Asuntolainamarkkina

Itsellä on marginaalit kilpailutuksessa parhaillaan, kisaa johtaa Aktia 0,4% marginaalilla

12 kk EB lähestyy nollaa. Ensi viikolla alkaa uusi korkojakso lainassa, jännäksi menee! Marginaali 0,4 %, saatu muutama vuosi sitten. Eivät taida olla hirveästi muuttuneet.

3 tykkäystä

Joulukuussa 10v korkokattomaksu 0,850 %, kun otin asuntolainan.

Nyt kun kysäisin toiseen asuntolainaan vastaavaa, niin hinta on 1,730 %.

Päälle marginaali, toki. Pankki OP.

2 tykkäystä

Itselle marraskuussa tarjotut korkotuotteet olivat aika huonoja (ainakin omasta mielestä). Toisaalta nämä olivat ns. ensimmäisiä tarjouksia enkä kauheasti ajanut asiaa eteenpäin, kun en ollut kiinnostunut tuotteesta.

Danske Bank korkoputki 10v, lattia 0,5% ja katto 1,80% + marginaali 0,40%.

Nordea korkokatto 7v, katto 1,5%, hinta 5760€. Lainalaskurin perusteella tuo hinta vastaisi 0,45% lisäkorkoa (360 k€ laina). Marginaali 0,47%

Ajattelin kysäistä ovatko arvon Inderesiläiset suojanneet lainansa. lisäksi jos haluaa voi perustella vastausta

  • Minulla on korkosuoja
  • Minulla ei ole korkosuojaa

0 voters

Sijoitusasuntoon lainaa S-pankista.

  • 100k€
  • 0,52% marg.
  • 15%-20% omarahoitus (riippuen kohteesta)

2021 keväällä nostettu asuntolaina Aktia 10v kiinteä 0,51%. Sisältäen marginaalin.

Mitään joustoja ei tietysti lainassa ole. Ja jos korkotaso laskisi, joutuisi ennenaikaisesta takaisinmaksusta maksamaan korvausta.

2 tykkäystä

Olen korkosuojannut lainani, vaikka ennen koronakriisiä varmaan paasasin moneen kertaan, että aina se lyhyin viitekorko lainaan ja ilman mitään lisähärpäkkeitä.

Loppupeleissähän kaikki on kuitenkin kiinni hinnasta ja riskienhallinnasta. Itse olen viime ja toissa vuonna korkosuojannut sekä oman kämpän että sijoituskämppien lainat. Kun 14 vuoden suojausajan kokonaiskorot pyörii jossain reilu prosentin ja reilu 1,2 prosentin välimaastossa, sisältäen jo marginaalit (joka lainasta riippuen on 0,4-0,6 %), en pidä diiliä kauhean huonona. Vaikka koen olevanikin eräänlainen onnettaren ottolapsi, jota koronakriisikään ei ole pahasti koetellut,niin pakko myöntää että pari vuotta sitten keväällä kylmä hiki virtasi otsalla talousriskejä arvioidessa. Hyvistä yöunistakin kannattaa jotain maksaa. Mikä tietenkin kuulostaa tyhmältä lauseelta näin yöllä tänne palstalle kirjoitettuna.

Mutta vielä siitä hinnasta. Edellä kerrottiin OP:n kymppivuotisen korkokaton hinnan olevan nyt 1,73 % (+,marginaali). En mä niitä yöunia niin paljoa arvosta, että tuollaista lisähintaa olisin valmis maksamaan. En, vaikka korkonäkymä onkin muuttunut epävarmemmaksi.

4 tykkäystä

Löytyy korkoputki 7vuoden ajalle otettuna. Syynä ihan puhtaasti riskien hallinta. Lattiatasolla kulut 0,1% ja katto 0,95%. Itse lainan marginaali 0,45%. Laina nostettu 2/2020.

1 tykkäys

Nappasin viime kesänä kahteen sijoitusasuntoon ja omaan asuntoon kiinteät (10-20v) hintaan 1-1,4%. Ajattelin et ku velkaa on nyt noin 5x nettotulot molemmilla (mulla ja vaimolla) niin on järjettömän halpaa vähentää riskiä tuolla hinnalla.

Nyt tilanne se, et vaihtuvakorkoista sen verran, että jos just nyt nousis korot niin 10% asti pärjättäis, sen jälkeen ongelmia. Onneksi velat lyhenee. Käteistäkin on hieman yöunia parantamassa, vaikka sekin ”maksaa” koska inflaatio.

Saapa nähdä. Nyt vaan odotellaan sitä ”suurta sulattajaa” eli palkkoihin valuvaa inflaatiota.

2 tykkäystä

Op:n 25v kiinteä oli pari viikkoa sitten tasan 2% omaan kämppään pk-seudulla. 12kk euriborin marginaali 0,4 pinnassa

2 tykkäystä

2 tykkäystä

Tavallaan olen suojannut. Minulla on pankkien osakkeita 15% lainasummasta ja vakuutusyhtiötä 10% lainasummasta.Tämän pitäisi riittää kompensoimaan korkojen nousun vaikutus.

12kk Euribor nousi tänään ensimmäistä kertaa yli kuuteen vuoteen plussalle.

Toisaalta kun inflaatio on euroalueella yli 6%, ja esimerkiksi saksassa 7,3%, on reaalikorko reilusti pakkasella.

Miten uskotte korkojen nousevan tulevaisuudessa?

8 tykkäystä

Minkäslaisia lainoja pankit myöntänyt viimeaikoina? Nyt kun henksu-etu lähti, niin pankki tarjoaa 0.55% marginaali+12kk euribor? Vähä kalliihkolta haiskaltaa…

0,45% marginaalin + 12kk €uriborin neuvottelin jokunen kuukausi sitten Nordeasta. Aktiasta sai 0,4% marginaalin, mutta heillä ei ole Nordean tapaan mahtavaa lyhennysjoustoa.

Olennaista näissä on kai myös sijainti, lainan määrä sekä millainen asunto/kiinteistö kyseessä. Meillä uusi OKT keski-uudeltamaalta, alle 1km juna-asemalta. Lainaa ~350 000€.

1 tykkäys

Lainalupaus Nordealta, marginaali 0,4% + 12kk euribor. Ei vielä nostettu lainaa, kun ei ole löytynyt sopivaa kohdetta. Tuohon päälle miettinyt korkosuojaa, joiden hinnat 100% varmasti korkeammat tänään kuin silloin kun tuo lainalupaus saatiin.

Selvisin täpärästi positiiviselta euriborilta! Jos korot meinaa oikeasti nousta, luulisi kohta saavan taas lyhyempiä viitekorkoja.

1 tykkäys

Aktiasta 0,55 % + Euribor, laina 330 000 €.

Nordeasta pari kk sitten 0,38% + 12kk Euribor, 360k€ ja 35v

E: Danske bank itseasiassa tarjosi samaa, mutta niistä ei tarjouksen jälkeen kuulunut niin pysyttiin Nordean kelkassa

3 tykkäystä