Alma Media - ketju

Alma Media nostaa tulosohjeistustaan kuluvalle vuodelle – Taustalla rekrytointiliiketoiminnan ennakoitua voimakkaampi kasvu | Kauppalehti

Hyviä uutisia. Muistaakseni jossain raportissa tässä keväällä oli, että moni ei ymmärrä kuinka hyvä bisnes rekryliiketoiminta on Almalle.

5 tykkäystä

Joo Osuuspankilla oli näkemys että rekryn arvoa ei ymmärretä, ja nythän ainakin rekryn hyvä veto konkretisoitui tällä tulosvaroituksella hienosti. Pisteet OP:lle tästä!

3 tykkäystä

Tässä on vielä Petri Gostowskin kommentit posarista. :sunglasses:

Petri muistutti kommentin yhteydessä vielä:
" Alma Mediasta hiljattain julkaistu ja edelleen hyvin ajankohtainen laaja raportti on luettavissa täällä."

Laajat raportit ovat kaikkien luettavissa, eivätkä ole muurien takana. :slight_smile:

8 tykkäystä

Tuttuun tyyliin väännettiin Alma Mediasta yhtiöhaastattelu tuloskauden tiimoilta. Meikäläinen vain kävi tällä kertaa tuuraamassa @Petri_Gostowski. Eiköhän laiteta myös tänne muistiin.

7 tykkäystä

Onkohan kenelläkään mitään käryä missä mennään noiden omien ostojen kanssa? Eli että onkohan Almalla tarkoitus todella käyttää koko valtuutettu aika (ensi kesään asti) näiden ostojen kanssa? Tahti ainakin sen verran verkkainen…

Tuohon ajanjaksoon vaikuttaa se, että kuinka paljon lopulta aiotaan ostaa suhteessa valtuutukseen. Tätä ostomäärää taas rajoittaa osakkeen melko matala likviditeetti ja se, että yhtiöt eivät saa ostaa omia osakkeita yli 25 % päivittäisestä kokonaisvaihdosta.

6 tykkäystä

Petri antoi ennakkokommenttinsa Alman torstaiselle Q3-julkistukselle.

Odotamme yhtiön liikevaihdon ja operatiivisen tuloksen kasvaneen vertailukaudesta etenkin yhä vahvassa vedossa olleen rekrytointiliiketoiminnan vetämänä. Alma Media on ohjeistanut sen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuodesta 2021 ja odotamme yhtiön toistavan tämän ohjeistuksen Q3:n yhteydessä.

1 tykkäys

Alman vahva tekeminen jatkuu edelleen. Q3:

  • Liikevaihto 74,5 (67,8) milj. euroa, kasvua 10,0 %.
  • Liikevoitto 19,3 (17,4) milj. euroa, kasvua 10,8 %.

Alma Median osavuosikatsaus tammi—syyskuu 2022: Liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat kolmannella vuosineljänneksellä - Alma Media

Löysin Alman runsas vuosi sitten, enkä ole katunut. Pitkässä salkussa pysyy.

7 tykkäystä

@Petri_Gostowski antoi kommenttinsa Alma Median Q3-tuloksesta. :slight_smile:

Alma Media raportoi aamulla hieman odotuksiamme paremman operatiivisen tuloksen Q3:lta. Yhtiö myös toisti odotetusti ohjeistuksensa, jonka mukaan vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan selvästi vuoden 2021 tasosta. Alma Median klo 11 alkavaa Q1-tulosinfoa voi seurata tästä linkistä.

5 tykkäystä

Tässä on tuore Petrin tekemä rapsa Alma Mediasta. :slight_smile:

Alma Median eilen julkaisema Q3-raportin kokonaiskuva oli hieman odotuksiamme parempi. Ennusteisiimme emme kuitenkaan tehneet olennaisia muutoksia. Heikompaan suuntaan kehittyvä talousnäkymä on Alma Median kannalta keskeisin epävarmuustekijä, mutta liiketoimintojen vahvojen markkina-asemien vuoksi yhtiö on hyvin positioitunut heikompaankin markkinaan. Tuloslaskua ensi vuodelta odottavista ennusteistamme huolimatta pidämme osakkeen arvostusta houkuttelevan puoleisena.

image

https://www.inderes.fi/fi/hyppaamme-kyytiin-vaikka-sykliset-riskit-ovatkin-lasna

6 tykkäystä

Luotan edelleen Almaan yhtiönä ja Q3 oli jälleen vakuuttava. Mutta en vain millään pysty ymmärtämään, miksi kurssi polkee paikallaan siinä 8-9 euron tasossa. Tietty silloin kannattaa ostaa, kun halvalla saa hyvää ja jos on pitkässä salkussa, niin ei tietty haittaa niin paljon tuo nykyinen. Mutta olisiko jollain avata syytä, miksi ollaan nykytilanteessa? Osakkeella on erittäin alhainen vaihto, se varmaan yksi selitys. Esim. lokakuussa suurista omistajista juuri kukaan ei tehnyt mitään.

1 tykkäys

Onhan Alman kurssi noussut muutamassa vuodessa melko lailla - hyvästä syystä - mutta ehkä markkina haluaa nähdä että tulos pitää laskumarkkinassakin. Ja eikös siellä Alman viestinnässä vähän varoiteltu, että kilpailukin kiristyy Itä-Euroopan digimarkkinoilla. Itse vähän lisäsin tässä jokin aika sitten, pohjille en kyllä osunut.

1 tykkäys

Uskoisin, että monia sijoittajia askarruttaa miten Alma Median talouskehitykselle alttiin rekrytointiliiketoiminnan käy, kun oletettavasti taloudessa koittaa heikompi jakso. Myös auto- ja asuntokaupan osalta odotukset ovat, että lähitulevaisuus on haastavampi kuin esimerkiksi 2021 vahva vuosi. Toisin sanoen sijoittajat ovat huolissaan nykyisen tuloskunnon kestävyydestä. Toisekseen noin yleisesti arvostustasot ovat laskeneet, kun korot ovat nousseet. Nämä ovat mielestäni ne keskeiset syyt :thinking:

5 tykkäystä

Kiitos, hyviä näkökulmia. Itse taas mietin jo hieman pidemmälle ja Ukrainan tulevaa jälleenrakennusta. Alman rekrytointiliiketoiminta on juuri “sillä suunnalla”, joten voi hyvinkin olla, että siinä tulee olemaan vilkasta jatkossa.

@Petri_Gostowski on kirjoittanut kommentin Alman pääomamarkkinapäivästä. :slight_smile:

6 tykkäystä

Jos joku ihmettelee tämän päivän hurjaa laskuprosenttia osakkeen hinnassa, kyse on vain eilisen päätöskurssin virheestä. Oikea päätöskurssi olisi ollut 8,90€. Alma Median eilisessä päätöskurssissa virhe | Kauppalehti

5 tykkäystä

Hauska kuinka samaa polkua nämä kaksi kilpailijaa kulkevat: Alma ilmoitti vastikään lanseeraavansa digitaalisen käytettyjen autojen huutokaupan ja nyt Schibsted osti enemmistön AutoVexistä :smiley:

10 tykkäystä

Hyvin on @Petri_Gostowski ollut hajulla:

Inderesin ennakkosta poimitut ennusteet ja peilaus niihin:

Segmenteittäin ennustamme Alma Careerin liikevaihdon kasvaneen 13 % vertailukaudesta segmentin päämarkkinoiden hyvää työvoiman kysyntää ja vuoden 2022 erinomaista laskutuksen kasvua heijastellen.

Alma Career -segmentin vuosineljännes oli jälleen vahva. Rekrytointipalveluiden vilkkaana jatkunut kysyntä nosti liikevaihtoa 13,7 prosenttia 27,4 milj. euroon.

Tarkistimme etenkin Talentin ennusteitamme lievästi alaspäin ja odotamme sen liikevaihdon laskeneen vertailukaudesta 9 % Baltian telemarkkinointiyksikön divestoinnin ja laskuun kääntyneen mainosmyynnin seurauksena.

Alma Talent -segmentin liikevaihto laski 9,1 prosenttia 25,0 milj. euroon.

Consumerin liikevaihdon odotamme jääneen lievästi (- 2 %) vertailukauden alapuolelle markkinapaikkojen kysynnän tasaantumisen ja mainonnan hidastumisen seurauksena.

Consumerin liikevaihto laski 0,3 prosenttia 26,8 milj. euroon.

Odotamme oikaistun liikevoitto-%:n kohonneen vertailukaudesta aavistuksen 22,5 %:iin (Q4’21: 19,9 %).

Oikaistu liikevoittoprosentti laski 19,4 prosenttiin.

Kannattavuusparannusta ennusteissamme vetää liikevaihdon suurempi painottuminen korkeimman kannattavuuden omaavaan Career-segmenttiin. Odotamme segmentin kannattavuuden vahvistuneen vertailukaudesta korkeampaa markkinapaikkojen liikevaihtoa heijastellen.

Career-segmentin oikeistu liiikevoittoprosentti laski 34,0 prosentista 30,8 prosenttiin.

Etenkin Talentin, mutta myös Consumerin kannattavuuksien odotamme laskeneen vertailukaudesta liikevaihdon kehitystä ja osin myös kustannusten nousua mukaillen.

Talentin oikaistu liikevoitto nousi 20,5 prosenttiin liikevaihdosta. (18,9 %, q4/21)
Consumerin oikaistu liikevoitto laski 21,8 prosenttiin liikevaihdosta (24,8 %, q4/21).

Vuoden 2022 reipasta tuloskasvua mukaillen odotamme Alma Median korottavan osakekohtaista osinkoaan 0,40 euroon konsensuksen tapaan.

Hallituksen osinkoehdotus 0,44 (0,35) euroa/osake.

…odotuksissa on, että yhtiö ohjeistaa vakaata liikevaihdon kehitystä ja kustannusten nousua heijastellen laskevaa tuloskehitystä.

Alma Media arvioi vuoden 2023 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan vuoden 2022 tasolla tai laskevan vuodesta 2022.

→ Liikevaihdot odotuksiin. Negatiivista Careerin kannattavuus, positiivista Talentin kannattavuus.

7 tykkäystä

Pikkuisen olet liian armollinen - vähän pitää itseä moittia tuosta Q4:n kannattavuusennusteen hienoisesta optimismista.

Raportin kokonaiskuva on kuitenkin melko neutraali tällä hetkellä, kun ohjeistus ei tarjonnut yllätyksiä ja voitonjako hieman odotuksiamme parempi. Kahlaan tietysti raportin ja kokonaiskuvan kattavammin vielä tänään läpi ja huomenna sitten päivitys tulossa tuttuun tapaan :face_with_monocle:

9 tykkäystä

Alma Mediassa katse on tiukasti tulevaisuudessa ja kasvunälkää yhtiöllä riittää edelleen. Toimitusjohtaja Kai Telanne Petri Gostowskin haastattelussa.

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:14 Q4’22
00:53 Investoinnit
01:42 Kehitys v. 2022
02:42 Ohjeistus ja markkinanäkymät
05:26 Pääoman allokointi

7 tykkäystä