Asuntojen arvostustaso

Nyt on hyvä hetki päivittää kämppää isompaan kunhan vaan saa vanhan ensin myytyä, ettei jää kahden asunnon loukkuun jos siinä ei ole varaa olla.

3 tykkäystä

Tähän kohteeseen viittasin.

https://peabkoti.fi/asunnot/tampere/as-oy-tampereen-fenderi/

1 tykkäys

Reilu vuosi sitten yhden Tampereen Hervannan uudiskohteen kämpät luovutettiin osakkaille. Yksi kohteen kämpistä oli juuri kaupan Huutokaupat.comissa 27t lähtöhinnalla (+yhtiölaina 101,8t). Ei tullut ensimmäistäkään huutoa:

Alkuperäinen myyntihinta tuolla kämpällä taisi olla noin 45t + yhtiölaina.

Taloyhtiön budjetti oli laskettu jo alkujaan niin optimistisesti, että ensimmäisenä vuotena kerättiin yksi ylimääräinen hoitovastike. Nyt hoitovastiketta on nostettu noin 30 % siitä, mitä se oli vielä viime vuoden alkupuolella. On tainnut mennä vuokratuottolaskelmat tuossa jo aikalailla uusiksi.

Osui muuten vastaan toinenkin saman välittäjän jobbaama kohde Huutokauppa.comissa Pirkkalan puolelta:

Tuossa huomiota herättää taloyhtiölainan marginaali 1,45 %. Taloyhtiölainan kokonaiskorko tällä hetkellä siis lähes 5,2 %. Ja tämän päivän korkotasolla se olisi melkein 5,4 %. Aika suolaisia marginaaleja noissa taloyhtiölainoissa siis näemmä on kasvukeskuksissakin.

12 tykkäystä

Piristystä on tosiaan näkyvissä. Kävimme jokin aika sitten yhdessä OK-talon ensinäytössä ja paikalla oli noin 20 perhettä, siis kaksikymmentä! Tässä markkinassa. Tuli todellisena yllätyksenä ja puhutaan kuitenkin viime vuosituhannen talosta, jossa hintapyynti oli reilusti yli 400 tonnia.

4 tykkäystä

Sikäli kun olen tuttavien kanssa puhunut, moni miettii kämpän ostoa. Blokkerina ei niinkään ole korkeat korot, kuitenkin ennenkin lainalupaus tarkastettu 6% korolla.

Suurin osa empii koska hinnat tippuu. He siis odottelevat tippuuko lisää, ja haluavat ostaa pohjalta. Näkee sitten onnistuvatko, ja toki osalla vanha myymättä joten en oikein tiedä paljonko tuossa sitten säästää…

6 tykkäystä

Ehkä vihjaa jostain tai sitten ei, mutta olen kysellyt pankeista lainatarjouksia ja yllättävän tukkoista tuntuu rahoituspuolella olevan useallakin pankilla. Menee yli kahta viikkoa, että saa aikaa edes keskustella.

Kilpailuttaako ihmiset vanhoja lainoja saadakseen helpotusta marginaaleihin vai onko ostajat valmistautumassa lähtemään liikenteeseen ja kuivaavat ruutiaan? Mistäs sitä tietää? Mutta olin kyllä yllättynyt. Ajattelin, että pankit rullaisivat eteen punaista mattoa, kun joku edes viitsii tässä tilanteessa lainaa pyydellä.

14 tykkäystä

Lainapuolella on tiemmä aina paljon kyselijöitä ja nyt on paljon ihmisiä, jotka ovat ns kusessa ja järjestelevät siksi lainojaan. Olen kokenut viime viikkoina samat pitkät jonot isoissa pankeissa. Pienistä on tullut nopeaakin vastausta.

7 tykkäystä

Osuuspankin jono lainaneuvotteluun juuri tänään on kolme viikkoa ja kaksi päivää. Ihan kuin elettäisiin vuotta 2021.

7 tykkäystä

Kysymys vuokratalojen verotuksesta. Olen pian uusi vuokranantaja ja minulle tulee loppuvuoden aikana n. kolme tonnia vuokratuloja. Ajattelin ilmoittaa nämä tulot vasta ensi kevään veroilmoituksessa. Minulla erinäisiä vähennyksiä niin paljon, että niiden jälkeen ei pitäisi veroja edes jäädä maksettavaksi. Onko vuokratuloista vasta keväällä ilmoittamiselle mitään estettä? Miten sitten taas vuoden 2024 vuokratulojen verotus kannattaisi hoitaa?

Itse olen ilmoitellut jo monet vuodet asuntojen vuokratulot keväisin. Tälle vuodelle verottaja ehdotti ensimmäistä kertaa ennakkoperintää, eli kuukausittain (muistaakseni) maksettavaa verotusta, koska ennusti asuntotuloikseni yli 10K€. Päivitin nousseet korot verolaskelmaan, jolloin tulot menivät alle 10K€ ja myös ennakkoperintä nollaantui.

Minun mielestä verot kannattaa maksaa niin myöhään kuin mahdollista, se vaan tarkoittaa, että se raha pitää sitten loppuvuodesta löytyä jostain. Sinun tapauksessasi varsinkin ilmoittaisin myös vuoden 24 vuokratulot keväällä 25, kun on vähennyksiä eikä veroja tule maksettavaksi. Näin ei raha käy turhaan verottajan kätösissä.

6 tykkäystä

Kiitoksia vastauksesta ja juuri tuon verojen mahdollisimman myöhään maksamisen takia asiasta kyselin. Varsinkin, kun ensi vuonna ei pitäisi edes tulla mitään maksettavaa niin ei kiinnosta käyttää rahoja välillä valtion tileillä. Hyvä myös tietää, että onnistuu jatkossa vain maksella verot seuraavan vuoden keväänä.

Elokuu on vielä loma kuukausi, joten johtuisiko ruuhka siitä?

3 tykkäystä

Mielestäni mielenkiintoinen uutinen Lehdon toimitusjohtaja Hietaselta:

Rakennusyhtiö Lehdon toimitusjohtajalta synkkä näkemys: "Aallonpohja on vielä edessä” | Talouselämä (talouselama.fi)

On maksumuurin takana, jos et saa auki muistista jotain mitä jutussa esillä Lehdon taloustilanteen lisäksi: viittaa siis aallonpohjalla rakennusalan (tulevaan) työllisyystilanteeseen (kun alkuvuonna aloitetut valmistuvat, eikä uusia ole aloitettu). Rakentamisen syklisyydestä mm paljonko rakennettu viime vuosina (ehkä liikaa) ja nyt aloitukset ovat pohjilla. Kommenttia rakennusalan kustannuksia nostavien korkojen lisäksi aliurakka- ja materiaalikustannusten noususta, kun yleensä kriiseissä ne laskevat, nyt ne ovat nousseet. Kaavoitus-ja lupa-asioihin toivoo kevennyksiä, jotta kustannuksia saataisiin alas (mainitsee mm. talon alle rakennettavat parkkihallit, kellaritilat kaikille), jotta jostain saataisiin myös kustannuksia alemmas. Myyntiä on nyt lähinnä isommat toimijat vs yksityiset. Kasvukeskuksissa rakentamisen hyytyminen johtaa pulaan asunnoista 2025. Toimitiloista juttua, tonttivuokramallien läpinäkyvyyttä itsekriittisesti, taloyhtiölainamalliin ennustaa muutoksia (pienempiä lainoja tulevaisuudessa?, myyntiasteet korkeampia?).

Pidin juttua osuvana, kun muistelen finanssikriisin aikoja, moni asia on samoin. Mielestäni haastattelu ei vielä täällä ollut linkattuna ja se on lukemisen arvoinen mielestäni.

5 tykkäystä

Kyseessä on näemmä Pirkkalan Notaari. Se on uusi, korkea talo, jonka 7 alinta kerrosta muodostaa oman taloyhtiön ja ylemmät oman. Käsittääkseni tuo alaosa myytiin sijoittajalle kokonaisuudessaan, jotta rakentaminen saatiin käyntiin. Merkillinen kyhäelmä, en ostaisi ylemmästäkään taloyhtiöstä asuntoa, talo kun on kuitenkin kiinteästi yhtä eri taloyhtiön kanssa (putket jne). Tuo selittää yhtiölainan marginaalin - se on marginaali sijoittajalle. Nyt tuosta on tullut asuntoja myyntiin. Liekö sitten sijoittanut taho joutunut pulaan korkokehityksen kanssa vai mikä syy myydä? Hieman hähmyisen riskin ostajat ottavat, kun taloyhtiön asunnoista suurin osa on yhdellä taholla. Toivottavasti mahdolliset ostajat ymmärtävät tsekata omistusrakenteen.

11 tykkäystä

Jos ei halua maksaa ennakkoon veroja, muttei myöskään korkoa verolle, kannattaa muistaa tammikuussa maksaa ennakontäydennysmaksua verottajalle. Helppo hoitaa heidän nettisivuillaan!

5 tykkäystä

Itse kuulun näihin “asuntoflippauskeinottelijoihin”. Myytiin just rempattu asunto eteenpäin, ja taas saa valtio mukavat parinkymmenen tonnin pääomaverotulot meidän vaivannäöstä. Samalla on työllistetty porukkaa, tarjottu perheelle ihana valmis koti johon asettua, ja taloyhtiölle hyvät uudet osakkaat. Ja kasvatettu samalla omaa nettovarallisuutta muutamalla kympillä. Eikös tässä kaikki voittanut? Tämä siis vaan pohdintaa siihen, että asuntoflippaukset tulisi saada loppumaan.

Pantattiin myyntiä puolisen vuotta, kun jännitti markkinatilanne. Meni kuitenkin nopeasti ja helposti kaupaksi, ja näytöllä oli tupa täynnä väkeä. Jäi siis positiivinen fiilis ainakin vähän spesiaalimman kohteen osalta hyvällä sijainnilla. Saatiin itse asiassa enemmän, kun ennen tätä markkinaromahdusta haaveiltiin saavamme. Kasvatti samalla myös uskoa siihen, että homma pelittää myös meneillään olevan remppakohteen kanssa.

62 tykkäystä

Hienoa kuulla että vielä tällainen toiminta voi olla kannattavaa ja kauppa käy kun speksit on oikeat!

Mielenkiinnosta kysyn, paljonko jäi suunnilleen nettotuntipalkaksi kun laskee aivan kaiken projektiin käytetyn ajan, mukaan lukien osto, myynti, suunnittelu, tavaroiden haku, siirtymät työmaalle, työ jne ja toki huomioi kuluissa omistusaikaiset vastikkeet ym🙂 Tietysti jos menee mukavana harrastuksena, näitä ei tarvitse niin tarkasti katsella.

7 tykkäystä

Kyhäelmän takana on tamperelainen asuntosijoittajajulkkis Miika Vuorensola. Hän kertoi vielä viime vuonna kohteesta näin:

Vuorensola on hankkinut myös seitsemän alinta kerrosta korttelissa jo rakenteilla olevasta 16-kerroksisesta tornitalosta. Yhteensä näissä kohteissa tulee olemaan noin sata vuokra-asuntoa.

”Kaikki asunnot tulevat vuokralle. Pitkäjänteinen vuokraaminen on liiketoiminnan idea”, sijoittaja vakuuttaa.

”Asuntoja ei kannata myydä vaan antaa ihmisten asua rauhassa ja kehittää aluetta. Sillä saa parhaan lopputuloksen.”

7 tykkäystä

Mitä ajatuksia porukalla herää “alle markkinahintaan ostamisesta”?

Mielestäni kyseessä on paradoksi, koska markkinahinta määräytyy toteutuneiden kauppojen, joka se “alle” ostettukin on, perusteella.

Loppujenlopuksi asuntosijoituksen kannattavuuden määrittää vuokratulojen lisäksi myyntihinnan, remonttikulujen ja ostohinnan erotus. On siis huomioitava se alueen muiden talojen ikä/remonttitilanne jos mietitään sitä “alueen markkinahintaa”.

Usein sijoittajille mainostetaankin nykyään “alle alueen pyyntien” myytäviä asuntoja.

T. Muuttotappiopaikkakunnan kassavirtasijoittaja

5 tykkäystä

Jotta markkinointiväittämä pitäisi paikkansa niin aluksi sovitaan kaupat kysynnän ja tarjonnan asettamaan hintaan ja sen jälkeen kaupat toteutetaan alle tuon hinnan.

3 tykkäystä