Anora - Brändejä bunkkeriin

@Rauli_Juva avaisitko nää korolliset velat toimii analyysissä? :pray:


1 tykkäys

Tässä firmassa on myydyt myyntisaamiset tuolla mukana velkana, joka raportissa mainitaankin. Normaalisti toki pitäisi matchata noiden taseen lukujen kanssa.

image

Määrä löytyy Anoran raportista, voishan tuon toki yo. tekstin perään laittaa meidänkin raporttiin.

image

4 tykkäystä

Kiitos!

Selkeyden vuoksi olis sinänsä hyvä, mikäli noi myydyt myyntisaamiset olis DCF-mallissa omana miinusrivinään, mikäli teidän järjestelmä vain tällaiseen taipuu :+1:

Mitään tekstejähän ei tunnetusti rapsasta tarvitse lukea, vaan katotaan nopeasti suositus, tavoitehinta ja osinkotuotto. Sen jälkeen voikin suoraan hypätä rapsan loppuosan DCF-malliin :cowboy_hat_face:

9 tykkäystä

Rauli on antanut ennakkokommenttinsa, kun Anora julkaisee Q1-tuloksen tiistaina. :slight_smile:

Anora raportoi Q1-tuloksensa ensi tiistaina noin klo 8.30. Odotamme tuloksen parantuneen heikosta vertailukaudesta edelliskvartaalin tapaan. Tulos on silti edelleen heikolla tasolla. Uskomme Anoran toistavan koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa 75–85 MEUR:n oik. käyttökatetta koko vuodelle.

7 tykkäystä

Anora julkaisi Q1-tuloksen: Anora Group Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2024 | Kauppalehti

Q1 2024 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 146,9 (159,5) milj. euroa, laskua 7,9 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 8,9 (7,9) milj. euroa eli 6,1 (5,0) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 12,1 prosenttia.
  • Käyttökate oli 7,8 (6,9) milj. euroa eli 5,3 (4,3) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 12,9 prosenttia.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -44,6 (3,6) milj. euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli -0,03 (-0,08) euroa.

Aika karsea rahavirta ainakin, oliko tässä jotakin kausiluonteisuutta, verot kai ainakin maksetaan Q1!?

“matalammat raaka-ainehinnat ja valuuttasuojaukset tukivat suoritustamme kauden aikana.”

“Liikevaihto laski ensimmäisellä vuosineljänneksellä 7,9 prosenttia 146,9 milj. euroon, pääosin Wine- ja Industrial-segmenttien liikevaihdon laskun vuoksi.”

Ja @Rauli_Juva :n aamarikommentti tuloksesta: Anora Q1-aamutulos: Pieni tulosparannus tärkeimpien segmenttien ajamana - Inderes

4 tykkäystä

Kommentissa myös vastaus tähän rahavirtaan:

“Anoran liiketoiminnan rahavirta oli 45 MEUR negatiivinen johtuen tyypillisestä käyttöpääoman kausivaihtelusta. Vertailukauden lukua (4 MEUR positiivinen) tuki merkittävästi myyntisaamisten myyminen. Varaston ja ostovelkojen negatiivinen vaikutus oli sen sijaan selvästi vertailukautta pienempi (-47 MEUR vs. -84 MEUR).”

7 tykkäystä

Jaetaanpa tänne @Rauli_Juva aamarikommentti, meni taas laskemaan tavoitehintaa, jostakin syystä se osui ensiksi silmiin, puolustukseksi sanottakoon, että lisää-puolella pysytttiin :slight_smile: Anora: Marginaali nousutrendillä - Inderes

Ja pidempää analyysia Premium-poppoolle: Marginaali nousutrendillä - Inderes

5 tykkäystä

@Rauli_Juva haastatteli toimitus- ja talousjohtajaa Q1:n tiimoilta! :movie_camera:

8 tykkäystä

Anoran Wine-segmentin pääkilpailija ja hyvä verrokki Viva Wine raportoi tänään Q1-tuloksensa.

  • Viva jatkoi kasvuaan ja markkinaosuuksien nousua kaikilla monopolimarkkinoilla (Suomi, Ruotsi, Norja). Monopolimarkkinat sisältävä Nordic-segmentti kasvoi 6 %, kun Anoran Wine-segmentti laski 9 %
  • Kannattavuus jatkoi edelleen matalalla tasolla, johtuen valuuttasuojista ja mitä ilmeisemmin esim. Anoraa maltillisemmista hinnankorotuksista syksyllä, joka on olettavasti tukenut kasvua. Tästä mainitsin jo Q4:n yhteydessä.
  • Viva odottaa edelleen marginaalin toipuvan Q2 alkaen, joskin kruunujen viimeaikainen heikentyminen tuo negatiivistä riskiä tähän H2:lle

Ei siis kovin paljon uutta Q4:n yhteydessä nähtyihin ja kommunikoituihin trendeihin. Vivan marginaalikehitys näyttää olevan kvartaalitasolla Anoraa tasaisempi, mutta jos katsotaan 12 kk rullaavaa, niin Anora on ollut jo pari kvartaalia nousutrendillä, kun Viva vielä luisuu. (Huom, kuvassa Anoralla EBITDA, Vivalla EBITA). Tämä kuvannee osittain Anoran sisäisten ongelmien painaneen marginaalia markkinahaasteiden lisäksi, mutta myös mielestämme Vivan maltillisempia hinnankorotuksia. Vivankin pitäisi siis kääntyä Q2 vihdoin nousuun ja odotamme myös Anoran Wine-segmentin marginaalin pysyvän selvällä nousutrendillä läpi 2024:n.

9 tykkäystä

Anora ostoksilla, glögiä näin kesän kynnyksellä :slight_smile: :Anora vahvistaa johtavaa asemaansa Pohjoismaiden glögimarkkinoilla ostamalla Blomberg-glögibrändin Orkla Denmarkilta

Anora on tehnyt sopimuksen Blomberg-glögibrändin sekä sen reseptien ja immateriaalioikeuksien ostosta Orkla Denmarkilta. Kauppa toteutettiin tänään.

Blomberg on Tanskan johtava glögibrändi noin 8 milj. Tanskan kruunun vuotuisella liikevaihdolla ja strateginen lisä Anoran kattavaan alkoholijuomien valikoimaan. Blomberg täydentää Anoran ikonista premium-tason glögibrändi Blossaa, vahvistaen entisestään yhtiön asemaa Pohjoismaiden johtavana glögien tuottajana ja jakelijana.

“Blombergin hankinta vahvistaa markkina-asemaamme Tanskassa ja edistää kausimyyntiämme edelleen,” sanoo Jens Voldmester, VP, Own Wine Anoralta. “Blombergin vahva perintö ja vakaa asema vähittäiskaupan vakiobrändinä neljännellä vuosineljänneksellä ja joulun aikaan sopivat täydellisesti yhteen premium-tason Blossa-brändimme kanssa mahdollistaen kuluttajille vertaansa vailla olevaa laatua ja valinnanvaraa.”

“Anora on oikea tulevaisuuden omistaja jatkamaan Tanskan suurimman ja ikonisimman glögibrändin matkaa,” lisää Orkla Denmarkin toimitusjohtaja Carsten Hänel. “Myynnin myötä keskitymme yhä vahvemmin ydinliiketoimintaamme ja elintarvikebrändeihin, joissa Orkla Denmarkilla on erittäin vahva osaaminen. Glögimarkkina on kehittynyt huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana ja makuun sekä terveyteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Anoralla on laaja kokemus viini- ja alkoholimarkkinoista, ja se on oikea yritys jatkamaan tätä kehitystä.”

Anora uskoo, että hankinta tulee tuottamaan synergiaetuja, lisäämään myyntiä erityisesti loppuvuoden juhlasesonkina sekä tarjoamaan merkittäviä pitkän aikavälin hyötyjä ja strategisille vahvuusalueille eri kanavissa.

Blomberg Glögg -tuotteet:

  • Blomberg’s Luxus Glögg 8 % alc 1 l
  • Blomberg’s White Glögg 8 % alc 1 l
  • Blomberg’s Alcohol-Free Glögg 1 l
  • Blomberg’s Glögg extract 0,5 l
7 tykkäystä

Tämä Variksen tviitti kiinnostanee tässä ketjussa. :slight_smile:

https://x.com/JuhaVaris/status/1796771107984265630

1 tykkäys

Kyseessä aika korkean hintatason juomien valmistajia. Inflaation ja korkojen nousujen kurittamat kuluttajat ei välttämättä pysty ostamaan samaa tahtia arvokkaita viskejä, konjakkeja ja muita arvojuomia. En usko, että kyse mistään sen mullistavammasta. Itse markkinan arvon ennustetaan kasvavan tulevaisuudessa, vaikka toki ne on aina konsulttien laseilla piirrettyjä ennusteita.

elintarvikkeissa volyymit laskivat suomessakin kaksi vuotta peräkkäin. En silti lähtisi kirjoittamaan artikkelia, että ihmiset eivät enää syö tai juo.

“Elintarviketeollisuuden suhdannenäkymä pysyy verraten heikkona tänä vuonna. Elintarviketeollisuuden volyymi laski kaksi vuotta peräkkäin 2022–2023. Tänä vuonna volyymi alkaa palautua, mutta laskua edeltävälle tasolle ei ylletä vielä ennustekaudella. Keskeinen epävarmuutta aiheuttava tekijä on se, mihin suuntaan kuluttajakysyntä kehittyy.”

Anorasta vielä puheenollen yhtiö saanut omat selzerit myyntiin systembolagetiin ja siis nimenomaan niin että ei mikään tilaustuote vaan löytyy useimmista liikkeistä hyllyiltä. Taitaa olla ensimmäinen suomalainen tuote kyseisessä kategoriassa systeemissä.

11 tykkäystä

Noiden verrokkien arvostukset on ollut aikaisemmin todella korkealla, ja edelleenkin ev/revenue yleensä yli 4, kun se Anoralla on vain 0,7 (4traders). Toinen, missä jenkkiarvostukset on korkealla verrattuna Suomeen on jätehuolto (Lassila&Tikanoja) , mutta sosialistisessa Suomessa kuntien oma jätehuolto taitaa pitää huolen, että ala ei niin kannata ja kilpailija Remeon autojakin näkyy nykyään paljon…

1 tykkäys

Päivitetään tännekin tieto aiemmin tällä viikolla loppuun runnotusta alkoholilain muutoksesta, jonka myötä enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien myynti vapautuu ruokakauppoihin tuota pikaa. Lakimuutos tulee oletettavasti näkymään myös Anoran liiketoiminnassa, onhan Suomessa Alko sille tärkein myyntikanava.

Alko arvioi, että lain muutos vähentäisi Alkon litramyyntiä noin 6–11 prosenttia ensimmäisen vuoden aikana. Merkittävämpi muutos markkinaan varmasti olisi, mikäli nyt päätettyä vahvempien alkoholien myynti vapautettaisiin.

Alkon tiedote tässä: https://www.alko.fi/alko-oy/uutishuone/mediatiedotteet/lakimuutos-haastaa-alkoa

Alkuvuonna julkaistussa Anoran laajassa raportissa alkoholilain muutoksen vaikutusta sivuttiin lyhyesti ja samassa yhteydessä @Rauli_Juva kirjoitti tästä vielä tarkemmin ketjuun.

9 tykkäystä

Pohjoismaiden johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Anora lanseeraa laajan ja monipuolisen valikoiman tuotteita suomalaisten kuluttajien suosimilta viinibrändeiltä alkoholilainsäädännön muutoksen astuttua voimaan 10. kesäkuuta. Lakiuudistus sallii enintään 8 % alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa. Johtavan markkina-asemansa sekä Suomessa sijaitsevan tuotantolaitoksensa ansiosta Anora on ainutlaatuisessa asemassa tarttumaan tähän mahdollisuuteen.

Suomen alkoholilain muutos, joka astui voimaan 10. kesäkuuta, sallii jatkossa enintään 8 prosenttia sisältävien, käymisteitse valmistettujen juomien myynnin päivittäistavarakaupoissa entisen 5,5 prosentin rajan sijaan. Suomen markkinoiden johtavana viiniyhtiönä sekä Rajamäellä sijaitsevan tuotantolaitoksensa ansiosta Anoralla on erinomainen mahdollisuus tarjota nyt uusia, innovatiivisia viinipohjaisia tuotteita suomalaisille kuluttajille.

Anoran uusi 8-prosenttisten tuotteiden valikoima kuvastaa hyvin yrityksen viiniportfolion laajuutta sisältäen tuotteita Anoran omilta kuluttajien suosimilta viinibrändeiltä että yhtiön Suomessa edustamilta tunnetuilta kansainvälisiltä brändeiltä. Kokonaisuudessaan myymälöiden valikoimaan tulevat tuotteet kattavat useita kymmeniä erilaisia kuohu-, valko-, rose-, ja punaviinipohjaisia tuotteita jo ennestään kuluttajien suosiossa olevilta brändeiltä, kuten Chill Out, I.L.O., El Tiempo, Lindeman’s ja Two Oceans.

10 tykkäystä

HS-testin tulokset

1. Kein Name Riesling 8 %

Maa: Saksa
Tuottaja: Anora

2. Chill Out Cabernet Sauvignon 8 %

Maa: Australia
Tuottaja: Altia

Muita tuotteita top 10 listauksessa Anoralta ei ollutkaan, mutta top 2 ihan kiva

6 tykkäystä

Anora näyttää saavuttaneen ihan kohtuullisen aseman viinien myynnissä maitokaupoissa

Myydyimpien listalla useampi Anoran jakelema tai itse tuottama juoma. Toki otanta vielä pientä, mutta suunta oikea.

Ensimmäisen myyntiviikon suosituimmat alle 8-prosenttiset juomat K-kaupoissa
(lihavoituna anoran tuotteet)

  • Ruppertsberger Riesling
  • Chill Out Chardonnay
  • Vina Maipo Sauvingnon Blanc
  • Episode Riesling
  • Happy Grape Blanco

Kuohuviinit:

  • Fresita Sparkling
  • Gancia Asti DOCG
  • Dos Caras Brut
  • Hola! -sarjan Mediterraneo Brut
  • Hola! -sarjan Mediterraneo Rose

Punaviinit:

  • 2U Duas Uvas Red
  • Chill Out Cabernet Sauvignon
  • Happy Grape Tinto.

Rose- ja muut viinit:

  • Vina Maipo Rose
  • Sabor Sol Classic Sangria
  • Black Tower Rose

Muistutuksena Anoran viiniliiketoiminnasta 14% tai noin vajaa 50milj liikevaihto tulee Suomesta. Siten kyllä sinä ihan otettavaa on jos saa hyvin tuotteita myydyimpien listoille. Toki Alkossa myynti varmaan osittain laskee.

Nostaisin vielä viineissä pöydälle kauppojen vastuullisuus suuntauksen.
Mitä pienemmällä ympäristövaikutuksella halutaan viinejä myydä sitä isompi iso niistä tulee olemaan hanapakkauksia. Niissä Anoran asema on vahva, koska Rajamäki harvoja laitoksia täällä missä viinin läträys pahvitonkkiin onnistuu paikallisesti.

7 tykkäystä

Globus Winelta tullut perjantaina vuosikertomus/tilinpäätös 2023. Tulos heikko kuten edellisen vuoden tulosvaroitukset ja muut Anoran viestintä antaneet ymmärtää. Ilmeisesti myös jotain kertaluontoisia kuluja ollut kuten Anoran tilinpäätöksessä. Tässä kootut selitykset:

2023 was a disappointing year financially for the company, as several key events impacted the bottom-line result significantly. The commercial success and growth leading to increased volume the past years, required the company to staff up significantly to continue to deliver at the highest quality level and on time. The constant year over year volume growth furthermore led to a requirement for a significant capital investment in our production facility, to pave the way for further growth together with our clients. These investments impacted our operational efficiency and throughput, leading to the company having to utilize external filling solutions which came at a significant cost. Thirdly, the macro-economic and political turmoil impacted the predictability of the supply chain throughout the world, leading to suppliers stocking up and combining shipments to us. This led to significant demurrage (harbor rental cost) again directly impacting the bottom line. Finally, the uncertain energy situation throughout Europe led to very significant energy surcharges

So, while the bottom-line result was a disappointment, the company moves forward knowing that it was investments in our customers of tomorrow combined with significant one-off cost, that primarily led to the poor result."

Mikä mielestäni mielenkiintoista on se, että vuodelle 2024 annettu ohjeistus joka vaikuttaa melko optimistiselta ottaen huomioon korpivaelluksen parilta edelliseltä tilikaudelta. Yksinään Globuksen 24 ohjeistettu parannus takaisi Anoran osumisen oman konserni ohjeistukseen heittämällä ( noin 10milj euron parannus oletuksella että muut yksiköt suoriutuisivat samalla tasolla)

For 2024, the company expects a revenue in the range DKK 900-940 million pre-excise wine duties and profit before tax of DKK 40-50 million. Positive cash flows from operating activities are expected

In 2024 we will continue and intensify the strategic focus on building brands and realize organic growth in the Northern European markets for both own and partner brands. We will continue the focus on operational excellence and efficiency, which was significantly improved during 2023. We furthermore expect to reap the FY benefits of the initiatives implemented in 2023, with respect to profit margins, as we continue to serve and grow with our customers, with a joint ambition of further adding value and innovation to the wine category. The further benefit of being under the Anora umbrella will continue to materialize and lead to increased volume going through our operation. Ultimately, we believe the investments and initiatives made will lead to a positive bottom line for 2024.

Ehkä @Rauli_Juva vois ottaa tästä kopin ja kommentoida onko nämä Globuksen ohjeistukset kirjeitä joulupukille? Vai voiko tästä jotain suuntaviivoja piirrellä Tanskan yksikön suoriutumisesta tänä vuonna. Yhtiön virallinen tilintarkastettu vuosikertomus kuitenkin tullut ulos vasta 28.06. Siinä on jo melkein puoli vuotta ollut aikaa katsoa miten kuluva vuosi on mennyt. Anora ei ohjeista yksittäisten yksiköiden käyttökatetta, mutta näköjään globus on poikkeus.

Globuksen hallitus miehitetty Anoran johtoryhmän jäsenillä.

Globus Winen vuosikertomus:

3 tykkäystä

Nähdäkseni Globuksen ohjeistus oli vuodelle 2023 täsmälleen sama ja tulos ei ollut sielläpäinkään, joten aika maltilla siihen suhtautuisin, liikevaihtoarvio on ehkä uskottavampi. Emme myöskään tiedä kuinka paljon kertaeriksi Anoran luvuissa kirjattua kamaa sisältyy Globusin lukuihin ja luvut voi muutenkin hieman erota paikallisen kirjanpidon ja konsernin välillä. Viime vuoden kommentointikin kuulostaa aika kauniiseen sävyyn kirjoitetulta jos vertaa siihen mitä Anora on puhunut ja Q124:hän Globuksen liikevaihto tuli alas kun sopimuksia oli lopetettu, joka ei sekään ihan tähän tarinaan sovi. Se, että tuo on kirjattu kesäkuun loppuun (varmaan lakisääteisten julkaisuaikojen takia) ei välttämättä tarkoita että ohjeistusta olisi hiljattain mietitty vaan voi olla vuoden alusta jolloin luvut on kuitenkin oikeasti ollut kasassa. Erikoista tosiaan että tämmöistä ylipäänsä päästetään julkisuuteen.

Toki tämän vuoden tulosparannus tulee käytännössä wine-segmentistä ja osa siitä globuksesta joten siinä mielessä suunta on odotettu.

4 tykkäystä

Pauli on tehnyt kiinnostavan katsauksen tämän vuoden satonäkymiin sekä miten se vaikuttaa eri yhtiöihin. :slight_smile:

Tässä katsauksessa myös Anora luonnollisesti mainittu. :slight_smile:

Teimme katsauksen vuoden 2024 satonäkymiin ja nostimme esiin merkittävimmät yhtiökohtaiset vaikutukset kotimaisiin elintarvikealan listayhtiöihin. Kokonaisuudessaan elintarvikealan kustannusympäristö on vakautunut ja paikoin raaka-aineiden hinnoissa on jopa nähty pientä laskua, mikä tosin selittyy osittain vaatimattomalla kysynnällä. Viljojen kylvöalojen muutokset ovat kuluvana kesänä suhteellisen maltillisia. Kesäkuun viime vuotta korkeampi sademäärä tukee satonäkymiä suhteessa kuivaan edelliskesään.

2 tykkäystä