Asuntolainamarkkina

Tämä kyseinen talo ei ole ihan sieltä korvesta mitä täältäkin löytyy paljon :smile: mutta vanhempi talo on, niin pitää varmasti paikkansa tuo sinun kommenttisi, koska pankki ei takuulla aio ottaa takkiin missään tilanteessa. Ei ole helppoa tämä oleminen, vuokra on älytön tällä hetkellä ja omaa maksellessa jäisi enempi säästöön + talo siirtyy joka maksuerän jälkeen enempi omaksi. :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Kuinka helposti voi saada tuon 6kk euriborin? Käsittääkseni se on yleensä parempi vaihtoehto?

1 tykkäys

Porukka ei taida liiemmin uusiin lainoihin ottaa korkokattoa tai kiinteää korkoa?

Ei kovin helppo, se oli näistä työlläin. Nordea ei suostunut tarjoamaan sitä ollenkaan. Eikä Osuuspankkikaan ennen tätä viikkoa. Ainoa joka suostui siihen heti alkuun oli Hypo.

Eli ajatteleeko OP että korot olisivat nousussa vai miksiköhän mieli muuttui?

Mun mielestä korkokatto ja korkoputki on vähän kuin betsi pankin kanssa, jossa pankki on aina laskenut itselleen paremman odotusarvon. Vanhana vedonlyöjänä en ikinä ottais. Tosin jos ei halua ottaa yhtään riskejä ja nukkuu paremmin siten niin sopii varmaan hyvin.

Siis siksi koska sanoin että vaihdan pankkia, niin se yllättäen kävikin. Mutta kannatti, 30 vuoden asiakkuus jatkuu OP:lla. 4 vuotta sitten 6kk euribor kävi mukisematta.

Ja niin, mun ymmärryksen mukaan lyhyempi korko on aina parempi. Tosin ei ole kokemusta kun korkeat korot lähtee laskuun, kait se silloinkin on parempi mun järjenjuoksun mukaan.

1 tykkäys

Tilanteet ovat muuttuneet nopeasti mutta vielä alkuvuodesta kun kilpailutin lainan koin korkokaton (tai siis korkoputken) niin halvaksi etten vain nähnyt mitään järkeä olla lyömättä tota betsiä pankin kanssa.
Pahimmassa tapauksessa olisin hävinnyt nollakorkotilanteessa 0,3% korossa pankille mutta nyt kahdeksan kuukautta myöhemmin kun korko on jo raketoinut katosta läpi niin että pauke kuuluu, työt päättyvät loppuvuodesta ja kaiken hinnat nousee niin melko voittaja fiilis että olin valmis maksamaan tuosta betsistä (jonka mielsin ja miellän edelleen vakuutuksena) sen mitättömän summan kuukaudessa.
Vähentää stressiä ehkä noin 1000% kun tietää että lainan lyhennyksistä selviää ainakin eikä joudu alkamaan pystyttämään telttaa lapsille ulkosalle…:partying_face:

Lisätään vielä että päädyin danske bankin asiakkaaksi juuri siksi koska heillä oli mielestäni asiakkaan kannalta järkevin korkosuojaus, jos euribor olisi noussut vaikka 0,4% niin tuo pohjakorko ei tullut koron päälle vaan siinä kohtaa korkoputki olisi ollut jo ”ilmainen”.

12 tykkäystä

Hyvin pelattu! Itse olin liian myöhään kyselemässä, muistaakseni helmikuussa ja sain huonon tarjouksen. Ois pitäny uskoa Martin Paasia ensimmäisellä varoituksella ei vasta toisella.

Nyt kiinteäksi koroksi paras tarjous oli 2,33% 5 vuotta.

2 tykkäystä

Tein joskus muutama vuosi sitten exceliin vertailun eri viitekorkojen ja pankin primekorkojen osalta. Tarkastelujaksona taisi olla kymmenen tai 15 vuotta. Mitä lyhyempi korko oli, sitä edullisemmaksi se tuli. Muistaakseni koko jaksossa oli yksi vuosi, jossa pitkä euribor olisi tullut halvemmaksi.

2 tykkäystä

Mun mielestä ajatus siitä, että korkosuojaus olisi vedonlyöntiä pankin kanssa, ei ole kauhean hyvä. Pankki ei lyö vetoa mistään, ja korkosuojauksen riskit se on ulkoistanut markkinoille. Joten pankin kohdalla kyse on välitystuotteesta, josta se korkokehityksestä huolimatta saa oman palkkionsa.

Itse olen ollut kevääseen 2020 saakka tiukasti sen näkemyksen puolustaja, että asuntolainat sidotaan aina lyhyimpään tarjolla olevaan viitekorkoon, eikä lainojen yhteyteen osteta mitään lisäturvia. Mutta kun vuonna 2020 samaan aikaan sekä korkosuojausten hinta romahti että inflaatioriskit lähtivät kasvuun, en nähnyt syytä olla miettimättä asioita uudelleen.

Itse makselen 2030-luvun puoliväliin ulottuvista 0,01 %:n korkokatoista reilu 0,6 %:n lisähintaa lainoissani. Viime viikolla oli korontarkistus yhdessä lainassa, josta olen maksanut vuoden “turhaan” korkosuojauksesta. “Tappiot” näyttää suunnilleen kuittaantuvan nyt vuoden aikana syntyvällä hyödyllä. Tällä viikolla on edessä korontarkistus lainassa, jossa olen maksanut kaksi vuotta “turhasta” korkosuojauksesta. Senkin vanhat “tappiot” tulee nyt vuoden korkojakson aikana suurimmalta osin kuitattua.

Tämän hetken maltillisimpienkin korkoennusteiden mukaan jokaisen hankkimani korkosuojauksen hyöty tulee olemaan laina-aikana kohtuullisen merkittävä. Näen myös sen merkittävänä asiana, että kun olen poistanut riskien joukosta korkoriskin, olen voinut lisätä riskinottoa muussa taloudellisessa toimeliaisuudessa.

23 tykkäystä

Tismalleen samaa mieltä. Tätä voi verrata hyvinkin ajankohtaiseen asiaan, eli sähkösopimukseen. Onko ollut järkevää ostaa SPOTilla vai määräaikaisella kiinteähintaisella sopimuksella, jonka hinta määräytyy aivan kuten korkosuojauksenkin. Eli siis markkinahintojen pohjalta jonka päälle myyjä (sähkönmyyjä tai pankki) laittaa oman katteensa.

Voit säästää vaikkapa 10 vuotta putkeen ajamalla ilman suojausta, mutta joku kaunis päivä tuo säästö voi hävitä moninkertaisesti kun markkinatilanne muuttuu dramaattisesti. Korkopuolella dynamiikka on toki eri ja aivan yhtä dramaattisia liikkeitä ei pitäisi olla mahdollista tapahtua, tämän hetken ymmärryksen mukaan. Mutta ajatusmalli toimii silti hyvin samalla tavalla. Jollain hintatasolla suojauksen ottaminen nyt vain kertakaikkisesti on järkevää, kun riski-/tuottosuhteesta on muodostunut hyvin epäsymmetrinen (eli kun voit voittaa paljon ja hävitä vähän).

11 tykkäystä

Pitkässä juoksussa taitaa olla vaan sillä tavalla että mahdollisimman lyhyt euribori on ollut kannattavin… tämä siis ulkomuistista vaan vetäistynä. Ja historia ei ole tae tulevaisuudesta…

2 tykkäystä

Näin se on ollut. Toki täytyy muistaa se, että jos on onnistunut sitomaan pitkän kiinteän koron 1-2 vuotta sitten niin häviämisen mahdollisuus on todella pieni koska pankit hinnoittelivat kiinteät tuolloin esim. 0,4% erolla 12kk euriboriin nähden. 3-5% euribor aikaan ero kiinteään on ollut muistaakseni jopa prosentteja.

Onko porukka kysellut uusiin lainoihin korkokattoja? Millä hinnalla on näitä tarjottu?

E: tuolla oli mainittu se 2,33 kiinteä 5v ajalle. Entäs 10, 14v?

Meillä pankkina OP. Nostettiin asuntolaina 3kk sitten ja nyt kyseltiin tarjouksia korkokatoista, minkä pohjalta saatiin seuraavat alla olevat tarjoukset. Kaikki on laskettu 1.5% korkokattotasolla eli viitekorko ei voi sitä ylittää.

(Korkokattoaika - korkokaton lisämarginaali)

  • 5v - 1.410%
  • 7v - 1.540%
  • 10v - 1.670%
  • 14v - 1.770%
4 tykkäystä

Tarjoaako mikään pankki enää lyhyempää 12 kuukaudesta lyhyempää kuin Hypo? OP:lta ja Nordealta mm. tutut kysyneet ja ei ole saanut vaikka olisi Private-asiakas.

Tähän tulee päälle vielä pankin oma marginaali? Ok, aika hintavaa on :slightly_smiling_face: täytyy olla kiitollinen että itse raavin sen 1,04 sis marginaali + 1 pros katto , 10 vuodeksi viime joulukuussa. (Muuten onkin sitten rahallisesti hakattu päätä seinään koko vuosi). Pankki tietysti minimoi riskinsä mutta kyllähän tässä pankin näkemys näyttää siltä että korot eivät laske takaisin alaspäin hieman pidempään aikaan.

1 tykkäys

Jep, tuohon päälle tulee vielä euribor + marginaali. Henkilökohtaisesti harmittaa, kun OP kauppasi pelkkää 10 vuoden kattoa lainaa ottaessa. Jos olisin nuo muut vaihtoehdot tiennyt, niin olisin luultavasti 5 tai 7 vuoden kattoon päätynyt.

13.4 saatiin tarjous korkokatosta, joka oli silloin 10v, lisämarginaali 1.130% ja korkokattona 3.150%. Lisämarginaali noussut 0,54%

1 tykkäys

Danske bankilta tuli keväällä pyytämättä ja yllättäen 6kk euribor korkoputki suojattuun lainaan.