Asuntolainamarkkina

Me muutettiin vuosia sitten omakotitalosta takaisin kerrostaloon. Haluttiin helppoutta ja enemmän vapaa-aikaa. Laskin tuolloin eroja ja tosiaan omakotitalossa asuminen maksoi melkein puolet vähemmän kuin nykyisessä asunnossa. Toki lämmitimme omakotitaloa paljon myös puulla, jolloin tuli selkeästi säästöä lämmityskuluissa. Puut olivat ns. ilmaisia, sillä ne olivat omasta takaa. Jos puut olisi joutunut ostamaan sen hetkisellä kuutiohinnalla, niin ei se laskuja silti olisi juurikaan muuttanut. Omakotitalossa asuminen olisi silti ollut reilusti halvempaa. Laskuihin en ottanut huomioon remontteja sekä kaikkia välineitä ja mahdollisia pienkoneita, joita aina joskus joutuu uusimaan/hankkimaan.

5 tykkäystä

Omakotitalossa joutuu tekemään enemmän itse, se on selvää. Samalla päätät itse, että mitä, milloin ja kuinka teet. Hallinnollinen puoli nolla, lumityöt saa tehdä koska haluaa, eikä tarvitse stressata siitä, että metelöikö naapuri tai sitten itse. Lisäksi rempoista osan saa kuitattua kotitalousvähennyksillä.

5 tykkäystä

Näinhän se on. Itsekin olen nyt jättänyt lumityöt tekemättä, kun katsoin että huomenna on reilusti plussaa. Kjeh kjeh. Siinähän ne sulaa.

6 tykkäystä

Toki lämmitimme omakotitaloa paljon myös puulla, jolloin tuli selkeästi säästöä lämmityskuluissa. Puut olivat ns. ilmaisia, sillä ne olivat omasta takaa. Jos puut olisi joutunut ostamaan sen hetkisellä kuutiohinnalla, niin ei se laskuja silti olisi juurikaan muuttanut. Omakotitalossa asuminen olisi silti ollut reilusti halvempaa. Laskuihin en ottanut huomioon remontteja

Puun polttaminen lienee realistinen lämmitysmuoto vain, jos naapureita ei ole mailla halmeilla. Älköön kukaan sellaista suunnitelko taajama-alueella (ilmansaasteet). Nykyisillä sähkön hinnoilla lämmityskulut ovat merkittävä menoerä, vaikka lämmitysmuoto olisikin maalämpö, joka lienee se järkevin.

Monissa nyrkkisäännöissä (yleensä kyllä amerikkapainotteisissa tietolähteissä) talon remontteihin ja muuhun huoltoon budjetoidaan jopa 2% talon hankinta-arvosta vuosittain. Tietysti uudessa omakotitalossa isoilta menoilta voi välttyä 15v, mutta ennen pitkää tulee maksettavaa jos ei halua että paikat rapistuu. Onkohan tästä mitään tilastoa Suomessa, kun katsotaan talon koko omistusaikaa?

1 tykkäys

Kyllähän takkaa saa polttaa vaikka olisi naapureitakin.

Mitä tulee tähän kunnossapitoon, niin onhan se sanomattakin selvää, että paikoista pidetään huolta. Joudut myös yhtälailla maksamaan tästä kunnossapidosta yhtiömuotoisessa asumisessa? Ei niitä maalaamisia, putkisaneerauksia, ikkuna- ja kattoremppoja ja julkisivusaneerauksia kai pyhällä hengellä tehdä?

Rivi- ja kerrostalot tarvitsevat yhtälailla huolenpitoa siinä missä omakotitalotkin.

8 tykkäystä

Omakotitalojen tekninen käyttöikä Suomessa on 50v. Remonteilla saa sitten sitä pidennettyä. Kyllähän se remontointi maksaa, nimimerkillä 1/3 omakotitalon hinnasta laitoin remontteihin kun uusin kaiken lattiasta kattoon. Mutta nyt siinä on pitkäksi aikaa huoleton ja remontoitu vähän vanhempi talo jollekin.

Maalämpö on edullinen lämmitysmuoto kk/kohden kuluiltaan, mutta sekin pyörii sähköllä. Maalämpöyksiköiden vaihtoväli on karkeasti 20v. Hinnat taitaa pyöriä siellä n. 20 000€.

3 tykkäystä

Tällähän siitä omakotiasumisesta ainakin saa edullisen näköistä (puulämmittämisen lisäksi). Kerrostaloissa taas monet pikkurempat hoidetaan ihan niillä hoitovastikkeilla.

3 tykkäystä

Omassa 90 neliön mökissä puulämmitys, jonka ansiosta vuosittainen sähkönkulutus jää alle 2500 kwh vuosittain. Puut omasta metsästä ja keväältä pitkälle syksyyn aurinkokeräimet tuottaa lämpimän käyttöveden ja osan lämmitysverkoston vedestä.

Jos nyt lähtisin uutta taloa rakentamaan, niin en kyllä vaihtaisi puulämmitystä pääasiallisena lämmitysmuotona. Lämmitysverkoston rakentamiskustannus (vesihella - 1500 litran varaaja, tarvittavilla yhteillä) rakennuskulu jää noin 5 kilon kieppeille, siihen aurinkokeräin paketti lisäksi (1500 - 2000 eur), niin koen että on varsin kompakti paketti. (työlle en määritellyt hintaa).

Toki ymmärrän että jos tekee reissutyötä ja mahdollisesti paljon poissa niin ei paras mahdollinen ratkaisu.

9 tykkäystä

Mun mielestä 600k€ laina 11k€/kk brutolla on paljon nykymarkkinassa. Noista tuloista jää reilut 7k€ käteen ja korot lähentelee 2k€/kk.

T. Lainaa 350k€ ja talouden tulot n. 11-12k€/kk.

Tekis kyllä mieli vaihtaa 12kk eb pienempään. Mutta nykyinen 0.37 marginaali ei mielellään saisi nousta.

4 tykkäystä

Pakko ihan mielenkiinnosta vielä tarttua tähän ja kysyä eikä tämä ole riidanhakua ja kysymykseen saa myös jättää vastaamatta.

Sanoit, että teillä on useita tonneja enemmän kuukausittaiset bruttotulot kuin meidän 11.000€. Jos se on vaikka 15.000€ kuukausittain, niin maksatte karkeasti 40-45% veroa? Käteen jää palkasta 8000-9000€ joista kertomasi mukaan asumiseen menee n. 2000€. Tämän jälkeen kädessä on vielö n. 7000€ ja tästä lyhennetään auto(t) - 500-1000€. Käteen jää n. 6000€. Ruoka- ja harrastuskustannuksia en osaa arvioida, kun en tiedä montako teidän perheessä on asujia enkä tämän lisäksi tiedä mitä muuta velkaa teillä on.

Luulisi tuosta nyt ihan mukavan summan saavan osakkeisiin eikä noilla tienisteillä tarvitse kädestä suuhun elää?

10 tykkäystä

Sanoit, että teillä on useita tonneja enemmän kuukausittaiset bruttotulot kuin meidän 11.000€. Jos se on vaikka 15.000€ kuukausittain, niin maksatte karkeasti 40-45% veroa? Käteen jää palkasta 8000-9000€ joista kertomasi mukaan asumiseen menee n. 2000€. Tämän jälkeen kädessä on vielö n. 7000€ ja tästä lyhennetään auto(t) - 500-1000€. Käteen jää n. 6000€. Ruoka- ja harrastuskustannuksia en osaa arvioida, kun en tiedä montako teidän perheessä on asujia enkä tämän lisäksi tiedä mitä muuta velkaa teillä on.

Kovin täsmällisiin lukuihin ei viitsi julkisesti lähteä ja yrittäjänä tulotaso vaihtelee, mutta ei tuo kauhean kaukana ole. Autoon ei varmasti mene tuollaisia summia, ehkä satanen kuussa – vanha käytetty pikkuauto, hankittu käteisellä ja pääasiassa liikun julkisilla tai fillarilla kun pidän majaa pääkaupunkiseudulla. Suita on ruokittavana, joten ruokaan ym. menee kyllä ihan kiitettävästi nykyhinnoilla, vaikka ei mitään sisäfilettä söisikään. Kesällä vaihtuu 12 kk viitekorko ja asumisen kulut kallistuu rutkasti ja nyt on myös jonkin verran taloyhtiön remppalainaa.

Luulisi tuosta nyt ihan mukavan summan saavan osakkeisiin?

Kyllä säästötavoite on joka vuosi useampi kymppitonni niihin tunkea. Paljon tärkeämpää kuin seiniin sijoittaminen.

2 tykkäystä

Tuleekin sit lokoisat eläkepäivät :+1:. Nauti, kun ne päivät koittaa. Minä nautin nyt ja varmasti näillä nykyisillä sijoituksilla joita kuukausittain lisäilen voin myös eläkepäivistä nauttia.

2 tykkäystä

Tuleekin sit lokoisat eläkepäivät :+1:. Nauti, kun ne päivät koittaa. Minä nautin nyt ja varmasti näillä nykyisillä sijoituksilla joita kuukausittain lisäilen voin myös eläkepäivistä nauttia.

No sehän riippuu iästäkin, mulla on jo sen verran mittarissa (ja suurin osa elämästä vuokralla) ettei tässä ole enää määräänsä enenpää aikaa säästää sinne! En tiedä syntyikö sellainen käsitys, että elämäntapani olisi jotenkin äärimmäistä piheyttä ja askeesia. Kyllä tässä on ihan asiallinen (ei kovin kauaa sitten uusittu) katto pään päällä ja tarpeeksi neliöitä, ja erilaisiin elämän iloihin kuten matkusteluun saa jotenkin riivittyä rahat, vaikka osakesäästäminen onkin korkealla prioriteetissa. Voi myös olla hieman eri käsitys tästä omakotitaloasiasta jos asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella, täällä uusi omakotitalo todellakin on status-symboli johon harvalla hyvätuloisellakaan on realistisia mahdollisuuksia, kun pelkästä tonttimaasta saa maksaa useita satasia!

3 tykkäystä

Pahoittelut, että poikkean hieman ketjun varsinaisesta aiheesta, mutta nyt tuntuu olevan paikalla sopivan asiantuntevia henkilöitä. Jos viestille löytyy sopivampi ketju, niin kiitos siirtäjälle :blush:

Olen harkinnut tontin ostamista ja sille paritalon rakentamista hallinnanjaolla (n. 100 neliömetriä / asunto). Pankista on lainan saamisellekin väläytelty jo vihreää valoa, joten enää tarvitsee vain uskaltaa ottaa reilu 150k€ lisää lainaa vanhojen lisäksi.

Päätösten tueksi, olen yrittänyt budjetoida mahdollisia tulevia kk-menoja hallinnanjakoasumisen kannalta. Osaisiko viisaammat neuvoa, meneekö jossain pieleen? Meitä on 2 aikuista ja 1 pieni lapsi, tarkoitus liittyä kunnallistekniikkaan ja tehdä lumityöt jne päivittäiset huoltotyöt itse, lämmitysmuoto maalämpö, ei sähköautoja tms ja saunomista ehkä kerta kuukauteen. Sijainti Uudellamaalla.

  • sähköt n. 50€
  • vesi&viemäri n. 50€
  • jätehuolto muutaman kympin
  • kiinteistöhuolto tosiaan hyvin pitkälle itse
  • kiinteistövero sitten vuosittain ja riippuvainen kiinteistön arvosta
  • onko vakuutuksissa isoja eroja yhtiömuotoiseen asumiseen nähden?

Alueellisia eroja hinnoissa varmasti on jonkin verran, mutta jääkö minulla jotain olennaista tässä huomioimatta? Tai näettekö hallinnanjaolla asumisessa joitain muita riskejä? Yritän vielä budjetoida rakentamisen kulut, mutta ehkä en kehtaa niitä alkaa tällä palstalla enempää spekuloimaan :blush:

Millaisella kulutuksella olet laskenut nuo sähköt? Täytyy muistaa, että maalämpökin käyttää sähköä. Meillä on uudessa, puolet pienemmässä kerrostaloasunnossakin sähkönkulutus n. 350kWh kuukaudessa. Pelkkä ilmanvaihdon esi- ja jälkilämmitys kuluttaa talvella melkoisesti lämmöntalteenotosta huolimatta. Oman kokemukseni mukaan talopakettitoimittajat eivät yleensä tajua tarjota maalämmön yhteyteen IV:n lämmitystä/viilennystä maalämmöllä, joten suosittelen ainakin kysymään sen mahdollisuutta, koska muuten lämmitätte tuloilmaa sähkövastuksilla. Teidän tapauksessa myös käyttövesi lämmitetään sillä maalämmöllä, joten uskoisin kulutuksen olevan suurempi. Kavereilla tuon kokoisessa maalämpötalossa kulutus on ollut n. 900 kWh/kk.

Tämä nyt ensimmäisenä huomiona. Ei kannata tehdä liian optimistista laskelmaa.

2 tykkäystä

Onko sulla jo tiedossa paritalon toiselle puolelle asukas? Itse näen kyllä suurimpana riskinä sen, miten asiat hoituu naapurin kanssa hallinnanjakosopparilla. Olen nähnyt aika karmivia tarinoita paritaloelämän varjopuolista, kun naapurina on joku varttihullu. Tietysti kahden asunnon As Oy:ssä olisi varmaan potentiaalia vielä suurempiin riitoihin.

2 tykkäystä

Tämä riitaantumismahdollisuus on ehdottomasti tunnistettu riski. Onneksi toiselle puolelle olisi tulossa tuttavaperhe joten riski on tässä tapauksessa melko pieni.

Sähkönkulutuksen heitin ihan hatusta. Kiitos @roselamonte lle vihjeestä!

1 tykkäys

Tämä riitaantumismahdollisuus on ehdottomasti tunnistettu riski. Onneksi toiselle puolelle olisi tulossa tuttavaperhe joten riski on tässä tapauksessa melko pieni.

Toisaalta asian voi nähdä niinkin, että tässä on vähän sama riski kuin kaveri- ja bisnessuhteiden sekoittamisessa. Voi olla, että mahdollisten haasteiden myötä tuhoutuu ystävyyssuhdekin.

5 tykkäystä

Suosittelen asiaan perehtyneen juristin palveluiden käyttämistä hallinnanjakosopimusta solmittaessa. Kannattaa pitää mielessä, että toisen puolen omistaja saattaa joskus vaihtua.

4 tykkäystä

En varsinaisesti tunne paritaloyhtiöiden yksityiskohtia, mutta olen päässyt kuulemaan erään taloyhtiön asioista. Ensiksi tulee mieleen että olisi hyvä olla pariton määrä osakkaita, jotta esimerkiksi yhtiökokouksessa voidaan äänestää esimerkiksi yhtiön sääntöjen muutoksesta ilman pattitilannetta. Vai onko näissä paritaloytiöissä muuten saatavilla määräysvaltaa? Hyvä kaveri naapurina saattaa joutua elämän paiskimana myymään osuutensa ja tilalle voi aivan hyvin tulla hankala ihminen. Aivan helposti. Älä aliarvioi.