Asuntolainamarkkina

Tämä kiinnostanee toki asuntovelallisia, mutta varmaan muitakin tämän ketjun lukijoita, vaikka ei sitä asuntolainaa olisi juurikaan tai ollenkaan.

Miltä korkomarkkinat näyttävät asuntovelallisen näkökulmasta? Kuinka kauan korkojen nousua voi odottaa? Miten ne vaikuttavat lainakustannuksiin? Senior strategist Jari Hännikäinen avaa korkomarkkinoiden kehitystä!

9 tykkäystä

Hieno piirros, tuskin toteutuu. Kannattanee mahdollisesti harkita vielä sitä pitkää kiinteää korkealla korolla.

1 tykkäys

Itselläni jäljellä 210k asuntolainaa ja 12kk euribor 0,42 marginaalilla Hypolta.

Tarjosivat sieltä 6kk euriboria ja marginaalin nosto lukemaan 0,55. Järjestelymaksu 150 €.

Kokonaiskorko jäisi tuolla setillä tällä hetkellä pienemmäksi kuitenkin tuon 6kk euriborin kanssa, mutta ei nyt kovasti.

Tarttuisikohan sitä tuohon?

Lainalupaus meni vanhaksi, joten päivitettiin se pankin kanssa vaikkei ole kohdetta löytynyt. Ihan hyvä vaan, kun aikaisemmin ei saanut kuin 12kk euriborilla. Nyt 3kk euribor +0,5% marginaali. Järjestely yms. vielä auki, mutta niistä neuvotellaan sitten kun kohde löytyy. Varmaan samaa tasoa mitä täällä muillakin ollut.

2 tykkäystä

Korontarkistukset edessä maaliskuussa ja tarkoitus kilpailuttaa pian asuntolainat. Sekä oma asuntolaina että sijoitusasuntolaina otettu nollakorkoaikana, tällä hetkellä omassa asunnossa 12kk euribor + 0,45 ja sijoitusasunnossa 12kk euribor + 0,7. Oman asunnon lainaa jäljellä hieman yli 200 000 (asunnon arvioitu arvo tällä hetkellä 280 000) ja sijoitusasunnon 125 000 (asunnon arvioitu arvo 190 000).

Muuta sijoitusvarallisuutta pääosin osakkeissa 160 000 (suurin osa näistä ostettu koronadipissä ja jos alkaisi myymään joutuisi maksamaan valtavat määrät veroja, joten se ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta) ja lisäksi käteistä saanut säästettyä noin 90 000. Miten itse toimisitte nyt vastaavassa tilanteessa?

A) 80 000 lyhennys omaan asuntolainaan, oletettavasti samalla saisi neuvoteltua asuntolainan marginaalia nykyistä pienemmäksi, 10 000 säästöön pahan päivän varalle
B) 80 000 lyhennys sijoitusasuntolainaan, oletettavasti samalla saisi neuvoteltua sijoitusasuntolainan marginaalia nykyistä pienemmäksi, 10 000 säästöön pahan päivän varalle
C) 70 000 osakkeisiin ja 20 000 säästöön

Saa ehdottaa myös muunlaisia ratkaisuja… Sijoitusneuvojahan täällä ei jaeta, mutta varmasti monella muulla vastaavanlainen tilanne nyt edessä ja mielelläni kuulisin näkemyksiänne.

2 tykkäystä

Sijoitusasunnon lainan korot saa vähentää pääomatuloista. Eli koroista saa 30% alennusta. Siksi en kallistuisi missään tapauksessa vaihtoehtoon B.

A ja C pitää peilailla sen suhteen, miten houkuttelevana näkee osakemarkkinan tällä hetkellä.

6 tykkäystä

Moi, olen lueskellut aktiivisesti tätä foorumia, kiitos mielenkiintoisista viesteistä. Uutta asuntolainaa ollaan ottamassa, eli järjestelypalkkiot voi jättää huomioimatta.

Tarjous s-pankilta 3kk euribor ja 0,5 marginaali tai 6kk euribor ja 0,4 marginaali. Olen tyytyväinen kumpaankin vaihtoehtoon ja en osaa päättää.

Täällä foorumilla on aika vähän puhuttu 6kk euriborista. Olenko ihan hölmö kun edes mietin näiden kahden vaihtoehdon välillä. Päätöstä en tee mahdollisten vastausten perusteella, mutta toivon että saisin jonkun uuden näkökulman.

Järjestelypalkkio kannattaa tietenkin ottaa huomioon kaikissa lainoissa.

Ehkä noista vaihtoehdoista itse valitsisin lyhyemmän koron kun siihen pääsee nyt kiinni. Marginaalia voi ehkä myöhemmin tarkistaa pankin kanssa. Ja varmaankin noiden viitekorkojen ero tulee olemaan lyhyemmän eduksi suurempi tulevaisuudessakin kuin marginaalien ero 0,1.

1 tykkäys

Jos valitset tämän vaihtoehdon kokonaan tai osittain, niin mieti lyhennyksen jakamista kahteen osaan. Tee osalla summasta ylimääräinen lyhennys, mikä lyhentää lainaa loppupäästä ja osalla ennakkolyhennys, mikä positaa lyhennyksiä alkupäästä. Tällöin pääoma on kuitenkin lyhentynyt, jolloin korot pienenevät ja voit sitten tlehdä mahdollisuuksien ja halujen mukaan uusia ennakko/ylimääräisiä lyhennyksiä. Tuolla tavoin toimiessa määrittelet itse varsin vapaasti lyhennystahdin ja pankilta kysymättä sinulla on suuri joustavuus lainan hoidossa.

3 tykkäystä

Tätä voisi jalostaa vielä niin että koko lyhennys ennakkomaksuna oman asunnon velkaan ja sen jälkeen kuukausittain vapaa kassavirta osakkeisiin. Ellei halua kasvattaa vuokra-asuntosalkkua.

3 tykkäystä

Asuntolainaan (200k), jonka marginaali 0,48 ja viitekorko 12kk euribor pyydetty Nordealta päivitystä 3kk euriboriin. Marginaali → 0,54 ja käsittelykulu 200€. Olen Nordealla premium-asiakas. Miltä tämä kuulostaisi? Ajattelin tarttua

Onko jollain lähiajoilta kokemusta lainojen uudelleenkilpailutuksesta (tai esim. pelkän asuntolainan) jos sijoituslainoja reilusti ja 6% testillä laskettuna kaikki rajat paukkuu niin että suomen pankin ohjeen mukaan ei saisi penniäkään?

Eli kun se laina kuitenkin jo on liian suuri niin pystyykö uusi pankki tekemään edes tarjousta vai meneekö automaattisesti hylkyyn kun rahat ei riitä 6% koroilla?

En ole kilpailuttanut lainaani uusiksi, mutta uskoisin, että kuvaamassasi tilanteessa kaikki on kiinni vakuuksista, ja jos ne ovat kiinteistöomaisuutta, niiden sijainnista sekä yleisestä “jälleenmyytävyydestä”.

Rajoja kannattaa katsoa ensisijaisesti oman riskinsietokyvyn näkökulmasta sekä tervettä maalaisjärkeä käyttäen. Itse en ottaisi tällaisena aikana euroakaan lisää velkaa kuin pakotettuna. Mutta tilanteita on paljon erilaisia.

Helsingissä kaikki, mutta pohdin sitä että auttaako vakuusarvotkaan asuntolainan osalta jos tuo 6% stressitesti paukkuu.

Lisälainaa en ole siis ottamassa vaan pohdin jaksaisiko nähdä vaivaa kilpailevan tarjouksen kysymisestä asuntolainan osalta kun tarjousta pyytäessä saa tehdä kaiken maailman laskelmia sijoitusasunnoista ja niiden lainoista.

Mutta jos keneltäkään ei löydy täältä kokemusta niin ehkä harkitsen vielä jos keräisi liput ja laput kasaan.

Kuulostaa hyvältä. Tarttuisin ehdottomasti.

1 tykkäys

3 kk ja 12 kk euroborin ero on ollut historiallisesti n. 1% luokkaa. Eilen ero oli 0,844%. Euroborien ero 0,844% - marginaalin korotus 0,06% = 0,784%.

Ero 200k lainassa vuodessa on 1568€, jos ero 3kk ja 12kk euroboreissa pysyisi samana. Käsittelykulu kuolettuu parissa kuukaudessa. Ihan hyvä diili mielestäni.

3 tykkäystä

Hei,

Mistä katsoit, että ero on historiallisesti 1%. Itse olin katsovinani, että se olisi välillä 0,1-0,3%-yksikköä.

Meidän taloudella nyt 275k asuntolaina 12kk Euribor ja 0,41% marginaali. Nordea tarjosi 6kk euriboria 0,54% ja 3kk euriboria 0,64% marginaalilla. Käsittelykulu 200€.

Kiinnostusta olisi 3kk euriboriin yleisesti, mutta en oikein ole tyytyväinen tuohon tarjoukseen vielä, vaan kyselen muista pankeista kilpailevia tarjouksia. Itse olin katsovinani, että tuo Nordean tarjous 12kk vs. 3kk olisi suunnilleen +/- 0, jos historiaan peilaa.

Jos parempia tarjouksia ei tule, niin en nyt oikein tiedä kannattaako vaihto vai ei (?)

2 tykkäystä

Se vähän riippuu. Sanoisin että vaihteluväli ollut historiallisesti n. 0-1 %.

Itse asiassa 3 kk euribor on ollut joskus suurempikin kuin 12 kk.

Tämä ei pidä paikkansa. Historiallisesti eb3 ja eb12kk ero on ollut 0.25% keskimäärin.

2 tykkäystä

Meillä on 310k asuntolaina 12kk euribor, 0,4% marginaali. OP tarjosi vaihtoa 6kk tai 3kk euriboriin ilman vaikutusta lainamarginaaliin 200euron käsittelykululla, joka kuittaantuisi bonuksista.

Luulen, että tässä vaiheessa otamme 6kk, jotta on jonkinlainen mielenrauha kun korko ei muuttuisi niin tiuhaan. 6kk oli mitä alunperin halusimme 2021, mutta silloin sitä ei saanut ilman korkokattoa (joka olisi näin jälkiviisaasti ollut ihan hyvä diili)

1 tykkäys