Asuntolainamarkkina

Pitipä laittaa OP:lle viestiä, että saako meidän kohdalla pudotettua nostopalkkiota 1000e alaspäin. Hurjalta tuntuu tuo summa nyt, kun näitä vastauksia lukee. Periaatteessa tuo tarjous on hyväksytty, mutta kaupat vasta kuun päätteeksi. Marginaalissa ei aiemmin ollut neuvotteluvaraa.

Muuten kyllä kokemus OP:sta ollut hyvä. Tarjouspyynnöstä tarjoukseen meni muutama päivä ja vakuutuksista yms. ollaan oltu yhteyksissä tiheään. Nordealla palvelu oli myös mallikasta, mutta lainaa sieltä saatiin 140k vähemmän.

Nostettu 220k asuntolaina (oma osuuteni) OP:sta 30v. 0,47% marginaali eikä tarvitse ostaa vakuuspulaa pois. Nordea tarjosi 0,50% samoilla ehdoilla. Nostopalkkio 300e

2 tykkäystä

Käsiraha 5% :scream_cat: eikö ne ole nykyään aina vailla sitä 15% ja loput valtiontakaus jos ei muuta?

2 tykkäystä

Ensiasunto, 95% asp 90% @Kuukulkija

  • Ensiasunnon ostajien lainakatto on enintään 95 prosenttia, ASP-lainassa edelleen 90 prosenttia.

Lisäksi tuon 5% voi kanssa kattaa muilla vakuuksilla.

2 tykkäystä

Meidän tapauksessa OP tarjosi kahdenlaista vakuutta 350 000e lainalle

  • Maksetaan takauspalkkiota noin 5000e ja rahoitetaan asunto täysin lainarahalla. OP käyttää Garantiaa ja Nordealla on OmaTakaus
  • Maksetaan 5% asunnon hinnasta käsirahana, jonka jälkeen maksetaan muutama satanen vuodessa takausmaksua kunnes lainaa on maksettu takaisin 50 000e. Takausmaksun määrä on 0.9% ja on sidottuna tuohon takaisin maksettavaan 50 000 euroon eli joka vuosi takausmaksun määrä on pienempi. Takausmaksun voi kuitata OP-bonuksilla.
6 tykkäystä

Melko pienellä käsirahalla saa lunastettua isonkin lainan siis. Miten pariskunnat on jakaneet lainan foorumilaisista yleensä?, meneekö käsiraha 50/50 ja laina samoin vai maksaako toinen enemmän ja ottaa isomman omistus %

2 tykkäystä

Koko setti yhdessä ja samassa paketissa eli kai se 50/50. Ei tuota ole mitään hyötyä mitenkään pilkkoa, kun samaa “firmaa” tässä pyöritetään.

Verohyödyt omistajuuden jakamisesta käytetty jo aiemmin.

6 tykkäystä

Ensiasunnon ostajan -verokohtelun (varainsiirtovero) kannalta, on jaettu niin että molempien kohdalla voidaan hyödyntää se. Ensimmäisen asunnon kohdalla minulla oli suurempi osuus, ja seuraavan asunnon kohdalla on sitten puolison vuoro.

8 tykkäystä

Korkokehitystä on kyllä ihan mukava katsella, kun kaikissa kämppälainoissa on tällä hetkellä pitkäaikaiset korkosuojaukset olemassa. 12 kk:n euribor tänään 0,957 %. Aika hurjaa on kiito, kun nousua eilisestä on peräti 0,165 %.

6 tykkäystä

Onnittelut valinnasta! Varmaan moni meistä myös jäänyt ihailemaan tuota korkojen nousua ilman minkäänlaista suojausta… :sweat_smile: Täällä esimerkkinä reilu 200k laina sidottuna 12kk euriboriin. Marginaali 0.5 OP:lta. Taitaa olla myöhäistä reagoida enää siinä vaiheessa kun osa paskasta valahtanut jo punttiin.

Stressitestistä selviäisin edelleen, mutta kyllähän tässä säästäminen on aloitettu ja downgreidaus nykyisistä “keskituloisen” iloista myös samalla.

Onko foorumilaisilla kokemusta/tietoa miten pankit tarjoavat tällä hetkellä 6kk euriboria lainoihin? Myös lähiaikoijen lainojen kilpailutukset kiinnostaa. Taitaa pankitkin nostaa marginaaleja epävarmempina aikoina…

5 tykkäystä

@JuhaR, tavalliselle tallaajalle käytettävissä vasta 13pv tiedot 0.792%, oletan että olet sektorilla, jolla pääsyä reaaliaikaisempaan 14pv. datapisteeseen vai onko jotain kätevää saittia saada kuluvan päivän survey-tiedot?

2 tykkäystä

Etelä-Eurooppalaiset mediat julkaisee korkotietoja reaaliaikaisesti, kun meillä pohjolassa esim. Kauppalehti uutisoi päivän vanhoja tietoja. Eli tähän malliin: https://eco.sapo.pt/2022/06/14/taxas-euribor-dao-maior-salto-em-mais-de-dez-anos/

4 tykkäystä

Kiitos kiitos. Toki tässä saa korot tovin olla vähintään nykytasolla, jotta kuvio kääntyy voitolle. Mun korkosuojauksesta maksama lisähinta on jossain reilu 0,6 %:ssa. Seuraava korontarkastuspäivä on elokuussa lainalla, joka on nostettu viime vuonna. Sen kohdalla voi hyvinkin olla, että ensimmäisen vuoden “tappiot” saa kuitattua toisen vuoden “voitolla”. Muista lainoista on tullut maksettua seuraavaan korontarkastuspäivään mennessä se 2-3 vuotta “ylimääräistä”. Suojausaika kaikilla näillä on kuitenkin 14 vuotta, joten hyvin ehtivät maksaa itsensä takaisin. Ja jos eivät ehdi, vaan korot palaavat taas nolliin, pidän korkosuojauksesta maksettua hintaa silti varsin edullisena.

5 tykkäystä

Thanks Juha, hyvä tietää että näitä jossain julkaistaan itse kyselypäivältäkin. ”Reaaliaikainen” on maksullista jonka takia monet julkaisee vasta päivän viiveellä. Kiitoksia vinkistä :+1:

2 tykkäystä

Sama täällä 25V kiinteä 1,56%. Vuoden maksoin kallista lainaa ja nyt alkaa jo tienaamaan:) Korkojen noustessa tämäkin palsta näyttää hilventyvän :grinning:

2 tykkäystä

Puolisolla ASP-laina valtion korkosuojauksella, OP marginaali 0,4. Tähän ei olisi edes saanut korkosuojauksia pankilta erikseen.

Itsellä hieman isompi asuntolaina kuin vaimolla. Kerrankin osui ajoitus hyvin kun otin joulukuussa korkosuojauksen hintaan marginaali 0,4 + korkosuojaus 0,64 eli yhteensä pohjakulu 1,04. 12kk euribor, 10v korkokaton kesto. Kokonaiskorkokatto 2,03 prosenttia kaikkinensa. Sain marginaalia samalla alennettua aiemmasta kun otin korkosuojan.

Hiljentymiseen vaikuttanee sekin, että asuntokauppa innostaa porukkaa entistä vähemmän: ajat ovat epävarmemmat, lainaraha kallistuu ja asuntojen hinnat eivät näytä reagoivan ostajien kannalta järkevällä tavalla muuttuneeseen ympäristöön.

Koroistahan täällä on ollut poikkeuksellisen sivistynyttä keskustelua. Monilla foorumeilla se argumentointi on tasoa “korkosuojausten ottajat ovat laskutaidottomia idiootteja, joita pankit huijaavat”.

2 tykkäystä

Itse maksan oman kodin lainasta samalla marginaalilla about saman pohjakulun. Mutta suojausaika on 14 vuotta ja korkokatto 0,01 %. Eli pohjahinta nousee 0,01 %:lla positiivisten euriborien vaikutuksesta.

Sijoituskämpissä minulla on samanlainen soppari, mutta lähinnä korkeamman marginaalin vuoksi pohjahinta on 1,2X prosenttia.

Ja näitä haukuttiin monien toimesta vielä hetki sitten kalliiksi tuotteiksi :slight_smile: Nopeasti muuttuu markkinatunnelmat.

Lähtökohtaisesti pankki on korkosuojissa voittaja, asuntolainat otetaan usein 25 vuodeksi ja korkosuojat 5-15 vuodeksi. Yhtä helppoa on huudella nyt että kyllä kannatti ottaa korkosuojaus kun viimeisen 10 vuoden aikana on huudeltu että eipä kannattanut. Tuohon ajalle voi osua nimittäin monta korkojen nousua tai olla osumatta :slight_smile:

Jos ei itse korkosuojaa ota, on mielestäni tärkeää varautua esimerkiksi kk-säästämällä X summa pahan päivän varalle.

11 tykkäystä

Ei pankki ole lähtökohtaisesti voittaja korkosuojissa. Kyse on pankeille välitystuotteissa, joissa ne ovat aina voittajia. Mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä ihmeen argumentti se on jotain tuotetta tai palvelua vastaan, että myyjä voittaa siinä. Eihän tuolla perusteella sitä kämppälainaa voisi ylipäätään ottaa lainkaan. Eikä ostaa ensimmäistäkään osaketta, koska osakevälittäjä saa katetta kaupasta.

Itse olen muuten huudellut korkosuojauksen puolesta tasan tarkkaan alkuvuodesta 2020 lähtien. Sitä ennen olen huudellut sen puolesta, että aina lyhyin mahdollinen viitekorko ja ei mitään lisähärpäkkeitä lainoihin. Mutta kun korkosuojausten hinnat romahti pohjille ja tulevaisuuden inflaatio/korkoriskit kohosivat, oli ihan perusteet muuttaa ajattelutapaa.

11 tykkäystä