Alokas haastattelee

Tämä on haastattelu, johon tulen palaamaan useita kertoja. :slight_smile:

Aika paljon tuli erilaista mietittävää haastattelusta ja olen huomannut, että itselläni on sijoittamisessa(kin) erilaisia virheellisiä ajattelumalleja ja tietyiltä osin myös väärää asennetta. Niin ja sijoittamisen psykologia on aliarvostettu keskustelun aihe, vai mitä @Mauri?

Mikolla, kuten muilla fiksuilla ja mukavilla sijoitusmaailman tyypeillä on tapana, että ei anneta ns. “varmoja” vastauksia asioihin, joista ei voi olla varma. Tästäkin voinee päätellä, että mustavalkoinen ajattelu ei selvästi hänen ajattelumaailmansa kuulu, vaikka hän on poikkeuksellisen erinomainen sijoittaja, niin hänellä on suu ja kaksi korvaa tai ehkä juuri siksikin hän on menestynyt, koska kuuntelee muita ja osaa kysellä asioita. Joskus somessa törmää näihin, joilla tuntuu olevan vain suu ja sieltä tulee näitä “ALL IN”-juttuja sekä varmoja tietoja esim. tulevista nousuista (sekä kaikesta muustakin), vaikka ei olisi henkilöllä edes perusasiat ehkä ihan kunnossa… ehkä tällaisten kannattaisi varmojen kommenttiensa sijaan kysyä ja kuunnella(?). :slight_smile:

Ehkä avoin ja aito itsereflektio sekä perusasioiden opetteleminen ja sisäistäminen ovat olennaisessa osassa, jos haluaa kehittyä sijoittajana. Usein se “tylsä perustyö” unohtuu esim. pohdin jotain arvostuskertoimen merkitystä, mutta sitten siirrynkin tutkimaan ja etsimään erilaista tietoa Ranskan inflaatiosta. :smiley:

Mikon ajatuksia lukiessa mietin, että pitääkö asioita ajatella aina niin hankalasti ja kyllä se fomottaminen sekä muiden kopioiminen on usein varsinkin pidemmässä juoksussa vaarallista tuottojen kannalta - minä olen erinomainen esimerkki siitä. Se mikä joskus unohtuu, niin ehkä olisi hyvä perehtyä aiheeseen kunnolla ja löytää erilaisia puolia sekä ymmärtää asiat ennen kuin tulee kertomaan perustelemattomia “varmoja” mielipiteitään. Ennen kuin heitämme toimeksiannon Nordnettiin, niin kuvitelkaamme, että edessä on @Erkki_Vesola ja @Juha_Kinnunen kyselemässä esim. arvostuksesta, taloudellisesta tilanteesta, alan näkymistä, toimialasta, verrokeista, sijoitusprofiilista, riskiskenaarioista… jonka jälkeen he alkavat tekemään niitä haastavampia tarkempia kysymyksiä. :wink: (no jos nyt tietää edes perusasiat firmasta)

Itselläni tuli tässä päivällä ikäviä asioita vastaan (kukaan ei ollut minulle ikävä… ei mitään sellaista) ja ikävä mieli, jotka koetan unohtaa toistaiseksi, koska en pysty tällä hetkellä niihin asioihin vaikuttamaan. Eli unohdan toistaiseksi (=yritän unohtaa), jos en pysty just nyt tekemään asioille mitään niin sittten focus muualle. Ensi viikolla ehkä viisammat osaavat auttaa näissä jutuissa. :slight_smile:

No se, mikä tuo heti paremman mielen mulle on Mikon haastattelu ja Mikon kiitokset niin Inderesille, foorumillaisille kuin mullekin. :slight_smile:

Kiitoksia @Mikko_Makinen ja kiitos Inderes sekä suuret kiitokset teille arvoisat lukijat!

Mukavaa viikonloppua! :blue_heart:

73 tykkäystä