Asuntolainamarkkina

Terve. Kuopiossa Pohjois-Savon OP tarjosi ihan nätisti kysymällä sai 0,42 marginaali. 3-12kkn euriboreihin. Ollaan melko uusia asiakkaita ja vaihtamassa nyt isompaan asuntoon

6 tykkäystä

Handelsbanken Satakunnan uusi linjaus on, että eivät huomioi vuokratuloja sijoitusasuntoa rahoittaessa. Eli ansiotuloilla pitäis pystyä rahoittamaan asuntolainan lyhennykset ja vastikkeet kokonaisuudessaan. Saattaa käydä hankalaksi jos porfoliossa on useampi sijoitusasunto :smiley:

5 tykkäystä

Olennaisia parametreja on ainakin lainanhoitokulujen osuus käytettävissä olevista tuloista (jollain 6% korolla varmuuden vuoksi laskettuna), ja lainan määrä suhteessa vakuuden arvoon ja likviditeettiin.

1 tykkäys

Satakunnasta nyt ei kannatakaan ostaa mitään ja pankkikin sen jo huomio :grin:

2 tykkäystä

Kiitos!!

Äsken neuvottelu Pohjois-Savon Op kanssa ja sieltä tosiaan saa 3kk euriborilla. Kysyin 1kk euriborista, mutta ei tällä hetkellä ole tarjolla, mutta voi olla että tulee jossain vaiheessa.

Tätä en ollut tullut ajatelleeksi edes että eri Osuuspankeissa on eroja ja voi pyytää lainaa mistä hyvänsä. Edellyttää tosin asiakkuuden siirtoa sitten Savoon ja tilit ja kortit muuttuu.

Tarjoaisin oluen jos tuntisin ! :grin:

1 tykkäys

Jep, kyl maar Helsingin 3% vuokratuoton kohteet on niitä voittajan valintoja tässä korkoympäristössä. Hinnathan menee vain ylös :star_struck:

7 tykkäystä

Hei, olen hankkimassa ensiasuntoa ja kyseinen kohde pitäisi rempata täysin. Kyseessä siis kerrostaloasunto. Minulla on ASP-tili ja maksukyky ok.

Kyselin OP:lta ja aktialta lainatarjouksia ja yritin selvittää että saanko asuntolainaa asunnon hinnan verran + rahaa remontointia varten yhdellä lainalla. OP:lta sanottiin heti että ei, se pitäisi ottaa erikseen remonttilainana ryöstökorolla. OP vetosi johonkin lakijuttuihin. Aktialla ei oikein oltu varmoja asiasta.

Onko asia tosiaan näin että pitää erikseen ottaa remontointilaina, vaikka maksukyky riittäisi pelkällä yhdellä asuntolainalla vai onko tämä vain pankista johtuva asia ja neuvoteltavissa?

Periaatteessa jos varman päälle haluaa pelata niin katsoo kuinka alas saa omarahoitusosuuden ja remppaa ylijäävillä omilla rahoilla, eikä puhu mitään remonteista. Näin ei kuitenkaan taida olla?

Remonttilainahan on erillinen laina. Jos sinulla ei ole erillistä vakuutta sille tai asuntoa ei ole maksettu siinä määrin takaisin, että se voisi käydä vakuutena niin sehän on tällöin käytännössä kulutusluotto ja korko sen mukainen. Mikäli vakuudet olisi kunnossa, eli kyseessä vakuudellinen laina, niin ei se korko niin mahdoton tällöin ole

5 tykkäystä

ASP-lainaa ei varmaankaan saa enempää kuin sen summan verran minkä ostaa asunnosta itselleen (minimi 50%), miinus vähintään 10% osuus koko asunnon ostohinnasta, mikä pitää olla säästettynä. Aika tarkat lakipykälät on, tuo 10% sääntö ei jousta yhtään.

Minulle on aikaisemmin jo myönnetty lainatarjouksia asunnoista mitkä on jopa enemmän,kuin mitä viimeisimpänä pankeilta pyysin. Silloin oli vain erona ettei yhdellä lainalla kyseisiin lainatarjouksiin sisältynyt rempparahaa. Miksi minulle ei nyt muka myönnettäisi yhtä lainaa, joka sisältäisi myös remonttirahan summan ollessa jopa pienempi?

Tämän takia haluaisin tietää onko asia neuvoteltavissa vai oikeasti jostakin lakipykälistä, pankkien ahneudesta tai ASP-tilistä johtuvaa?

Ikävä kyllä laki tai sen tulkinta on ilmeisesti muuttunut, aiemminhan näihin tarjottiin rahaa samalla lainalla.

Oikeastaan jo jonkun aikaa tulkinta on ollut tuo. ASP-lainalla ei voi myöskään rahoittaa esimerkiksi autohallipaikan tai autopaikan ostoa. Sama valitettavasti pätee myös ”remonttirahaan”.

Joskus aikoja sitten pienemmät ”kyläpankit” on voinu kikkailla rempparahaa asp-lainan sisään, mutta valvonta on tiukentunut. Ja hyvä niin.

Muistelisin, että kun itse ostin Asp-rahoilla asunnon niin meni jotenkin näin.

  • Kirjattiin ylös asunnon ostohinta
  • Asp-tilillä piti olla tästä min 10% ja Asp-tilin rahat piti käyttää kokonaan käsirahana
  • Lainaa sai Asp-maksimin, silloin 100k€, jos asunnon hinta oli alhaisempi, niin maksimia ei saanut
  • Kaikki ylimääräinen laina piti ottaa omaksi lainaksi uusilla ehdoilla
  • Puolison pystyi liittämään samaan Asp-lainaan, vaikka osti asunnon esim. 60/40 prosenteilla ja näin puoliso säilytti mahdollisuuden omaan Asp-lainaan seuraavaa asuntoa varten

Eli Asp-laina on ehdoiltaan hyvin jäykkä muihin asuntolainoihin verrattuna.

2 tykkäystä

Koskee myös tavallisia lainoja, ei vain ASP nykyään käsittääkseni.

3 tykkäystä

Miksi pankit antaisivat remppaamista varten lainaa asuntolainan korolla? Asuntolainan on tarkoitus kattaa asunnon hinta eikä siihen liittyviä remontteja. Omasta mielestäni on turha kiukutella menetelmää typeräksi. Kyllähän se remppa aina omasta pussista tai erillisestä lainasta nykyisin kustannetaan. Muista kuitenkin, että tässä on luultavammin positiivinen kehitys asunnon arvoon ja mikäli joskus myyt, niin sillä kuittaat remontista aiheutuneet kulut.

11 tykkäystä

Eihän sillä käyttötarkoituksella pitäisi olla mitään väliä, vaan vakuudella vain, siis ainakaan sen kannalta mikä on pankille aiheutuva riski.

Ainakaan enää sitten, kun asuntolainasta ei saa enää korkovähennystä. Niin kauan kuin sitä saa vielä hivenen, niin sen vuoksi voidaan pitää perusteltuna.

1 tykkäys

Kiitoksia asiallisista vastauksista, nämä selvensivät asiaa👍

Pankit eivät tuota remonttirahaa taida nykyisin myöntää osana asuntolainaa. Sen sijaan luulen, että sellainen kuvio voisi onnistua, että ostat asunnon asuntolainalla ja remontoit sen remonttilainalla. Sitten kun kaikki on valmista, niin uudelleen rahoitat lainasi niin, että asuntolaina ja remonttilaina paketoidaan yhdeksi asuntolainaksi. Tässä yhteydessä kannattaa myös pyytää uusi arvio välittäjältä. Voi olla, että saat jopa lisävakuutta asunnosta ulos.

10 tykkäystä

Aina oma tilanne on ollut se, että säästöjä (rahaa laitettavana) on jonkin verran asuntoon. Asunnoissa pitänyt tehdä myös remppaa ja lainaa saisi enemmän kuin otan.

Tällöin olen jättänyt rempparahat käteiseksi ja ottanut lainaa enemmän kuin alunperin olin ajatellut. Pankin kanssa riittänyt luonnollisesti pelkkä asuntolainakeskustelu tuolloin ja luonnollisesti ehdot sekö tinkiminen sen mukaisesti. Mitään ihmeellistähän tuossa ei ole, mutta suoraviivaisin ratkaisu yleensä paras. Eri asia on sitten, jos lainaa tarvitsee maksimin tai päällekin, mutta itse en tekisi niin muutenkaan.

2 tykkäystä

Taloudellisesti tämä on toki edullisin ratkaisu. Remppalaina on kallista rahaa. Toki omalle pääomalle on myös olemassa vaihtoehtoiskustannus. Itse olen ensimmäiseen asuntoon säästänyt isomman potin omaa rahaa, jonka jälkeen kaikki on mennyt 100% lainalla uusiin asuntoihin. Varainsiirtoverot olen sentään maksanut itse.

1 tykkäys