Asuntolainamarkkina

Ei onnistunut kun asiaa itse kyselin taannoin.

Remonttilainassa myös huonompi marginaali. Jotenka preferoin mahdollisissa ylimääräisissä lyhennyksissä tuota lainaa.

Pitää tietysti paikkansa. Käytännössä olen kuitenkin koko ajan vivuttanut asuntolainalla merkittävässä määrin osakesijoituksia eli samaan aikaan paljon asuntolainaa ja toisaalta sijoituksia. Ennen sai vielä korkokustannukset täysimääräisesti vähennettyä, joten diili oli tietysti entistä parempi ja pitkällä aikavälillä riski pieni.

Nordea nostaa Prime-korkoa 0,50 prosenttiyksiköllä 1.12.2022 alkaen, eli 1,70 → 2,20.

Jos joku on miettinyt Prime-koron ottamista…

1 tykkäys

Yhellä viestillä Op Uusimaalta 12kk lyhennysvapaa + 3kk euribor. Marginaaliin ei kostettu, hinta 200e

11 tykkäystä

Nordea joustava asuntolaina voi laittaa koroille kuluitta. Lyhennysjousto nimeltään. Taitaa olla 5-20% lainan määrästä riippuen asiakkuudesta. Eli joka kk voi pistää koroille kunnes tuo %-osuus tulee täyteen. Saa vanhoihin ja uusiin lainoihin, myös sijoitusasuntoihin.

Sinänsä ihan kätevä ominaisuus jolla voi isommissa osakedipeissä esim. nostaa tätä kautta sijoitettavan käteisen määrää. Jos sattuu olemaan useampi sijoituskämppä ja asuntolaina niin pystyy hyvin pelailemaan.

2 tykkäystä

Tämä yksi syy miksi keskitän kaikki asiani Nordeaan. Olen kyllä ollut siinä uskossa, että lyhennysjousto on AINA 10% lainasummasta. Tai no, ainakaan minulle ei ole koskaan mitään muutakaan ehdotettu.

2 tykkäystä

Premium-asiakkaille nykyään ainakin 20% lainasummasta.

1 tykkäys

Soittelin eilen asiakaspalveluun ja kyselin kodin asuntolainan vaihtoa 12 → 3 kk Euriboriin, jolloin korko laskisi noin 1%-yksikön verran. Samalla marginaali nousisi 0,24%-yksikköä ja muutos kustantaisi 200€.

Kyllähän tuo nopeasti laskien näyttäisi järkevältä kuitenkin, noin 0,75%:n säästökorkokuluista tarkottaisi kuitenkin 25 vuoden lainalla merkittävää säästöä, koska vasta vuosi tässä on ehditty tätä lainaa lyhentää.

Jos olisi aikaa loputtomasti, niin näitä varmaan jaksaisi kilpailuttaa laajemminkin. Vähän tiukilla nyt sen suhteen ja mietityttää, että kannattaisiko pari pankkia kysellä läpi.

Tällä hetkellä raha-asiat on Nordeassa, mutta yllä esitetty 0,42%:n marginaali Pohjois-Savosta 3kk:n euriboriin alkoi kyllä kiehtoa merkittävästi.

Itsellä säästyy reilu 100€/ kuussa kun jaksoi kilpailuttaa.
Huonoin tarjous OP keski-suomi 0.8% marginaali / 12kk euribor
Paras Op Pohjois-Savo 0.6% marginaali ja 3kk euribor.
Lainaa 110k, tulot vähän alle mediaani.

Lisäys: Op saa vielä noin 0.25% lainasummasta op bonuksia, joilla voi maksaa esim Pohjolan vakkuutuksia tai Op palvelumaksuja.

Addick, pitkässä juoksussa 3kk ja 12kk euriborien korkoero on 0.25%, älä hämäänny nyt tämän hetken isosta erosta. Keskimäärin se ei tule olemaan noin iso mitä nyt laskit, jos historiaan on yhtään peilaaminen.

7 tykkäystä

Tutkiskelin juuri itsekin tänään 3kk ja 12kk euriborien korkoeroa siitä pisteestä lähtien kun euriborit yleensä lanseerattiin ja kyllähän nyt on poikkeuksellisen suuri ero näiden kahden välillä. Toisaalta tuolla em. ajanjaksolla ihan muutamaa, ja hyvin lyhyttä, poikkeusta lukuun ottamatta 3kk oli kuitenkin se halvempi vaihtoehto. Käytännössä tämmöisiä tilanteita joissa 3kk > 12kk on ollut, kun korot lähteneet selvää laskuun ja tällöin 3kk saattaa vähän “lagata”. Em. tapauksissakin 3kk saattaa olla todellisuudessa halvempi, koska laskeva korko otetaan käyttöön 3kk välein vs 12kk

Minulla on asuntolainaa melkein 200k€ OP Uusimaasta. En ole itse saanut vielä päätöstä millä ehdoin viitekoron vaihto onnistuu, mutta kun lainanmuutos maksaa 200€ niin kyllähän tuo 3kk euribor hyvin nopeasti itsensä takaisin maksaa vaikka sen laskisi 0,25% erollakin, jos marginaaliin ei kosketa.

1 tykkäys

Joo, juuri näin, JOS marginaaliin ei kosketa niin hyvä diili. Samaa muutospyyntöö harkitsen itsekin OP:n kanssa sinua pienemmän asuntolainani ehtoihin kun korontarkistus iskee loppukesästä 23.

Alkaa näemmä saamaan suhteellisen kivuttomasti 3kk EBtä asuntolainaan. Juuri tuli oplta lainatarjous kahden henkilön vähän alle 500€k lainalle. 0.4% marginaali ja EB3kk.

2 tykkäystä

Mä olen melko pihalla asuntolainoista, vaihtoehdoista ja “kikkailuista” mitä niiden kanssa voisi tehdä. Vai voiko enää mitään kun korkokattoa en jo aiemmin ottanut. Jos joku jaksaa lyhyesti kertoa, mitä minun kannattaisi tutkia vaihtoehdoksi vai ei mitään muutakuin maksaa näin kiltisti.

Asuntolaina 1 n. 60% osuus, 3kk euribor +0,65% (tässä lainassa negatiivinen viitekorko laskee kokonaiskorkoa)
Asuntolaina 2 n. 40%, 6kk euribor + 0,65% (tässä miinuskorko ei laske marginaalin alle)

Laina ykköstä on kieltämättä saatu maksaa halvalla kun kokonaiskorko ollut lähesnolla.
Laina kakkosessa lyhennys on ollut viime aikoina n. 85%, nyt koron tarkistuksen jälkeen enää 50%.

Täällä puhutut “kikkailut” perustuvat lähinnä siihen, vaihtaako vai eikö vaihtaa lyhyempään euriboriin nyt kun pankit sitä taas tarjoavat totutun 12 kk euriborin rinnalla. Onko vaihto järkevää, riippuu oleellisesti lainan suuruudesta (et kertonut) ja korontarkistuksen ajankohdasta (et kertonut). Ainakaan 3 kk euriborin lainallesi en tekisi mitään. Luultavasti 6 kk euriborin lainallekaan ei kannata tehdä mitään, ellei sitten vaihto kolmoseen onnistu maksutta.

Laina 1 : Jäljellä noin 110k, korontarkistus oli 11.10.2022 ja seuraava on 11.1.2023
Laina 2 : Jäljellä noin 75k, korontarkistus oli 23.10.2022 ja seuraava on 23.4.2023

Katsoin verkkopankissa niin viitekoron muutos on 200€ ja sitä voi vaihtaa vain 12kk euriboriin tai Nordea Primeen.

Nordean puolelta nettipankin kautta saa vain 12kk euriboria tai Nordea Primeä, mutta asiakaspalvelun kautta saa myös ainakin 3kk euriboria.

1 tykkäys

3kk ja 6kk euriborin ero oli eilen 0,5% eli vaihtamalla 75k lainaan 6kk–>3kk korkoa menisi 75000*0,5/100 = 375€ vähemmän vuodessa jos korot pysyy tuolla tasolla? Hyötyä vaihdosta saisi siten 6-7kk päästä?

Itse onnistuin myös OP:ssa vaihtamaan 12kk euriboinr 3kk euriboriin 200e muutoskuluilla. Marginaaliin ei tullut muutosta. Lainasumma 1,1milj.

7 tykkäystä

No tuossa säästyy jo sievoinen summa :ok_hand: Miksi moni tuntuu vaihtavan 3kk euriboriin, eikä esimerkiksi OP-primeen? Sitä juuri nostettiin 1,5%:iin, mutta silti halvempi kuin 3kk euribor. Siihenkin vaihtaminen onnistuisi 200e kululla eikä vaikutusta marginaaliin.