskin olen joutunut niistä realisoimaan tappiot jo verotukseen. Nyt olen vasta palannut yhdellä etf:llä Kiinan markkinoille. Minulla on tullut Nordean webcastejä kuunnellessa sellainen olo, et regulaation osalta tilanne olisi selkeytynyt. Saa lipputtaa, mut syytä on lähteä edellinenkin korona Propaganda.

Näinhän se tavallaan on, mutta kuinka läpinäkyviä Baban numerot nyt ovat? Kiinalaisiahan uhkaa delistaus jenkeistä, jos/kun eivät suostu luovuttamaan tilintarkastusten tuloksia jenkkiviranomaisille. Vanha juttu, mutta ymmärtääkseni vielä ratkaisematta:

"The 2002 Sarbanes-Oxley Act, enacted in the wake of the Enron Corp. accounting scandal, required that all public companies submit to inspections of their audits by the U.S. Public Company Accounting Oversight Board. China’s refusal to let the board examine audits of firms whose shares trade in the U.S. – including companies registered in Hong Kong – has long been a point of contention. "

1 tykkäys

Tästä tehtiin lakiesitys/päätös, mutta sille annettiin muistaakseni kahden vuoden aika, milloin se pitää toteutua. Siinä mielessä markkinoilla on selkeä epävarmuus siitä, että tilinpäätökset olisivat luotettavia samalla tavalla kuin muiden maiden yhtiöiden. Siitä ei varmaan ole mitään varmaa käsitystä, miten Kiinan viranomaiset suhtautuvat auditointiin - tähän saakkahan se on ollut heidän toimestaan kiellettyä siinä mittakaavassa, miten se lännessä ymmärretään.

1 tykkäys

Holding Foreign Companies Accountable Act (HFCAA) kirjoitettiin laiksi 2020 Sarbanes-Oxley Actin pohjalta mutta viimeiset viilaukset siihen tehtiin vasta joulukuussa 2021, jolloin se myös astui voimaan.

Eli nyt laki on käytössä, mutta sen soveltaminen ei tosiaan ole hätäisen hommaa. HFCAA antaa Public Company Accounting Oversight Boardille (PCAOB) oikeuden vaatia ulkomaisen, mutta US listatun, yrityksen kirjat (vai oliko se niin, että PCAOB:n pitää päästä tarkastamaan yrityksen auditoineen yrityksen kirjat…) tarkastettavaksi.

Mikäli pyyntö evätään, kolmena vuotena peräkkäin, tästä seuraa de-listaus.

Monimutkainen asia lyhyesti: Laki voimaan 2021 → tarkastuspyyntö voidaan esittää aikaisintaan keväällä 2022 → kolmas kieltäytyminen ja siten de-listaus voi olla edessä aikaisintaan keväällä 2024.

Toki riski voi vaikuttaa osakkeen hintaan jo nyt, mutta aivan ajankohtaisia nuo de-listaukset eivät tämän perusteella vielä ole.

E: Pitihän tuo tarkastaa:

“The HFCAA mandated that, if governmental authorities don’t allow the auditors of foreign companies to open their work papers to PCAOB inspection for three consecutive years, the securities of companies audited by those firms could be prohibited from trading in the U.S.”

12 tykkäystä

Huyasta uusi artikkeli, missä ei nyt sinänsä mitään uutta yritystä seuraaville mutta korostaa nyt sitäkin että Huyahan ei ole pelkästään Kiinan toiminnot vaan laajennutaan myös ulkomaille muihin kehittyviin maihin. Samaten Doyu. En usko että kukaan on sitä mieltä että tällaisen selvästi voitollisen kasvuyrityksen pitäisi treidata jopa alle nettokassan mutta silti niin moni ei osta koska pelkää - sitä kutsutaan FUD:ksi ja tämä ilmiö on masinoitu markkinamanipulaattorien toimesta markkinalle.

2 tykkäystä

Tässä moni varmaan soveltaa vähän eri laskukaavaa tuohon nettokassaan. Länsimaisen yhtiön nettokassa = rahavarat - velat

Kiinalaisen yhtiön nettokassa = rahavarat - velat - epämääräiset kommunistisen puolueen vaateet

:slight_smile:

3 tykkäystä

Maassa maan tavalla kyllä ja kyllä tuossa totuuden siemen on. Itse en sijoittaisi nyt hirveän paljon Baban kaltaisiin jätteihin joilla kasvollinen miljardööri johdossa. Mutta tämäkin voi olla (ja todnäk) onkin ohimenevä ilmiö koska Kiina menestyy menestyjiensä mukana myös. Nyt on vain kurinpalautuksen vuoro - saat menestyä mutta älä ******** puolueelle - Jack ei sitä oikeasti tajunnut.

Twitch eli länsimaiden Huya lienee tosiaan täysin kielletty Kiinassa. Kyllä tosta puolueen asenteesta on ehkä hyötyäkin ollut…

1 tykkäys

Luetaanko maailmalla mun tunnelmannostatusviestejä niin että heti raketoi? ; ) Olen itse tankannut Huyaa rangella 5.86-27usd, keskihinta noin 10usd. Ei tällä nyt sinänsä merkitystä ole mutta luotto on yhä kova. Vuosi sitten tämä oli pörssin suosikkeja ja maailma oli avoin. Sitten 9kk Kiinan “tech crackdowneja” ja osake löytää itsensä 6 taalasta, siis noin nettokassastaan.

Tässä hieman historiallista kasvua pörssin ajalta: Huya: quarterly net revenue 2022 | Statista

Huya listautui tosiaan USA:ssa 2018 12usd/osake ja oli heti menestystarina joka kävi noin jopa 40 usd:ssa. Miksi menestyi? No katsokaa tuota kasvua yllä olevasta linkistä, luvuthan on nyt noin kolminkertaiset tuohon listautumisen aikaan… Vaikka nyt kasvu on ollut viime ajat hitaampaa niin se on silti kasvua ja firma on siis huomattavasti kasvanut tuosta 2018/12usd-ipostaan näin valmiiksi vai mitä olette mieltä? Tosiaan aika erikoiset ajat on ollut viimeiset 2 vuotta, ja näen kyllä että alkushokin päälle e-sports -ja live streaming kyllä saa koronasta pidemmän ajan ajureita aiempien päälle vielä.

4 tykkäystä

Miksi länsimaiden vastaavat ei merkkaa mitään, Kiinan vain, en ymmärrä voisiko joku hiukan avata miksi näin?
Yhden minuutin googlaamisella tuli nämä, oli vielä todella pitkä lista näiden lisäksi:

"
Facebookille USA:n kauppakomissiolta yli 5 miljardin dollarin sakko …

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin pitää voimassa EU -komission vuonna 2017 langettaman 2,4 miljardin euron sakon digijätti Googlea

14.5.2021 Italian kilpailu- ja kuluttajaviranomaiset mätkäisivät torstaina hakukonejätti Googlelle yli 100 miljoonan euron sakot.

8.1.2022 — Ranskan tietosuojaviranomainen CNIL on mätkäissyt Googlelle sekä Facebookille yhteensä yli 200 miljoonan euron sakot .

### Googlelle ja Amazonille yhteensä 135 miljoonan euron sakot

# EU määräsi Microsoftille 561 miljoonan euron sakon

# Google saa ennätykselliset 4,3 miljardin euron sakot EU:lta – syynä laittomat rajoitukset teleoperaattoreille ja Android-puhelinten valmistajille

### Ranska läimäisi 500 miljoonan sakot Googlelle … - MTV Uutiset

**Yhdysvaltain suurin rahoitusalan yritys Citigroup on luvannut maksaa liittovaltion kauppakomissiolle FTC:lle 215 miljoonan dollarin sakon **

# Microsoftia uhkaa selainkiistassa jopa 5,7 miljardin euron sakko?

"

7 tykkäystä

Hyvä kun nostit asian esiin, ja että USA:ssakin varmasti on meneillään jokin hanke missä mietitään miten noita verotetaan enemmän. On kauttaaltaan ihan uskomattoman väärin että suurin lisäarvo maailmassa siirtyy alustoille jotka ovat käytännössä monopoleja tai duopoleja yms. Kiinassa on mahdollisuus puuttua tämmöisiin ihan suoraan, länsimaissa asiassa kestää kun päätöksistä voi valittaa ja poliitikot on ostettavissa.

1 tykkäys

Pakko myöntää että oma FOMO on kova näiden streamaus palveluiden suhteen.
Mutta kysymys sinulle kun olet asiaan perehtynyt. Miten näet nuorten pelaamisen rajotteiden vaikuttavan stremauksen suosioon tulevaisuudessa? Onko myös sreamauksen katsomiselle tulossa samanlaisia rajoitteita? Voiko rajoitteet levitä myös aikuisväestöön? Nämä on itselleni ne suurimmat pelot.

2 tykkäystä

Asiaa voi tarkastella monelta kantilta tosiaan, eipä näihin ole mitään “varmaa” tietoa tietenkään. Itse en henkilökohtaisesti usko että aikuisväestöä ruvettaisiin rajoittamaan - se olisi suoraan sitten Pohjois-Korean tie ja kyllä Xi tietää että se ei ole oikea tie. Kukaan ei voittaisi siinä että maailman suurin pelimarkkina jotenkin ajettaisiin alas. Pelejä pelaa siellä ~700 miljoonaa ihmistä (ns. suosittuja esport-pelejä 500milj). Kiinan tavoite on tulla maailman ykköstaloudeksi ja keskipisteeksi - ei se tapahdu mielipuolisilla rajoituksissa kansanharrastusta kohtaan - jonkun vähemmän suositun jutun he voiskin lopettaa, mutta siis jokainen ihminen siellä on pelaaja - sitä mellakointia ei kestäisi kukaan että se kiellettäisiin tai edes rajoitettaisiin. Näin uskon itse.

Sit voi miettiä että nuorena jolla rajoitukset päällä niin:

a) Jos et voi pelata tarpeeksi KIINALAISILLA servereillä niin voit ainakin katsoa kun muut pelaa 24h/7? Ei niin huono juttu välttämättä streaming-alustoille. Streameja voi olla mahdotonta kieltää - mutta että aina voit katsoa ulkomailta.
b) Jos et voi pelata tarpeeksi nuorena niin herääkö oikea innostus peleihin ollenkaan myöhemmällä iällä? Eiköhän, vaihtoehtona olisi muu reguloitu tavara kuten puolueen hyväksymät elokuvat : )
c) Pelaat vaan ulkomaisilla servereillä, suoraan tai VPN-kierron kautta. Kukaan ei voi estää. Tai pelaat aikuisen ihmisen tilillä (jos ei kasvojentunnitusta saatu peliin vielä).

Voit itsekin vaikka heti avata https://www.huya.com/ ja alkaa katselemaan streameja. Tiedä mihin sijoitat : )

3 tykkäystä

Tänään kurssimanupulaatiota Doyussa? Oli kyllä taas niin koominen reaktio pörssiltä tähän “Tencent ostaa Doyun pois pörssistä”-huhuun. Ensin +14%, ja sitten seuraavana päivänä -20%. Millä järkilogiikalla näin? Miksi piti myydä reilusti yli mitä edes noustiin tuosta ATL-tasosta aiemmin? Miksi nousu estetään tänään jonkun algoritmin toimesta? Onko ostotarjous tulossa ja se sidotaan vaikka kurssiin mikä on nyt tästä eteenpäin jonkun ajan ja sen takia algo vie kurssia? Epäilyttävän mallinen käyrä vaan tänään tässä. Katsokaa itse:

ps. Samaan aikaan Huya +11%. Jota ei edes huhuttu ostettavan.

3 tykkäystä

@Winston BABA on edelleen hyvin epäselvä, mutta vahvatukialue muodostunut tuohon harmaalle alueelle. Weekly triple bottom. Kuitenkin ollaan vasta muodostamassa daily lower high:ta ja osari on tulossa. Voidaan laittaa ihan puhdas lotto, mitä sen myötä tapahtuu. Mutta daily up trend pitäisi tässäkin saada aikaiseksi, jotta pohjat alkaisi vahvistumaan. Sen seurauksena pitäisi tuo käytännön double top murtaa. Sen jälkeen uskoisin, että BABA:lla voisi olla mahdollisuudet merkittävään nousuun.

  • edit: meni tosiaan sitten varmaan nimmarit sekaisin, sorgen
20 tykkäystä

Uskoisin, että tähän on ollut tarkoitus tägätä @Warren_Fyffet seuratessani Teknisen analyysin -ketjua :smile:

Joo, ehkä viestini kuuluisi enemmän tänne, mutta minua kiinnosti Lepikön näkymys asiasta ja hän oli ketjuun kirjoittanut. Joka tapauksessa omassa viestissäni puhutaan täsmälleen samoista pohja lukemista kuin yllä on kerrottu. Käytän itse RSI, joka kertoo suhteellisesta vahvuudesta. Kun RSI nousee ja kurssi laskee puhutaan divergenssistä ja kurssi lähtee suurella todennäköisyydellä seuraamaan RSI:tä. Kun tilanne syntyy haen vahvistusta lyhyemnältä time framelta, mutta itse en sitä koe kovin omakseni, teen helposti liian nopeita päätöksiä ja virheitä, joten haluan minimoida niiden määrää ja kauppoja, koska niistä tulee kuluja, Koen, että haemme DayTraderXL kanssa samaa juttua eri työkalulla ja vähän eri tavalla, Minä haluan kanssa näytön käänteestä ja itselläni tapahtuu katsomalla RSI. Eli RSI pitää alhaiselta tasolta kääntyä ylös. Alhainen RSI, kertoo kurssi on suhteellisesti aika välillä edullinen. RSI:ssä ostan sitten HL:n yleensä eli yleensä nousupäivää seuraavana päivä pyrin ostamaan päivän pohja hintaan.

Nyt mikä on mielenkiitoista minun on helppo lukea DayTraderXL kaaviosta omat ostopäiväni ilman omia työkalujani. Tripla pohjan ensimmäisen kohdan tunnistan, siinä en osta, koska ollaa vahvassa down trendissä ja puukko voi yhä tippua. Siinä on joka tapauksessa minulle käänteen merkkejä, kasvanut vaihto, joka sitten tipahtaa kurssin noustessa. Siinä on samalla pitkähäntäinen kynttilä. Käänteestä pitää saada varma merkki ja sen on seuraava päivä päättää edellistä korkeammalle. Check. Kurssi ampui kuitenkin liian nopeasti ylös jotta kannattaisi ostaa.

Varsinainen ostopäiväni on sitten 29.12 joka näkyy kuvassa kohtuullisen keskellä iso vaihtoisein “tynkä Lepikkökynttilän” jälkeinen päivä iso vihreä kynttilä. Vaihtoi tipahti tälle päivää ja ostin 111.xx nousevaan kurssiin. Kun kauppa hyytyy se antoi minulle komennon pilkkiä. No mikä mielenkiintoista treidini setup on luettavissa DayTraderXl kaaviosta. Stoppari on vahvistuksen alapuolella ja yläpuolen viiva on missä sitten kevennän viimeistään, koska trendi ei ole kääntynyt. Sitten, kun trendi on todistetusti kääntynyt tapani käydä kauppaa vaihtuu.

Minulla ylhäällä vastustustaso on nyt siinä 134$ mitä mainitsin viestissä sitten voi nousta 136$ ja tuo 138$ oli minulle piirrettynä mielenkiintoinen. Nyt epäilen, että 50 dma tai 50 ema voi kääntää laskuun. Toki tulos nyt on oma hämmentäjänsä tilanteessa.

5 tykkäystä

On kyllä veijarimaisia myös nämä kiinalaiset osavuosikatsaukset, kun monessa paikassa ristiriitaista tietoa, että tuleeko BABAn osavuositulos tänään 1.2. vai huomenna 2.2.2022, itse odotan tulosta tälle päivälle. Edellisten osavuosikatsausten perusteella sitä voineen odottaa tuossa 14.30 aikoihin, Suomen aikaan. Odotukset pyörivät tuossa 2,40-2,50 EPS tuntumassa, joten katsellaan mihin suuntaan mennään ja riittääkö markkinoille mikään tulos.

Edit. Vaikuttaisi siltä, että ei ole tänään tulossa, kuten @Twnfinn mainitsi, niin taitaa olla juhlapäivä Kiinassa. Ja mitä pidemmälle selasi eri lähteitä, niin päivämäärät heittelivät väliltä 31.1. - 23.2., joten oikeaa päivää tuskin on ulos edes annettu. Joten ollaan hiljaa, niin voidaan saada kalaa.

4 tykkäystä