Asuntojen arvostustaso

No niinpä. Useat tarjoajat, ja myös lopullinen ostaja halusivat modernisoida asunnon pohjan, siirtää keittiön, laajentaa kylppäriä jne. Kyllä tässä naapurustossa saatiin juuri kulutettua n 500k vähän isomman asunnon ‘remppaan’. Kuten yllä totesin kyllä sitä vaurautta näyttää löytyvän yhä enemmän myös täällä köyhässä Suomessa

Arvoasintoihin, tai asuntoihin jotka on halutulla alueella, ei yleinsä käytetä halpoja materiaaleja. Tai jos käytetään, se on vähän kuin ampuisi itseään jalkaan.

Meille juuri tehtiin sisustus/remontti suunnitelma asuntoon, joka on ns. Karttoalueella ja materiaalit keittiötä lukuunottamatta ei ollut ihan luksusta ja 50K siihen saisi budjetoida.

@Lady_Domina Laskeskelin, että jos noista YIT:n Kivistön ja Hakunilan yksiöistä saisi myyntihinnan verran alennusta (n.-30%), niin vuokratuotto nipin napin 5%, toki molemmilla alueilla tiukka vuokramarkkina ja laskevat vuokrat tällä hetkellä.

Mielellään näkisin nuo laskelmasi tässä ihan konkreettisesti?

Vaikka siitä esimerkki Kivistöstä

Velkaosuus 119770e
Hoitovastike 114,80e
Vuokra 630e
Vuokratuotto 5,06% (huomioiden varainsiirtovero)

5 tykkäystä

Jännä kohde tuo YIT:n Vantaan Aventuriini.

Katselin sieltä asuntoa (en ollut tosissani ostamassa) jo noin 5 vuotta sitten.

Sitten kohde meni jäihin aika pitkäksi aikaa, nyt on näköjään taas ilmestynyt myyntiin.

Tuohon hintaan yksiön myyminen Kivistössä on totisesti kivistä puuhaa.

4 tykkäystä

Itse olen vuoden sisällä nyt ostanut 5 yhtiölainallista uudiskohdetta pk-seudulta.

Kun täällä melko avoimesti eri rakennusliikkeiden antamista alennus % puhutaan, niin itse olen saanut 25% alle listahinnan yhden asunnon ostettua (tosin se listahinta oli lähtiessä aika kallis).

Minulla on tästä sama käsitys kuin @Lady_Domina, että nyt ne parhaat alennukset ovat näissä takanapäin.

Sama rakennusliike tarjosi vielä hetki sitten samasta kohteesta 20% alennusta, mutta ei enää 25%. Kohde on siis Helsingissä.

6 tykkäystä

Tuo Huutokaupatcom on muuten hyvä paikka seurata etenkin uudiskohteiden markkinaa.

Sivuston vierailija määrät nykyisin niin korkeita, että kaupattavana lähes koko ajan mukava määrä kohteita.

Tällä hetkellä huomaa, että myyjien asettamat lähtöhinnat ("myydään eniten tarjoavalle) ovat niin korkeita, ettei niihin tunnu tulevan yhtään tarjousta. Joitain kohteita on yritetty kaupata lähtöhinnoilla 0€, mutta markkinahinnat eivät kelpaa myyjille ja kaupat ei toteudu.

6 tykkäystä

Melko karuja lukuja tammikuulta. Viime vuoden heikoista luvuista tultu vielä 10 % alaspäin myyntimäärissä vanhoissa asunnoissa.

“Kauppalehti kävi läpi KVKL:n kuukausittaiset asuntomarkkinakatsaukset, ja vuoteen 2012 yltävissä tilastoissa yhtenäkään tammikuuna tai minään muunakaan kuukautena kauppamäärä ei ole ollut yhtä pieni kuin tammikuussa 2024.”

39 tykkäystä

Ei ehkä kovin yllättävää taloustilanne ja varainsiirtoveron muutokset huomioiden. Tykkäsin viestistä vain, koska foorumilla ei ole “ei tykkää”-nappia.

1 tykkäys

Sama uutinen Hesarissa:

4 tykkäystä

Ja oli taas kova hehkutus päällä käänteestä/pohjien takana olemisesta loppuvuodesta niillä tahoilla, joilla asuntomarkkinoiden kehitys omassa intressissä.

Noh, samalla tapaa niitä osakemarkkinoiden pohjiakin aina arvotaan. Spekuloiva uutisoiminen eturyhmien toimesta ei tosin osakkeissa ole yhtä vastuutonta kuin asuntomarkkinalla. Asuntomarkkinoillahan monet virallisetkin tahot aina “tietää” mihin suuntaan mennään.

20 tykkäystä

Tuossa tammikuussa tuskin lienee kenellekkään mitään yllättävää.

Tulevilta kuukausilta voidaan odottaa ihan yhtä heikkoja lukuja, niin kauan ennen kuin myyjät heräävät todellisuuteen ja korjaavat hintoja tasoille, jossa kauppa käy. Tai sitten piristymiseen tarvittaisiin merkittäviä koron laskuja.

7 tykkäystä

Tai nuorten ansiotasoon sellainen korjaus että asunnon osto olisi mahdollista. Milloinkahan noita ensiasunnon ostajien keski-ikää ilmaisevien taulukoiden päivityksiä voisi odotella? Tekeekö niitä keskitetysti kukaan?

11 tykkäystä

Itse kyllä ajattelin, että joulukuun myyntipiikki voi heijastua tammikuulle, koska osa asunnon myyneistä ostaa uuden kämpän tilalle. Ja pakkohan tuon on jotenkin täytynytkin heijastua, eli ts. tammikuun kämppämyyntien luvut ovat paitsi historiallisen huonoja, niin myös sysipaskoja. Karmea kevät luvassa. Sinällään itsekin olen kyllä arvellut, että tässä talous- ja korkoympäristössä sekä tällä asuntojen hintatasolla tulee olemaan keväällä hiljaista kaupankäynnin suhteen, kun loppuvuoden myyntipiikin vaikutukset on hyödynnetty.

Jälleen kerran on todettava, että oma näkemykseni asuntomarkkinoista on osoittautunut liian optimistikseksi. Ei siis liian pessimistiseksi, kuten jotkut ovat väittäneet.

Muistin virkistykseksi, laitetaan vielä uusintakierrokselle Suomen kiinteistövälittäjien hehkutus vajaa kuukauden takaa:

“Ostajien kiinnostus asunnon ostamiseen on nyt korkealla. Tuoreen kyselymme mukaan ostoaikomuksissa on tapahtunut vuodenvaihteessa koko mittaushistorian suurin käänne, sanoo Suomen Kiinteistövälittäjien SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.”

Joopa joo.

36 tykkäystä

Varmasti tarvetta ja kiinnostusta isolla joukolla ostajia on. Tutuilta välittäjiltä olen kuullut, että näytöillä käynnit on kyllä vilkastuneet ja sitä myötä tarjousmäärät, mutta hintanäkemyserojen takia kauppaa ei synny.

Kun nämä välittäjät kyselleet myyjiltä hintajoustoista niin yleisimmät vastaukset alkaa ”No mutta kun olen itse maksanut tämän verran…”

5 tykkäystä

Kukaan (joka ei ole ostamassa asuntoa) ei voi sanoa hintaa jolla asuntosi menee kaupaksi, joten oma neuvoni on yksinkertainen: laita myyntiin hinnalla, johon olet valmis tyytymään. Sijainti voi olla jollekin unelmapaikalla ja silloin voi vaikkapa olla valmis maksamaan aavistuksen ”markkinahintaa” korkeamman.
Laitat myyntiin niin se selviää,

9 tykkäystä

Jep. Tai sitten verrataan naapurin saamaan hintaan pari vuotta sitten.

Uuden (tai uusien) sijoitusasunnon ostaminen muutamaksi vuodeksi nykyisellä hintatasolla kuulostaa ainakin kohtuullisen “rohkealta”, jos päätavoitteena on odotella hintojen nousua. Vaikkapa kolmen vuoden sijoitustavoitteella kuluja kuitenkin syntyy mm. ostamisesta (verot), myymisestä sekä mahdollisesti myös asuntojen pienestä pintaremppaamisestakin. Nykykoroilla kelvollisen sijoitustuoton saaminen ns. hyvistä myyntikohteista voi olla sekin monesti aika haastavaa.

Tältä palstalta löytyy varmaan sekä sen väitteen tukijoita, että asuntojen hinnat tulevat laskemaan että ne tulevat nousemaan lähivuosina. Uskoisin kuitenkin, että siitä vallitsee jonkinlainen yhteisymmärrys, että asuntosijoittamista ei lähtökohtaisestri kannata harjoittaa kovin lyhyen aikavälin toimintana. Tarkoitan siis tilannetta, jossa ostaa niitä uusia kämppiä. Se on sitten kokonaan toinen asia, jättääkö sen nykyisen kämpän väliaikaisesti vuokralle vai laittaako sen lihoiksi.

9 tykkäystä

Kertoo edelleen siitä, että pyyntihinnat liian korkealla ostajille. Myyjien puolestaan ei ole pakko myydä alennetuilla hinnoilla. Mielenkiintoista seurata mihin suuntaan avautuu.

6 tykkäystä

Löytyy myös meitä jotka uskoo että uusien hinnat nousee ja käytettyjen laskee, ihan kuin autoissa.
Nyt 5v vanha on 10v kuluttua 15v vanha, eli vaikka 5v vanhojen hinnat nousee niin asunnot vanhetessaan halpenevat.