Asuntojen arvostustaso

Mihin Juha nämä ihmiset asutetaan mielestäsi?

1 tykkäys

Eli tykkäät ostaa silloin asunnon kun ne palautuvat sen 10% korkeammalle kunhan tuotto-odotus muuttuu järkevämmäksi? Itse ostan silloin kun alea on tarjolla ja näköpiirissä on että vuokratuotto paranee ja samalla arvonnousua voi saada järkipaikalta ostetuista asunnoista kasvukeskuksista.

Minä nään että todennäköisesti hinnat ovat lasvukeskuksissa pohjanneet, korkotaso on tulossa alas nopeammin kuin luullaan, inflaatio laskee ja palkkakehitys ottaa askeleen ylöspäin. Riskinä talouden sakkaaminen ja työttömyyden nousu. Mutta sen riskin olen valmis ottamaan.

3 tykkäystä

Onko muuten täällä tietoa, ovatko asuntoyhtiöt neuvotelleet yhtiölainoihin esim. pidempiä maksuaikoja ja helpottaneet näin korkeita korkokustannuksia?
Joskus muistan jonkun täällä sellaista kirjoitelleen, mutta en enää pikaisen etsimisen jälkeen löytänyt ko. viestiä.

Hyvin ovat maassa oleviin asuntoihin mahtuneet ja osa odottelee edelleen asukkaitaan

Eivät mahdu kauaa tällä tahdilla ja siitä juuri kirjoitin. Se on katsos vähän mahdoton yhtälö kun rakentaminen on täysin jäissä.

1 tykkäys

Ei niitä asuntoja tarvita… Kyllä ne olemassa olevat riittää, mutta se on eri asia kuinka kauan.

Ensinnäkin he asuvat jo maassa. Toiseksi, maahanmuuton ennätyksiä rikottiin ukrainalaisten saapumisen vuoksi. Vastaavaa muuttoaaltoa ei ole tällä hetkellä ainakaan näköpiirissä, ja monet noista ovat itse asiassa jo palanneet kotimaahansa.

Edellä aiemmassa viestissäsi kirjoitit, että rakentaminen on täysin jäissä. Ei ole. Pitkällä aikavälillä tulevina vuosina rakennetaan aivan liian vähän, mutta rakennetaan kuitenkin ja esim. ara-aloituksia näyttää olevan yllättävänkin paljon. Mikään asuntopula ei iske päälle vielä ensi vuonna, joka nyt otettiin tarkasteluajanjaksoksi asuntojen hintojen kehityksessä.

Kaksi mielestäni kohtuullisen todennäköistä asiaa ensi vuodelle:

  1. Ensi vuonna yhä useamman on pakko myydä asuntonsa pois. Pätee erityisesti pienempiin rakentajiin, mutta valitettavasti myös kasvavaan määrään kotitalouksia;

  2. Ensi vuonna yhä harvemmalla on mahdollisuus ostaa oma asunto. Se taas liityy mm. lisääntyvään työttömyyteen ja muihin taloudellisiin haasteisiin.

13 tykkäystä

Jutussa mainittu tampere, tyhjiä asuntoja:
2013 10.800kpl
2023 12.100kpl

Eli kyllä niitä riittää, Tampereellakin

Jarmo Saarela myy yksiötään 24 000 eurolla, mutta ketään ei kiinnosta – katso koneesta, paljonko omassa kunnassasi on tyhjiä asuntoja (yle.fi)

4 tykkäystä

Perheasunnot loppuu ensiksi. Kyllä se nyt vaan on selvää että rakennusteollisuuden konkat ja täydellinen sakkaaminen johtavat kasvukeskuksissa asuntopulaan. Palataan tähän parin vuoden sisään. Nyt lopetan väännön asiasta.

1 tykkäys

Ei siirretä maalitolppaa. Katsotaan asuntojen hintoja ensi vuoden lopulla. Ei kahden vuoden päästä. Paljon ehtii tapahtua sitäkin ennen, ja kaikille skenaarioille on erilaiset todennäköisyysarvot, mutta itse en kyllä kristallipallosssani näe mitään suurta asuntokaupan piristymistä.

12 tykkäystä

Nimellishintoja, eikö niin?

Tampereelta löytyy n. 3300kpl myytävissä olevaa kämppää oikotieltä ja hurjat 221kpl omakotitaloja.

2 tykkäystä

Asuminen alueella Tampere: Katso asuntojen hinnat ja Tampere asuinalueena - Etuovi.com

Etuovesta 3775 nyt ja 3317 vuosi sitten, lisääntymään päin on siis tarjonta. OK-talot vuosi sitten 208 ja nyt 246, näissäkin asunto"pula" siis hellittämässä.

Et lopettanutkaan?

7 tykkäystä

Minä laitoin vuoden-kahden päästä. Silloin niitä tolppia siirtelet sinä, en minä

Etuoven tilaston mukaan siellä myytävänä on 10 % enemmän kämppiä kuin vuosi sitten. Samalla kauppa käy entistä huonommin. Lisäksi valmisteilla olevia kohteita pidetään aiempaa enemmän piilossa, vääristäen kuvaa myymättömien asuntojen määrästä tai myyntiajan pituudesta.

11 tykkäystä

Laitetaan nyt tämäkin tuosta linkkaamastasi jutusta.

Kehitys kohtelee eri alueita eri tavoin.

– Kasvavilla kaupunkialueilla asuntojen hinta- ja vuokrataso voi nousta, jos sijoittajilla on paljon asuntoja, joita ei halutakaan laittaa eteenpäin. Muuttotappioalueella taas tilanne voi olla haaste asunnon omistajille.

Ja minä esitin arvioni missä mennään hinnoissa vuoden päästä. Ja nimenomaan hinnoissa.

Asuntojen hintojen kannalta negatiivisia ajureita löytyy paljon. Positiivisia vähemmän, jollei pientä varainsiirtoveron laskua tai todennäköisesti vain maltillisesti laskevia korkoja sellaisina halua nähdä.

Asuntojen hintojen suuntaa lyhyellä vuoden-kahden aikajänteellä ohjannee voimakkaimmin korkotaso? Jos näin, niin veikkaaminen on melkoista arpapeliä. Korot voi olla tuon jakson lopulla 5% tai 0% ja melkoinen velho saa olla jos yrittää argumentoida kumpi on todennäköisempi luku. Joo, korkomarkkinoilta voi johtaa hinnoittelun higher for longer, mutta nähtiinhän se taas 2022 mikä markkinan ennustearvo on. Vastaa kolikonheittoa tämä vuoden-kahden päästä -väittely. Paljon kiinnostavampaa olisi puhua edes 10 vuoden aikajänteestä, jolloin asuntokanta, rakentaminen, muuttoliikkeet, kaupungistuminen jne. oikeasti ehtii vaikuttaa ja kumota korkotason vaihtelusta johtuvaa “kohinaa”.

12 tykkäystä

Meillä ko. operaatio käynnissä. Neljästä pankista kaksi sanoi heti suorilta että eivät jätä edes tarjousta. Yhdestä sanottiin että nykyinen laina-aika on jo se ns. maksimi. Yhdestä ei vielä vastausta (jos tuleekaan) ja alkuperäinen lainanantaja vielä tuumailee. Kädet ristiin…

Vähän jo epätodennäköiseltä vaikuttaa että saadaan asiaan huomattavaa muutosta. Hieman kutina että tarjoavat enintään jotain rahtusen pidempää maksuaikaa joka ei sitten tässä kohtaa tee kesää niin sanotusti. Marginaalikin sen verran posketon että noin lyhyellä maksuajalla mahdoton yhtälö keskivertokuluttajalle.

Voin kirjoitella päivitystä asiaan jos täällä on kiinnostuneita.

Tähän loppuun vielä muistutus itsellekin että omakotitalon seinät on varmasti omat kun velat on maksettu, mutta ei päde taloyhtiössä. Itse en tällaista riskiä enää vapaaehtoisesti ottaisi ja kiertäisin velkaiset uudiskohteet niin kaukaa kun suomen niemellä kykenee.

Paremmin ketjun aiheeseen liittyen niin jos taloyhtiöitä kyykkää oikeasti tuhansia tässä rytäkässä niin tulevaisuudessa taloyhtiömuotoiset asunnot arvostetaan varmasti hyvin paljon alemmas mitä nykyään kun ne riskit ymmäretään paremmin. Varmasti hyvä uutinen omakotitalon omistajille, ja pohtimisen paikka asunto-osakkeiden omistajille.

17 tykkäystä

Taloyhtiösysteemi on yleisesti ottaen hyvä. Suuri ongelma on uusien taloyhtiöiden yhtiölainoitus, ei tuo edes mikään vanha keksintö ole. Tuskinpa tuota uudiskohteiden yhtiölainasysteemiä enää takaisin pulloon saa ängettyä, mutta se pitäisi rajoittaa ehkä 30 % nakkeille maksimissaan.

Taloyhtiölainojen saanti voi olla ongelmallista myös vanhassa yhtiössä, jossa korjausvelka on päässyt suureksi, etenkin jos se yhdistetään kaupallisessa mielessä kehnoon sijaintiin.

9 tykkäystä