Asuntojen arvostustaso

Kommentti taitaa olla lähinnä teoreettinen sillä oletuksella ettei taloa olisi jo elinkaarensa aikana remontoitu ollenkaan. Käytännössä kuitekin tuon ikäsissä taloissa on suurin osa noista @miljonaariksi mainitsemista remonteista tehty vähintään kertaalleen. Kylpyhuone ja keittiö saatettu uusia useammankin kerran.

9 tykkäystä

Eli vaihdettu katto, tehty putkiremontti, uusittu pintoja, päivitetty lämmitysjärjestelmää, parannettu sadevesien johtamista yms. yms. Jos ei talkoo väkeä ole käytetty niin rahaa on mennyt varmaankin talon hinta(ei tontin eikä liittymien hintaa)?

1 tykkäys

Hyvää pohdintaa! Unohdit kuitenkin mielestäni yhden oleellisen asian nimittäin kaikki eivät halua asua kerrostaloissa koko elämäänsä. Esimerkkinä oikotie antaa Tampere, Akaa, Lempäälä, Kangasala, Ylöjärvi, Nokia -alueelle 41 kämppää vuokrattavana, kun haetaan rivitaloa, paritaloa tai omakotitaloa. Siitä, kun vielä parempi puolisko karsii kohteet pois, jotka ei miellytä visuaalista silmää niin ollaan tilanteessa, että kohteita ei käytännössä ole. Kerrostaloja alueelle mahtuu 1279kpl.

Ainoa vaihtoehto siis on, että ostaa oman jos haluaa omaa pihaa ja, ettei tarvii lähtee mamman ja pappan luo aina grillaamaan, säilömään urheiluvälineitä ja lapset pääsee juoksemaan pihalle. Saunassakin ois kiva joskus käydä, kun omassa taloyhtiössä ne on vakkarivuorojen takana.

En myöskään valitettavasti näe, että rakentamisen trendi muuttuisi niin että alettaisiin rakentamaan vuokrarivitaloja tai paritaloja. Mielestäni todennäköisin skenaario on, että nykyisen kaltainen rakentaminen tulee jatkumaan, jossa kansa ahtautetaan mahdollisimman pienelle alueelle päällekkäin (=kerrostaloihin ikkunat vastakkain). Asuminen ei myöskään koskaan näissä halpene vaan hautaan asti odottelet seuraavaa vuokran korotusta. Joo voit sijoittaa vuokran jälkeen jäävän erotuksen vs omistusasuminen kustannus tehokkaasti indeksirahastoihin, mutta oikeesti kuinka moni näin tekee/tekisi? Moni tämän palstan lukijoista ehkä, mutta entäs “tavikset”.

Pahoittelut meni aika synkäksi, mutta hei! You will own nothing, and you be happy

Edit. anteeksi Pirkkalalaisille ja heidän mielisille. Pirkkala tuo lisää vuokrattavaksi 3kpl rivi-pari tai omakotitaloja. Kerrostaloja 38kpl.

12 tykkäystä

Noissa pari/rivi/omakotitalokohteissa on vaan se ongelma Tampereen ympäristössä on se, että kulut lainoineen on helposti yli 2000€/kk ja vuokraa tuntuu asettuvan jonnekin 1400-1600€ väliin. Eli käytännössä sijoitusmielessä asunnon olisi hyvä olla velaton tai itse lähteä vaikka pidempään reissuun ulkomaille ja vuokrata sillä välin.

Kyllä ihan oikeassa olet, vaikka jo 15km Tampereen keskustasta pudottaa hintaa melkoisesti ja siten lainan määrää ja kustannuksia. Sama jos asunto saa olla hieman vanhempi. Tähän se ongelma tuntuu itsestä myös tiivistyvän. Saavutetuista “eduista” ei olla valmiita luopumaan. Ekojen asuntojen täytyy olla priimaa, joten tarkoittaa, että niitä ei ole varaa ostaa. Päädytään asumaan vuokralla uudehkossa kerrostalossa. Kallis vuokra, ei jää rahaa säästöön, kun muutenkin eletään leveästi.

Mielestäni oman kämpän ostaminen on myös monelle aikuiselle vähän kun huijaisi lasta säästämään. Varallisuutta säästyy huomaamatta, kun maksetaan asuntoa itselle. Omassa lähipiirissä korkeastikoulutetut ihmiset asuu vuokralla ja säästää esim. 100e/kk. Siis aikuiset ihmiset, jotka käy töissä ja kertoo, että “varmaan muutaman vuoden päästä ostetaan asunto”. Ihan oikeita säästöjä ja varallisuutta ei kerry lainkaan ja siten köyhyys sekä kädestä suuhun eläminen jatkuu ilman näkymää muutoksesta. Pakko vaan asua kalliisti vuokralla, saada uusi iphone, hieno sohva, wolttailla ruokaa, ulkomaille vähintään 2x/vuosi ja ajella kaikki matkat sähköskuuteilla.

18 tykkäystä

Mun oma ajattelu on mennyt sillä tavalla, että oma asunto on huippuostos ensimmäiseksi sijoitukseksi. Mihinkään muuhun ei oikeen saa samanlaista velkavipua käyttöön oston rahoittamiseksi. Tämä tietysti sillä varauksella, että ostaa jotain joka pitää/kasvattaa arvoaan. Nyt kun itsellekkin on muutakin omaisuutta hiukan kertynyt, niin mieluummin vapauttaisin omaan asuntoon sidotun pääoman muuhun käyttöön ja asuisin kassavirtaennustettavasti ja helposti vuokralla.

Valitettavasti lapset ja omakotitalojen pieni vuokratarjonta pakottaa omistamaan. Ehkä sitten n. 20 vuoden päästä, kun muksut muuttaa pois voi siirtyä vuokralle. Jotain seiniä varmaan kannattaa omistaa, kun ne tuntuvat olevan pankeille mukavinta vakuutta. Mutta kaipa siihen kävisi sijoituskämppä tai pari.

12 tykkäystä

Monessa kirjoituksessa on pientä mollausta “kerrostalokopeille”. Minä, sekä suurin osa omasta kuplastani nimenomaan suosii kerrostaloasumista. Ensisijainen syy on halu asua tietyllä (urbaanilla) alueella, toinen lyhyet matkat töihin/harrastuksiin/päiväkohteihin ja kolmantena helppous. Kunhan muistaa laittaa oven perässään kiinni, ei tarvitse asuntoa miettiä.

Rivi, omakoti tai paritalossa saisi toki enemmän neliöitä. En ole minimilasti, mutta en osaa omistaa niin paljoa tavaraa että sille tarvitisisi lisää tilaa ostaa tai vuokrata.

Lapsi ei ole vielä sen ikäinen, että potkisi palloa. Kun on, mielummin menen viereiseen puistoon tai urheilukentälle kuin jäisin omaan pieneen pihaan. Grillata ja pihatöitä saa tehdä tarpeeksi mökillä.

Ymmärrän myös omakotitalon puolestapuhujat. Olen omakotitalossa kasvanut. Urbaani elämäntyyli sopii vain paljon paremmin kuin lähiö.

16 tykkäystä

Jukkatalo hakeutuu konkurssiin

Nyt läjähti melko iso uutinen asuntorakentamisen alalta.

25 tykkäystä

Katsoin kanssa samaa, eli jos perheenä haluaa vuokrata asunnon ja kerrostalo ei kelpaa, niin tarjonta on käytännössä nolla. Vuokrattavan kohteen pitäisi olla myös sellainen, jossa saa asua pidempään, koska muuttaminen lasten takia on hankalaa ja vastaavia kohteita ei sitten enää välttämättä löydykään, jos on pakko muuttaa.

Eli käytännössä pakko tässä tapauksessa asua omistusasunnossa. Kerrostaloasujille on valinnanvaraa. Samoin niille ketkä pääsevät asumisoikeusasuntoihin, mutta niissähän on aika tiukat varallisuusrajat.

6 tykkäystä

Samaa ajattelin itse ja moni muu tuttu, kun tuli lapsia ja asuin vielä kerrostalossa.

Mutta nyt, kun on useamman vuoden asunut pienten lasten kanssa omakotitalossa, niin voi hyvänen aika miten paljon helpompaa elämää. Auto on oven vieressä ja lapset voi päästää omalle ja naapureiden pihalle leikkimään itsekseen. Lisäksi tässä on oma vapaus elää, kuten haluaa.

Omalla kokemuksella 3+ vuotiaiden lasten kassa omakotitalo- tai isompi rivitalo on ihan ylivoimainen ratkaisu verrattuna kerrostaloon. Toki omakotitalo vaatii omat piha-askareensa.

18 tykkäystä

Joo no jos vuokratarjonnasta puhuttaessa ottaa ehdoiksi:

  1. Tampere
  2. Ei kerrostaloasuntoja

niin joo, voihan se tarjonta olla niukkaa.

Mitä asuntojen jäännösarvoon tulee, niin kyllä sitä löytyy ihan Helsingistäkin myynnistä 60- ja 70-luvuilla rakennettuja “purkukuntoisia” omakotitaloja, joita myydään alueen rakentamattomiin tontteihin nähden rakennusoikeuden hinnalla. Tässä pitää tietenkin huomioida purkamisesta aiheutuvat kustannukset, mutta mukana tulee myös Kl-, sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät mitä uusiin tontteihin ei tule.

Vuoden 1967 talo:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-tontit/helsinki/16917276

Vuoden 1972 talo:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-tontit/helsinki/17399538

Molemmissa rakennusoikeusneliön hinnaksi tulee n. 1400e/rak-oik m2

Tästä voi katsoa vaikka referenssiksi ylihintaisen minirakennuspaikan (jossa myöskin purettava rakennus, mutta kustannuksista huolehtii myyjä) hinnan samalla alueella:
517 m² Marjaniementie 24, 00930 Helsinki Omakotitalotontti myynnissä - Oikotie 17281488

Ja loppukevennykseksi KT vs. OKT -keskusteluun ja HeKan asuntoihin liittyen:

8 tykkäystä

Juuri tätä hain takaa. Vanhan omakotitalon omistaja joutuu remontoimaan sitä käytännössä vuosittain. 60-70-lukujen taloissa (ja sitä vanhemmissa) pitää periaatteessa uusia “kaikki”.

Hiha-arviot remonttien kustannuksista omakotitalossa (voivat poiketa tästä paljonkin kohteesta, toteutustavasta ja materiaaleista riippuen):

  • Salaojaremontti 15 000€
  • Keittiöremontti 15 - 20 000€
  • Kylpyhuoneen ja saunan uusiminen 20 000€
  • Erillis-wc:n uusiminen 5 - 10 000€ / kpl
  • Talon käyttövesiputket 10 000€
  • Sähköjen uusiminen 10 - 20 000€ (riippuen rakennusten määrästä ym.)
  • Katon ja rännien uusiminen 20 - 30 000€
  • Ikkunoiden ja ovien uusiminen 20 000€
  • Lämmitysjärjestelmän uusiminen 20 - 30 000€ (josta valtiolta takaisin 7 000€, jos öljystä luovutaan)
  • Julkisivuremontti 5 000€ (pelkkä puutalon maalaus) - 30 000€ (elementtien ja saumojen uusiminen)
  • Lattioiden muovimattojen (tms.) vaihtaminen parkettiin 5 000€
  • Viemäröintien uusiminen 5 - 10 000€

+Kaikkea pientä, kuten tapetointia, maalaamista, istutusten hoitoa ym.

Ajatusleikkinä voi miettiä, onko järkevämpää ostaa uusi omakotitalo 400 000 eurolla vai mittavien remonttien tarpeessa oleva vanha talo 200 000 eurolla. Ensimmäisessä saa uuden talotekniikan ja kaikki mukavuudet. Tietysti kustannuksissa voi säästää paljon, jos tekee itse.

14 tykkäystä

Täytyy nyt sen verran ottaa kantaa noihin remontteihin, että pienelläkin itse tekemisellä saa heti nollia perästä pois.
Salaojat viitsit tarttua itse lapion varteen, niin kustannus ehkä 1000e
Ikeasta saat keittiön 5000 eurolla, jos viitsit pistää sen itse kasaan.
Katto uusittiin viime kesänä, ja mitähän ne pellit nyt olisi voineet maksaa 750e?
Puutalon maalaus ehkä 300e jos viitsit itse vaivautua.

20 tykkäystä

Varmaan isolle osalle asunnon ostoa harkitsevalle 400 000€ pankkilainaa on utopiaa jolloin on turha haaveilla siitä uudesta edes vähän syrjemmästä.

Itse tekemällä tosiaan saa paljon pois remonttikustannuksista kunhan ei laske omalle hielle hirveästi arvoa. Kustannukset toki yksilöllisiä. Salaojaremontillekin tulee äkkiä hintaa, jos talosta löytyy kellarikerros missä täytöt tehty hienojakoisella maa-aineksella. Saat avata sen jälkeen lompakkoa jo useamman tuhannen edestä pelkästään murskeen pihaan saamiseksi.

1 tykkäys

Silloin pitää uuden talon kohdallakin vertailuhinta laskea niin että tekee kaiken itse.

6 tykkäystä

Kukin hoitaa taloaan omaan tulotasoonsa ja elintasovaatimuksiinsa suhteuttaen. Jos on vain vaatimuksia, muttei rahaa eikä remonttiosaamista, kannattaa pysyä kerrostalossa.

Talo kuin talo olisi varmasti korjaamattomana ja huoltamattomana käyttöikänsä päässä, siitä olen samaa mieltä. Mutta niin on tänään rakennettukin talo, ja paljon vanhoja nopeammin. Remontit pitää tehdä kaikkiin kiinteistöihin ajallaan ja kunnolla, jo asumisturvallisuudenkin vuoksi. Itselläni on ollut kymmenvuotissuunnitelma joka alkaa olla lopuillaan, suurimmat remontit on nyt hetkeksi tehty.

Toistaiseksi olen päässyt paljon halvemmalla kuin uutta, vähintään tuplahintaista, maksamalla.

2 tykkäystä

Toki jos tässä vaan raa’asti pelkkiä hintoja vertaillaan, käytännössä sitten niin onhan nyt esimerkiksi keittiön kokoaminen paljon helpompaa kuin rakentaa talo, aika monella taitaa mennä sormi suuhun siinä kohtaa.

Talon remontointi asumisen ohessa sen sijaan käy pikku puuhastelusta, joka kuuluu omakotitalossa suorastaan asiaan, kuinka paljon niin se on sitten itsestä kiinni.

Insinoori kiteytti asian hyvin yllä:
Jos on vain vaatimuksia, muttei rahaa TAI remonttiosaamista, kannattaa pysyä kerrostalossa.

4 tykkäystä

Ajatusleikkinä voi miettiä, onko järkevämpää ostaa uusi omakotitalo 400 000 eurolla vai mittavien remonttien tarpeessa oleva vanha talo 200 000 eurolla. Ensimmäisessä saa uuden talotekniikan ja kaikki mukavuudet. Tietysti kustannuksissa voi säästää paljon, jos tekee itse.

Tämä oli ajatusleikki ymmärrän, mutta kuitenkin hieman pistää silmään, että millaisen uuden omakotitalon saa 400 000 ja mistä kaukaa?

Vantaalla ennakkomarkkinoinnissa yksi uudisomakotitalokohde 359 000 e:

11 tykkäystä