Asuntolainamarkkina

Meistä 200ke lainakin tuntui pahalta, vaikka talouden tulot yli 10ke/kk. Jotenkin sellainen 600 €/kk korkoihin tuntuu tuhlaukselta, ja vielä suurempi summa olisi ahdistanut tosi paljon, joten korkojen nousu sai puolittamaan oman kodin budjetin. Ihan makuasioistahan näissäkin on siis kyse.

3 tykkäystä

Meillä bruttotulot n. 10k ja pankki olisi vielä viime syksynä iloisesti tarjonnut 450k lainaa. Päädyttiin kuitenkin siihen, että 150k on maksimi mitä halutaan (osittain koska meillä on puolisoiden välillä iso epäsuhta tuloissa, osittain koska ollaan jo ohitettu keski-ikä ja halutaan velasta eroon pitkään ennen eläkettä).

1 tykkäys

Lainalupaus ensi-asuntoa varteen. Lainaa 180t, euribor 3kk+marginaali 0,77% tai euribor12kk+marginaali0,5%. Miltä kuulostaa? Muiltakin pankeilta kysytty, mutta tämä tarjous mielestäni paras, koska ei tarvittu muita vakuuksia, kunha omarahoitusosuus on 10%.

En itse näe tontin hallinnanjaossa isoa riskiä, kun sopimus on tehty hyvin osaavan asioita hoitaneen juristin valmiilla sopimuspohjalla.

Taloyhtiömuotoon en missään tapauksessa itse paritaloa rakentaisi, enkä ostaisi paritaloa kahden huoneiston yhtiöstä itse.

Tontin hallinnanjaon kustannukset ja haitat ovat yleensä niin pienet, että rakennusoikeuden arvoa lisäävä käyttö tuo hyötyjä paljon enemmän.

2 tykkäystä

Meillä on paritalo ja yhtiömuoto. Yhtiöjärjestyksessä on mainittu, että molemmat vastaavat omasta puolestaan. Yhtiölle tulee vesilasku, jätemaksu, pieni sähkölasku (mikä lie ulkolamppu tän takana) ja kiinteistövero. Nämä joudutaan jakamaan kulutuksen mukaan, mutta muuten rempat jne menee omien tarpeiden mukaan. En näe tässä hirveästi ylimääräisiä riskejä. Meidän paritalo on tosin pari omakotitaloa, joilla on yksi yhteinen seinä autotallissa eikä juuri yhteistä infraa, joka varmaan helpottaa tilannetta.

Ja vielä asuntolainasta sekä tuloista. Meillä on aika pitkä ja iso laina, 451k€ jäljellä 32 v laina-aika n. 14k€ bruttotuloihin (palkat + pääomatulot). Koron osuus nousee kohta 1200€ kuussa. Pahaltahan tuo tuntuu, mutta Helsingissä asuntojen hinnat nousevat pitkässä juoksussa, joten tästä pitäisi jäädä jotain käteenkin kun myy. Ja jossain sitä pitää asuakin. Ei tolla rahalla kovin kummoisia perheasuntoja täällä nykyään saa.

Kukin tyylillään.

5 tykkäystä

Datapiste: asuntolainan (~300k, Helsingin kantakaupunki) viitekorko OP:lla vaihdettu 12kk euribor → 3kk euribor ja samalla muutosmaksulla (200€, voi maksaa OP-bonuksilla) tingitty marginaali 0,45 → 0,4.

Vähän fifty-sixty -fiilikset kuinka hyvä veto oli, mutta ei tuossa nyt valtavia tappioita tule vaikka korot jatkaisivat vielä samalla kulmakertoimella ylöspäin.

5 tykkäystä

Kiitos kaikille vihjeistä viitekoron vaihtamisesta! Sijoituslainani on Nordeassa ja moneen vuoteen ei ole tarjottu mitään muuta kuin Euribor-12, pyynnöistäni huolimatta (viimeiksi noin vuosi sitten). Tänään soitin sinne ja ilmoitettiin että nyt Euribor-3 kyllä käy, mutta marginaali nousisi 0,22% -yksikköä + 250€ kertamaksu. Sanoin siihen että mietin ja lasken vähän, jonka jälkeen mahdollisesti palaan tähän. Silloin tuli tarjous että marginaalini säilyy, eli maksamalla ainoastaan 250€ saan Euribor-3. Laskin nopeasti puhelun aikana että “takaisinmaksuaika” nykyisillä Euriboreilla on noin 3 viikkoa ja sovin saman tien viitekoron vaihtamisesta. :+1:

22 tykkäystä

Melkoista pelaamista toi on kun tarjoukset muuttuu hetkessä. Varmaan tosta kertamaksusta olis saanut tingittyä vielä, tai jos sen saa leivottua lainapääomaan mukaan (ainakin uudessa lainassa), niin ei tarvitse siinä hetkessä köyhtyä senkään vertaa. Vielä odotellaan OP:n tarjousta täällä.

1 tykkäys

Onko Nordea korottanut hinnastoaan? Vielä viikko tai kaksi sitten viitekoron vaihtamisen kustannus oli 200 euroa.

En osaa sanoa, enkä tarkistanutkaan. Tämän verran, tai itse asiassa jopa enemmän, menee joka tapauksessa korkoihin alle viikossa, joten kertamaksulla ei ole niin väliä. :sweat_smile:

1 tykkäys

Kallista on joka suhteessa näköjään muutokset. Vanhaan hyvään aikaan kun näitä joutui vielä itse miettimään, noin 10 vuotta sitten, ei ollut merkitystä minkä euriborin valitsi, muutos maksoi 100 euroa ja marginaali pysyi samana. Näin siis nordeassa.

3 tykkäystä

Laskin joskus että mikäli maksan lainani pois suunnitellusti 35 vuoden aikana niin yhdelle lainaeurolle tulee hintaa noin 1,5 euroa. Asunnon hinnan täytyisi nousta vähintään noin 50 prosenttia tuona aikana jotta pääsen nollille. Oletuksena tietenkin esim. ettei asuntoa remontoi jolloin arvo saattaa nousta ja lisäkustannuksia tulla.

Näppituntumalta en kyllä ole luottavainen nollille pääsemisestä mutta maksan sentään omaa pois enkä kenenkään muun, se riittää minulle.

2 tykkäystä

Huomioitko tuossa vaihtoehtoiset tuotot? Pörssissä ei tarvitse kovin suuria tapahtua, että saat 50% tuoton 35 vuodessa. Lisäksi pelkät indeksikorotukset palkoissa syövät tuota lainaerän suhteellisesta osuutta tuloissa vuosien myötä.

Itse olen asiaa lähestynyt niin, että 30 vuoden päästä en saa talosta mitään. En siksi, etten huolehtisi siitä, mutta ei täällä talot tai tontit muutenkaan paljoa maksa. Kuukausitasolla tuo tarkoittaisi sitä, että maksamme asumisesta kaikki asumiskulut, remontit ja lisärakentamiset huomioiden noin 1700€/kk. Kotitalousvähennyksiä en lähtenyt tuohon laskemaan ja remppoihin/lisärakentamiseen laskin 5000€/vuosi.

Aiemmassa rivarikolmiossa samat kulut olivat 1200€/kk tasolla ennen hintojen nousua. Neliöitä puolet vähemmän ja mahdollisuus päättää mistään yksin käytännössä nolla.

4 tykkäystä

Edelleen palvelumaksu viitekoron vaihtamisesta on 200 €. Pyysin äsken uudet tarjoukset viitekoron vaihtamisesta ja n. kuukauden takaiseen verrattuna tarjoukset olivat parantuneet huomattavasti.

Tällä kertaa vaihto 3kk Euriboriin nostaisi marginaalia 0,2 prosenttiyksikköä ja 6kk Euribor 0,16 prosenttiyksikköä.

Vaikka erot ovat tällä hetkellä suuria, historiallisesti kolmen ja kahdentoista kuukauden Euriborin ero ei ole ollut päätähuimaava. Vaikka valinta, onneksi vielä hetken saa nauttia viime vuonna lukitusta viitekorosta.

1 tykkäys

Uusin jäljellä olevan 100k asuntolainan: 0,55 marginaali (vanha 0,76), 300 eur käsittelykulut, 12kk euribor vaihtui 3kk euriboriin ja laina-aikaan pidennys. Parilla puhelinsoitolla ja lomakkeen täytöllä meni neuvottelut. OP uusimaa. Varmaan jos olis pankkeja jaksanut enemmän jututtaa ni olis saanu tingittyä vähän paremman diilin mut tää meni niin helpolla et etenin suoraan. En varsinaisesti halunnut pankkia vaihtaa ni katsoin et tää on riittävän hyvä diili. Marginaalista henkisesti vähennän op:n bonukset.

6 tykkäystä

Lainasumma pysyi samana ja siten sait myös pidennettyä laina-aikaa? En tiennytkään että toikin mahdollista.

1 tykkäys

Joo näin siinä kävi. 10v ois ollu jäljellä ja pidensin 20v. Enennen eläkeikää saan pois maksettua uudellakin plänillä. Mul on käytännössä koko ajan nordnetin vipua osakkeissa joten totesin et asuntolainaa kannattaa maksaa mahdollisimman hitaasti. Autot ja rempat pyrin ostamaan käteisellä. Vanha laina maksettiin pois kokonaan ja uusi perustettiin uudella maksuajalla.

1 tykkäys

Okei, ei kuitenkaan saanut otettua isompaa lainaa jolloin olis saanut otettua käteistä/lyhennyksiä ulos?

1 tykkäys

Sijoituslainan korot saa kuitenkin vähennettyä veroista, toisin kuin oman asunnon lainan korot.

Näin ollen itse päädyin nyt tekemään ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainan puolelta.

Ehdottomasti noin. Mutta pääomaköyhä kun olen niin tarvii myös jostain olla se pohjakassa jota vasten salkkua voi vivuttaa.

2 tykkäystä